Hugh Johnoson dehogynem majer meghozza igennagy. Talan nem kisebb mint parker es az teny o peldaul szereti a Magyarokat es a Boratlaszaban is eleg komolyan kiter Magyarorszagra es kulon Tokajra. Emlit pinceszeteket meg borokat konkretan.
Amugy nekem is lenne otletem amit egy Parker fele magus tudna ivasra ajanlani.
Tavaly is irtam a telaponak (tolem nincs is olyan messze) egy listat, hogy milyen borokat szeretnek, de csak virgacsot (mondhatnam seprot) kaptam :)
Ja es megvan a hetvegi ivaszati tervem... folytatom a rizling kutatast... es egy kis raadas.
1. Trimbach Riesling 1995, F.E. Trimbach, AC Alsace 13 euro.
Sokat varok tole, elvileg koszaraz, sargas szinu, friss szolo illatu, citrusaromaju bornak kell lenni. de en szkeptikus vagyok...Csoda lenne ha ilyen lenne egy 7 eves bor.
2. Rauenthal Estate Riesling 1999, Rheingau
Georg Breuer, QbA Rheingau 13 euro
na ennek kene olyannak lenni mint az elozonek, de 3 evesen kisse hitelesebbnek tunik
De nem is a topic hívná meg, hanem - mondjuk - a vidékfejlsesztési bizbaz - többek közt szerintem ez is dolga lenne.
Pártatlannak meg szerintem elég pártatlan a muki, mivel elég neves ahhoz, hogy egy ilyen meghívás ne az ő, hanem a meghívó érdeke legyen.
jöjjön saját lóvébúl! hol van a függetlenség, ha már a repjegyét is a meghívó állja??? na ezért tartom értékesebbnek az itt elhangzottakat, mert senki sem ingyen jut hozzá ahhoz, amit kóstol! azaz nincs befolyás!!!
Nézzétek egy talira ugy illik menni hogy visz valamit az ember! (durva: haverom szokta volt mondani, ha buliba vki üres kézzel állított be; f@asz nélkül jöttél b@szni? /én kérek elnézést/) Biztos hozna P. ur egy-két izgalmas tételt!!
Hugh Johnson volt Tokajban az évszádad borkóstolóján, vagy ő nem akkora májer?
haaakhuuum... :) a topicra nezve nagyon hizelgo az allitasod, de gyanitom, hogy alabecsulod Mr. Parker tapasztalatat. Ennek az urgenek nem izlese, vagy a nyelve/orra/szeme er aranyat, hanem az objektivitasa es a modszeres kutatasi eredmenyei. Biztos vagyok benne, hogy a magyar borvilagnak csak a hasznara valna egy korut a reszerol.
Persze nemszentiras amit ir es nem is kell feltetel nelkul elfogadni.
én nem hívnám meg Parker tollat, mert a költségeiből olyan borokat tudnánk venni és INNI, amit el sem tudunk képzelni. szerintem egy 2 napos utazás P részéről legalább 4-5 ezer USD. na most ebből a pénzből azért legalább 10-15 olyan üveg bort lehet venni, hogy beszarunk
Rohogni fogsz... Ha kifizetjuk a repjegyet, a szallasat, meg a tiszteletdijjat, akkor eljon es frankon megissza a borokat amiket veszunk :) A faszinak ez a szakmaja, jarja a vilagot es bort iszik... nem szar melo... en meg itt verem a tasztaturat es kvarcolok a monitorral napi 8 orat... Mindig is tudtam, hogy a vilag igazsagtalan :(
Aja, ertem... Az ilyen dologhoz nem art ha valakinek van valamifele kontaktusa.
Amugy szerintem Mr. Parker azert csak ismeri a magyar borokat (egy muvelt borerto modern ember azert tud ezt azt Tokajrol es ams helyekrol) szerintem egy olyan nagyhitelu boriro mint Parker az eloszor megvarja, hogy teljesen stabilizalodjanak a dolgok es majd aztan esetleg szentel nekunk 2-3 oldat a parezer oldalas monstrejeben...
Azt hiszem nem fogalmaztam egyértelműen:
A válogatást úgy értettem, hogy a jelenleg is kapható jólsikerült boraik közül válogatnának össze. Ez a 3-4 napos dolog jó ötlet, én csak attól félek, hogy azok mozdulnának esetleg rá a dologra akik a legtőkeerősebbek, erőszakosabbak és esetleg egy torz, felemás kép alakúlna ki arról, hogy milyenek a boraink.
ugy tunik, hogy valoban egyetertunk vegezetul majd minden teruleten. Egyebirant pedig meghajlok a szakami felkeszultseged elott. Feltetelezem, hogy legalabb egy evtizeddel regebotta bujod a temat mint jomagam es ez a reszemrol tiszteletet kovetel.
Amugy a Chardonnayban az egyik nagy nehezseg pontosan az, hogy annak ellenere, hogy soha nem csinaltam meg egy cseppet sem, viszont ittam... szamomra mar igy is nagyon elesen elvalik az unalmas Chardonny a sziporkazotol. Ugyebar a nepszerusegenek egyik kulcsa az,hogy a laikus fogyaszto is konnyeden felismeri a sablon Chardonnay-t es tud maga elott tetszelegni a borerto kepeben. Ugyanakkor ami a fantasztikus a Chardonnay-ban (ezen sokat gondolkoztam es emiatt gyoztel meg) az tenyleg a sokfelesege. Valoban, szinte ossze sem lehet hasonlitani egy adott esetben ude, gyumolcsos, savas burgundy-t egy nehez, vajas hangulatu testes Napa volgyivel (nekem amugy az elobbi jott be jobban).
Innentol tenyeleg kar a vitaert, viszont abbol a szempontbol erdekelne meg a velemenyed, hogy szerinted mennyire van esely megtalalni a magyar Chardonnay arcat ugy, hogy ez a bor a maga sokretusegeben nincsen jelen a magyar piacon?
csite,
a leheto legtermeszetesebb modon.
Tybald,
Nem. Mer Parkerban is pont az a lenyeg, hgy a piacrol beszerezheto teteleket kostolja meg.
Atveres lenne, ha szelektalt mintakat tesztelne az oreg. Az a fantasztikus abban a bortesztelesi metodusban aminek a kifejlesztese egyben az o nevehez fuzodik, hogy ha elolvasod akkro tudhatod, hogy ha bemesz a boltba akkor a palackban az van amit olvastal.
Amiben racio lenne az az, hogy valaki egyszer meghivja Magyarorszagra (ha ez eddig meg nem tortent meg( es 3-4 nap alatt neheny profi bemutatna neki a magyar borkulturat es a helyzetet. Csodalkoznek rajta, ha nem kerekedne el a szeme azon, hogy nem vagyunk mar azsia. :)
Cirfandlia,
na ja.. a kulso az sokat szamit, viszont egy aceltartajos bor ugymond megengedheti, hogy virgonc ruhat viseljen...viszont ugye meg kell inni mondjuk 24 honapon belul
No a Báthorit kóstolgatva nekem is a '97-es bin58-as Hilltop jutott eszembe. Utoljára néhány hete kóstoltam, nem az, ami volt anno ('99-ben palackozták, 2000-ben még csúcson volt, illat- és ízorgia), de azért szvsz messze fölülmúlja az említett etyeki tételt (ez utóbbi érdemei elismerése mellett).
A bin58 meg az acéltartály száma, amiből lepalackozták.
Az ünnepet most egy Mőcsényi Chardonnay, egy Aranyfürt-féle Szekszárdi Bikavér, meg a palack mézborom társaságában fogom tölteni.
woahhh !! köszi szépen a kadarka okositást :))) pár hete kostoltunk össze lalámmal egy 97es és egy 2k vida féle kadarkát. biza a 7es valami hihetetlen kialakult bor volt a 2khoz képest, jó füszeres, 1000 féle ízzel.. viszont tényleg piros
Kaviatnak:
Magyarország 1948-ig tartotta azt az adottságaiból fakadó optimális arányt a borban: 8-10% vörös, 22-25% siller, 65% fehér. A Kadarka a török kiszorítása után, 300 éve kezdett terjedni nálunk. Az útja: (Villány- Pécs- Szekszárd- Szentendre- Buda- Gyöngyös- Eger) jól követhető. Budán a töröktől való visszafoglalás utáni újratelepítésnél a rácoknak köszönhetően terjedt el. Minősége miatt, a rácok sokáig adómentességet élveztek. (Jellemző versike: „Minden fajtát szeretünk, / De Kadarkát ültetünk”) A Kadarka igazán nem is vörös, piros bort ad. Ez a piros jellemző azért fontos, mert aki látott igazi mély tüzű Kadarkát a gyertya áttetsző fényében, tudja, hogy miért ezzel a színnel kell jellemezni. (Nem véletlen, hogy Schamps Ferenc is egy mélytüzű rubintkristály csillámlásához hasonlította a színét.-> lásd később.)
Azt a vaníliásságot, amelyet más vörösbor a legjobb minőségű fahordótól nyeri, az érett Kadarkából készült nagybor fahordó nélkül is, születésétől magával hordozza fajtára jellemző illat-zamatként. /Egykor Villányban, a bormúzeumban volt alkalmam kóstolni (’87-ben!) ’47-ben szüretelt óriási minőségű Kadarkát…/
Nevezetes tulajdonsága, hogy bogyói a meleg fekvésű hegyoldalban megtöppednek. Erre a tulajdonságára alapozódott a XVIII. századból a híres nevezetes pirosaszú termelés, melyről a magyar borászati megújulás egyik főapostola, Schamps Ferenc így ír: ”A tokaji és a ménesi aszú versenyében dönteni ízlés dolga, a magyar Bacchus koronájának mindkettő gyönyörű drágaköve, s olyan helyet foglalnak el, mint a gyémánt és a rubint.”
250 évig uralkodott, szinte verseny nélkül győzte tartani elsőbbségét a magyar nagy vörös és kellemes siller borok között. A nagyüzemet nem bírta. Kemény jellemet, hozzáértést és nagy kockázatvállalást is kíván termelése. Remélhetően lesz még folytatása!
(A spanyol (pardon katalán) Priorátóban létezik a magyar vörösaszúkra kísértetiesen emlékeztető csodálatos vörösbort. –lényege a töppedés és nem az ”aszúsodás”, mert ez utóbbi elvenné a színt.)
Kedves B.Zoltán!
Nem tudom, min is vitatkozunk, vitatkozol…
„40-50-es évek” => 1970-es évekig minden bort el lehettet adni, a borhiány miatt.
A terroir => meghatározott 5 ezer éve és meghatározója a bortermelésnek. A legjobb tengerentúli birtokokon is.
Chardonnayt, vagy hárslevelűt… nem nehezebb kihozni sem egyiket, sem másikat.
„pontosan tudjuk mi az unalmas, mi a sziporkázó”. Honnan? Mennyi bort csináltál már e fajtákból? Nem olyan könnyű jó bort csinálni.
Burgund => vannak hozzá fogható borok, persze az ismertsége még messze van. De sajnálkozásról szó sincs. Bizakodóak vagyunk, hiszen itt van előttünk a jövő.
A bor egy békés termék, a bortermelő egy békés ember. Tiszteljük mindenki véleményét, a karaván addig halad tovább. A vita innentől itt, ilyen formában felesleges, hiszen mindegyikőnknek megvan a maga szakmája, amiben megvan a tudása. A fogyasztó királyságának kijáró tisztelettel szeretnénk meghívni a pincébe, egy baráti vitára. (Egy ősi hagyomány úgy tartja, hogy a Káli bor békés vitára serkent, ezért volt hajdan a középkori királyok bora…)
Az utolsó bekezdésedben írtak támasztják alá leginkább az első mondatomat. Teljesen igazad van és azt támasztod alá, amit én is mondtam, mondani akartam.
A fajták mulandóságához csak annyit: Az első Furmintmagot a XIII. századi rétegekben találták meg, a Pinot fajtakörből kiszakadt Chardonnayt kr. u. 50-ben Columella írta meg. Somlónak, mint ahogy más Balatoni borvidékeknek ősi fajtája a Furmint; és a Tramini is régóta itt van a szomszédban, dél-Tirolban. Az újvilág is a legrégebbi fajtákból gazdagodott meg.
Egyébként dr. Nagymarosy András geológus professzor legutóbbi vizsgálatai alapján: Somlóvásárhely és Kál majdhogynem egypetéjű ikrek. Somló a Bakony északi oldalán, Kál a délin, azzal az Agártetővel elválasztva, amelyik ugyanabból a magma-kamrából fakadt fel.
Knight bandit
„nincsenek olyan kereskedők…”
Nagyon nagy igazság van a szavaidban. Ha lennének már jóval előbbre tartana Magyarország.
De ha már Svédország: 19 ország, 325, az elmúlt 5 évben beszállított borát bírálták el. 21 magyar bor volt közöttük (amelyek többsége közepes méretű pince). Ezek között is (engedjétek meg, hogy eldicsekedjem :o)) ), az Áldozói Zöldveltelíni lett a legjobb. (…pedig Zöldveltelíni.)
Shiraz
A HNT egyhangúlag magáévá tette és első helyen áll a most elkészített jogszabály-módosítások sorában.
És még valamit a végére... azért ne feledje senki, - akit érdekel és ráér, - a parafa konferenciát (részletek a szőlő 2002-03-07 22:23:12 (7515)-es hozzászólásban).
Báthory 97-es chardonnay-ját néhány hete kóstoltam, nem tett rám kölönösebb benyomást, viszont egy vacsora mellé nem is volt különösebben rossz. A Borbarát tesztjében kifejezetten rosszul szerepelt: 57 pont, én ernnyire nem éreztem rossznak. Az teljesen biztos, hogy háromezret nem ér. Az In Vino Veritasban ezer-egykétszáz ft az ára.
Na, ma én is elhoztam a karton 99-es Zöldveltelinit, + kavicserét.
Egy szó van a borra: fantasztikus.
Mégegyszer köszönet mindenkinek, aki részt vett a szervezésben.
kedves szőlő és zoli
ismét szép map a mai, kösz.
egy reakció:
"Ha lesz a borjogban nálunk is két olyan borkategória, ahol minden garantált és minden kiskapu bezárt (erre végre van szakmai megegyezés), legalább 1-2 milliárd költségvetési támogatást kap a kollektív bormarketing, amit nem apróznak el és profi módon költenek el, "
van ennek realitása, mert én se szakmai egyetértésről se kollektív bormarketingről nem tudok.
üdv
sh
Nem lehetne rávenni nevesebb, jó minőségű borokat készítő magyar borászatokat, hogy allítsanak össze az igazán szép boraikból - egy-egy jólsikerült évjáratonként - 4-5 üveget és küldjék ki a mukinak?:) Gondolom nem lenne egy nagy tétel sehol és ennyi marketinget megérne, ha nem lesz róla egy sor se a következő könyvben akkor is.
A hilltop acéltartályos borától badarság is lenne évtizedes potenciált várni; nem is azért írtam - de már újkorában sem ment állítólag nagyon, az említett fura külső miatt.
Parkert köszi!
Nem kell am csodalkozni azon, hogy egy Chardonnay 4-5 evesen mar nem ugyanaz mint 2-3 evesen. Az is nagy muveszet, hogy hogyan kell evtizedekig stabil es tartalmas bort csinalni. Ez nem fikazas, egyszeruen van ez igy. A tisztessegben megoregedett bort is lehet becsulni, de sokat fizetni erte kar.
A Parker konyvet meg meg lehet venni mondjuk az amazon.com-rol vagy olyan igenyes szakboltokban ahol tartanak. Eleg draga (20-25ezer Ft)es nem mindenre jo. Rengeteg borteszt es borleiras van benne es a fobb nyugateuropai (francia, spanyol, portugal, olasz, nemet, osztrak) valamint tengerentuli (del/eszak amerika, ausztral, ujzelandi) borvidekeket frankon leirja evjaratok szerint. Tanulsagos konyv, de engem peldaul bosszant, hogy magyarorszagrol szo sincs benne. Mondjuk amilyen kaliberben Parker elemez, ahoz sajnos meg kicsik vagyunk.
Annak aki ritkan iszik franci bort (merthogy nincs ugyan kimondva, de a Parker leginkabb azzal foglalkozik) az nagyon ritkan hasznalja. A masik meg az, hogy szerintem nagyon angolszaszoknak szol a konyv es foleg az ott piacon jelen levo borokra koncentral.
Ha gondolod be tudom hozni a munkahelyemre es requestre barmirol beirom, hogy mit ir egy spec borrol, de szerintem penzkidobas megvenni.