És ha nem a kocsi változott, hanem te kezdesz bátrabb lenni vele? Eleinte én is hiányoltam a lóerőket az 50%-al gyengébb elődhöz képest, de lassan kiderült, hogy csak az új autónak járó óvatosság+a jóval nagyobb beltéri csend...
hali. kb 2hete ugy vettem eszre a kocsimon,h kicsit morgosabb lett a hangja,es mintha jobban is menne. most van rajta 8600 km. elkepzelheto h kezd befutni ?vagy csak bekepzelem ? komolyan orom huzatni,orulok neki ahogy megy.. :) Masik : meg regebben kerdezrem,de nemkaptam valaszt. Valaki probalt mar bio etanolt tankolni a kocsiba? en a felicait par havonta felesbe megtankoltam.jobban is ment,es karban is tartotta a motrot. Ennel a kocsinal Max 10 literre gondoltam.. valaki probalta mar ?
Közérthetőbb lenne, ha úgy fogalmaznák meg, miszerint a boxermotor esetében az egymással párban álló (egymással szemben elhelyezett) dugattyúk mindig egymással ellentétes irányban, míg a 1800-os "V" motorban egymással egyező irányban mozognak.
Tanultam valamit, köszönöm! Nem gondoltam volna, hogy éppen Kia kapcsán :-)
Nos sokan -tévesen- azt gondolják, semmi különbség nincs a két motortípus között. Valóban nem sok.
Ahelyett, hogy gépelnék, ide linkelek egy oldalt ami ezzel foglalkozik. van két kis videó is rajta, ami sematikusan bemutatja a különbséget...szerintem érdekes...:-)
Egyszer volt oldalanként felcserélve a féltengely, de nem tartott sokáig. Volt nem messze tőlünk egy maszek (akkor még így hívták) szervíz, ők nagyon ott voltak a Daciakban.
A féltengely problémát az okozta, hogy amikor a románok átvették az R12-est, bizonyos dolgokat a saját ízlésükre (és körülményeikre) szabtak. Mivel rossz utak voltak anno romániában, tettek bele hosszabb rugót. Így állandó terhelésnek volt kitéve a csukló és ezt nem bírta.
Nos én kicseréltettem benne a rugókat rövidebbekre, így megoldódott a féltengely probléma. Szereztem bele egy jobb alsó +4-es lengőkart is, mert valahogy ennyivel rövidebb került bele gyárilag és ette a gumi külsejét....:-)
Kapott szélesebb, 165/70-es jó minőségű gumikat a 155-ös Victoriák helyett....krómkarikákkal! :-)
Lealvázvédőztük, stb. Egyszer volt generátor csere, egyszer főfékhenger csere, szelepfedéltömítés, stb. Égők szép lassan Tungsramra cserélődtek, majd egy hátsó sérülés után az egész autó (ami akkor már fakó téglapiros volt) át lett fényezve normális piros színre. Került bele hangfalrendszer, erősítő, kalaptartó...
Ha kicsit rendbe tette az ember akkor jó kis autó lett. De voltak gyártási hanyagságok, amiket nagyobb munka lett volna helyre hozni, pl az első sárvédők ajtó felőli függőleges peremének rozsdásodása, stb.
Végül visszavitték a románok szülőföldjére én meg beléptem a "nyugati autósok" világába egy olaszból importált Fiat Uno 1,3 Diesel 45 LE típussal...utólag kiderült, nem kellett volna, de akkor a Dacia után király volt!....:-)
Motorkerékpároknál elterjedt a hengerenkénti 2 gyújtógyertya - a Rigát, és Jawát leszámítva minden motorom ilyen volt/van.
Megvallom, a boxer vs. 1800V motor kérdésre nem tudom a választ - jóllehet boxermotoros gépem volt/van autóban, motorban - bár utóbbi szegény csúfos véget ért, hátán velünk, még most is itt fekszik a garázsban az oldalán :-(
Igen, bocs ez lemaradt. A hengerenkénti 4 szelepeseknél (mert ugye van 2,3,4,5,6,8,10,12,16 hengeres felépítésük szerint: Soros, V (megannyi szögelrendezésben egészen a 180 fokig), W, Boxer, Csillag....és ezekben annyi szelepvariáció, mint égen a csillag...:-) általában két vezérmű (bütykös) tengely van, míg a kétszelepeseknél csak egy.
2,3,4,5 szelepesek igen....a két gyertyások asszem mint pl. a 147, vagy 156-os Alfa Twin Spark motorjai...hát igen. Vannak elmés megoldások, némelyek zsákutca...mint pl az EGR szelep...:-)
Lehet egy találós kérdésem azokhoz, akit érdekel a téma? Mi a különbség a Boxer és a 180 fokos V elrendezésű motor között? :-)
Vagy helyből két vezérműtengely szerepel a hengerfejben...
Nekem a kezdetekben nem volt problémám a szelepekkel, első autóm egy Trabant volt :-) Mellette egy Jawa 350/638, szintén szelepek nélkül.
Azóta volt/van hengerenkénti 2 szelepes, 3 szelepes, és 4 szelepes gép is - sőt, hengerenként 2 gyújtógyertyás is (ezek között voltak/vannak motorkerékpárok).
Én is köszönöm a kielégítő választ. Én sem tudtam,hogy mi a különbség a 2ill 4 szelep közt . Pedig nem vagyok túl idős . De egy jó pap is holtig tanul . 😀
Én meg Dacia TX-el kezdtem, így aztán érthető, miért nem tudod az új technikát. Azt nem kellett szerelni, ellenben a Daciát.... :-)
Nos...Nagyon leegyszerűsítve. Az ok egyszerű: megadott idő alatt kétszer annyi gázt lehet átengedni a megkettőzött szelepen. Mivel minél gyorsabban lehet kicserélni a gázokat, annál nagyobb fordulatra képes a motor. Megoldásban nincs nagy eltérés, a vezérműtengelyeken egy helyett kettő bütyök van hengerenként. (Ettől némiképp eltérő a hengerenkénti 5 szelepes, de ez nem szerepelt a kérdéseid között. :-) )
Teljesen más a karakterisztikája és a hangolása egy 16 szelepes motornak (vagyis inkább maradjunk a hengerenkénti 4 szelepnél, mert alapnak vettük a 4 hengert). Alsó fordulattartományokban nyomatékszegényebb, ellenben nagyobb fordulaton nagyobb teljesítményre képes.
Sajnos a minél szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt nem igazán lehet kihasználni az új technika minden előnyét. (ezért is lagymatag alacsony fordulaton egy ilyen motor) Én spec. visszasírom a régi két szelepes technikát az egyszerűbbsége, a könnyebbsége, a megbízhatóbbsága miatt. Azokban még volt alul nyomaték. Hengerenkénti befecskendezés és tol amikor kell.
sziasztok. Latom kicsit halott a forum,igy most van ido dumalni :) Valaki olyan aki ert ezekhez az uj motorokhoz,elmeselhetne,h hogyan is mukodik a 16 szelepes motor. En meg azokbol az idokbol vagyok amikor 105/120 as skodakkal nyomtuk az utakat. Aztan levaltottam egy feliciara,hosszu éveken keresztul adtam neki,aztan egy eve vettem kia 1,4 /16 szelepes kocsimat. Ugyebar a legtobb motor ugy mukodik,h egy henger,2 szelep,egy szivo,es egy kipufogo. De ezeknel hogyvan megoldva? es miert tesznek egy hengerre 4 szelepet ? Osszehasolnitva a regi kocsimat,es ezt egy teljesen mas vilag a motor jarasa,ereje,hangja.. latni h tobb mint 20 ev eltelt :)
Hát, ami azt illeti én is marha mód örülök, a 2007-es Crdi-ben valóban csak 82ekm van :) Mondjuk első tulajtól vettem és amit lehetett utánanyomoztam, de így már képekkel együtt is láthatom, hogy (jó eséllyel) nem lettem átverve.... bár ha nagyon gonosz lennék, azt is feltételezhetném, hogy a műszakik között tekergették ;), remélem nem!
Játszogattam az oldallal több ismerős autóját lekérdeztem és csak kibukott a sógor autójánál, hogy - bár a hitelt rég visszafizették - még mindig opciós tiltás volt/van a kocsin ... eddig kimondottan hasznos az oldal!
Ja, már elkészült a baleseti bejelentős app is (tudjátok, a kék-sárga nyomtatvány) e-kárbejelentő néven fut, a play store-ból már le lehet letölteni ékezetre figyeljetek (kell!!!)
"Lesz pár embernél nagy pislogás, én Mondeómat 264ekm-el adtam el és rá 1évre 160ekm-el műszakizott.... b+..."
Hát, még lehet a rendszeren csiszolni. A CR-V-met tavaly ősszel adtam el 286e-rel, 2 nap múlva 270-el hirdette meg a nepper, aki megvette tőlem. Egyszer 2013-ban tekert rajta az akkori tulaj 50 ezret, amit a régebbi, fizetős lekérdezős rendszer még jelzett. Most viszont sem azt a tekerést, sem a tavaly őszit nem jelzi a rendszer, szépen az látszik, hogy a kocsinak, ha nem is meredeken, de egyenletesen emelkedtek a km-ei.
De legalább majd tudja, hogy nem a 120ezres szerviz esedékes, hanem a 260ezres... És így nem írja majd róla, hogy egy rakat szar, mert 120e alatt szétesik. És felkészül, hogy igen, cserélni kell a dűznit, a brájzlit, stb.
Ha marad a rendszer, működik, és használható, valós adatokhoz jut az ember, tisztulni fog a piac.
Viszont ha lehengerelnek a villanyos autók, ott már kevéssé lesz releváns, nem lesz vezérmű, olajcsere, kettős tömeg, max az akksik, vezetékek, forrasztások korára mutat majd rá - meg a koccanásokra... A töltések száma, és mikéntje úgysem lesz benne.
Nekem a gumi DOT száma 2015-ös, a kocsi '16 nyári, gondolom a szenzor is 2016-os. 4 évet csak kitart benne az elem, így az első vizsgáig remélem működik.
Persze, semmi gond nincs szerencsére. Valahol kérdeztem, lehet-e belőle később gond, hogy a rendszer eltárolja azt, hogy hónapokig így ment a kocsi, de azt mondták, nincs ilyen tároló benne. Így egyszerűen a nyárigumis alufelniken viszem vizsgázni. Remélem még másfél évet kitart a szenzorban az elem.:)