Keresés

Részletes keresés

György barát Creative Commons License 2019.10.14 -1 0 59074

Forte Panni 3.

Én Ce típust írtam, mert kéttengelyesnek vélem. Összesen hét ablaka van, a két szélső keskenyebb. Fél szakasz illetve WC lehet. 

A Százlábú hídról nézve a bal vágány a tárolóba vezet. A középső Fradi, Kelenföld felé. A jobb szélső Kőbány felső irányába tart. (Ez persze nem válasz a "belföldi vagy nemzetközi" kérdésre.) 

 

Örülök, hogy vitába szálltál az 5791-es kocsi ügyében. Ám kérlek írd le, Te mit látsz? 

 

Előzmény: Förster (59070)
C50 Creative Commons License 2019.10.14 -1 0 59073

Azt ismertem még a GySEVnél:-)

Előzmény: paca664 (59072)
paca664 Creative Commons License 2019.10.14 0 1 59072

Az teliablakos, már nem azért.

Előzmény: John Howard (59071)
John Howard Creative Commons License 2019.10.14 0 1 59071
Pedig a topik fejlécében is pont ilyen van... ;-)
Előzmény: C50 (59069)
Förster Creative Commons License 2019.10.14 0 1 59070

Szerintem az MTVA két fotóján nem a Fortepan-os fotón látható 5. vagon van. Teljesen egyetértek veled, hogy a Fortepan kép 5. vagonja az egy BC4i-37. A harmadik vagont én is cseh Ca-nak látom. Engem az izgat igazából, hogy vajon a képen látható vonat belföldi, vagy nemzetközi volt-e. Elképzelhetőnek tartom, hogy belföldi volt. A vagont egyszínűnek látom, nincs rajta a németre jellemző alsó keskeny fekete csík. A felirat nem lehet német, mert EP.II-ben az első és második ablak közé tették a feliratokat,  EP.III-ban pedig már az ablakok alatt középre zártan voltak felfestve. A képen látható feliratok lényegesen eltérnek. Nekem nagyon magyarosnak tűnik, méghozzá EP.II séma szerint: M.Á.V. - alatta Hungaria - alatta pályaszám, illetve az ablakok alatt mindkét oldalon az inverz "FAPADOS" feliratot vélelmezem. A kaszni alsó szélén elszórtan a feliratok. Mindent egybevéve erősen hajlok a német eredetű MÁV vagon felé. ABCau nem lehetett. Szerintem nálunk csak sima Cau volt, mert a fapados felirat ott van mindkét végén. Egyébként szerintem a 3. vagon feliratai sem felelnek meg a CSD-nek, bár ezt csak nagyon halkan merem mondani, mert nem vagyok otthon a csehszlovák témában.

Két hete volt szerencsém egy összejövetelen Zlatnyik Ferenc mellet ülni. Ott hallottam egy idevágó történetet. A háború után volt számos olyan idegen eredetű vagonja a MÁV-nak, amelyek nem léphették át a határt sőt nem is közelíthették meg azt egy bizonyos távolságnál jobban, nehogy a szomszéd valamelyik vagonját felismerje és visszakérje. Az ilyen vagonokat egy "Z" betűvel jelölték, amit jól látható méretben közvetlenül a pályaszámcsoport mellé festettek. Erről mutatott képeket is a Feri bácsi.

 

Előzmény: György barát (59062)
C50 Creative Commons License 2019.10.14 -1 0 59069

Komoly mert ilyet még nem láttam. Köszi.

Előzmény: Förster (59066)
RhB Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59068

Köszi, erre nem emlékeztem. Erre sem. :-)

Előzmény: MTU-890 (59067)
MTU-890 Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59067

Itt már volt egy 1979-es rendelet a témával kapcsolatban:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=143616749&t=9121413

Előzmény: RhB (59065)
Förster Creative Commons License 2019.10.14 0 1 59066

Ez a kérdés komoly volt ?

http://www.hatspics.co.uk/photo_expanded.php?id=7902002

 

illetve:

 

Előzmény: C50 (59059)
RhB Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59065

Mármint 100 kocsi. A modell pályaszámok - amennyiben korrektek -  a Bahv 4000-4099 tartományt valószínűsítik.

 

De ezeknél miért más és miért ekkor? Ha gyárilag szerelték volna fel, akkor már 1965-től 80-asnak kellett volna lenniük. Vagy azok voltak, csak nem jelölték feltűnően? És később megszűnt ez a korlátozás?

Előzmény: C50 (59064)
C50 Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59064

A generátor lesz az.

Előzmény: RhB (59063)
RhB Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59063

Mi volt pontosan ez az EV54a hajtómű (gondolom a forgóvázon lévő generátor lesz) és melyik volt az a 10 kocsi és mikor?

 

Az ajtó meg talán egyedi lehet valami csere miatt?

Előzmény: C50 (59059)
György barát Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59062

Néhány mondat az MTI fotóiról. 

 

Mind a két felvételen észrevehető a 4+1/2+3 ablakosztás. De! Mindkettőn zavart az ablakok és a köztes falak aránya, ám végül észrevettem a bibit. Az eredeti jármű ablakai alatt és közvetlenül fölöttük díszítő csík húzódik. Az utóbbiak maradéka még megvan, de (úgy tűnik) a beépített magyar ablakok valamivel alacsonyabbak az eredetinél. 

 

Az 5791-es számú vagont a magasabb komfortú végéről nézhetjük. A beszállóajtón keresztül egy túloldali ablak látható, az oldalablakokon át pedig a tető tartószerkezete. (A járművet kibelezték.) A két kép között órák (napok?) teltek el. 

 

Az 579(1)-es kocsi bejárati ajtajában már a hegesztés fényében sincs túloldal. Föltehetően már beépítették a WC-t. 

Mindkét fotón jól kivehető, hogy a homlokfali átjáróajtók nyílását szűkítették (a kétszárnyú helyett egy megy be). 

 

Következtetés: ezek a fényképek is egy ugyanolyan típusú vagonról készültek. 

 

Illusztrációképp egy hasonló munka Lengyelországból (de ez nosztalicska):  

http://antygaleria.pl/data/media/236/2005-02-1348KrakProk.SZOPA.JPG 

 

Előzmény: alkotasu (59056)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59061

Ez itt egy örök kérdés. :)

Előzmény: C50 (59059)
rezgaras Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59060

Mint egyszer (vagy kétszer?) említettem volt: Úgy 1966-67 táján a Közlekedési Múzeum bejárata mögött a falon voltak kitéve a tervezett új színösszeállítások. A festésminta mind egyforma volt, alapszín egy más színű ablakcsíkkal. Lehetett szavazni rájuk. A később megvalósult kék-sárga összeállítás is köztük volt (én arra szavaztam!). Aztán hogy az így begyüjtött szavazatokat mennyire vették figyelembe, az kérdéses (feltehetőleg semennyire, valami fejes eldöntötte egymaga - akkoriban így mentek a dolgok). Az volt inkább meglepő, hogy a beharangozást igen hamar követte a színes kocsik megjelenése. Ez nem volt akkoriban szokásos.

 

Szerintem a színes képeken fakóbbak a színek, a valóságban mind a kék, mind a sárga erősebb volt. Mondjuk az a csoda, hogy a színes film ennyire megőrizte a színeket, a szüleim diái, de még az enyémek is sokkal gyengébbek.

Előzmény: fantal (59043)
C50 Creative Commons License 2019.10.14 0 0 59059

http://iho.hu/hir/szett-az-aradi-tizenharmak-emlekere-191013

 

Volt virsliüveges ajtós Bhv osztott ablakokkal?

György barát Creative Commons License 2019.10.13 0 0 59058

Három hozzászólás (59 053 - 59 055) egymás után mind arról. 

 

Előzmény: alkotasu (59056)
György barát Creative Commons License 2019.10.13 0 0 59057

Jól gondolod. (Forte Panni = Fortepan.) És az 5. kocsi. 

Előzmény: alkotasu (59056)
alkotasu Creative Commons License 2019.10.13 -1 0 59056

Ezt a fortepanos képen látható kocsira írtad - gondolom.

Előzmény: György barát (59055)
György barát Creative Commons License 2019.10.13 0 0 59055

Tehát a jármű: 

BC4i-37   (a DB-nél AByse 630). 

Hossz:        21 035 mm. 

Csaptáv:     13 375 mm. 

Zsámolyban: 3000 mm (Görlitz III). 

Tömeg:            35,0 t. 

Tempó:            120 km/óra. 

Ülőhely:   B = 4×6,   C = 3,5×8+2   (DB-nél). 

Első szállítási év: 1938. 

Gyártó: Westwaggon, Köln (mindet). 

Darabszám: 145   (DRG 33 572 - 33 716). 

 

Mára ennyi. 

Jó éjt. 

 

Előzmény: alkotasu (59052)
György barát Creative Commons License 2019.10.13 0 0 59054

Forte Panni, ötödik vagon. Nézzük a fényképet! 

 

A tető befelé és lefelé ívelt, a kocsi innenső végén dupla ajtók vannak. 

1. következtetés: Eilzugwagen. 

 

A közelebbi szellőzők váltott oldalon helyezkednek el, alattuk termes beosztásnak illik lennie. A távolabbi szellőzők glédában állnak. Ott fülkés a kocsi. 

2. következtetés: vegyes osztályú jármű. 

 

Az ablakok közötti lemezek lényegesen keskenyebbek, mint maguk az ablakok. (Kivétel a két kló és a fél szakasz középtájon.) 

3. következtetés: az ablakok 1100 mm szélesek. 

 

A fentiek alapján csak 1 (azaz: egyetlen) típus jöhet szóba. 

 

Folyt. köv. 

 

Előzmény: alkotasu (59052)
György barát Creative Commons License 2019.10.13 -1 0 59053

Ácsi! Most én jövök. 

 

Forte Panni: 

A harmadik vagon ČSD Ce. (Bár senki sem kérdezte.) Jellegzetes a tető fölparcellázása és az ablakok fölötti kidudorodó szellőző. A dudor árnyéka jobbra lenn. Aki az ezüst könyvet kézbe tudja venni, az láthat ilyet a honosított motorkocsikon. 

 

A negyedik és a hatodik vagonról valaki megírta, hogy DRG (porosz) származású. Nem mondok ellent. 

 

Folyt. köv. 

 

Előzmény: alkotasu (59052)
alkotasu Creative Commons License 2019.10.13 -2 0 59052

Egy kis kiegészítés a találgatáshoz:

Heidelbergben a gugli szerint a Waggonfabrik Fuchs volt. Keressük meg, mely BC4ü bauart 35-ös, vagy ABC4ü bauart 35-ös kocsikat gyártották ott.

 

http://www.dbtrains.com/en/coaches/epochII/Standard/Bauart35#2

 

ABC4ü-35

Number:            Manufacturer:                        Fahrzeug-programm:    Delivered in:

14 205-210       Westdeutsch Waggonfabr          1935 I                          1936

14 211-224     Fuchs Waggonfabrik                 1935 I                        1936

 

BC4ü-35 nem készült ott.

Előzmény: alkotasu (59051)
alkotasu Creative Commons License 2019.10.13 -2 0 59051

Nem titkos, mert nem tudom.

Sajnos nincs meg a DRG-s pályaszám. Lovász Gy. tájékoztatása szerint MÁV-nál először ABCau 4659 pályaszámot kapott. A gyártásról annyit tudni, hogy 1935-ben készült Heidelbergben. Esetleg ebből ki lehet indulni, hogy milyen fajta 4 tengelyes egységkocsik készültek akkoriban. A rend kedvéért beteszem az MTVA fotóit (822054 és 822049) és a fortepanos (Fortepan 26993, adományozó: UVATERV) részletet:

 

A fortepanos képen a fülkeosztás valahogy nem stimmel az MTVA-s kép 3+5-ös fülkeosztásához, mintha inkább ilyen lenne:

A középső, keskeny fülke okán gyanítom.

 

 

Innentől találgatás minden.

 

Egyes vélemények szerint ilyen kialakítású lehetett eredetileg:

A modell pályaszáma ABye 617 a IV. korszakban. Azt nem tudom, hogy ez milyen típusú kocsi, mely években gyártották. Ebben valaki segíthetne.

 

Egy német oldal segítségével lehet még próbálkozni:

https://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/fp/e2f_pwe4.html

https://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/fp/e2f_pwed.html

 

Ha hinni lehet a fenti képnek, akkor 3 magasabb osztályú fülke és 5 alacsonyabb volt. Az MTVA-s kép is 3+5 fülkés kocsit mutat.

 

Ha eredetileg BC4i/ü volt, akkor az ülőhelyek számának (3x6=)18 + (5x8=)40-nak kellene lennie.

Ha ABC4ü volt, akkor az 1. o-on fülkénként 4 ülés volt, a 2. o-on 6, a 3. o-on 8.

 

Az első lapon ilyenek vannak (egység személykocsik):

Sorozat, típus    Gy. év           db szám       ü. k. hossz          üh. száma        pályaszámok

BC4i-34              1934 - 1935     60                 21 150                  24 + 40             33 477 - 33 536

BC4i-35                   1935                     3                       21 035                        24 + 36                 33 537 - 33 539

A második táblázatban ilyenek vannak (egység gyorsvonati kocsik):

AB4ü-34                1934 - 1935        18                       21 715                          8 + 36                  11 573 - 11 590

ABC4ü-34          1935                 6                 21 715                    4 + 18 + 40       14 190 - 14 192, 14 200 - 14 202

AB4ü-35                1935                     35                       21 824                          8 + 30                  11 591 - 11 625

ABC4ü-35             1935 - 1936        71                       21 250                          4 + 12 + 40          14 205 - 14 275

BC4ü-35               1935 - 1936        35                       21 250                        18 + 40                   15 521 - 15 555

Fentieknek két típust látok megfelelni. Mindkettő 3+5 fülkés. Kérdés számomra, hogy az ABC4ü 1. o. fülkéje azonos szélességű volt-e a 2. o. fülkével?

Aztán guglizva, találtam egy ilyen képet:

https://vasutmodell.com/fleischmann-563501-gyorsvonati-szemelykocsi-2-3-osztaly-abc4u-35-drg-ii?datapage=1

Akár ilyen is lehet, mert ez gyorsvonati kocsi volt, a fenti pirosnak megfelel, és az MTI-s fotón nem látszik a kocsi másik vége, tehát lehet, hogy nem dupla feljárós (ellentétben a fortepanos képpel).

Előzmény: György barát (59050)
György barát Creative Commons License 2019.10.13 -1 0 59050

Szia, jó estét! 

 

Rábukkantam a Fortepan 26 993-as fényképre és az összehasonlító 5791-es vagonfelújítási fotóra is. Azt is látom, hogy már 2012 óta "közszájon forog" a téma. Ám sehol sem találom a zárszót. Még mindig nincs megfejtés? 

 

Kérlek, ha megvan a két vagon hosszmérete vagy a forgócsaptávja, írd le azt! (Ha titok, akkor csak a kerek méter alatti-fölötti millimétereket.) Azok ismeretében talán tudok valamit pletykálkodni. 

 

Köszönöm: 

György 

 

Előzmény: alkotasu (59040)
fantal Creative Commons License 2019.10.13 -1 1 59049

Az a "biztosan volt" megállapítás is onnét eredet, hogy egy régi újságkivágáson szerepelt a Mecsek Expresszről egy kép, illetve az MTI adatbázisban felbukkant kettő fekete-fehér kép.

Ehhez képest került elő most az ablakvonali sárga sáv nélküli verzió, és ezek a kiváló minőségű színes képek.

 

Kicsit más tészta egy 45-50 éves újság rossz minőségű fekete-fehér nyomata után megállapításokat tenni, és más az eredeti szines negatívról szkennelt fotók alapján...

Előzmény: Divrotcé (59045)
György barát Creative Commons License 2019.10.13 -1 0 59048

Ez egy Ikarus! 

És tényleg. Mátyásföldön egy időben ilyet is gyártottak. 

 

Előzmény: róbertke (56432)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2019.10.13 -1 1 59047

Mert a vonat végét utasítás szerint azzal kellett megjelölni.

Előzmény: somytomy (59035)
C50 Creative Commons License 2019.10.13 0 0 59046

De már elmúlt.

Előzmény: Divrotcé (59045)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.13 0 0 59045

Most ezek a képek szabadon kutathatók lettek online, és bizonyítják, hogy valóban kifújták egy-egy vonatnyi kocsira az elfogadott terveket, nem csak akvarell vázlatrajzok voltak.

 

Szeged, Pécs kék-sárgáját eddig úgy olvastam tőletek, hogy biztosan volt, csak éppen színes fényképet nem láttatok róla.

Előzmény: fantal (59043)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!