Az EV-re gyorsan növekszik a kereslet, a dízelre meg zuhan, ez így normális.
Na nem olyan gyorsan azért, csak 0 ról valamennyire ami már mérhető 10-15 év alatt. Viszont ha mint a dízel üzemanyag a villanyáram ára is megemelkedik, az visszavágja azt is. Nem akkora a jelentősége a jármű árához viszonyítva, de nem is mellékes azért annál se.
Az idő távlatokat nézitek el de nagyon, ezek sokkal lassúbb folyamatok.
Ekkor még nem beszéltünk arról, hogy a villamos áram nagy részét fosszílis (+atom) erőművek állítják elő.
Nagyon sok gépkocsi kell ahhoz, hogy ezek töltése szabályozási tartalékot képezhessen.
De addig is lehetnének hőtárolós villanykályhák és vezérelhető bojlerek. Egyről tudok, az Uzsoki kórháznak van forróvíz tárolója amit olyan áram fűt amiért neki fizetnek, hogy átveszi.
Áramnak ez nem adja vissza, de szerintem annyi a személyautókban se lesz, hogy közlekedjenek is és vissza is tápláljanak a hálózatra.
Váltott gk.vezetőkkel megy, tehát a napi 8-12 óra használat után nincs még 12 óra tölteni.
Munkaidejében sem lehet megállni tölteni, mert lehet, hogy 1 órát áll, lehet, hogy 5 perc múlva megrendelés. Nem kiszámítható. Olyan, mintha a taxis szarni menne, azzal a különbséggel, hogy ha nem törli ki a seggét, akkor azért fölrántja a gatyáját és megy (emlékezetes jelenet a Das Boot filmből)
a villanyautók a mai töltési lehetőségek mellett azoknak valók, akik kiszámíthatóan mennek, kiszámítható helyekre, ahol tölteni lehet.
irodisták 9-17 közötti munkaidővel, töltés az irodaházban.
A kiszálló szervízes, az építőipari csapat már nem jó, mertt az ki tudja, oggy tud-e tölteni ott, ahol dolgoznia kell.
Nyilván, ha változik az akku tölthetősége, és (vagy kiépül) egy olyan töltőhálózat, hogy mindent lehet majdnem mindenhol, az más.
Ekkor még nem beszéltünk arról, hogy a villamos áram nagy részét fosszílis (+atom) erőművek állítják elő.
Nagyon sok gépkocsi kell ahhoz, hogy ezek töltése szabályozási tartalékot képezhessen.
Az üzemanyagon megspórolt pénzből, nyaralásnál prémium autó bérlésére is futná.Ha valaki napi 50 km autózik városban ,az évi 300 ezer forint megtakarítás lenne, ha nem számolunk ingyen töltéssel, és kis fogyasztású autót váltottunk ki EV-vel.
Aki Bp.-Záhony távolságban időmérő futamokra jár semmiképp ne vegyen villany Daciát!
Azt majd azok veszik, akik Budakesziről járnak a nyóc kerületbe dolgozni minden nap és nem az számít nekik, hogy hány perc alatt töltik fel, hanem, hogy mennyiért.
160 km hatótávolságú Kompakttal (az Dácia amiről áradoztál)
160 km MÁR NEM OPCIÓ egy személygépkocsi esetében.
Kizártnak tartom, hogy bárki is (a Dacia is) valaha is ilyen autonómiájú autóval rukkoljon elő a jövőben.
Az elképzelhető, hogy speciális, városi feladatokra gyártanak ilyet (is) - de egy közepes méretű román városban is (cca 200 ezer lakos) - egy taxinak a minimum, elvárt napi futása 200 km - de a valóságban ez ennél jóval több.
Tehát szerintem soha nem lesz 160 km autonómiáju Dacia - se 10 ezer euróért, sem más áron.
Fűtés, villamos energia termelés, ipari termelés, mezőgazdaság az természtesen tisztán hegyilevegőt bocsájt ki. A legutóbbi égéstér végén beszélgettek az idióta EU bürokraták szabályzóiról, hogy az autóipar basztatása sokkal nagyobb kárt fog okozni mint ami hasznot hoz. 1 % hőerőművi hatásfok növelés többszörösét csökkentené a CO2 kibocsájtásnak mint az idióta flotta CO2 kvóta. A Turbóatom néhány éve felújította a paksi erőmű turbináit, másfajta lapátok alkalmazásával turbinánként 10-15 MW plusz teljesítményt nyertek ki, blokkonként 2 turbina az összesen 8 turbina. 80-100 MW plusz teljesítmény ami 2000MW-ra számolva biza 4-5 %, csak a tubinákkal.
Sötétzűdikém, egy WLTP alapján 160 km hatótávolságú Kompakttal (az Dácia amiről áradoztál) egy Zalaegerszeg Budapest vagy Záhony Budapest távolságot mennyi idő alatt is tennél meg? A benyás változata pedig egy tankolással megteszi oda vissza az utat.
Ha belegondolunk a benzines autóval ott égetjük a benyát az orrunk alá mérges gázokat eregetve, ahol lakunk, dolgozunk, szórakozunk. Nem kicsit primitív dolog!
Tudtuk ezt mostanáig is... csak úgy néz ki, hogy most érett meg a világ arra, hogy ez ellen ébredezzen.
Részemről továbbra is állítom, hogy ha Musk nem baszta volna bele a flasztert a pocsolyába - ma is nagy kuss lenne a témában - bárki-bármit is mond, hogy: "Bezzeg az ő cége már 85-ben is elkezdte az villanyautós kísérleteket" - ami éppenséggel még igaz is lehet... csak minek?
Ha belegondolunk a benzines autóval ott égetjük a benyát az orrunk alá mérges gázokat eregetve, ahol lakunk, dolgozunk, szórakozunk. Nem kicsit primitív dolog!
Ha jobb lesz az EV akkor megfordul a kereslet. Ez így normális.
Igenám, csakhogy az autót akkor is tovább fejlesztették - amikor még messze állt használhatóságban a lovaskocsitól. Rengeteg pénzt és munkát ontottak bele - miközben tényleg csak megmosolyogtató eredményekre voltak képesek.
Bizonyára akkor is akadtak kárrogók, akik azzal jöttek, hogy:
"Ugyan már, automobil. Hol tudsz egy ilyenre 3-4 mázsát rárakni, amennyit 2 jó ló simán elhúz? Meg aztán szénát-zabot minden utcasarkon vehetsz - benzint hol kapsz ugyanígy, minden parasztháznál?"
Mert most ugyanez megy az EV kapcsán.
Sőt, elég népes tábora van annak, aki úgy véli, hogy:
"Igaz ugyan, hogy lesznek villanyautók, mutatóba... de hogy soha nem fogják tudni széles skálán helyettesíteni a benzinmotort, az is biztos".
No, majd meglátjuk.
(részemről arra tippelek, hogy még a mi életünkben eljutunk oda, hogy az unokáink pont olyan értetlenül fognak állni egy benzines autó mellett - mint ahogy ma értetlenkednek, hogy hogy-hogy aTV fekete-fehér volt, mi az a számozott tárcsa a bakelit-telefonon, meg hogy hol van a kalapácsos-írógépnek a kijelzője?)
Azzal tempóval a turbó benyás autóm a kb 50 literes tankjának kiszárítása nélkül megy 700+ km-t, 2 perc megtankolni és mindössze 11 mázsa vs 17-21 mázsa.
Bizony-bizony - ugyanígy volt ez az első autómobilokkal is - szemben a príma, akkori lovaskocsikkal.
A fasorban se volt az autó - ahhoz képest amit egy jó lovaskocsi tudott, 2 fasza lóval.