Szerintem érdemes másik irányba mozdulni, azaz szigetelés meg egyedi mérők stb helyett leválni a távfűtésről, egy vagy több lépcsőház saját kazánt vagy gázmotort építsen ki, ez se kerül többe. Hiába szigetelsz a távfűtés mindig dárga marad, mert úgy fognak trükközni, hogy nekik jó buli legyen. Ha van külön kazán, utána még mindig lehet szigetelni.
KÖVETJÜK A DIVATOT? Sláger téma mostanság a panelházak fűtéskorszerűsítése. Ennek főbb sarokkövei: ablakcserék, radiátorokra egyedi mérők szerelése, külső vakolat ujraszigetelése stb. Ehhez ugyebár "jár" állami támogatás, ezért akkor fogjunk bele. (Állambácsi bírja, pedig állítólag az állam is mi vagyunk).
A mi 23 éves 4 szintes panelünket is elérte ez a láz és a többség meg is szavazta azt, miután kihirdetésre került, hogy a "buli" sokszáz milliós költsége 5 év alatt a megtakarításból megtérűl. Valami bizonyára megtérűl, de mikorra? Hiszen a meglévő műanyag ablakok most is kitűnően zárnak, a legtöbb lakásra a lakók sk. pénzükből szép redőnyöket szereltettek, (ami most mehet a kukába az ablakokkal együtt.(Nem beszélve a koszról és rumlról amivel ez jár) A lakásokban mindenhol 23-25 C fok a hőmérséklet, ha minden radiátort elzárok akkor is alig kevesebb, mert ugyis fűt a szomszéd...
TEHÁT: AHOL JÓA PANEL OTT IS ÉRDEMES RÁKÖLTENI LAKÁSONKÉNT (HITELBŐL ÉS ÁLLAMI TÁMOGATÁSSAL) KB. 1 MILLIÓ Ft.-ot FŰTÉSKORSZERŰSÍTÉSRE? TÉNYLEG 5 ÉV ALATT MEGTÉRŰL?
Vagy a másik megoldás, hogy ytong kézifűrészt megfogod egyik kezeddel a markolatánál, másik kezeddel a fűrészlapot nyomod és így végighúzod, mert tolni nem tudod. Ezzel a módszerrel is vágtam ki ablak körül, ekkor még nem voltak bent az ablakok. Nem kell hogy keményfémbetétes fűrész legyen, jó hozzá az olcsóbb is. De a spaklis módszert utána találtam ki, és az jobban is tetszik, nem volt olyan fárasztó, mert a fűrészt izombol célszerű a falnak nyomni, miközben a másik kezeddel húzod. Spaklis módszerrel meg már a bépített ablak mellett véstem ki, nem lehet megsérteni így az ablakot.
Ytonghoz ne használj flexet, felesleges, meg nem is férsz hozzá mindenhol! Vegyél egy erős széles fejű masszív markolatú spaklit, azt üsd be. Én is így csináltam 2 ablaknál. Utána ha egyenetlen, lecsiszolod a kézi csiszolóval.
Szinte biztos, de meg tudom nézni. Baltavári féle redőnytokos áthidaló, betonnal kiöntve. Ott 20-20 cm az előírás, de hogy ez csak a még híg beton kötése miatt előírás, vagy véglegesen kell, azt meg nem mondom. Probléma még, hogy találnék-e olyan mestert, aki ki tud flexelni úgy az Ytongból, hogy nem barmolja össze az ablakot közben. Szóval necces.
Biztos 20 centi van nálad? Az a falon, ahol ki kelllene vésni, terhelve van gerendával? (ha nincs, minimális a terhelés szerintem) Amúgy 20-ből kivágni mondjuk 6 centit, ráadásul csak az ablakig, az nem olyan vészes.
Egyszerű kérdésem lenne: Ha az ablaknál megoldhatatlan a befordulás, akkor felejtős a szigetelés? Falra kellene legalább 6-8 cm, de ablaknál max. 1 cm-t tudnék befordulni.
NO , lassan kész a szigetelésem, holnapra megköt a felragasztott 10 centis EPS és lehet dübelezni majd hálózni lesimítani.
Most , hogy így agyonszigeteltem magam érdemes e a fölmenő téglaépítésű kéményemet is kintről leszigetelni. A padlástérben vakolt a kémény oldalal de a tetőn kívül még vakolat sincs rajta. Persze gázkonvektoros bélelt kéményről van szó.
Gondoltam arra, hogy mind a padlástérben mind a tetőn kívül 2 cm-es EPS-t ragasztok az oldalára de nem dübelezem,max hálózom még, gondolom a ragasztó elég nem nagy a felület.
Előre is elnézést kérek ha hülyeséget fogok írni. :-) A fal és ablak felülete hogy aránylik egymáshoz? Este van már, és lehet hogy hülyeséget is számoltam, tippre 50 m2 üveg és 190 m2 fal lehetséges?
Egy időben én is próbálgattam a számításokat a winwatt-al, nekem a 100 m2 alapterületre 12 cm-es homlokzati szigetelésre (110 m2), 1.3-as nyílászáró (20 m2), padlás 10 cm üveggyapotos szigetelésre 5 kW hőveszteség jött ki 20°C-os belső és -10°C-os külső hőmérséklet esetén.
NeomatiK: Sajnos ezt nem tudom, és abból amit küldtek nem is látom (WinWatt-tal készült).. Elvileg 0,2-esről beszéltek a födémnél, de a padlót nem tudom..
Bediiii: Minek hangoztatják, hogy mennyivel jobb, ha gyakorlatilag ez semmit nem jelent (ablakra gondolok). Ha meg mégis jelent, akkor miért nem látom?
A falazat PTH-30 N+F..
jee_c: Ha jól látom a kivonatot, akkor 41m2 körül lehet. A külső felület 438,7..
Mindentől függetlenül. Ha a födémben és a padlóban ugyanannyi van és csak a falon változtatok, akkor az normális, hogy ekkora falfelület mellett egy 0,17-es és egy 0,31-es falazat mellett csak kb 7 % nyereség van?
"Egyrészt ezek valszeg csak üvegadatok, az eredő az egész ablakra alig fog különbözni" Ezzel elvi alapon vitatkoznék: nem mindegy, hogy mekkora az ablak felülete. Minél nagyobb, annál nagyobb a részaránya az üvegnek. Ekkor pedig már lényegesen számíthat, hogy mekkora az üveg k-ja.
Az 0.7/1.1-es ablakok esetén az elhanyagolható eltérés normlális. Egyrészt ezek valszeg csak üvegadatok, az eredő az egész ablakra alig fog különbözni. Ezek téli hőigényadatok, az üvegezés nyáron többet hozhat.
A falszigetelés esetén már nehezebb a helyzet, de matematikailag nem lehetetlen. Akkor jöhet ki, ha a falazat maga is jól szigetel, és a hőigény ami kijött, nagyrészt a padló/mennyezet és a légcsere hőveszteségét fedezi.
A jól szigetelő fal + vékony szigetelés esetről sokat írtak itt korábban.
1-2 óra WinWatt-tozással könnyen le lehet ellenőrizni, mintha lenne a WinWatt-nak saját fóruma.
Egyébként ezek nem olyan rossz számok 210 m2-re, lapos háznál.
Távfűtés kérdésben olvassátok el a "Miért drága a fűtés panelházakban" c. topikot. Kicsit leegyszerűsítetted a megoldáshoz vezető utat, ami nem is biztos hogy megoldást jelent mindenkinek.
De gondoltam ilyen verzióra is. De aztán elvetettem. Amúgy lesz lábazati kőburkolat is a falon, átkenem majd vízlepergető impregnálóval, úgyhogy a felcsapódó eső nem fog sok vizet zavarni :) Meg ez a Knauf aquastop cucc üzemi víz ellen (is) van. Ha nem bukkantam volna erre a termékre, akkor lehet hogy nem tettem volna semmi védelmet a lábazat felöl. De szerencsére nem hiába túrtam a netet, a gyártók honlapjait. Más cég vízzáró cuccai háromszorosába kerülnek, igaz azok többnyire nem is glett jellegű anyagok, hanem vakolatok, vagy emulziós ragacsok, felhordani is nehezebb őket.
Egy kis segítségre lenne szükségem. Ház tervezésben vagyok és az gépész adott egy számítást arra, hogy milyen lenne a hőszükséglet 5-10-16 centis nikecellel és 0,7-es vagy 1,1-es ablakokkal. Az a nagyon furcsa, hogy nem igazán van különbség egyik között sem.
A ház alaprajza nem túl tömör, nettó 210 körül van, egyszintes, felületfűtés van betervezve. Mivel a részleteket (egyelőre) nem értem, így csak egy-két fontosnak gondolt számon rágódok.
Téli hőveszteségre a következőt írja: 16 cm, 1,1-es ablak: 10.9 kW (0,17 W/m2K) 16 cm, 0,7-es ablak: 10,3 kW 5 cm, 1,1-es ablak: 11.7 kW (0,31 W/m2K) 5 cm, 0,7-es ablak: 11.1 kW
Tényleg "csak" akkora lenne a megtakarítás? Sokkal többnek gondolnám...
Annyi megjegyzés, hogy nem kell feltétlenül, hogy műanyag legyen az az ablak.
Különben meg ki kell számolni: mekkora az össz ablakfelület, mekkora hőáteresztő képesség, mekkora benapozás (mekkora hőt nyersz az ablakokkal). Ehhez képest: mekkora az össz falfelület, mekkora a fal hőáteresztő képessége. Ugyanezek az értékek szigetelés/ablakcsere után.
Az abakoknál figyelni kell még arra, hogy légmentesen záródjanak. Ha átfúj mellettük/rajtuk a szél, akkor hiába 3 rétegű az üvegezés. Szóval, ha vacakok az ablakok, akkor érdemes azzal kezdeni, azonban a szigetelésre előre érdemes felkészülni: toldóval érdemes betenni az ablakokat, és a megfelelő mélységben, hogy ha felkerül a szigetelés, akkor be tudjon fordulni az ablaknál elég vastagon, és az ablak ne kerüljön túl messze a szigetelés külső felületétől (ne legyen lőrésszerű). Persze számít, hogy hány centi szigetelés van tervbe véve. Ha a szigetelés megy fel először, akkor az ablakcserénél már jobban lehet látni, hogy hova kerüljön. Szóval mikor a két dolog körül a második felkerül, akkor gondolom szépen össze kell hozni ezeket.
részvét. az ember szabadsága a választás szabadsága, ugye. Na itt lehet azt választani, hogy "sík hülye vagyok", és persze kitartani mellette büszkén. :(
""felakasztották a hálót 2 szeggel és azt kenték ragasztóval?
vagy ragasztót kentek a lapra és arra tették a hálót?""
Nálam felakasztották a hálót, megigazították, hogy fügőleges legyen, mert ugye föntről lefelé függőleges történik a hálózás. Ezután kivülről beglettelték rá az EPS-re.
Ezt utána simára glettelték a ragasztóval.
Mennyi ideig bírja ki ez, ha nem rakunk fel színezőanyagot még ?
Nemrég beszéltek ilyen technikával épített házakról. Ott fabetonnak nevezték az építőelemeket. Úgy nézett ki egy ilyen, mint a zsalukő, csak ez beton helyett ilyen forgácsos-cementes keverékből áll. Ebbe építéskor öntenek betont, és ez a beton tartja össze a házat.
Négy évvel ezelőtt költöztem el egy panelből, ott az egyik lakó kijelentette, hogy neki nincs pénze a távfűtést fizetni, kapcsolják le nála a fűtést. Lekapcsolták!!! Egy szinten négy lakás van, és már leglább 10 éve nem fizet az a család távfűtést! (Az állapotokról annyit, hogy csak a férfi dolgozik a nő otthon van, de lépcsőházat még egyszer sem seperte fel, állataik vannak, közülük csak a pitbullt vitték le rendszeresen sétálni (vagy inkább az a gazdáját) a németjuhászt nem...