Jövőre építik ki(?) a debreceni repülőtér új bejárati útját, ami kiegyenesítené a jelenlegi girbe-gurba, területrendezést akadályozó bejárást. Amolyan sinsheimi módra milyen jól mutatna a bejárati épület tetején "cégérként" az IL-18.
A világ legtöbb repterén a keritésen kersztül látszó gépek a cégér. Ez Debrecenben nem áll, mert az állóhely 2 km-re van a 47-es úttól. De ha ott lenne az IL-18, meg mellette egy oszlopn a meglevő MIG-7esünk, mindenki láthatná, hogy itt reptér van.
Amúgy a következő story kezd kirajzolódni: Az Rt. új tulajdonosai (Hochtief) pénzt akarnak a Malévtól a MOK hangárnál tárolt két gép után. A Malévnak persze kisebb gondja is nagyobb ennél, úgyhogy akkor inkább darabolják fel őket.
A helyzet az, hogy bár szívesen látnék egyet üzemképesen, nem gondolom, hogy kivitelezhető a kérdés. Az Il-18-as volt a Malév legkarbantartásigényesebb típusa. Ezt nem tudom, ki tudja felvállalni. Meg a repóránként öt tonna kerót, amit elkortyol. A realitások talaján maradva már az is szép lenne, ha valahová ki lehetne állítani.
Sajnos repülős kocsmát sem egyszerű csinálni belőle, pedig az menne biztos. Egyszer egy nagytuskót akartam összeszervezni ilyen célra, mikor még volt belőle. Először is horror pénzt kértek érte, másodszor pedig mire kibeleztük volna úgy, hogy ÁNTSZ engedélyt kaphasson mint vendéglátó épület, belezakkantunk volna...
Szóval szerintem ki kéne állítani valahova, a tűzoltóknak meg heggeszteni egy mock-up-ot kazánlemezből....
Az is hasonlítana annyira gyújtogatásszakmailag a mai bójingra meg airbusra, mint egy Il-18... :(
Tényleg egy barbár á..at az aki ezt a gyönyőrű gépet tönkre akarja tenni.
Milyen szép kötelék lehetne: Po2, Li2, IL18 .
Mikor fogja már végre fel az illetékes elvtárs, hogy az esztelen géprombolással a történelem ( hazánk repülés története) egy részét teszi tönkre.
Nekünk is hasonlót kellene tennünk, mint az utolsó NOHAB mozdony megmentését élérők tettek, itt az indexeen alakult ki az a társaság aki a végén megmentette a mozdonyt.
Ebből is látszik, hogy valami súlyos gondolkodásbeli gond van ebben az országban a technika történelmi dolgokban (is).
Nem is dühöngök tovább, mert esetleg olyanokat találnék írni ami esetlegesen büntihez vezethetne,.
Egyelőre a pontos helyzetet kell felmérni, holnap talán már okosabbak lehetünk. Kapcsolatokat, kompetens embereket kell keresni és találni, akiknek joguk és lehetőségük van bármit is tenni az ügyben.
Én megpróbálok szétnézni itt angliában, hátha adódik valami lehetőség egy kis anyagi vagy bármilyen segitségre, ha más nem kaphatunk néhány használható jó tanácsot. És mégegyszer mondom, én bármilyen módon hajlandó vagyok az ügy mellé állni.
Én kevésbé vagyok belső, mint Te, csak helyileg vagyok francihegyi. De ha készül valmilyen tiltakozás, egészen biztosan rengetegen, külsősök-belsősök alá fogják írni. Csak abban nem vagyok biztos, hogy parabola ívben, vagy sugárban fogják az illetékesek lesz@rni a tiltakozást :-((
Holnap egyébként Bőnyben leszek, vagy holnapután, vagy pénteken leszek bent.
Holnap be kéne tájolni a helyzetet és összelapátolni gyorsan egy tiltakozást. Ebben teljes mellszélességgel benne vagyok, de ne csak pofát tépjünk itt, hanem írjunk és tiltakozzunk. Tenni, tenni, tenni és ebben most nekünk, "belsőknek" kell lépni.
Az első háború után meg kellett a magyar gépeket semmisíteni. A második után sem hagyták meg a gépeket. Az 50-60-as években - hogy nehogy az ellenség kezébe kerüljön - szintén megsemmisítették a légijárműveket.
Aki járt Angliában, tudja, hogy nagyon sok reptéren találhat felújított (sőt repülőképes !!) old timereket (én is láttam párat). Egy könyvesboltban valamilyen Spitfire-könyvet lapozgatva láttam, hogy csak Nagy_Britanniában több, mint ötven REPÜLŐKÉPES Spit van (és ez csak egy típus).
Nálunk nincs pénz, nincs annyi pénzes megszállott, hogy repülőképessé tegyen régi gépeket (ezért kell kalapot emelnünk a Fedő és hasonszőrű fanatikus társai előtt). De hogy még azt a lehetőséget is eljátszuk, hogy statikusan láthassunk a műszaki történelmünkből egy-egy részt, nem szabad elfogadni.
Repülőképes IL-18 biztosan van még a távoli világban, de abból nekünk semmi hasznunk. Debrecenben régen téma egy skanzen, aminek nyitódarabjaként jó lehetne az IL-18. De erre a célra utójára 1995-ben az akkori üzemeletető, a Szerbon vezetője akart pénzt adni, nem sokkal a letartóztatása előtt :-)
Most csak azt kellene tudni, hogy nem feleslegesen tépjük-e itt a szánkat? Nincs már meg annak a helye? Na nem kiállítási tárgyként, az nem érdekelne. Hanem hogy nincs-e már régen kijelölve a flexes hasznosító?