Hogyne lenne, az állam bevétele szempontjából nagyon is van. A benzin hasonló a dohányhoz, alkoholhoz, szerencsejátékhoz, csak úgy van. A villanyáramon sokkal többen dolgoznak.
Na azon ritka pillanatok, amikor kapsz egy + pontot. Bizony, a villany fogyasztóig eljuttatása sokkal több élőmunkaerőt (adót, járulékot) jelent, ami némileg kompenzálja a benzin pár forintos kilowattóránkénti jövedéki adóját. Nincs számottevő különbség az adómennyiségben.
Ha egy (legyen SUV) 100 km-en elfogyaszt ~8 liter üzemanyagot (8*1,5->12 €), akkor annak az adotartalma (a fele), ami 6 €. Ha kisebb fogyasztasu autoval jar, akkor a befizetett ado ennel sokkal kevesebb.
Ha egy pl. Tesla, vagy Audi e-tron elfogyaszt 100 km-kent ~20 kWhe energiat, akkor annak az ara (Nemetorszagban es legyen) 6 €. Annak az adotartalma 3 €.
Vagyis, ha energiacimszoval kivanjuk kiegyenliteni az "energiaado" kontojat (elvileg lehetne massal is, mondjuk az Áfa 1%-os emelesevel ... bar az nem lenne teljesen igazsagos), akkor 3 €-t kellene "maskent" bevasalni.
A 3 € kiesesert cserebe pl. kevesebb egeszsegügyi kiadas, karosodas keletkezne ... kevesebb biztositas is eleg lenne ... Ha az adott auto (mondjuk egy Golf Bluemotion) 4 litert fogyaszt ... akkor az adobevetel különbsege mar minimalis ...
Sok tarifája van az áramnak, adó nélkü legyen 40ft / KWh.
A benzint se tudom pontosan 150ft/ liter? ha 10KWh (bocs a nagyvonalú kerekítésekért) 15ft / KWh.
De még abból a 150 ből is vagy 100 ami a nemzetközi pézrendszerekben forog, a villanyáramnál az a rész sokkal kevesebb. Kár ezen spekulálj, az elektromos energia áram létrehozásához több emberi munka szükséges mint a szénhidrogénhez. Persze kevesebb is kell belőle a jobb hatásfok miatt, de oda megint csak izzadtság tapad mire létrejön az eszköz hozzá. Úgy gondolnám az igazad, hogy az égető műves jármű mint ha fán teremne, az infrastrukturája fokozatosan épült fel, ma már mint természeti erőforrás áll rendelkezésre. Majd 100 év múlva ilyen lesz az elektromos is, fán terem majd az is.
Az usa-ban nagyobbak a társadalmi különbségek. Akkor vált el a két irány amikor Európában megemelték az üzemanyagok adóját és ezzel lemondtunk a versenyképességről az usa-val szemben. De lassan megérkezik oda is a versenyképesség számlája, társadalmi feszültségek szaggatják szét.
A villanyáramra rakódó adónemek azok ott vannak az olajkút és a benzinkút közötti lépéseken is, csak erre még jön egyéb is. Az hiányozni fog ha árammal töltik az autókat, tehát valamire rá kell majd terhelni. vita biztosan lesz, hogy akkor fizessek amikor járműbe töltök energia hordozót, vagy amikor saját magamba pl a zsíroskenyeret lila hagymával. Szerintem az fogja eldönteni, hogy melyik szedhető be egyszerűbben.
Nem csoda, hogy nem mobil a magyar, ha már megy, akkor külföldre költözik, nem az országon belül, mert nem tudja kifizetni az albérletet, a magyar fizetésből.
... és ott még az áram is olcsó, de még a benzin is.
Felejtsd mar el ezt a köldöknezegetest (hogy eletet mindenki a villanyszamla, vagy a benzinkutak költsegetöl vezerelve rendezi be). :-(
Egy atlag csalad kiadasainak töredeke a villanyszalma ... sokkal inkabb dominal pl. a lakhatasi költseg. Az pedig sokkal jobban elszall, mint az energiaarak ...
Indulj ki abbol, hogy az össz nemet Energisteuer merete ~40 milliard € (ebben minden komponens, olaj, gaz, üzemanyxag, villamosenergia ...) benne van. Vagyis ahhoz, hogy ennek a merete allando maradjon, a komponenseket kell atrendezni.
Ha sok az EV, akkor kevesebb folyekony üzemanyag fogy, viszont több villamosenergia ... vegülis a ~40 milliardos pacninak stimmelnie kell(ene). Szerintem (komolyabb belemerüles nelkül) az atretegzödes merteke talan ~10 milliard € lehet ... ami a nemet GDP <0,3%-a. Valszeg 10-20 ev alatt nem lehetetlen a megvalositasa ...
A magyarok a bérre mennek, nem az áramra.Egyébként inkább az USA-ba mennének, csak oda nem engedik be őket, és ott még az áram is olcsó, de még a benzin is.
... és számold nyugodtan ki a költségcsökkenést is az intézményfenntartáson...
az összes állami cégben futkosó járműnél IS fizetik az adót (egyik zsebből a másikba)... szóval a tényleges bevételkiesés eleve kisebb... a lakosságnál maradó pénz viszont többlet fogyasztásként jelentkezik... nem CSAK forgalmi-adó, hanem nyereség formájában...
... ez emellett költségcsökkenést jelent MINDENHOL... mert ugye majd mindent furikáznak is... a lakossági fogyasztásnál
megfigyelhető multiplikátor-hatás tehát fokozottabban jelentkezik...
... a növekvő kereslet meg ugye nem szokott rosszat tenni a gazdaságnak...
Ha epitesz valamit, akkor az pízbe kerül (mint pl. Pax2 megrendelese nulla sajat penzböl).
Aztan, ha kesz vagyol (mondjuk Pax2-vel, ami mar 2030 tajekara varhato), akkor össznep kivansagara szabadteri ökörsütes mellett elkeszithetheted vele az elsö kWh delejt.
A megujulok kiepitese pedig millio kicsi (atlathato) projektböl all. Amelyekkel nem kell varni evtizedeket, hanem nehany honap alatt elkeszülnek es mar termelnek is ...
Masik pelda.
Ha uj hazba költözöl, akkor azt fel kell epiteni ... de beköltözes utan erösen növexik az eletszinvonalad ... a regi hazat meg le kell bontani (tovabbi nyüg). Az is pizbe kerül, de eredöben eletminöseget nyertel ... 1eni valasztas kerdese, hogy ki mit preferal.
"... + a máshonnan beszedett adók révén az állam nem esik el bevételektől….."
aha,
csak mivel a benzinen AFA-stol 120% ado van, a többi cuccon meg nagyreszt 20% normal AFA, akkor mai talaloskerdesünk ha a user kiad 1000 EUrt-t mennyi marad abbol az allamnak