Keresés

Részletes keresés

Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.09.02 0 0 118
A folyadékdugattyúk felülete párolog, ezért csak részben stirling. Állítólag ez is növeli a hatásfokot. Furcsa mert állítólag a stirling hűtők hatékonyabbak a párologtatós hűtőknél (amik a nehéz CFC molekula helyett könnyű héliumot használnak).
Bár jobban meggondolva inkább ez utóbbi tűnik ellentmondásosnak.
Előzmény: moonshadow (116)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.09.02 0 0 117
Megnéztem még pár oldalt, és az az érdekes, hogy minél nagyobb annál jobb a hatásfoka a gyakorlati tapasztalatok szerint.

Azt is írja, hogy kritikus a hőszigetelés is, tehát az, hogy vízen megy át a cső meghiusíthatja a beindulást.

A ringást pedig az okozza, hogy a csatlakozás az U alján közelebb van a meleg részhez mint a hideghez, ezért összehúzódáskor, oda könnyebben tudja beszívni a vizet, tehát jobban emelkedik, és ezzel átkerül a gáz a hidegoldalra. Amikor ott még jobban összehúzódik, akkor meg gondolom a közlekedő edények elve miatt meglódul a víz és túl lendül a vízszintesen, ami átnyomja az összenyomott hideg gázt a melegítőbe. Táguláskor megint csak könnyebben tudja kinyomni a meleg oldal, mint a hideg oldal.

(Ezt a meleg meg a szívás dolgot ne értsétek félre, nős ember vagyok:-)
Előzmény: laca137 (114)
moonshadow Creative Commons License 2005.09.01 0 0 116

http://www.maxpie.de/Fluidyne.htm

 

Megnézve ezt a képet látható, hogy a víz a jobboldali szárban magasra felmegy, tehát ezek szerint másik végállapotban a melegített fém csőbe is belemegy és esetleg lehűti.

Lehet, hogy gőzgép lenne ez és nem is stirling moci tulajdonképpen?

Nálam ez a felfordított kémcsőnél nem teljesül, mert alacsonyabban van a vízszint.

Ha belemenne a víz el is pattanna a hevített kémcső.

 

 

 

laca137 Creative Commons License 2005.09.01 0 0 115
abban etiléter vagy valami illékony közeg van ami csekény hőkülönbségekre is viszonylag markáns nyomáskülönbséggel válaszol
Előzmény: bnum (113)
laca137 Creative Commons License 2005.09.01 0 0 114
úgy tűnik "hangolható"-ra kell épitened a szerkezetet
Előzmény: laca137 (112)
bnum Creative Commons License 2005.09.01 0 0 113
"Egyelőre nem megy."
A kép beszúrás. :o)

Ezen az oldalon: http://www.hpo.hu/kiadv/ipsz/200312/06-technika.html

Keresd meg a "Bólogató kacsát"!
Előzmény: moonshadow (103)
laca137 Creative Commons License 2005.09.01 0 0 112
szerintem meg azért van mindenhol állitható módon felfüggeszve ez a csőzet itt a képen mert nagyon határhelyzet -re valamilyen intabil egyensúlyi helyzet körüli "hidraulikus állapot" ra van szükség ahhoz hogy a lengés kialakuljon , akármilyen helyzetben ez nem is jön létre , ezt ki kell " tapogatni "de csak úgy lehet ha olyan álványaid vannak amiken a szintek szépen változtathatók ezzel ki lehet tapogatni az instabil lengés létrejöttéhez szükséges feltételeket

pl ha veszel egy sima egy hengeres dizelt és nem elég nagy , vagy túl nagy a lendkerék akkor az sem fog menni folyamatosan , vagyis méretezni kell ha meg erre nincs mód akkor dinamikus tapi tapi kell
Előzmény: moonshadow (111)
moonshadow Creative Commons License 2005.09.01 0 0 111

"Valószínűleg túl kicsik a keresztmetszetek"

 

Vagy túl nagy és ezért nem jön létre az ingadozás.

Előzmény: erbe (110)
erbe Creative Commons License 2005.09.01 0 0 110
"Azt magyarázd el légyszi, hogy mitől jön a gáz ringásba, és Moonshadow kütyüjénél miért nem."
Nem tudom!
Valószínűleg túl kicsik a keresztmetszetek és hosszú az út. Közben lehűl a gáz és nem hőcserélőben, hanem a víz elviszi az energiát.
http://www.maxpie.de/Fluidyne.htm
Ha megnézed a képet, sokkal egyszerűbb, mégis működik.
Előzmény: Centrum-Ölő (108)
erbe Creative Commons License 2005.09.01 0 0 109
Időközben én is megtaláltam, épp most akartam beilleszteni, csak közben volt egy ebéd. :-)
Erről feledkezek meg mindig:
"Kornyezet es motor edes kettose"
Mármint, hogy nincs ékezet.
Előzmény: moonshadow (107)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.09.01 0 0 108
Hát ez roppant érdekes oldal volt, mikor nézted utoljára?

Azt magyarázd el légyszi, hogy mitől jön a gáz ringásba, és Moonshadow kütyüjénél miért nem.
Előzmény: erbe (106)
moonshadow Creative Commons License 2005.09.01 0 0 107

Nem tűnt el csak tudni kell az indexen keresni :))

 

Komplett topikcímeket nem keres, ezért csak a topikcím szavait kell próbálgatni.

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9032647&la=25447628

Előzmény: erbe (106)
erbe Creative Commons License 2005.09.01 0 0 106
Ha alaposabban odafigyelnél, a szelep a 81-es és az előbb idézett esetben is a stirling munkavégző képességének kihasználásához, a vízszivattyúzáshoz kell, a működésben nincs szerepe. Sajnos, a korábban már ajánlott "Környezet és motor édes kettőse" c. topic eltűnt, abban rengeteg olyan linket idéztem, ahol ennél sokkal alaposabb leírások, modellek és működő, sorozatgyártott Stirlingek szerepeltek.
A www.stirling.com-ról elindulva viszont bármit meg lehet találni.
Előzmény: Centrum-Ölő (105)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.09.01 0 0 105
Itt egy link egy béta (displacer-es) és egy alfa folyadékdugattyús stirlingről. Kár, hogy csak annyit értek belőle, hogy pistón liquidó.

http://personales.able.es/jgros/fluidine.htm
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.09.01 0 0 104
A fluidyne stirlingnél a szelep a motoron kívül van a pumpa részen (keress rá az interneten vagy nézd meg a 81-es hozzászólásban csatolt linket), és úgy tűnik, a szelep segít a víznek helyettesíteni a forgattyús mechanizmust (szerintem a nyitáshoz szükséges erő egy kicsit megtámasztja a vízoszlopot).

A videón úgy tűnik a keresztmetszet végig azonos, a levegő tölti ki a csőszakasz 1/3-dát a víz a maradék 2/3-ot, a lökettérfogat pedig 4-5% lehet. Próbáld ezekkel az arányokkal először. Tehát a nyomásváltozás a gázban egy két tized bár lehet, ez nagyságrendileg hasonló a szelepek nyitási nyomásával, vagy 1-2 m-es vízoszlop nyomásával. Sajna ennek nincs túl sok irodalma, szóval ez is csak találgatás.
Előzmény: erbe (101)
moonshadow Creative Commons License 2005.09.01 0 0 103
Egyelőre nem megy.
Előzmény: bnum (100)
moonshadow Creative Commons License 2005.09.01 0 0 102

Megpróbálom még átdolgozni kissé, lerövidítem az alsó U alakot, meg valószínűleg vékonyabb műanyag csővel állok neki.

 

Több hibalehetőségre gondoltam, pl. túl széles az alsó vízoszlop ezért nem jön létre számottevő ingadozás.

Túl hosszú, ezért nagy súlyt kellene a levegőnek mozgatni.

Talán a vékony cső hosszúsága is befolyásolná?

 

Előzmény: Centrum-Ölő (98)
erbe Creative Commons License 2005.09.01 0 0 101
A Stirling motor egyik lényege, hogy semmilyen szelep nincs benne!
Előzmény: Centrum-Ölő (98)
bnum Creative Commons License 2005.09.01 0 0 100
Ez a megoldás nem lenne jó?
Előzmény: moonshadow (97)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.31 0 0 99
A csonkban is lehetne magasabb a vízszint, ez belül megnöveli egy kicsit a nyomást és valamelyest ellentartana a melegítéskor kinyomott víznek (1 méter esetén 1 tized barral nő a nyomás, egy szelep nyitó nyomása lehet pár tized bár is akár, azt nem tudjuk, hogy a videón milyen szelep volt).
Előzmény: moonshadow (97)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.31 0 0 98
Talán a szelepek hiánya, de lehet a túl gyors melegítés is (azon a videón is pákával melegítik, ami lassab, máshol meg csak hajszárítót használtak). Az is lehet, hogy túl nagy a víztömeg alul, ha tuningolnak egy motort, akkor a hajtókarokat, főtengelyeket, duggattyúkat is könnyítik ez nálad egy kis víz kiengedése lenne. Az is segítene, ha a vízszintes zöld rész is fémből lenne, ez ugyanis regenerátorként működne és tárolná a hőt. (mint észrevetted találgatok)

Mielőtt tele lesz a tököd az egésszel próbáld megcsinálni a videón látottat (különben elfelejtheted a BNV Nagydíjat).
Előzmény: moonshadow (96)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.31 0 0 97
Szóval amikor melegítettem mindkét csően ment lefelé a vízszint, de egyszere és ebből az állapotból nem lehetett ingadoztatással beindítani.
moonshadow Creative Commons License 2005.08.31 0 0 96
Nem írtam, hogy a vastag cső U alak 64cm hosszú.
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.31 0 0 95
A megvalósítók szerint nagyon érzékeny a fluidyne a térfogatokra hőmérsékletekre. Ha vizen viszed keresztül a kompresszornak a hűtés egy darabig jót tesz (amíg fel nem melegszik a víz). A regenerátornak már sokkal kevésbé, a tágulási résznek pedig katasztrofális. Ha a víz érintkezik a külső légtérrel akkor nem a másik szárban fogja felnyomni a vízszintet, hanem az egész tálban (vagy ami tetted a kémcsövet).
Előzmény: moonshadow (93)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.31 0 0 94

nemjo

 

2 db 18 cm hosszú, 1,4cm belső átmérőjű kémcső, a jobboldali vastagfalú, a melegített vékonyfalú.

A műanyag U alak 2cm külső átmérőjű vagyis 1,6 belső átmérőjű benzincső amit pont rá lehet húzni a kémcsőre és még légmentesen tömít is.

Ez az U alak van a kémcső csatlakozásnál kifúrva és ezen vezetem át a vékony műanyagcsövet. Mert ugye a kémcsövet kifúrni nem nagyon lehet.

Mivel viszont fel van vezetve a cső egészen a tetejéig, így olyan mintha onnan szívná a levegőt, csak kicsit hosszabb az útja.

A furat körbe le van tömítve gumiámmal, tehát garantáltan nem szív vagy fúj fars levegőt.

A vékony műanyag cső zölddel van jelölve, 4,5mm belső átmérőjű cső és erre van toldva a melegítős oldalon egy 5,5mm alumínium cső, ami pirossal van jelölve.

Mert a műanyag elolvadna.

Az egész vékony cső 56 centire hosszúra sikerült.

Akkor ott van a csonk amiben emelkedni és csökkenni illenék a vízszintnek, de az nem lényeges annyira, mert ha kicsi az átmérő akkor hosszabb lenne a lökethossz.

A piros oldalnak nekiestem az oxigénes hegesztőpisztollyal és tágult is szépen a levegő, nyomta lefele a vizet, a csonkon meg emelkedett a vízszint.

De sehogy sem akart beindulni az oda vissza lüktetés, pedig oldalra is billegtetve megpróbáltam belengetni a vízoszlopot.

Próbálkoztam a vékony cső szűkítésével is, vagyis a piros alumíniumcsövet összébb nyomkodtam fogóval, fokozatosan egészen addig míg alig tudtam rajta átfújni, de nem lett semmi eredménye.

Hol rontottam el?

 

Ha sikerülne egy működő modellt készíteni, úgy terveztem forgómozgást kicsatolni belőle, ha a csonkban pulzáló vízoszlopra teszek egy hungarocell vagy üres műanyag úszót és arra erősítve egy kis drótocskából készített hajtókart egy kereket fogok vele meghajtani, mert a víz majd reményeim szerint emelgeti a hajtókart.

 

moonshadow Creative Commons License 2005.08.31 0 0 93
Úgy kötöttem össze, hogy alulról dugtam be a kémcső tetejéig egy kis csövetm mindjárt lerajzolom, milyen lett a ketyere.
Előzmény: Centrum-Ölő (92)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.31 0 0 92
Hogy érted, hogy lefordított kémcső? Akkor fölül a két gáztér nincs összekötve?
Előzmény: moonshadow (91)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.31 0 0 91

Na elkészítettem, de még nem akar működni....

Végül is szájjal lefelé fordított kémcsövekkel oldottam meg, de eddig még nem működik, pedig melegítettem az egyik csövet rendesen mini hegesztőpisztollyal.

Valószínűleg túl vastag csövet választottam a lenti U alaknak ezért nem megy.

moonshadow Creative Commons License 2005.08.29 0 0 90

Ha sikerül úgyis felteszem ide, bár csak saccra megy a dolog, nem tudom kiszámolni mekkora darab cső kell neki meg ilyesmi.

Elsősorban az a koncepció, hogy általában mindenütt fellelhető cucokból készüljön.

Sprésdoboz, műanyagcső ilyesmi. :)

 

Előzmény: Centrum-Ölő (89)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.29 0 0 89
Legalább az egyik szárát csináld fémből, hogy ott jól tudd melegíteni (igaz akkor ott nem látod a vízszintet). Ne feledd a folyadék csak a mechanikus részeket helyettesíti, a hőt a gáz veszi fel/adja le. Ha műanyag csövet használsz és elsőre nem indulna el, próbáld a csövet nyomorgatni, hátha beáll az ideális térfogatra, és elindul.

Aztán szép legyen ám! (a BNV Nagydíj lebegjen a szemed előtt)
Előzmény: moonshadow (87)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.29 0 0 88
Köszi az infókat. :)
Előzmény: erbe (86)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.29 0 0 87

Ennek a csöves dolognak nekiállok, egyelőre pár kémcső, műanyag tömlő segítségével. :)

 

Előzmény: Centrum-Ölő (85)
erbe Creative Commons License 2005.08.29 0 0 86
Minden Stirling motor kétdugattyús (legalább). Az egyik, itt az animáción az alsó, a munkavégző dugattyú, a másik a hőcseréló vagy regeneráló dugattyú. 90 fokos eltolással mozog a munkavégző dugattyúhoz képest, és a feladata, hogy a levegőt a hideg térből a melegbe és vissza áramoltassa. Közben elveszi vagy visszaadja neki a hőt. Esetenként tömörített rézszitát - rézforgácsot használnak rá, hogy minél nagyobb hőmennyiséget minél gyorsabban átadjon. A V elrendezésűnél valóban külön hőcserélőt alkalmaznak, de ez az összekötő csőben van, és szintén tároló szerepet játszik, a fűtést-hűtést a hengerek kapják.
Kereséssel nagyon sokféle Stirling változatot lehet találni, sok ábrával, ahol alaposan elemzik a működést. Volt egy másik ilyen témájú topik is: "Környezet és motor édes kettőse"
Előzmény: moonshadow (75)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.29 0 0 85

Úgy érted, a már meglévő két hőcserélőn kívül. Akkor ezzel csak megnövelted a hőátadó felületeket. A regenerátor álítólag nagyban növeli a hatásfokot, hiszen ha nem hűtené le az expandált gázt akkor még nehezebb lenne összenyomni. Amikor meg nyomod össze a kompresszált légtömeg elején valóban nő a hőmérséklet és ezzel nagyobb erőt igényel az összenyomás, de ez valószínőleg kisebb plusszenergia, mint ammennyi hőt visszaad a regenerátor az összenyomott hideg levegőnek.

 

Tulajdonképpen a Carnot körfolyamat "kisarkosításáról van szó, ugyanis a valós körfolyamat ehhez képest erősen "lekerekített". Mivel a diagram alatti terület a befektetett energia, a bekerített pedig a hasznos, minél jobban megközelíted az ideálist, annál közelebb leszel a termikus hatásfokhoz (ez az elméleti maximum, zéró súrlódásnál és szivárgásnál, hatásfok=1-összenyomási hőmérséklet/tágulási hőmérséklet).

 

Javaslom, hagyj lehetőséget egy regenerátor beépítésére később, és majd össze tudod hasonlítani. Ez egyébként nem utólagos találmány, Stirling economizer-nek hívta. (09:58 nem tudom nem észrevenni, hogy mennyire hasonlít a neve Stirlicéhez, ha 150 évvel később élt volna sokatt ugratták volna emiatt:-)

Előzmény: moonshadow (83)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.29 0 0 84

A gőzrocsónál azért nem néz előre az egyik szár, mert ugye a kilövellő gőz előre is hatna és nem menne sehova a cucc.

Végül is a gőz nagyot lök rajta, utánna a víz pedig lassan áramlik be azért halad mégis előre.

 

Ez a folyadékos modell megmozgatta a fantáziámat, hogy hogyan lehetne egy egyszerű modellt készíteni, ahol nem kell a tömítési tökéletlenségektől tartani, mégis műxik és forgómozgást lehet róla kicsatolni.

 

Egyenlőre hidrogénben nem gondolkodom, elég lenne levegős is, mert a hidrogén hevítés hatására jelentősen elnyelődik, illetve átmegy fémeken, vagy ha tömítetlenségi hibákból adódóan levegővel keveredik akkor robbanásveszélyes.

 

 

Előzmény: Centrum-Ölő (82)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.29 0 0 83

Ezt nem nagyon értettem a regenerátornál, hiszen amikor megy vissza a levegő keresztül a regenerátoron, akkor ha visszaad hőt a gáznak, akkor a gáz rögtön tágul és azonnal ellenhatást fejt ki a dugattyú ellenében tehát rontja a hatásfokot.

ezért úgy okoskodtam, hogy jobb a hatásfok, ha két hőcsrélőt alkalmazok, vagyis az egyiket folyamatosan hűtöm, a másikat folyamtosan melegítem és szelepekkel vezérlem, hogy táguláskor a melegített, összehúzódásnál pedig egy hűtött hőcsrélőn menjen át a gáz.

 

Előzmény: Centrum-Ölő (82)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.28 -1 0 82

A gőzrocsónál sose értettem, hogy a beszívócső miért nem előre néz, hiszen azzal is szívná magát előre. Én is megtaláltam ezt a klippet, addig nehéz volt elhinnem, hogy tényleg ringani kezd a folyadék, és nem csak egyszerűen kitágul a levegő és úgy marad. Elvileg a közlekedőedények miatt az U két szárában mindig azonos vízszintnek kéne lennie. Állítólag, ha nem találod el a méreteket jól, akkor nem működik, vagy csak egy szűk hőmérsékleti tartományban.

A regenerátor az a tágulási ütem után "kiveszi" a maradék hő egy részét a gázból, ezzel könnyebbé teszi a kompressziót, ami után a gáz visszaúton visszanyer egy kis hőt a regenerátorból. Az így előmelegítet összenyomott levegő kevésbé hűti le a hőforrást, ugyanezért alkalmaznak kis molekulatömegű gázokat (H, He), mert azok kisebb hőt vesznek fel ugyanakkora táguláshoz.

Előzmény: moonshadow (81)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.28 0 0 81

http://www.maxpie.de/Fluidyne.AVI

 

Vagyis majdnem ugyanaz mint a gőzrocsó modell, amiben egy U alakban meghajlított csövet teszünk egy darab hajó alakban kivágott deszkára és az U alakot gyertyával hevítjük.

Ott gőz fejlődik ami előre löki a hajót, uánna víz áramlik be ami újfent felforr.

:)

moonshadow Creative Commons License 2005.08.28 0 0 80

"és a  dugattyútól nem lehet regenerátort elhelyezni, ami pedig nagyban hozzájárulna a hatásfok növeléséhez"

 

Milyen regenerátorra gondolsz?

Előzmény: Centrum-Ölő (78)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.28 0 0 79
Ez nagyon érdekesnek tűnik, rákeresek. :)
Előzmény: Centrum-Ölő (78)
Centrum-Ölő Creative Commons License 2005.08.27 0 0 78
Hát pedig jó lenne megbarátkoznod vele, mert azt a legegyszerűbb építeni. Keress rá a fluidyne típusúra, két szelep és pár méter cső kell csak hozzá. Fél colos U alakú cső vízzel töltve, az U két vége negyedcolossal van összekötve ebben van a gáz. Az egyik szár tetejét melegíted, a másikat hűtöd. Az U aljához csatlakoztatsz egy másik csövet amin a szelepek vannak (a szelepek ugyanabban az irányba engedjenek át vizet) és amiben a pumpálandó víz van (a csatlakozás a két szelep között legyen) . A melegítés hatására a gáz kitágul, ezzel a csatlakozáson és az egyik szelepen át kinyom egy kis vizet, a nyomás leesik, a gáz a hideg oldalon lehűl, összehúzódik és beszív vizet a másik szelepen át, így pumpálva a vizet. Állítólag a melegítéstől ringásba jön a víz az U-ban, erre esetleg rásegíthetsz, ha úgy fordítod el az U-t, hogy a hideg szára alapállapotban is a vízfelszínek felett legyen (tehát a gázösszehúzódáson kívül a gravitáció is segítsen), ez utóbbi nem biztos, csak az én meglátásom. Ez egy alfa típusú stirling, ahol a víz helyettesíti a dugattyúkat és a hajtókarokat. A te modelled is működhet szerintem, csak a hideg kompresszió nincs elég jól elszigetelve a meleg expanziótól, és a  dugattyútól nem lehet regenerátort elhelyezni, ami pedig nagyban hozzájárulna a hatásfok növeléséhez.
Előzmény: moonshadow (77)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.15 0 0 77

Valahogy nem tetszik a vizes modell, az nem annyira tűnik igazinak. :)

Előzmény: JFEry (76)
JFEry Creative Commons License 2005.08.15 0 0 76

De azt két helyen is.

 

Ha csak működő modell kell, miért nem csinálsz vízbe merített szerkentyűt?

Előzmény: moonshadow (75)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.15 0 0 75

Ez elég jó ötletnek tűnik egy modell számára, az alsó dugattyút kell nagyon tömíteni, a felső nem baj ha kicsit átereszt, esetleg romlik kicsit a hatásfok.

viszont a hőcserélőkből én kettőt alkalmaznék kétoldalra, az egyiket hűteni a másikat fűteni és szelepekkel vezérelni.

Előzmény: bnum (71)
moonshadow Creative Commons License 2005.08.15 0 0 74

"Köll a a második dugattyú!"

 

az nem lenne baj, ha rossz a hatásfok, csak működjön magától, egy modelltől ennyi elvárás elég. :)

 

Valami egyszerű cucc kéne...

Két dugattyút sokkal nehezebb tömíteni mint egyet, valószínűbb hogy nem fog sikerülni.

 

Előzmény: JFEry (70)
Gézoo Creative Commons License 2005.08.15 0 0 73

 

 

 Jaj bocs! Kimaradt: az egy másik motor... Csak ennek a Stirling-animációnak

 

 kapcsán jutott eszembe....

Előzmény: bnum (71)
Gézoo Creative Commons License 2005.08.15 0 0 72

 

 

 Nagyon jó! 

 

  Ez tetszik! 

 

  Láttam valahol olyat amelyiknek a hengerfejében rugós-zárt nyomás-tároló

 

  volt,  ami egyrészt alacsonyabb oktánszámok esetén megakadályozta a kopogást,

 

  másrészt elnyújtotta a nagynyomású szakaszt, így javítva a hatásfokot...

 

    (Úgy rémlik, hogy azért nem vált be mert "feleslegesen drágította"  a gyártást!)

Előzmény: bnum (71)
bnum Creative Commons License 2005.08.14 0 0 71

Hogy lássuk mirül beszélünk:

 

 

stirling
JFEry Creative Commons License 2005.08.14 0 0 70

"Itt arra gondoltam, hogy mire a munkahenger végére ér a dugattyú, elég nagy felületen érintkezik a dugattyú falával ahoz, hogy elkezdjen lehülni."

 

Erre számíthatsz. De ez egyrészt veszteség, másrészt csökkenti a dugattyú és a hidegtér nyomását. Azt a nyomást, aminek az imént még a dugattyút gyorsító melegtéri nyomást kell leküzdenie. Hiszen a melegtérből nem ment ki az összes gáz, hanem csak egyfajta nyomásmegosztást végeztünk a növekvő dugattyútér és a melegtér közt. Ráadásul a melegtéri gáz a dugattyú felfelé mozgása közben tovább melegedett. A nyomása nőtt. Csak azt a melegtér leürítő szelep visszatartja. Ide kellene a hidegtérben lecsökkent nyomású gázt begyömöszölni.

 

"...elkezdi átnyomni a hideg hőcserélőn a gázt. A gáz itt mégjobban lehül és ahogy elkezd vissza áramolni a melegített térbe, rövid időre lehűti a gázt amelybe áramlik,..."

 

Erre ne számíts. A melegteret a hideg  gáz csak akkor kezdi lehűteni, ha már bejutott. Ehhez túlnyomás kell! Ha a két tér közt elemezzük a nyomás viszonyokat, bizon az jön ki, hogy egy kicsiny hűtőtéert kell alaklmazni, és attól is lehet tartani a fent leírtak miatt, hogy a dugattyúnak a hidegbe bepréselés közben jóval nagyobb nyomást kell adnia, hogy lehűlés is után az összhúzódott gáz "áttörje" a meleg nyomáskülömbségét, mint amennyi a melegtér nyomása.

Köll a a második dugattyú!

Előzmény: moonshadow (68)
JFEry Creative Commons License 2005.08.14 0 0 69

Mivel az egész rendszered zárt, csak az áramlásokkal tudsz játszani, mert jellemzően a nyomás egyforma.

Szerencsésebb volna a következő működési elv:

 

1) Dugattyútér ürítés.    A melegleürítő szelep zárt és a dugattyú bepréseli a gázt a hidegtérbe, aminek a d. felső holtpontjakor a bevezető szelepe lezár. 

 

2) Melegtér nyomás csökkentés.   Hidegtér  feltöltő szelep zár, melegtér leürítő szelep nyit. A lefelé mozgó dugattyú kiszivattyúzza a  melegtérből a gázt és felfelé mozgásakor a hidegbe nyomja a felső holtponján nyitó bevezető szelepen át.

 

3) Expanzió, a dugattyú üresjárata.    Mikor a d. megindul lefelé, a hidegtér-melegtér közti szelep nyit. Nyomáskülömbsége és tehetetlensége révén a gáz jórésze a melegtérbe jut. Itt felmelegszik és a nyomása nő. Tehát a közti szelepzárásának visszacsapószelep szerűnek kell lennie. A felmelegedés baromira gyors kell lennie és a leürítőszelepet is vezérelni kell. A lendkerék eggyet fordul, mire a gáz megfelelően felmelegedik. 

4) Melegtér leürítés, munkaütem.    A Dugattyú felső holtpontja után a dugattyútérbe engedjük a felforrósodott gázt, hogy munkát végezzen. Ott munkavégzés közben valamelyest lehűl, és ennek a lehűlésnek az eredménye a működtető és kicsatolható munka.

 

Majd a ciklus kezdődik újra. Ez 3 főtengely fordulat.

Úgy gondolom, hogy ennél a 4 ütemnél még a dupla dugattyú is jobb.

 

 

Vajon tudnánk-e építeni olyan gázturbinát, ahol zárt rendszerben a hideg tér felé áramló gáz meghajtana egy turbinát, és a melegtérbe a lehűtött gáz még hajlandó volna magától átáramolni?

Szerintem nem.

Ennek analógját látom a gépedben.

Oda, a hidegből a melegbe átemelő szivattyú is kellene a működéshez és a két szivattyútéren adott idő alatt átáramló térfogati külömbségből nyerhetnénk a kicsatolható munkát.

Előzmény: moonshadow (68)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!