A folyadékdugattyúk felülete párolog, ezért csak részben stirling. Állítólag ez is növeli a hatásfokot. Furcsa mert állítólag a stirling hűtők hatékonyabbak a párologtatós hűtőknél (amik a nehéz CFC molekula helyett könnyű héliumot használnak). Bár jobban meggondolva inkább ez utóbbi tűnik ellentmondásosnak.
Megnéztem még pár oldalt, és az az érdekes, hogy minél nagyobb annál jobb a hatásfoka a gyakorlati tapasztalatok szerint.
Azt is írja, hogy kritikus a hőszigetelés is, tehát az, hogy vízen megy át a cső meghiusíthatja a beindulást.
A ringást pedig az okozza, hogy a csatlakozás az U alján közelebb van a meleg részhez mint a hideghez, ezért összehúzódáskor, oda könnyebben tudja beszívni a vizet, tehát jobban emelkedik, és ezzel átkerül a gáz a hidegoldalra. Amikor ott még jobban összehúzódik, akkor meg gondolom a közlekedő edények elve miatt meglódul a víz és túl lendül a vízszintesen, ami átnyomja az összenyomott hideg gázt a melegítőbe. Táguláskor megint csak könnyebben tudja kinyomni a meleg oldal, mint a hideg oldal.
(Ezt a meleg meg a szívás dolgot ne értsétek félre, nős ember vagyok:-)
Megnézve ezt a képet látható, hogy a víz a jobboldali szárban magasra felmegy, tehát ezek szerint másik végállapotban a melegített fém csőbe is belemegy és esetleg lehűti.
Lehet, hogy gőzgép lenne ez és nem is stirling moci tulajdonképpen?
Nálam ez a felfordított kémcsőnél nem teljesül, mert alacsonyabban van a vízszint.
Ha belemenne a víz el is pattanna a hevített kémcső.
szerintem meg azért van mindenhol állitható módon felfüggeszve ez a csőzet itt a képen mert nagyon határhelyzet -re valamilyen intabil egyensúlyi helyzet körüli "hidraulikus állapot" ra van szükség ahhoz hogy a lengés kialakuljon , akármilyen helyzetben ez nem is jön létre , ezt ki kell " tapogatni "de csak úgy lehet ha olyan álványaid vannak amiken a szintek szépen változtathatók ezzel ki lehet tapogatni az instabil lengés létrejöttéhez szükséges feltételeket
pl ha veszel egy sima egy hengeres dizelt és nem elég nagy , vagy túl nagy a lendkerék akkor az sem fog menni folyamatosan , vagyis méretezni kell ha meg erre nincs mód akkor dinamikus tapi tapi kell
"Azt magyarázd el légyszi, hogy mitől jön a gáz ringásba, és Moonshadow kütyüjénél miért nem." Nem tudom! Valószínűleg túl kicsik a keresztmetszetek és hosszú az út. Közben lehűl a gáz és nem hőcserélőben, hanem a víz elviszi az energiát. http://www.maxpie.de/Fluidyne.htm Ha megnézed a képet, sokkal egyszerűbb, mégis működik.
Időközben én is megtaláltam, épp most akartam beilleszteni, csak közben volt egy ebéd. :-) Erről feledkezek meg mindig: "Kornyezet es motor edes kettose" Mármint, hogy nincs ékezet.
Ha alaposabban odafigyelnél, a szelep a 81-es és az előbb idézett esetben is a stirling munkavégző képességének kihasználásához, a vízszivattyúzáshoz kell, a működésben nincs szerepe. Sajnos, a korábban már ajánlott "Környezet és motor édes kettőse" c. topic eltűnt, abban rengeteg olyan linket idéztem, ahol ennél sokkal alaposabb leírások, modellek és működő, sorozatgyártott Stirlingek szerepeltek. A www.stirling.com-ról elindulva viszont bármit meg lehet találni.
A fluidyne stirlingnél a szelep a motoron kívül van a pumpa részen (keress rá az interneten vagy nézd meg a 81-es hozzászólásban csatolt linket), és úgy tűnik, a szelep segít a víznek helyettesíteni a forgattyús mechanizmust (szerintem a nyitáshoz szükséges erő egy kicsit megtámasztja a vízoszlopot).
A videón úgy tűnik a keresztmetszet végig azonos, a levegő tölti ki a csőszakasz 1/3-dát a víz a maradék 2/3-ot, a lökettérfogat pedig 4-5% lehet. Próbáld ezekkel az arányokkal először. Tehát a nyomásváltozás a gázban egy két tized bár lehet, ez nagyságrendileg hasonló a szelepek nyitási nyomásával, vagy 1-2 m-es vízoszlop nyomásával. Sajna ennek nincs túl sok irodalma, szóval ez is csak találgatás.
A csonkban is lehetne magasabb a vízszint, ez belül megnöveli egy kicsit a nyomást és valamelyest ellentartana a melegítéskor kinyomott víznek (1 méter esetén 1 tized barral nő a nyomás, egy szelep nyitó nyomása lehet pár tized bár is akár, azt nem tudjuk, hogy a videón milyen szelep volt).
Talán a szelepek hiánya, de lehet a túl gyors melegítés is (azon a videón is pákával melegítik, ami lassab, máshol meg csak hajszárítót használtak). Az is lehet, hogy túl nagy a víztömeg alul, ha tuningolnak egy motort, akkor a hajtókarokat, főtengelyeket, duggattyúkat is könnyítik ez nálad egy kis víz kiengedése lenne. Az is segítene, ha a vízszintes zöld rész is fémből lenne, ez ugyanis regenerátorként működne és tárolná a hőt. (mint észrevetted találgatok)
Mielőtt tele lesz a tököd az egésszel próbáld megcsinálni a videón látottat (különben elfelejtheted a BNV Nagydíjat).
A megvalósítók szerint nagyon érzékeny a fluidyne a térfogatokra hőmérsékletekre. Ha vizen viszed keresztül a kompresszornak a hűtés egy darabig jót tesz (amíg fel nem melegszik a víz). A regenerátornak már sokkal kevésbé, a tágulási résznek pedig katasztrofális. Ha a víz érintkezik a külső légtérrel akkor nem a másik szárban fogja felnyomni a vízszintet, hanem az egész tálban (vagy ami tetted a kémcsövet).
2 db 18 cm hosszú, 1,4cm belső átmérőjű kémcső, a jobboldali vastagfalú, a melegített vékonyfalú.
A műanyag U alak 2cm külső átmérőjű vagyis 1,6 belső átmérőjű benzincső amit pont rá lehet húzni a kémcsőre és még légmentesen tömít is.
Ez az U alak van a kémcső csatlakozásnál kifúrva és ezen vezetem át a vékony műanyagcsövet. Mert ugye a kémcsövet kifúrni nem nagyon lehet.
Mivel viszont fel van vezetve a cső egészen a tetejéig, így olyan mintha onnan szívná a levegőt, csak kicsit hosszabb az útja.
A furat körbe le van tömítve gumiámmal, tehát garantáltan nem szív vagy fúj fars levegőt.
A vékony műanyag cső zölddel van jelölve, 4,5mm belső átmérőjű cső és erre van toldva a melegítős oldalon egy 5,5mm alumínium cső, ami pirossal van jelölve.
Mert a műanyag elolvadna.
Az egész vékony cső 56 centire hosszúra sikerült.
Akkor ott van a csonk amiben emelkedni és csökkenni illenék a vízszintnek, de az nem lényeges annyira, mert ha kicsi az átmérő akkor hosszabb lenne a lökethossz.
A piros oldalnak nekiestem az oxigénes hegesztőpisztollyal és tágult is szépen a levegő, nyomta lefele a vizet, a csonkon meg emelkedett a vízszint.
De sehogy sem akart beindulni az oda vissza lüktetés, pedig oldalra is billegtetve megpróbáltam belengetni a vízoszlopot.
Próbálkoztam a vékony cső szűkítésével is, vagyis a piros alumíniumcsövet összébb nyomkodtam fogóval, fokozatosan egészen addig míg alig tudtam rajta átfújni, de nem lett semmi eredménye.
Hol rontottam el?
Ha sikerülne egy működő modellt készíteni, úgy terveztem forgómozgást kicsatolni belőle, ha a csonkban pulzáló vízoszlopra teszek egy hungarocell vagy üres műanyag úszót és arra erősítve egy kis drótocskából készített hajtókart egy kereket fogok vele meghajtani, mert a víz majd reményeim szerint emelgeti a hajtókart.
Végül is szájjal lefelé fordított kémcsövekkel oldottam meg, de eddig még nem működik, pedig melegítettem az egyik csövet rendesen mini hegesztőpisztollyal.
Valószínűleg túl vastag csövet választottam a lenti U alaknak ezért nem megy.
Legalább az egyik szárát csináld fémből, hogy ott jól tudd melegíteni (igaz akkor ott nem látod a vízszintet). Ne feledd a folyadék csak a mechanikus részeket helyettesíti, a hőt a gáz veszi fel/adja le. Ha műanyag csövet használsz és elsőre nem indulna el, próbáld a csövet nyomorgatni, hátha beáll az ideális térfogatra, és elindul.
Aztán szép legyen ám! (a BNV Nagydíj lebegjen a szemed előtt)