Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Ezek a psz.csoportok kezdetei, pl. a 25xx a 117-es kocsiknál 2830-ig ment. Ha egy kocsi az egyik szakszolgálattól átkerült egy másikhoz, az átszámozással is járt.
Köszi, de én nem vagyok ilyen profi mint Ti, mire felmérném az alvázat, már el is ment... de kösz. A másik kérdés: az uj IC plusz-ok milyen számon futnak?
Perverz vagyok. Elképzelem, hogy a főkeretbe beütött számok elkezdődnek az egyik mellgerendánál, aztán sorakoznak a másikig. És ha betelt, akkor átépítik a kocsit hosszabbra.
Légy szíves, írd le a szakágakat és az ő számcsoportjukat. (Csak modellező vagyok, nem vasutas.)
Semmi köze, szakágtól függő pályaszám csoportok vannak, amik ugyanazok fedett, nyitott/pőre és tartálykocsik esetében is. A 6xxx/7xxx a pályafenntartás.
És pl. a fedett kocsik esetében totál vegyesen, akár egymás után lehet 2-tengelyes személy, 2-tengelyes fedett teher majd 4-tengelyes személykocsi is. A sorszám kiadása a pályaszám csoporton belül nagyjából sorfolytonos.
Nekem az előző életemben - és álmomban - azt súgta egy tündér, hogy az UIC számok kiadásakor igyekeztek az eredetit megtartani. Így mindkettőt poggyászkocsinak véltem.
Még annyit, hogy az előző pályaszámnál is csak a közvetlen előtte lévő van, a korábbi számok sincsenek meg! Tehát ha régi számozású üzemi kocsi volt (pl. Xg 1234), azt sem tudni, hogy ez teher vagy személykocsi-e?
A sorozatjelek is csak elvétve szerepelnek, akár az üzeminél*, akár az előzőnél, ami szintén okozhat zavart ill. jól kell ismerni a régi számozásokat.
Tehát amikor beírom egy kocsi életútját, akkor azt akár 5-6 forrásból kell összeszedni ill. keresztbe ellenőrizni. És bizony akad szép számmal ellentmondás meg egyéb apróság. Pl. előfordul, hogy csak kijelölt pályaszám, de a kocsira ténylegesen soha nem írták rá (ez a papírokból nem derül ki), ill. ennek ellenére kapott más számot is.
És különösen a régi üzemi kocsiknál előfordul dupla ill. tripla kiadás is, ez igen szép kavart tud okozni. Duplázás van a 117-es és a 900-as számozási rendszerben is.
Kösz, utólag én is gondoltam rá... Most megnéztem, az 55 után 10-91 ... van. Ez milyen gyártó, v tip.ra hallgat? Másik kérdés, az uj ICplusz kocsiknál milyen számsor van? Köszi.
Pontosan már nem tudom, az ÁK1 és 2 talán a 70-es évek, az ÁK3 az 83-nak rémlik, és talán 1990 körülig vezették. Most nem tudom megnézni, az itthoni gépem tönkrement, az új - benne a régi diszkkel - még nincs beüzemelve, a laptopon meg semmi adat nincs. Bent a dolgozóban valamennyire meg tudom nézni.
Itt most üzemi kocsi állagkönyvekről van szó, nem személykocsikról, kézzel írt könyvek, nagy formátumú, általános célú "könyvek" vonalazott lapokkal. Inkább egy böszme nagy vonalazott "füzet". :-)
Csak az előző pályaszám, sokszor "tömör*" formában (most csak hasraütésre pl. 20-26 123 vagy 112 0123), valamint a kocsi sorsa, azaz közvetlen további pályaszáma** és jó esetben átminősítési jk. száma, vagy pedig a selejtezési jk. száma. Akadnak bennük javítások, áthúzások, nehezen olvasható adatok (kézírás miatt vagy sérülés), és persze hibák is akadhatnak.
*Sokszor tovább egyszerűsítettek - hogy kevesebbet kelljen kézzel írni, hogy az előző pályaszámhoz képest csak a változást írták. Például egymás utáni kocsik újfent hasraütéses adatokkal, akár nem létezőkkel az előző psz
20 55 120 0123 (a 20 55 nélkül is kezdődhet)
4
7
33
8
149 2345
346
120 5678
9
80
stb.
**tehát csak az a psz, amivé átszámozták, az esetleges további átszámozások ill. az ezt követő selejtezés már nincs benne.
És az üzemi psz is csak egyszerűen van benne, az ÁK3-ban már lehet olyan kocsi, ami nem 30 55...-ként lett üzemi, hanem 40/44/80/84 55..., de ez nem derül ki belőle. És persze a 30 55...> 4x/8x 55... átszámozás sincs benne, a későbbi 900-asról nem is beszélve (akkor már nem vezették a könyvet).
Egyelőre nem tudok pályaszámokat írni. Éppen azon "brusztolunk" DRG ügyben. Eddig csak hat klf. német eredetű vagonfajtát mozaikoltunk össze. Idáig még nem derült ki, hogy a modelled eredetije jött-e MÁViába?
Igen, csak más időszak. Pl. az itt KI 302,500-as sorozatú mozdonyokról nem írható, hogy DV-s, mert azok a DSA időszakban készültek. Ugyanilyenek a képen szereplő DSA Ch kocsik.
Nyugodtan megíratod a véleményedet, nem sértődöm meg rajta. Tudom a korlátaimat, azzal is tisztában vagyok, hogy nem 100%-ig pontos a kocsi, egyébként is igazából csak magamnak barkácsolgatok. De ha van pontos információd arról, hogy egy ilyen kocsi milyen MÁV pályaszámot viselt, akkor megköszönöm, mert akkor lehet, hogy átfestem, átpályaszámozom.