Azért haladnak a világgal, a gyártóművi jóváhagyásokból az 505.01-et azért minimum ismerik.
Azt már annyira nem, hogy melyik előírás miért is az, vagy valójában az mit is takar. Bár lehet nem is kéne tudniuk...
Ha már így 10W-40. Azon gondolkodtál-e már, hogy egy 0w30 olaj helyett ( amit általában nem kicsit kajálnak is az autók) olyat teszünk, amit nem eszik, ( akár pl 5w-40) akkor valójában nem szennyezzük a kipufogógáz utókezelőket. Mert ha nem eszi az olajat, akkor nem megy a füstje bele. A 10W-40-et még úgy sem.
Tudom, hogy így van a "10w-40-es dolog" :), és még valamennyire működik is.
" ... attól függetlenül hogy van-e az adott motorra jóváhagyása vagy sem ... "
A valamikor elég tág értelmezést engedélyez. Valamikor még régen én is vettem sarki autósboltba is olajat.
Ezt a jóváhagyás emlegetést meg a következők elemzésével fejtsd ki légyszíves. Ezekről ennyit!
" ... A motorolajoknál a motorgyártó adja a jóváhagyását az adott olajtermékre? ... "
Nem egészen, mivel pl. a Fiat 1.3 Mjet, Opel 1.3 CDTi, Suzuki 1.3 DDIs, stb., ... motor eredetét ismerjük, de motorolaj ajánlások az autó gyártójaként nem ritkán változó. Érdekes világ a marketing, aminek része lehet akár a saját motorolaj szabvány is.
Valamikor dolgoztam autósboltban, és a tapasztalatom az volt, hogy a szerelők 99%-ának fogalma sem volt arról hogy egy bizonyos motorba milyen motorolaj való. A legáltalánosabb szöveg az volt, hogy "adj egy 10W40-et". Ezt öntötték a PD motoroktól kezdve fordokon keresztül opelbe is, attól függetlenül hogy van-e az adott motorra jóváhagyása vagy sem. Meg merem kockáztatni, hogy a legtöbbjüknek fogalma sincs a motorolajok jóváhagyásairól(tisztelet a kivételnek).
Gondolom a láncfűrészbe lánckenésre használod. A 2T olajok ZDDP mentesek, hogy ne köpjék be a gyertyát, meg azt ugye úgy adalékolják, hogy minél jobban - hamumentesen - égjen el. Hamár olajos fórumban vagyunk....
Még nem terveztem felhozni, de szóba hozom.
2010-ig átrágtam magam a fórumon. Amire válaszokat kerestem, csak részben találtam meg.
1., Nagyon ritkán van (volt) felhozva, hogy ha az olajcsere periódus pl 15.000 km, akkor az azt jelenti, hogy max 15.00 km, nem azt, hogy annyit kell vele menni. Konkréten a városi üzemmód, a hidegindítás, a rövid távok- amiből kicsiny hazánkban inkább jóval több van - gond nélkül akár 40%-al is rövidítik a csere intervallumot. Tán kimentettem, hogy ki és hányszor írta. Mert így mindjárt ki is jön az inkább 10.000 km-es csere A 30.000-es hülyeségről nem is beszélve.
Jó az a 30.000 Km-es csereperiódus, mert sokkal hamarabb kifekszik a motor, és vegyél új autót. Az olajosok meg jó drágán el tudják adni a long olajakat. Ez mindenkinek jó, csak egy valakinek nem. :(
2., említve van, hogy az egyre vékonyabb olajok a korszerűbb gyártás technológia miatt van. Szerintem a 90'-es években is 5-7 század mm-re illesztették a dugót, és a főtengely-csapágy felület sem lett sokkal jobb felület minőségű. Egyszerűen nem jön ki gazdaságosság szempontjából, hogy űrtechnikázzanak a motorgyártásban, meg a hőtágulás az a 90-es években is annyi volt, mint most. Viszont a kisebb kinematikai viszkozitású olajok belső súrlódása kevesebb, ezzel némi üza megtakarítást és kisebb károsanyag kibocsájtást ad. Motorvédelem szempontjából meg pont rosszabb.
Érdekesek az egyes gyártók motorjai, hogy katalizátor nélkül milyen olajjal kell üzemeljen, meg anélkül. Semmi féle gyártástechnológiai fejlődés nem volt, csak nem tudták hozni másképp a környezetvédelmi normát. Ezt nem hívnám technikai fejlődésnek, inkább nevezzük kényszernek.
3. Nem írják sokszor, hogy kb 100-120 ezer km után érdemes elgondolkodni egy 0w-20, 0w-30 olaj helyett mondjuk 0w-40, 5w-40-en, merthogy kopik a motor, és az olajnak többek között van tömítő szerepe is.
4. Nem találtam konkrét esetet eddig- ahol az előírt vékonyabb olaj helyett vastagabb melegoldalit ha úgy tetszik nagyobb kinematikai viszkozitásút - használtak, és azzal nőtt, vagy nem nőtt a motor futásteljesítménye.
Én személy szerint inkább egy kicsit vastagabb olaj híve vagyok, ( melegoldalon) fogyasztásban szinte lófütty, amit a konyhára hoznak a vékonyabb olajok. Szerintem.
Egyedül a Japán autóról tudom elképzelni, - biztos itt sem vagyok - hogy jobb lehet a melegoldali vékonyabb olaj, de a többinél nem.
Sajnos leírtad a valóságot. A kocsim motorjába 0W20-as olajat használok. Elég négy és fél liter, a maradékot a láncfűrészemben használom fel. Nos ezt elmondtam egy szomszédnak, aki rögtön lement hídba... ... mindenféle műszaki barbárnak elmondott...nem elég, hogy a láncfűrészem hazavágom, de a drága autóm motorja is letérdel....
...-hátde...megy minden..nyögtem...hülyének nyílvánított, és azóta furcsán néz. (neki is 20W50-e van, az autószerelőtől kapta sok okos tanács kíséretében) ebben az egészben az tetszik, hogy most mindnki hülye..
-Olajos témában, olajos fórumokon írnak néhány százan. Olvassák néhány tízezren. Autósból meg van néhány millió.
- Nem vagyok idős, de egy velem egyidős, akkoriban végzett autószerelő szerkezettan tankönyvében csúcsolaj volt az SG szint, már írtak a full szintetikus olajról, és gázüzem esetén pataolajjal kellett kenni a szelepeket. :) Típusokra, hibákra, célszerszámokra, jó megoldásokra fogékonyak a szerelők, de olajokra valahogy nem... Ezt tapasztalom szinte mindig.
- Annyi hozzáértéssel, ami mondjuk a fórumon a hozzáértőbbek tollából íródott, csupán a szerelők néhány százaléka rendelkezik. A gyakorlatban az a nyerő olaj, amit olcsóbban meg tud venni. Ez az egyik fő szempont.
-Másik fő szempont, hogy nem biztos, hogy nekik az a jó, ha egy autó sokáig hibátlanul üzemel.Ők nem a hibátlan autókból élnek. :)
Nem folytatom, mert végképp ki leszek utálva. :)
Csak érdekességképpen. Hobbi szinten kisgépeket szoktam javítgatni. A mai gépeket az ásványi 2T olajokkal egyszerűen megölik, megsütik. Sokat, sokszor írtam, hogy srácok, az nem jó, tessék full szintetikus olajat használni, stb...
Több telefont, emailt kaptam kisgép javítóktól, hogy nem lenne nagy baj, ha befognám a bagólesőm, mert így kevesebb melójuk lesz. Szóval ez a Magyar valóság. :)
Ma egy igen nagy áruház autós osztályán jártam, olajat kerestem a láncfűrészembe..feltűnt, hogy a roskadásig telt motorolajos polcokon van egy foghíjas rész...egy-két flakon árválkodott...20W50 botond...épp jött az eladó, kérdem ez hiánycikk?
-á nem, csak viszik mint a cukrot, ma még nem pótoltuk...
" ... Lehet kapni különbőző motoröblítő löttyöket, ... Nem tudom hogy tegyek-e bele? ... "
Én inkább nem használnék semmiféle külön (olaj)adalékot, nem lehet tudni hogy az utólagos adalék milyen kölcsönhatásba lép az olajban "gyárilag" benne lévő adalékokkal.
Nem salakmotoroztam, valahol egyszer regisztráltam és már minden foglalt volt ami eszembe jutott csak ez a név nem.
Igen tudom hogy nem feltétlen az olaj miatt van, de már a mobil 3000x1 5w-40 olajat próbáltam az van benne az tudja az A3/B4 szabványt. Nem tudom előtte mi volt benne de nem ciripelt se hidegen se melegen, igaz hidegen most sem,ezért gondoltam a 10w-40re megpróbálni ha már a gyár is ezt irja elő. , lehet hogy már kopotabbak vagy el van koszolódva a hidrotőke. Most is csak egy darab csinálja.
Lehet kapni különbőző motoröblítő löttyöket, ártok vagy használok a motornak vele ha egy kicsit megöblítem. Olvastam itt olyat van aki támogatja és van aki nem.
2003-as 2.5 Crd Chrysler Voyagerhez melyik viszkozitásu olajat öntsem bele?.
Ez van a szervízútmutatóban: Wahl des motoröls Viskositat: Für den Temperaturbereich zwischen +35c und -0c wird Öl der SAE-Klasse 10W-40 empfohlen. Öl der Klasse SAE 5W-30 wird empfohlen, wenn die Temperatur konstant unter -10c fallt. Steht Öl der Klasse SAE 5W-30 nicht zur Verfügung, sind auch Ölsorten der Viskositatsklasse SAE 5W-40 zulassig.
Én most mobil 3000x1 5w-40-et tettem bele, de sajna az egyik hidrotőkém elkezdett csattogni mikor felmelegszik a motor nem tudom előtte milyen olaj volt benne de azzal csend volt akár hidegen akár melegen.Lehet vissza kellene térni az 10w-40-re?
Anno - még régebben - teszteltük a jobb olajakat a mkp kipufogóján. ( főleg ugye a 2T mkp-k hajlamosabbak a besülésre, mert ott jóval nagyobb henger-dugó hőterhe)
Jól meghajtod a motort, akkor jó meleg lesz a csonk, és cseppentesz rá egymás után ásványi, részszint, full szint olajat.
Pár mp múlva meg is jelent az eredmény. Az ásványi kátrányos dzsuvával ráégett, a részszint már jól megcsúszott, de hagyott csíkot, a full szint meg szépen lefolyt, szinte nem is hagyva maga után kátrány csíkot.
A látottak után sok ember áttért a full szint olajra. :)
Azóta már sokat fejlődött a részszint olaj is, meg vannak sokkal jobb, tudományosabb tesztek.
Ennek a dobozba melegítősnek is az a lényege, hogy nem hagy maga után dzsuvát az olaj. Tehát elég jó motor és dugattyútisztaságot ígér. ( tűzgát rész) Cirka ennyi. 2T motornál meg a kipu és a powerszelep tisztaságot is 2T olaj esetén.
Van még a tyúktubon pát ilyen egyszerűbb megégetős teszt, ki vannak próbálva tán a 2T olajok is.
Az Avensiseknél épp 2009-ben volt modellváltás, a 2009-ig gyártott (3ZZ-FE) motorokhoz egész éves használatra min. API SL minősítésű SAE 5W-30-as olajok használata javasolt, a 2009-től gyártott (1ZR-FAE) motoroknál ez kiegészült az 5W-20-as és a 0W-20-as (ugyancsak min. API SL minősítésű) olajokkal.
Szvsz az 5W-30 egy 6-7 éves Toyotához egészséges választás.
E-211.320 Cdi /2008 részecske szűrő motorjába be merjem-e vállalni a Mannol (extrem) 5-40 "márkájú" olajat. Nekem teljesen ismeretlen,eddig castrolt használtam.Egyik ismerősöm hívta fel a figyelmem ,ő ezt használja és meg van vele elégedve.Kicsit utána néztem,és egész jó dolgokat lehet róla olvasni ,egy teszten még tesztgyőztes is volt.Tud valaki segíteni,örülnék neki!
Igyekszem értelmezni én is, de ha minden igaz, a magasabb ZDDP miatt jobb az oxidatív öregedési folyamatok késleltetése, de a ZDDP -t egyébként a mechanikai kopás csökkentésére a kevert súrlódási területen miatt használják 1940-es évek óta. Aztán itt kiderül, kinek hogy sikerült kiváltani egyéb adalékkal ( Mg, Ca)...
A csökkentés oka a környezetszennyezés, illetve a katalizátorok élettartam növelése.