Kitiltott? It nem arról van szó, hanem hogy ha nem a te kélnyed-kedved szerint, a szád íze szerint alakul a dolog, egyből sírsz, és mész oda panaszkodni. Erről van szó. Olyan hsz-eimet kiszedték "személyeskedés" miatt, aminek köze nem volt hozzá. De miket is magyarázok én, csak elég lenne végigolvasni annak a bizonyos napnak a termését, és mindenki látná mire gondolok...
Van egy olyan érzésem, hogy nem ezzel fogok rászolgálni az iménti dícséretre, de így igaz. Valóban kiütést kapnak. Szó szerint, KO-t. Ugyanios egyből szalad a topicnyitó a moderátorhoz, ha neki nem tetsző dolog kerül bele... Ugye ezt hívják szólásszabadságnak, vagy nem?
>A kisvasút ugyanis alapvetően nem egy elavult szerkezet: ma is megállná a helyét, ha korszerűsített formában meglenne.
Alapvetően a hanglemez sem elavult szerkezet. Némely tulajdonságában jobb, mint a CD. Mégsem állja meg a helyét, a nép CD-re váltott.
Csak a néhai hanglemezgyártók nem követelik, hogy korlátozzák a CD-gyártást, és nem akarnak még több pénzt a hanglemeziparba, hogy azonos versenyhelyzetet teremtsenek a bakelitlemez számára! Ez pedig nagy különbség.
Mielőtt a következő hozzámszólásod úgy kezded, hogy "te hülye f...!" :-)) :
Megértem a fájdalmad a kisvasutak (mellékvonalak) megszüntetése iránt. Nekem is ott a szekrényben a NAD lemezjátszóm, és néha meghallgatok egy-egy hanglemezt (ritkán, mert a lejátszás árt nekik...). De utána beteszem a CD-t a "játékosba". Gazdasági kényszerből. :-))
A szekeret amikor felváltotta a vasút, az a technikai fejlődés eredménye volt. Nem a gazdasági kényszer hozta.
Bocs, de olyan magas labdákat adsz, hogy nem bírom megállni, hogy ne feleljek, remélem, nem haragszol :-))
A vasúti szállítás egyeduralkodóvá válása nem gazdasági kényszer volt? Nem a legolcsóbb szállítási módot kell választania minden, a gazdaságban működő résztvevőnek, gazdasági kényszerből?
>A békéscsabai kisvasutat amikor felváltotta az autóbusz, azt a pénztelenség, a spórolási inger hozta.
Pénztelenségből vettek buszokat?
A spórolási inger meg kötelező minden gazdasági szereplő számára, pl. a te háztartásodban is, ugye? :-)) Ez csak a vasútra nem igaz, mert azt más fizeti :-)))
>(szerintem senki sem haragudna meg például Újkígyóson, ha a falu széles főutcáján 80 km/óra engedélyezett sebességű, megfelelő biztosítóberendezéssel ellátott pályán, korszerű alacsonypadlós, légkondis kisvasúti szerelvény járna Bcsaba-Békéssámson viszonylatban, és nem volna buszjárata a településnek).
Nem haragudna meg, csak ha nekik kéne fizetni. De akkor nagyon!
Embör! Hódmezővásárhelyről van szó, ahol a most megnyílt iparvágányon kívül kismillió áruszállítási feladata van a vasútnak. Sőt a mozdonyvezetők, kocsivizsgálók, kocsirendezők inkább panaszkodhatnának, hogy többletfeladat van, a fizetés meg maradt a régi (de nem teszik, mert kulturáltabbak annál, mintsem ilyen dolog elhagyná a szájukat).
Ne azt nézd, hogy ha évente 20.000 tonna, az napi 80 tonna. Nem minden nap fognak kocsit beállítani, hanem mondjuk 4 naponta, és akkor már nem 365 kiszolgálómenet közlekedtetése szükséges a 20.000 tonna áruhoz, hanem csak kb 90. Így már biztosan megéri. (különben hozzá se fogtak volna).
A szekeret amikor felváltotta a vasút, az a technikai fejlődés eredménye volt. Nem a gazdasági kényszer hozta.
A békéscsabai kisvasutat amikor felváltotta az autóbusz, azt a pénztelenség, a spórolási inger hozta. Nem a technikai fejlődés, hiszen ha lett volna lóvé, akkor például még korszerűbbre cserélik a síneket, villamosítják a vonalat, nyomvonalkorrekciót hajtanak végre, stb. A kisvasút ugyanis alapvetően nem egy elavult szerkezet: ma is megállná a helyét, ha korszerűsített formában meglenne.
(szerintem senki sem haragudna meg például Újkígyóson, ha a falu széles főutcáján 80 km/óra engedélyezett sebességű, megfelelő biztosítóberendezéssel ellátott pályán, korszerű alacsonypadlós, légkondis kisvasúti szerelvény járna Bcsaba-Békéssámson viszonylatban, és nem volna buszjárata a településnek). (haragudnának viszont, ha elrendelnénk, hogy csakis lovaskocsival utazhatnának)
>Amiket felsoroltál, azoknak a dolgoknak (jégszekrény, mezítlábas gyerek, stb) az eltűnése a technikai, kulúrális, stb fejlődés következménye.
Sajnos nem. Feltalálták a cipőt? Vagy a népnek kifejlődött a kultúrája, és felhúzta? Nem. Az a gazdasági fejlődés eredménye, hogy több cipőjük lett.
>De ezt ne hasonlítsd össze mondjuk a kisvasutak vagy a mellékvonalak eltűnésével, mert annak oka nem a technikai fejlődés volt, hanem a kényszer: a pénztelenség.
Ismét nem. Pénztelenség, amikor vett a MÁV pl. 379 Szilit, meg ki tudja hány Szergejt, pl.?
Kifejlődött a kisvasutak helyett egy sokkal olcsóbb közlekedési-szállítási mód, mint ahogy a hűtőszekrény olcsóbb lett a jégszekrénynél.
>De a jégszekrény helyett nem azért lett hűtőgép, vagy a mezítlábas gyerek helyett nem azért lett 10 pár cipő/gyerek, mert nem volt az országnak pénze.
Sőt, ellenkezőleg. A gazdasági fejlődés miatt lett, amit (részben) a technikai fejlődés is erősített. A technikai, és az ezzel szorosan összefüggő gazdasági fejlődés tette partvonalon kívülre a kisvasutakat és a (legtöbb) mellékvonalat is.
Ettől még mélyen átérzem a fájdalmad (sőt, én még a valamikori szekeres fuvarozók fájdalmát is átérzem, akiket a vasút tett taccsvonalon kívülre...). De, sajnos, a kisvasutak is úgy jártak, mint a jégszekrénykészítők.
Azért, mert ebben a topikban hagyományosan nem az a jóhír, ha jár a vonat, hanem az, ha nem jár:) (a Kunsági Dízel topikban, mely topiktól a vicitopikosok kiütést kapnak, viszont szerepelt már a hír)
Ezt az ON-topik jóhírt miért nem láttam még itt? http://www.delmagyar.hu/hodmezovasarhely_hirek/18_esztendo_utan_ujra_jar_a_vonat_a_szikancsi_utnal/2080295/
Amiket felsoroltál, azoknak a dolgoknak (jégszekrény, mezítlábas gyerek, stb) az eltűnése a technikai, kulúrális, stb fejlődés következménye. Nem kár értük.
De ezt ne hasonlítsd össze mondjuk a kisvasutak vagy a mellékvonalak eltűnésével, mert annak oka nem a technikai fejlődés volt, hanem a kényszer: a pénztelenség. A politika úgy ítélte meg, hogy nincs pénz vasútüzemeltetésre, vasútfejlesztésre. Spórolásképpen jött helyette a közútra való átterelés.
De a jégszekrény helyett nem azért lett hűtőgép, vagy a mezítlábas gyerek helyett nem azért lett 10 pár cipő/gyerek, mert nem volt az országnak pénze.
Válasszuk külön az igazi fejlődéstől a kényszermegoldásokat!