A mellette álló repülő belsejét speciálisan utaskísérő mentőfeladat oktatásra alakíttatta át a Malév. Az első utasszék sorok és a kárpitelemek tűzállóak. Itt lehet gyakorolni a fedélzeti kistüzek oltását. Emlékeim szerint bemondás-gyakorláshoz is ki lett építve egy rendszer, ami nem igényli a normál fedélzeti 115V/28V-os hálózat + Houchin működtetését. Persze lehet, hogy már ez is úgy le van rabolva, mint a 18-as..... Az rettenet, ahogy látom...
Kocsma teljes kibelezés, fertőtlenítő mosás, homokfúvós, vagy vegyi maratás és újrafestés után képzelhető el. A csomagtér és az utastér padlóját pedig valószínűleg ki kell dobni, lévén a fa nem tisztítható... Egyszerűbb újragyártani....
Pedig nekem a korcsma lenne a legszimpibb :), de valójában örülnék a múzeumi célú megmentésnek is.
Annak idején egy-két múzeumi gépen is dolgoztam. Ennek a helyrepofozásában is szívesen segítek.
A helyzet az, hogy egy dugattyús itatása sokkal olcsóbb, rendszerszinten pedig az Il18 lényegesen összetettebb, mint akár a DC akár a Connie. Én még sokat dolgoztam rajta, úgyhogy vannak emlékszintű ismereteim:))
A RedBull, milliomosok és amerókiai alapítványok amúgy biztos könnyebben elvannak egy gép fenntartásával. A Goldtimer szerintem örülne, ha egy hajtóművet el tudna vállalni az egész gépből üzemeltetésre és ápolásokra... :(
A Li-2-höz képest nem állítom hogy nagyságrendnyi, de sokszoros különbség adódna sajnos...
Jövőre építik ki(?) a debreceni repülőtér új bejárati útját, ami kiegyenesítené a jelenlegi girbe-gurba, területrendezést akadályozó bejárást. Amolyan sinsheimi módra milyen jól mutatna a bejárati épület tetején "cégérként" az IL-18.
A világ legtöbb repterén a keritésen kersztül látszó gépek a cégér. Ez Debrecenben nem áll, mert az állóhely 2 km-re van a 47-es úttól. De ha ott lenne az IL-18, meg mellette egy oszlopn a meglevő MIG-7esünk, mindenki láthatná, hogy itt reptér van.
Amúgy a következő story kezd kirajzolódni: Az Rt. új tulajdonosai (Hochtief) pénzt akarnak a Malévtól a MOK hangárnál tárolt két gép után. A Malévnak persze kisebb gondja is nagyobb ennél, úgyhogy akkor inkább darabolják fel őket.
A helyzet az, hogy bár szívesen látnék egyet üzemképesen, nem gondolom, hogy kivitelezhető a kérdés. Az Il-18-as volt a Malév legkarbantartásigényesebb típusa. Ezt nem tudom, ki tudja felvállalni. Meg a repóránként öt tonna kerót, amit elkortyol. A realitások talaján maradva már az is szép lenne, ha valahová ki lehetne állítani.
Sajnos repülős kocsmát sem egyszerű csinálni belőle, pedig az menne biztos. Egyszer egy nagytuskót akartam összeszervezni ilyen célra, mikor még volt belőle. Először is horror pénzt kértek érte, másodszor pedig mire kibeleztük volna úgy, hogy ÁNTSZ engedélyt kaphasson mint vendéglátó épület, belezakkantunk volna...
Szóval szerintem ki kéne állítani valahova, a tűzoltóknak meg heggeszteni egy mock-up-ot kazánlemezből....
Az is hasonlítana annyira gyújtogatásszakmailag a mai bójingra meg airbusra, mint egy Il-18... :(
Tényleg egy barbár á..at az aki ezt a gyönyőrű gépet tönkre akarja tenni.
Milyen szép kötelék lehetne: Po2, Li2, IL18 .
Mikor fogja már végre fel az illetékes elvtárs, hogy az esztelen géprombolással a történelem ( hazánk repülés története) egy részét teszi tönkre.
Nekünk is hasonlót kellene tennünk, mint az utolsó NOHAB mozdony megmentését élérők tettek, itt az indexeen alakult ki az a társaság aki a végén megmentette a mozdonyt.
Ebből is látszik, hogy valami súlyos gondolkodásbeli gond van ebben az országban a technika történelmi dolgokban (is).
Nem is dühöngök tovább, mert esetleg olyanokat találnék írni ami esetlegesen büntihez vezethetne,.
Egyelőre a pontos helyzetet kell felmérni, holnap talán már okosabbak lehetünk. Kapcsolatokat, kompetens embereket kell keresni és találni, akiknek joguk és lehetőségük van bármit is tenni az ügyben.
Én megpróbálok szétnézni itt angliában, hátha adódik valami lehetőség egy kis anyagi vagy bármilyen segitségre, ha más nem kaphatunk néhány használható jó tanácsot. És mégegyszer mondom, én bármilyen módon hajlandó vagyok az ügy mellé állni.