http://ofi.hu/erettsegi-2017-mintafeladatok
"A TÁMOP 3.1.1. 1. alprojekt keretében nyolc közismereti tantárgy (magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika angol és német nyelv, biológia, fizika, kémia) kimeneti követelményeinek a megújítása valósult meg. Az általános és a részletes vizsgakövetelmények illetve a vizsgaleírások korszerűsítése és összehangolása a 2012-es Nattal valamint az új kerettantervekkel megtörtént. A 2017-ben életbe lépő érettségi vizsga általános valamint a részletes követelményeiről szóló kormány- illetve miniszteri rendelet 2015. év első felében megjelent.
Jogszabályok:
A Kormány (36/2015.(III.6.) Korm rendelet az érettségi vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI.13.) Korm. rendelet módosításáról)
Az EMMI 40/2002. (V. 24.) OM rendelet módosításáról 33/2015. (VI. 24.) EMMI rendelet
Az OFI szakértői csoportjai az új vizsgakövetelményeknek és szabályozásnak megfelelő mintafeladatokkal kívánják segíteni az érettségire készülő tanulók és a felkészítő tanárok munkáját. Az alábbiakban nyolc érettségi vizsgatárgyból közép- és emelt szintű gyakorló feladatsorok és útmutatók találhatók, amelyeket az OFI munkatársai fejlesztettek kutatási célból. Azok a jogszabályban előírt követelményeknek és vizsgaleírásoknak megfelelnek, de számos részletében eltérhetnek az OH tételkészítő bizottsága által készített és készítendő feladatsoroktól. A 2017-es érettségi feladatsorok fejlesztése az OH-ban zajlik."
http://ofi.hu/magyar-nyelv-es-irodalom-mintafeladatsorok
"Fontosabb változások a Magyar nyelv és irodalom érettségiben 2017-től:
1. A középszintű írásbelin megváltozik a szövegalkotási feladatlap szerkezete.
a) Köznapi írásbeliség: A gyakorlati írásbeliség feladata átkerül emelt szintről középszintre és Köznapi írásbeliség megnevezés alatt az érveléssel párban áll. A vizsgázók a gyakorlati szövegalkotás és az érvelés között választhatnak.
b) A középszintű írásbeli érettségi vizsgán a műértelmező és a műveket összehasonlító feladat közül választhat a vizsgázó.
2. A fogalomlistát a vizsgakövetelmények nem tartalmazzák, mivel arról a kerettanterv rendelkezik.
3. Az értékelésben bekövetkezett változások a kerettanterv által elvárt követelményeket arányosan tükrözik.
a) A középszintű műelemző feladat pontozása: tartalmi minőség – 25 pont; nyelvi minőség 25 (szövegszerkezet – 5 pont; stílus – 5 pont; nyelvhelyesség – 5 pont, helyesírás 8, íráskép 2).
b) A középszintű szóbeli vizsga értékelése: Tartalmi minőség, irodalom: 25 pont, Tartalmi minőség, magyar nyelv: 10 pont, A felelet nyelvi minősége: 15 pont.
4. A helyesírás értékelése is megváltozik. A jó helyesírást jutalmazza, ahelyett, hogy hibapontokkal csökkentené az eredményt.
(A helyesírás és az íráskép értékelésben betöltött súlya kis mértékben csökken, illetve változik az értékelési eljárás is. Ami azonban változatlan, hogy továbbra is mindkét feladatrész hibáit jelezni, javítani kell, és mindkettőt figyelembe kell venni a pontozásnál.)
5. Emelt szinten a reflektáló és a műelemző szövegek értékelése egymástól függetlenül történik. A műértelmező feladat pontértéke: 30 pont, a reflektáló feladat pontértéke: 20 pont.
6. Az emelt szintű írásbeli első feladata emelt szintű szövegértési és műveltségi feladatsor lesz, mivel a szakirányú továbbtanulásnál elengedhetetlen kompetencia a szakirányú szövegértés.
7. A szóbeli tételek száma nem változott. Az anyanyelvben két korábbi témakör összevonásával új témakör jött létre Ember és nyelvhasználat néven. Az irodalmi témakörök megnevezésében az irodalmi művek állnak a középpontban. A regionális és interkulturális témakör része lett a határon túli magyar irodalom."
Most akkor eddig a jó helyesírás hibapont volt?
Szövegértési gondom van: Ez az érettségi feladat személyreszabott lesz? Mármint hogy tudni fogják, hogy XY milyen szakirányt választ az érettségi után? Aki biológusnak akar menni, az biológiai szakszöveget kap, aki vegyész akar lenni, az kémiait, aki gépészmérnök, az gépészetit?