Monnyuk mar alakul az a több milliard $-os projekt, ahol a Hoover erömü duzzasztott tavaba felnyomathatjak a vizet "lentröl" (pl. megujulobol keletkezö delejjel). Ezzel, mondjuk California energiatarolasi problemaja reszben megoldodik (a felduzzasztott to ~270 km hosszu).
Egyes taksalasok (amit nagyjabol el is hiszek, ill. lehetsegesnek tartok) aszongyak, hogy 2030-ig ~30%-kal esik a kereslet az olaj irant (a demand peak-je pedig ~2020-ra varhato... olyan 100 mb/d szintjen). Ha felrajzolod, hogy mekkora demand eseten milyen arban lesz kaphato az olaj (x tengely a kitermelt olaj mennyisage, y tengely a b/d ertek $-ban), ... akkor a ~70 millio b/d-hez olyan 30-40 $ tartozik majd (es növekedes eseten, mondjuk 120 mb/d-hez ~130-140 $ tartozna ... amit imadnanak az olajtermelö orszagok ... de szerintem az örömbe ürüm vegyül majd ... olyannyira, hogy a nagy termelök akar reszben buktazhatnak is ...).
(Különben erdekel a szeleskedes varhato alakulasa ... csak nem vagyok elegge fit a szeljövendöles területen ... az ugyanis legalabb annyira "nyulos gumitema", mint az olajjövendöles. A tema annyira komplex, az 1enletekböl sok tenyezö hianyzik, vagy ismeretlen, esetleg fals, hogy nem tul biztos az üveggömb nezegetese ... ill. nezegetni lehet ugyan, de jövendölni csirkebelböl is hasonloan lehet ...)
Hallottam pár évvel ezelőtt egy kis anekdotát Párizs automobilizációjának fejlődéséről.
A II. VH. után létrehoztak egy szakértői bizottságot Párizs hosszútávú közlekedési rekonstrukciójára.
A történelmi fejlődés alapján meghúzták a trendvonalat ötven évre előre és ehhez a zsinórmértékhez elkezdték megtervezni a város jövőbeli közforgalmi rendszerét. Mire elkészültek és hozzákezdtek volna az átalakításokhoz eltelt pár év és már akkor annyi autó futott Párizs utcáin, amennyit 50 évvel későbbre datáltak....
Igen. Meg még pár dologra. Én azt hiszem hogy még a (nagyon)kisfelhasználók körében terjed az ev. Tehát lehet hogy csak 10 százalékkal csökken az olajzabálás.
Pl vill energia tárolása megoldódik-e valamilyen mértékben, mennyivel növekszik mondjuk a gáz felhasználása (mondjuk villanytermelésben) stb.
2019-ben varhatoan "elkel" ~3 millio EV/PHEV. Ha 3 milliorol indulunk ... es eves, 40% növekedest feltetelezünk, akkor 10 evvel kesöbb (az 2029-2030) a vilag EV flottaja mar 249 millios ... a 2029-es evben ~80 millio EV keszül (az akkor mar ~80% körül jar)... es a növekedes igy nez(ne) ki ...
Szokta írogatni a zöldkomcsi, hogy ha rajta múlna, az önvezetők míg nem egyedurai a versenypályáknak addig nem, semmit, majd akkor azok utcai változatát engedné ki a közutakra.
Szerintem meg 2025-re a 40% olyan "elkepzeles", mint annak idejen volt a mobilok elterjedesere az aktualis jövendöles.
Komoly agytrösztök vetitettek elöre annak idejen (ugy 198x-ben), hogy az evezredfordulora talan 1-2 millio mobiltelefon lesz (hiszen az USA-ban mar minden disznoolban volt vezetekes telefon). Aztan az eredmeny nem 1-2 millio lett, hanem ~120 millio (apro kerekitesi heba).
Szerintem majd evente fogjak a varhato szamokat felfele korrigalni az EV-k területen is ...
Kb. Ugy, ahogyan az IEA a megujulokat (szinte mindiog) melle taksalta. Minden evben emeltek a licitet, de mindig messze a valos növekedes alatt maradtak. Lassan a 10-15. korrekcio utan kezdenek közelebb jutni a valosaghoz ... bar meg mindig ertetlenkednek, mert a cúnya valosag egeszen maskepp nez ki, mint ahogyan a szegertöik gondoljak ...
Való igaz, hogy én 2025 környékére vártam 50 % körüli EV-t de ha 2030-ra jön össze 40 % az is jó, a kritikus tömeg - mint Diess is említette - felgyorsulnak az események.
Ne feledjük, ma még kerekítési hiba az EV az autópiacon....
Figyi, ha 2030ban meg mindig CSAK 40% lesz a BEV reszaranya az uj eladasokban, akkor az egesz nem egy nagy durranas. Akkor meg mindig lesz 60% ICE meg PHEV. Meg dizel is...
" drámai módon csökken ennek a területnek a fejlesztés igénye az EV-re váltással. "
Fog valamennyit, de marhara nem dramai modon, raadasul a maradek 60%ot is ki kell fejleszteni valakinek.
" A jelenlegi 20 ezer fejlesztőmérnökből 8 ezer vassal foglakozó válik fölöslegessé. A jelenlegi 7 éves fejlesztési ciklusok gyakorlatilag folyamatossá válnak...."
Ez meg szimplan nem lesz igaz ebben a formaban ahogy te erted.
Jól mondod, de most szerintem nem volt ilyen tudatosság, hiszen túl nagy paradigmaváltásról volt szó. Hirtelen, több tényező konstellációja kényszerítette ki a gyors irányváltást, erre utalnak Diess szavai is:
This is why, three years ago, we started the process to realign our Group. We have now completed the first stage of our journey.
ha ez csak bemelegítés ez a csökkenés és akkor már esetleg csak 40 milló autó készül a világon évente, abból tényleg lehet 15 millió elektromos is. Mert ha kevesebb autó gyártódik akkor sok minden is kevesebb lesz tehát ekkora mozgás közlekedés se lesz.
És ha nem lesz jó annak a 7-nek sem - akkor mi van?
Elmennek máshová dolgozni és ez a cég eltűnik. egy darabig jönnek mások, de aztán elmennek azok is.
Persze minden döntése népszerűtlen, az világos, a jó vezető az nem népszerű, de csak így működik az akkor is. Gondolod, hogy egy sztár énekes vagy focista maga rendelkezik azzal a rengeteg pénnzel? menedszerek veszik körül és ha azok nincsenek kielégítve akkor tesznek oda mást aki szintúgy tudja passzolgatni a labdát vagy tátogni a színpadon.
Ha a vezér napi szeszélye szerint csak egy olyannak lesz jó, aki nincs is abban a belső körben (pl. a vejének).. akkor mi van? Mer valaki reklamálni?
Láttuk, hamar kipenderítették Gyurcsány Ferencet is az öszödi után.
De nyilván nem ilyen világos ez a struktura, legyél nyugodt, hogy vannak a veje körül is jópáran.
Az jó, amikor a diktátor stabilizálódik, a nép mindég szereti. Pl Caligula egyszer vacsora után elkezdett nevetni, mikor végre valaki meg merte kérdezni mit nevet, mondta, hogy azt, hogy ha olyan kedve lenne most ki is végeztethetne minden jelenlévőt. (-: Népszerű volt.
2 évvel később már korrekt közvélemény kutató szerint Csauseszku szabályos választást nyert volna.
Az igazságos mátyáskirály képzete is jóval később alakult ki.
Akkor még egyszer, ha nem értenéd: Arra a felvetésre, hogy a VW le van maradva EV terén, én arra írtam, hogy ma egy nagy autógyárnak úgy érdemes viselkednie, hogy a fejlesztési-gyártási területen, hogy akkor érjenek be a dolgok, amikorra az akkutechnológia és a piaci igény megfelelő lesz. Nekem úgy tűnik - mélyebb ismeretek nélkül - hogy ez nagyjából így is van a VW-nél. MEg úgy kb minden nagyobb gyárnál.
Természetesen halál pontosan nem tud senki sem időzíteni, de nagy előrerohanások vagy lemaradások nincsenek.
Örülök, hogy így látod. Sok minden mást is mondott, de ez a horgonypont is nagy jelentőségű, hiszen egy folyamat vezet el az évtized végi 40 %-hoz, el is kell jutni oda és addig 22 millió autót... fully EV-t kell eladni.
Tehát a PEV nincs a támogatott kategóriában, csak a BEV.
Másik érdekesség a szoftver fejlesztés részaránya a jelenlegi 10 %-ról 50 %-ra növelése (az innováció 90 %-ra). Jelenleg a fejlesztési pénz 90 %-át a hardverre költik, drámai módon csökken ennek a területnek a fejlesztés igénye az EV-re váltással. A jelenlegi 20 ezer fejlesztőmérnökből 8 ezer vassal foglakozó válik fölöslegessé. A jelenlegi 7 éves fejlesztési ciklusok gyakorlatilag folyamatossá válnak....
....de van vagy 10 körülötte akiknek ugyan parancsolgat de olyan döntéseket hozhat csak ami a 10 ből legalább 7 nek jó lesz.
És ha nem lesz jó annak a 7-nek sem - akkor mi van?
Ha a vezér napi szeszélye szerint csak egy olyannak lesz jó, aki nincs is abban a belső körben (pl. a vejének).. akkor mi van? Mer valaki reklamálni?
Egy valaki mert...ki is csinálták végérvényesen. Pedig hatalmilag az tényleg ország második embere volt (bizonyos területeken az első) - viszont így jár az, aki reklamálni mer.
Meg meri ezt kockáztatni bárki is abból 10-ből? Vagy akár a 7-ből?
Ugyan már, komchi - nem vagy te ilyen naiv. Te nem éltél autokráciában - én igen. Szóval hagyjuk ezt a "néphez való lecsordogálást"... hacsak nem a szarléről van szó.