Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Üljél benne - 20 fokban több órán keresztül akkor, ha nem vagy fázós. A fűtése annak a kocsinak egy kalap sz.r. Csak keringeti a hideget. Most lehet mondani hogy lengyel meg huzatos, de a 29 05 már a negyedik nagyfelújítását kapta pár éve, viszont lengyel kocsik nem kaptak főjavítást mióta legyartottak őket. Ezeréves dunakeszis szutykok, az alapja meg a 40 es éveket idézi (Ganz Cak ugyebár, mint az összes Dunakeszis kocsi). Egyébként meg nem feltétlenül kell megmaradni a fülkés elrendezésnél, át lehet alakítani ternesre is. Jó példa az általad istenitett 29 05 ös, hiszen eredetileg az is fülkés kocsi volt.
A DRG a jugóktól vett vissza 30 Hecht nevű vagont. Nem vásárlás volt, hanem zsákmány. Azokat besorozta a saját járműparkjába.
Mellesleg tőlünk is került Németországba néhány (magyar) Csuka. Azokat meg a DB vette állományba.
A különböző tetőformákkal semmi bajom. Hacsak az nem, hogy csak a "lehetett ilyen is, olyan is" kifejezést kell írnunk. Biztos jobb lenne valami biztos.
Nem állt szándékomban félrevezetni senkit, csak párhuzamot vontam a két kocsitípus között. Arra akartam kilyukadni, hogy a jugóknak szállított kocsik vége is begörbülhetett szerintem ugyanúgy, mint a DRG-seké.
"(Mellesleg 30 vagont vett vissza a DRG)"
Mi a fenét csinált a DRG a CFR-es csukákkal? Meg a vlahok minek adták el? Ennyire meg voltak szorulva, vagy túl sok kocsit vettek?
CSD-nél levő CFR kocsiról viszont láttam képet, le is mentettem, CSD SVS 34621 felújítás előtt és után:
Hátha tudja valaki a választ azon kérdésemre, hogy milyen kocsi lehetett a Gp sorozatjelű. 1948-as SZVÖR-ben találtam Keleti-Somoskőújfalu távolsági személyeknél. Esetleg darabáru/expresszárut szállító spéci fedett teherkocsi?
Köszönöm a segítséget (főleg ha fotó is van róla)!
Valaki lenne kedves kioktatni, miből mi lett mert halbi ügyben elvesztettem a fonalat.
Tehát:
Láttam olyat, hogy 21-55 640 fölötti. Ugye eredetileg 640-ig számoztuk. Miből lettek a 640 felettiek? Múltkor 666-ossal is találkoztam.
Aztán, eredetileg csak egy termesünk volt 900-as. Most már szép számmal vannak termes 900-asok. Azok miből lényegülnek át? Nullásokból vagy 500-asokból vagy mind2ből?
Láttam 800-ast(!) is azon már végképp kiakadtam.
Aztán: Ott vannak a 700-asok is, ezek se voltak rég. Miből alakultak át?
Illetve 700-as és 900-as van többcélúban is.
És még1. A vezérlők egyedi azonosítójának utolsó 2 karaktere változott vagy maradt ugyanaz? Pl ex026- 826
Azt hiszem a csukológia itt egy picit félrevezető. (Mellesleg 30 vagont vett vissza a DRG). Más vagontípusról beszélgetünk.
Végiglapoztam Halliwell könyvét. Archiv fotók nincsenek benne, minden fénykép háború utáni (1955 és 1972 közötti).
Az eddigi hozzászólásokból úgy tűnik, sehol sincs kép vagy rajz a 14 200 és a 14 204 számon nyilvántartott kocsikról. Sőt, a közvetlen azt követő magyar állapotukról sem. Így nagyon nehéz vitatkoznunk, vagy modellépítésről ötletelnünk.
Épp kifogtam 21-55 948-as Halbit, mondom meglesem a tábláit. Kaparni nem volt időm sajna, de egy táblácskát aránylag jól le lehet olvasni. Ez szerepelt rajta:
50 55 21-55 997-9 !
Az érdekesség, hogy ez a kocsi sosem futott ezzel a pályaszámmal. Valószínűleg ez csak tervezett volt neki. Szolnok belekavarodhatott a dologba, mert 21-55 948-as tábla nincs rajta, csak a 997-es :D
Érdekessége a dolgoknak, hogy a CFR-nél csak 7 fülkésként láttam róla képeket, függetlenül attól, hogy hányad osztályú volt.
A német 1. o. csuka (egyik fajtája meg ilyen (sajnos csak a modellről - ami időközben jelentős metamorfózison esett át - van jó képem):
Tehát elég jelentős hasonlóság van a két típus között. Persze azért vannak különbségek is: az ajtók a román esetében befelé nyílnak, a 2 budi más méretű a kocsi végein, így az ablakok elosztása is egy picit más. Takarólécek elhelyezésében is van némi különbség, sőt a szegecselés tekintetében még a CFR kocsik sem egyformák.
Fentiek analógiájára feltételezem, hogy a JDZ 14200-as (később MÁV Aa 1408) kocsija is hasonlíthatott ennyire a német eilzugwagenre.
Esetleg még z.kabai topiktárs tud bővebb információval szolgálni, mert annakidején ő segített nekem a modellem elkészítésénél is.