Akkor Neked nagyon kevés a fűtési igény. Ez maximum 2,5kW de inkább csak 2kW volt. Nyilván nem volt lehűlve a ház. A probléma akkor lenne ha ilyenkor akármi miatt fel kellene fűteni...
"Egy rendszert a legrosszabb körülményekre kell tervezni"
én is azt hittem az elején hogy ettől be kell tojni, gyakorlatilag az én gépem 5kW-ot tud -15 fokban amikor éppen nem olvaszt le.
A házam pedig 5-6kW hőigényű, szóval eléggé ki van centizve.
Volt pár éve -18 fok egész nap, és meglepődve tapasztaltam hogy lazán vitte, ment a nap 75%-ban de bent kellemes 24 fok volt.
A titok a ház hőtárolása, (több)napi átlaghőmérséklet a lényeg, hiszen az is elég ha nappal utoléri magát a gép.
De mondom, az én gépem egy szög egyszerű, kapilláris adagolós ON/OFF gép, 17 éves épp. Ez alapból qrva sokat fogyaszt, 50W-os karterfűtés megy mindig amikor áll a kompresszor, tehát átmeneti időszakban rosszabb a havi COP mint amikor fűtés van.
Egy inverteres gép simán 3-as COP felett van egész szezonra vetítve.
A ház 160m2, kádárkocka+tetőtér+melléképület, 10cm EPS a falakon, semmi extra mai szemmel.
Mégis 60-80eFt-ból fűtök évente, ami 200eFt volt fával előtte.
Nem kell félni tőle, használni kell.
Perces intervallumban loggoltam több évig, abból csináltam kimutatásokat, itt van pár példa:
Most írtam le, hogy mennyi az annyi. Ezek valós számok, most olvastam vissza őket.
Sose szorozd az elméleti max teljesítmény fogyasztását 24*31-el, mert nincs az a ház, ahol padlón megy a fűtés (vagy ha van, akkor nagyon el van b*szva). Leírtam, max napi csúcs 23kWh. Ha ezt szorzom 31-el, akkor is csak 713kWh/hó (50eFt). De már ez is bődületes hülyeség, mert vannak 10kWh alatti napok is bőven.
A teljes téli fogyasztásom nem volt 150eFt (max 50eFt). És ez egy levegő-víz hőszivattyú. Egy kinézetre klíma külső egység van a ház oldalán, az fűti a házat.
Vagy mindenképpen nagy számot szeretnél írni? A gázt is úgy számolod, hogy mindig maxon fűt a kazán 24/7?
Vagy a reális közelítés a minden nap -15°C 0-24-ig?
A 8 kW az egy 250-300m2-es ház fűtési MELEG igénye !!! HA jóval kisebb lakhatás kéri a 8kW meleget.... Akkor ott gond van a hőszigeteltséggel.
------------ DE a 8 kW-nak is kevesebb mint a fele kell csak villanyból. ------------
Akkor is, ha kicsi lesz a COP érték a gagyibb gépek esetén. Azaz 3,0-3,5 kW csak és az sem 24 órában... Mivel tipikusna keletkezik "hulladék hő" is a házban/lakásban. Ami a fűtés napi fogyasztási idejét csökkenti.
De HA összejön is 10 ilyen nap, ami ritkaság. Akkor is az napi kb. 18x~3,5kW alapon ~60 kWh villany
Ami 10 napra "H" tarifán ~22 eFt ésa nappali drága árammal 43 eFt a "hideg napokra".
---
Gondolkodj el azon, hogy ....
A tipikusan hideg január és december átlaga is -2 fok körüli ám csak !!! A többi hónap pedig melegebb, sőt jóval melegebb ezeknél.
Vagyis marhaság az a többszáz eFt-os havi villanyszámla amivel riogatod magad.
Nekem egy szigeteletlen házban ahol a tetőtér készültsége miatt fütyül a szél és 160nm, a legdurvább napon ment el 30kW egy napra, de akkor napközben is mínuszok voltak. Ez 1680ft. Le sem merem írni, hogy az egyébként takarékos meg modern kondenzációs kazánommal ez mennyi volt/lenne. Számomra ez vállalható.
COP-vel el kell osztani. Egy rendszert a legrosszabb körülményekre kell tervezni, mert a lakásban nem lehet 10 fok, 20 alatt már nem kellemes - nálunk non stop 22 van.
S ez el várható bármilyen rendszertől, nem az őskorban élünk.
Mint megegyeztünk itt valakivel a COP lehet 2 is. Ez lefelezi azokat a számokat, amiket leírtam, egy erősebb téli hónapban (nem harmadolja, negyedeli). Az még mindig elég szigorú, 150e /hó... Senki nem garantálja, hogy mindig enyhe tél lesz.
Értem én, lehet kutat furatni stb. De ezt nem mindenki teheti meg - pl. egy társasházban - a költségekről most ne beszéljünk - sokan léghőcserélőre számítanak (-10-ben nem jól néz ki...). Budapestnek saját mikroklímája van, min + 5C, de a standalone kádárkockák nem ilyen helyeken épültek... Nem annyira rózsaszín, s energetikailag nem is olyan bonyolult áttekinteni ezt a dolgot (COP) - a reális közelítés sohasem árt.
A 7kW-os hőszivattyú a max előállítható hőmennyiséget jelenti, nem a fogyasztást. Ez mondjuk úgy rendelkezésre is áll átlagban -5 és +30°C között. -5 alatt ez kb 6kW-ra csökken -15°C-ig, ez a működési tartomány alja. A max fogyasztás (az én gépemnél) 2,5-3kW.
Egy jól szigetelt házban élünk (feleségemmel ketten). A max napi fogyasztás 22-23kW(ebből volt kb 6 nap idén). Október-Március fogyasztás:
77, 240, 395, 325, 305, 186. kW-ban értendő számok. A 395kW legnagyobb havi fogyasztás H tarifán 10 270Ft (70Ft-al számolva 27 650Ft). A házban 22-23 fok van (ez alatt már a feleségem szólna, szóval 22 alatt sosem lehet).
Ennél olcsóbban és kevesebb energiával nem lehet fűteni. Persze nagy a bekerülési költség.
Ismeret nélkül írsz nagyon határozottan. Dunning–Kruger-nek érdemes utána olvasni
Alkalamzóinál akkor jön majd a meglepetés, amikor kiderül, hogy a meghirdetett 4-5-ös (6-os) COP helyett a rendszer akkor, mikor igazából szükség van rá (mondjuk kifejezett hidegben <0 C) e helyett csak 2-es értéket mutat fel. Na most ezzel a kettessel kifűteni egy 150m2-es lakást eléggé pénztárca megterhelő a mai nehéz időkben.... Németországban (most) pedig már már ezzekkel az eszközökkel képzelik a jövő fűtését.
A kérdés az (is), hogy amikor milliós számban fognak dolgozni ezek az eszközök, minderre honnan lesz áram - mondjuk egy keményebb télben. Lignitből, olajból, gázból? Atomból biztosan nem, legalábbis úgy tűnik most, nem így van tervezve. A naperőművek pedig télen du. 4 után elég gyengén termelnek reggel 8-ig, mondjuk hóesésben... S az offshore erőművek is sűrűn állnak hosszasan. Ha ehhez még a vélany autók megnövekedett áramigényét is hozzávesszük, nem lesz ez annyira egyszerű. A gond az, hogy a megnövekedtt villanyenergia igény azok számára is felveri majd a villany árát, akik mondjuk nem azzal fűtenek.
Én a magam részéről - mióta nem kell fűteni, és a melegvizet sem a hőszivattyú biztosítja - full lekapcsoltam. Teljesen fölöslegesen fogyasztja az áramot most 1-2 hónapig, amíg majd esetleg hűtenie kell. Ha eljön az az idő, akkor föl/átkapcsolom hűtő módba. De aztán majd ha hűteni nem kell (tartósan), ismét full pihentetem.
A multkor írtam egy ismerősöm Bosch compress 6000 aw 13-17 monoblokkos hőszivattyú elpárologtató problémájáról az első szerelő azt mondta cserélni kell egy másik behegesztette a szivárgást és most működik. Elmondta mivel az elpárologtató szélén lévő aluminium lemezen átvezettett réz csövek érintkeznek az aluminiummal így bármikor kilyukadhatnak a többi átvezetésnél a csövek (galvánelem) miatt. Szerintetek ez gyártói hiba? Az újabb elpárologtatók is így vannak gyártva vagy már korrigálták a problémát.
Nem furcsa csak értelmezni kell! A kismegszakítónak nem feladata a készülékvédelem ellátása. A 2,5mm^2-es bekötőkábel és a vezetékhálózat védelme a feladata. A készüléket a beépített védelem fogja megvédeni. Régebben az induláskor felvett extra áram indokolhatott nagyobb megszakítót, de a mai inverteres készülékek lágyindításúak, nem lökik meg a hálózatot. Ebben az esetben amúgy nyugodtan el lehet lefelé térni amíg az indítást tolerálja a kismegszakító és a kismegszakítótól a berendezésig tartó kábel terhelhetősége megfelelő.