Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Ahogy gumidani is mondta, fürdőkocsi. Ezek saját képek, nem gyűjtögetés eredménye, valamikor a 80-as évek első felében egy gyomirtó szerelvényben. Én ezt német eredetűnek saccolnám, talán egy Donnebüchse, bár nincs a tető vége alatt a tipikus kis háromszög izé. Sajnos a pályaszámát nem tudom leolvasni.
Kicsit világosítottam a képen, hogy jobban látszódjon a kocsi oldala az ablakokkal. Az eredeti kicsit sötét, már szürkületben készült nulla fotós tudással, kapkodva, a többiek az autóban vártak türelmetlenül.
Az 1G IC kocsik az emeltszintű fővizsgáról 2 féle kiadásban jöttek ki. Az első kiadásba tartozott a 014, 015, 042, 046, 066, 085, 087, 092, 102, 109, 126(ő volt az első, ez viselte a kísérleti festést). Ezen kocsik jellemzője volt, hogy külalakban nem változtak eltekintve az "InterCity" felirattól. A feljáróajtók is eredeti kivitelűek. Első vasúti emlékeim részei voltak ezek a kocsik a Tiszain tátott szájjal néztem legalább mintha TGV lett volna :)
A második kiadás viszont eltért először abban, hogy a feljáróajtók le lettek cserélve a jóféle magyar típusokra amik komoly izomerő ellenére se szerettek normálisan csukódni. Ezek a fajták voltak a magas győri kocsikban. Másodszor az ablakkeretek kívülről sötétszürkére vagy inkább olyan barnásszürke színre lettek festve.
Élőben nem láttam őket InterCity forgalomban, viszont egy videó tanúsítja (Becsky András féle ha ez mond valamit), hogy a 100-ason dolgoztak.
A második kiadás pedig a maradék 005, 059, 065, 084, 089, 090, 094, 098, 099, 121, 122, 123, 135, 138, 139, 205, 206, 209, 210
Ha a még létező Bko kocsikat megnézed az ajtóknál gyönyörűen láthatók a különbségek.
Az első kiadású kocsikat Szombathely/Zalaegerszeg kapta meg. Szombathelynek a 014, 092, 102, 109, 126 lett.
Zalaegerszeg a maradék 015, 042, 046, 066, 058, 087 kocsikat kapta meg.
A második adagosak kivétel nélkül Nagykanizsa telepállomásra kerültek.
A három festési különbség a szürkék között időbeli sorban jött. Tehát az első adag kocsi így, a második úgy, a harmadik meg amúgy. Ha jól emlékszem, akkor a végébe már Szolnok is beleszólt (ahogy az akkoriban szokás lett, pl. a 300-as Bz-k esetében is), így változott pl. az ajtók mellett a lemez lekerekítése/sarka.
Hogy mi milyen sorban volt, azt most fejből nem tudom, de ha érdekel, utána tudok keresni.
Ilyen festésben csak a legelső felújított széria létezett (20-05 550 től 581 ig, néhány (talán 2-3) hagyományos 300-as vezérlő, illetve az első szériás felújított vezérlőkocsik (400-405 ig). Ahogy a képeket nézegettem azt figyeltem meg hogy a magasabb pályaszámú kocsikon, illetve a felújított vezérlőkocsikon volt a sárga sáv felül, a hagyományos vezérlőkön, illetve az alacsonyabb pályaszámú kocsikon meg fordítva.
most, hogy remélhetőleg bódog tulaja leszek egy szürke fuggerth Bhv modellnek, felteszem a kérdést: Ezt a festést ugye már egytől egyik csak a hatvani, lengő tolóajtós felújított Bhv-k kapták meg, igaz? Kivéve néhány 300-as vezérlőt. Tehát szürkére festett, kézzel nyitós ajtajú Bhv nem volt sosem, igaz?
Illetve arról van valami infó, hogy a festés-felújatás során alakuló apró részletek, eltérések hogyan-mikor-miért alakult időben? (pl egyes fotókon van "fordított" kéksárga csíkozás, az ajtók környékén a lemezek megformálásánál vannak difik, osztott-teli ablak stb stb)
Ne viccelj! Mindenféle pontosítást, helyreigazítást szívesen fogadok, sőt köszönöm:)
Sajnos van nagy űr nálam az 1G IC kocsik terén (is):(
Feljegyzéseim szerint 005-től 066-ig kerültek Miskolcra, 084-től Debrecenbe mentek. Ha úgy emlékszel, hogy a 109-es biztos miskolci volt, akkor zavar van a rendszerbe nálam.
Azt sajnos nem tudom, hogy mikor lettek Dunántúlra elcibálva. 1997-ben már biztos Dunántúlon voltak.
Ennyi erővel te meg ne öltözz fel ha izzadsz mint egy ló... Látszik hogy nem ültél még ilyen kocsiban olyan igazi kemény fagy idején. Mikor odakint van - 10 fok sokszor még egy óra múlva is havas volt a cipőm ami máshol egyébként pár perc alatt leolvad . Ez körülbelül +1-2 Celsius fokos utastéri hőmérsékletet jelent. De hogy is tudnád te hogy milyen ez, mikor csak fotózni jársz a vasút közelébe.
Érdekes dolgok az egyéni érzések. :-) Nekem az egyik legkényelmesebb ülés, nagy magas ember vagyok pedig. A fűtésében külön tetszik, hogy nem veszett meleget csinál az ülés alatt, vagy radiátorokkal oldalt, hanem kellemes, enyhe légbefúvást. Se nem fázok, se nem izzadok.
És az a kettő ami Szolnok magasfogadón rohad?
Szeptemberben voltam fent, és nagyon rossz állapotban vannak. Van kép is de ide nem rakom fel, nehogy hajnalban jöjjön a nagy fekete autó..
Nem akarok kötözködni, de a 109 mikor Bko lett a miskolci oldalban dolgozott, elvileg állomásítva volt oda. 1991-ben kezdődött az IC közlekedés és akkor 1990-1991-ben lettek az első Bko-k úgy mint a 109-es is, melyek a 80-as vonalat járták. A Szombathelyre állomásításról nincs dátumod? Sejtésem szerint mindenképpen 1994 után kell legyen, tehát nem a Bko-vá válás után.
A 135 ugyanez. Bár a második adag "nagyfővizsgás" kocsik között van, ez is Bko-sítás után még Debrecen honos kellett legyen, mert ezek az akkor sötét ablakkeretes kocsik a 100-as vonalon dolgoztak az első InterCity vonatokban. Szóval a Kanizsára kerülése is 1994 után kellet legyen.
Amúgy 1995-ben még olyan állapotban láttam a 135-öt, hogy le volt festve az "InterCity" felirat, de kivehető volt, és az ablakkeret sötétszürke volt.
Megegyezhetünk abban, hogy nem egyezünk. Szerencse, hogy többféle kocsitípus is van, így esetenként választhatunk is. Ha meg nem, akkor egyikünk örül, a másik meg nem.
Több éven keresztül majd mindennap volt szerencsém a 29-05-ösökhöz. A fűtése egy rakás szar, és számomra egyáltalán nem olyan kényelmes mint sokan állítják. Pedig eléggé preferálom a termes kocsikat.
Létezik a 19 37 is. Az is elsőosztályú volt. Az is fotelos. Igen, a légbefúvós fűtés jobb, ha úgy fűt mint a Rába kocsikban, mert az fűt, nem csak keringet némi langyos levegőt.
C50:
Neked ez lehet hogy vasútbaráti nosztalgia, de én hivatásforgalomból utazok ezekkel a kocsikkal napi szinten.