Fhegyen minden darabka föld a Magyar államé. Kezelésre adta a BA Rt-nek. Vagyis minden terület sorsáról a BA Rt dönt. A területeken álló épületek nagyrésze is a BA RT-jé. Elvileg nem kizárt olyan szerződés, hogy a terület használatért fizetsz, de az épületet magad építed magadnak, de eddig nem volt erre Ferihegyen példa. Inkább az a megoldás, hogy ha saját kölcségeden építed is a létesíményt akkor is állami (BA RT kezelésű) tulajdon lesz, csak nem kell bérleted fizetned érte jó sokáig. Azaz "lelakhatod" a befektetésed.
Vagyis se a hangár előtti beton, se a Hangár nem ACE tulajdon. A beton használati jogát kb 2 éve adta vissza az ACE azóta teljesen az Airport mondja meg mikor milyen gép állhat ott. A hangárat még nem adta vissza az ACE, és reméljük, nem is adja egy ideig :)) Szóval a hangárban még az ACE mondja meg mikor milyen gép áll, de félek a 18-as nem igen álldigálhatna egyik hangárban sem.
Békeharc közben azért a 223-as Szállító Egység használt ilyet - persze Aeroflot festéssel. Ezen felül alváltozatai repültek kifejezetten katonai feladatokkal (Il-20, Il38...stb).
Sajnos ma még nem számít nagy repüléstörténeti ritkaságnak. Sok repül még belőle, és sok megy viszonylag szép állapotban nyugdíjba...
Irtam egy angol restaurálással foglalkozó alapitványnak, hátha érdekli őket a dolog valamilyen formában. Egyébként ha a vasútbarátok is fel tudtak éleszteni "zsebpénzekből" és adományokból több tucat lepusztult mozdonyt, akkor erre is lenne lehetőség.
Kecelen van egy vállakozó, akinek van egy komplett Hadi Parkja. Ott van jópár repülő is. Őt lehet érdekelné. Annak idején egy Mig-21-es szállítását is elintézte Kecskemétről. A bökkenő az lehet, hogy gondolom ezt a típust csak békés célokra használták. Így lehet kilógna a sorból a kiállításon.
Talán a stuvik és a MOK azt meg tudják menteni... Az átalakítás ugyanis szakképzési hizzájárulásból lett fizetve, magyarán a MOK oktatási pénzéből. A szakképzési hozzájárulásból vásárolt eszközöket pedig 15 évig nem lehet selejtezni, ha még a régi szabályok élnek...
A repülőtéren belül minden területnek a BA Rt. a tulajdonosa? Nem lehetne esetleg egy olyat megcsinálni, hogy az Aeroplex hangár elé be lenne vontatva ideiglenesen? Vagy az is BA terület? Rég voltam kinn a reptéren, nem tudom ott van-e még, de ott nagyon sokáig állt egy Il-76-os is.
A mellette álló repülő belsejét speciálisan utaskísérő mentőfeladat oktatásra alakíttatta át a Malév. Az első utasszék sorok és a kárpitelemek tűzállóak. Itt lehet gyakorolni a fedélzeti kistüzek oltását. Emlékeim szerint bemondás-gyakorláshoz is ki lett építve egy rendszer, ami nem igényli a normál fedélzeti 115V/28V-os hálózat + Houchin működtetését. Persze lehet, hogy már ez is úgy le van rabolva, mint a 18-as..... Az rettenet, ahogy látom...
Kocsma teljes kibelezés, fertőtlenítő mosás, homokfúvós, vagy vegyi maratás és újrafestés után képzelhető el. A csomagtér és az utastér padlóját pedig valószínűleg ki kell dobni, lévén a fa nem tisztítható... Egyszerűbb újragyártani....
Pedig nekem a korcsma lenne a legszimpibb :), de valójában örülnék a múzeumi célú megmentésnek is.
Annak idején egy-két múzeumi gépen is dolgoztam. Ennek a helyrepofozásában is szívesen segítek.
A helyzet az, hogy egy dugattyús itatása sokkal olcsóbb, rendszerszinten pedig az Il18 lényegesen összetettebb, mint akár a DC akár a Connie. Én még sokat dolgoztam rajta, úgyhogy vannak emlékszintű ismereteim:))
A RedBull, milliomosok és amerókiai alapítványok amúgy biztos könnyebben elvannak egy gép fenntartásával. A Goldtimer szerintem örülne, ha egy hajtóművet el tudna vállalni az egész gépből üzemeltetésre és ápolásokra... :(
A Li-2-höz képest nem állítom hogy nagyságrendnyi, de sokszoros különbség adódna sajnos...
Jövőre építik ki(?) a debreceni repülőtér új bejárati útját, ami kiegyenesítené a jelenlegi girbe-gurba, területrendezést akadályozó bejárást. Amolyan sinsheimi módra milyen jól mutatna a bejárati épület tetején "cégérként" az IL-18.
A világ legtöbb repterén a keritésen kersztül látszó gépek a cégér. Ez Debrecenben nem áll, mert az állóhely 2 km-re van a 47-es úttól. De ha ott lenne az IL-18, meg mellette egy oszlopn a meglevő MIG-7esünk, mindenki láthatná, hogy itt reptér van.