Az enyémet, ha lesz valaha egyáltalán (hirdettem, cetlit raktam szélvédőkre de még semmi...) megpróbálom felbukócsövezni, előre egy masszív gallytörő stb.
A következő lépés (bár lehet, hogy ez mán egy egészen ici-picikét a fantázia birodalmába tartozik) vízzáróra szigetelni a kasznit, főtengelyt kivezetni...
Nem tudom egyensúlyilag milyen lenne, de legfeljebb úszóguminak rakok hátra az autó alá egy teherautó belsőt. Mondom: álom.
Sajnos csak régi újságképek vannak Luazról és Zaporozsecről is (a Luaz elég jó). Ezeket majd beszkennelem, de ez nem az igazi. Majd a sajátomról, amit átépítek...
Hát senkit sem érdekel a Zaporozsec?
(Az előző hozzászóló az én munkatársam volt :÷)
Bár láttam, hogy egy egészen picit haldoklott a topic (pár hónapja :¤),
de azt gondoltam talán fel lehet éleszteni.
Vagy az én hozzászólásom volt teljesen 0?
Mentségemre legyen mondva még mendég nincs Zaporozsecem.
Kakimuki!
Ha még áll az ajánlatod a szerelési könyvről akkor megköszönöm, ha tudsz valamit.
Teljesen Zaporozsec mániás vagyok egy ideje.
Sajnos nem túl régen, úgyhogy most keresem életem első Zaporozsecét, bár egy Luazzal is kiegyeznék.
Sajnos Zaporozsec is egyre kevesebb van, nemhogy Luaz. Ha valaki tud egy olyat amitől meg akar szabadul, akkor megköszönöm, ha szól, de bármilyen Zapi infóért hálás lennék.
Egyébként csináltam egy Zaporozsec lapot, de még annyira 10edkész állapotban van, hogy nem érdemes megnézni. De majd, ha meglesz a Zaporozsecem!
Ennyire nem ismerem a vasakat, úgy tízegynéhány éves koromban ültem párszor ilyenen, egy barátom apja járt vele. Arra viszont határozottan emlékszem, hogy az egyik típusban indítózás után beindult egy kicsi benzines motor, majd a diesel. A szakik mondták, hogy olyan mint a Zapi motor. A nyolcvanat a vezetője mondta, én csak terepen ültem benne. Lehet hogy ez egy kimustrált (=10 év zárolás után nulla kilométerrel eladott) katonai darab volt?
Ez komoly, hogy állandó diffizár volt benne? Azokkal a barom kerekekkel meg tengelytávval?
Nalunk a helyik TSZ-ben volt 2 K-700-as es 2 K-701-es.
Ez utobbit vezettem is, de en ugy emlexem, hogy ezek is elektromos inditasuak voltak.
A K-701-ben volt egy felezo, a fo valtokar (elore 2, hatra 1 fokozattal) es egy hosszabb kar, amin volt ket ures allas (az egyik fekezett, mint automatavaltonal a P) es 4 fokozat. Ezen a karon kuplung nelkul lehetett kapcsolgatni ezt a 4 fokozatot. Ezeket osszeszorozva jott ki elore 16, hatra 8 fokozat. Ugy hallottam, hogy a 80-at csak masik vegattetellel tudta. Allat nyomot hagyott a nyari aszfalton kanyarodas kozben, az allando differencialzar miatt...
Lehet, hogy a Zapi motorban igazad van, de a mezőgazdaságban úgy 15-20 évvel tömegesen elterjedt orosz (bocs, szovjet) K-700 és K-500 traktorok indítómotorja rémesen hasonlított a Zapi motorhoz. Ez egy érdekes traktor volt, volt olyan sebességfokozata, hogy kb. 80-al repesztett. Mint utólag kiderült, ez egy rendes rakétavontató volt..... Valami rettenetes váltója volt, felező, negyedelő meg hasonlók.
Saját Luazom nincs, de a családban van kettő is, a közeli ismerősök között még kettő. Úgyhogy elég gyakran kínozom őket. Egyiken sincs rendszám, földútra így is jó, aszfaltra nem megyünk velük, ha meg igen, akkor csak keveset és mellékutakon.
Tudom, hogy le lehet vizsgáztatni, de ehhez olyan átalakítások kellenek (fékek, futómű, egyebek Moszkvicsból átrakhatók, de sok munka) ami többe kerül, mint a mit a vas ér. Meg akkor biztosítás, súlyadó, rendszeres vizsgáztatás egyebek. :-((((( Jobb így.
Csak lassan gumit kéne rájuk venni, de az nem egyszerű. Talán a világon nics még egy ilyen méret. Esetleg az oroszoknak, ha még gyártják. Ha más nem lesz, akkor jön a Moszkvics felni.
Kár hogy a terepversenyeken nem látni ezeket az autókat. Meglepő dolgokra képesek. Csak nem ártana egy kicsit erősebb motor...
Ha jól tudom, csak a munkásőröknek több száz darab volt. Meg a honvédség is használta. Vajon hol lehetnek?
A LUAZ is király... Zapi motor, négykerék-hajtás, felező, diffizár, szóval minden, ami terepen kell. Uszni is tud, a kerekére kell feleszerelni a lapátokat. Olyan, mint egy lapátkerekes hajó... Ezt még nem mertem kipróbálni, a kaszni nem tűnik igazán vízzárónak.
Könnyű, rövid, a Suzukikat terepen simán alázza. Nagyon sokan használják vadászautónak. Orrmotoros, fűteni is tud, benzinkályha nélkül. A munkásőrségnél volt rendszeresítve, fillérekért adták el, mert a pocsék fékjei meg egyéb dolgok miatt nem lehet rá rendszámot szerezni. Végsebesség kb. 50 km/h, de többel úgysem lehetne kormányozni....
A Honvédség is kapott néhányat 84-ben. Harctéri hullaszállítónak.
Ja, és a váltó „fejen áll” benne. Balra le 1, fel 2, és így tovább....
Én úgy emlékszem, a T34 elektromos indítású volt (Amiket láttam azok biztosan elektomosak). A Zapi motorja valamelyik nehéz harckocsi vagy rakétavontató önindítója volt.
Nosztalgiázni, meg jókat mosolyogni azt lehet rajta, na de autózni... Vezetni nem vezettem, de utaztam benne, a "kányafogós" (felénk így nevezték) variációban, hát nem volt semmi.
A gyárról azt beszélik hogy valami kirgiz, vagy kazah vagy milyen pártelnök autóbuzi fiának a kedvéért indították be.
Volt egy ismerôse az apósnak (aki a családon belül "AZ" autós szaktekintélynek számít, pedig nem is...), aki sokáig járt hozzá, kérdezgetve, hogy milyen autót vegyen, VW Golfot, vagy Ford Escortot, esetleg Opel Astrát, majd végül hosszú vajúdás után beruházott egy vadiúj -- na mibe -- ZAPOROZSECBE!!!
Nekem is volt kettő! Szakértelem nélkül: a kocsi állat. A legnagyobb feeling, amikor Miskolc belvárosában sikerült egy másik Zaporozsec mellé parkolnom. A legrosszabb: 16 litert fogyasztott. Amúgy 120 fölött lehetett vele tépni. Néha lehet kapni, sőt kb egy hónapja Bicskén láttam is egyet, valami öregember vezette.
A második példányomat egy cimborám 5000 Ft-ért eladta, mert már utálta a látványát (az ő udvarukon tartottam). Nekem csak akkor mondta meg, amikor már elvitték a gépet. Azért én bírtam azt a kocsit:)
Szóval nem bántásiból, de tudomásom szerint NSU liszenszről szó sincs, noha a hasonlóság valóban kisérteties. A motor ugye a tankból, a kaszni pedig - hát annál robosztusabb valamit német mérnök elképzelni sem tud. Az ajtaja legalább 15 cm vastag volt.
Nálunk a családi kocsi egy 968A (45 LE) típus volt, 1978 és 1986 között. A 968 (40 LE) a kopoltyús sorozat, a korábbi bogárhátú a 966 volt (asszem). Az 'A' jelzés a műszerfal újszerűségét, a LADA rendszerű üléseket és az akkor (1979!) orosz autókban még kiegészítő felszerelésnek számító elakadásjelző kapcsoló jelentette. A nemkopoltyús extra verzió '80 táján a 968M volt, LADA rendszerű kormánykapcsolókkal.
A kocsik léghűtésesek, ezért a fűtés benzinnel működött. Néha úgy befűtött, hogy lenyomta a saját biztoisítékát, máskor büdös volt, vagy hideg.
Télvíz idején rettentő jól ment, hiszen a hátsó hajtott kerekeket nyomta le a motor, amleynek blokkja 1.2-es lévén is nagyobb volt, mint egy 1.6-os FIAT-é. (Összenéztük.)
Írjak-é még?
A nálunk ismert kopoltyús (illetve a modernebb verzió, aminek a kopoltyúk helyén rács volt), már a második generációja e méltán híres márkának. Ez volt az NSU liszensz alapján gyártott, igen sportos, léghűtéses, V4-essel készült modell. A motor, mely a járműnek jellegzetes hangot kölcsönzött, a T34-es tank indítómotorja volt eredetileg.
Az első generációs modellt csak ukrajnában, illetve képen láttam. Ez az 500-as Fiatra hasonlított. (talán a képet elő is tudom bányászni valahonnan ...)
ui:
Ha kell, talán még szerelési könyvet is tudok szerezni!
Szeretnék a topic címében említett autóról többet tudni. Esetleg jöhetnek képek is. Szerintem Ti is emlékeztek a jó kis "oldalzsebesekre" :-)) (Egyes területeken kopoltyúnak, vagy verébfogónak is hívták.)