Ezt miért csinálta?
LuAZ a pontos név.
A 969-hez hozzátartozik még, hogy dupla trapéz-lengőkaros független felfüggesztése van, a kerékagy olyan megoldású, mint a merev portálhidaknál, ezek teszik elérhetővé a szinte hihetetlen 300 mm-es szabad magasságát.(Ilyen megoldás van a HUMMER-en is) A 969-es a 967-ből lett kifejlesztve, akkor még a ZAZ gyárban csinálták, kicsit szögletesebb formával, majd a gyártást az akkor nyíló lutszki gyárba tették át. Ma is gyártják 1302 kódszámmal, sőt platós változata is van 13021 jelöléssel. Utódja a LuAZ-1301.
ZAZ - Zaporozsjei Autógyár
LUaZ - Lutszki Autógyár
Mindkettő Ukrajnában van.
Zaporozseceket nem ismerem, de a LUaZ-t egy kicsit igen. Na szóval meg ne próbáljatok vízbe menni vele, mert ami nektek lehet, az a 969-es, ami nem úszóképes. A 967-es, amit sebesültszállítónak használnak, az viszont rendes kétéltű. Vizsgát többek között azért nem tehet, mert bármilyen jó a fék, sehogy sem jó. A következő miatt. Erősebb fékezésnél szépen orra bukik. Azok a példányok amik még az utakon futnak azért mehetnek, mert amikor megkapták a papírokat, még nem jöttek rá erre a hibára. (A csúszólapos fékpadnál jött csak elő, azelőtt görgősön mérték.) A hiba kiküszöbölésére ha jól emlékszem egy 500 kg-os kazánlemezt kéne hátra behegeszteni. A BME Gépjárművek Tanszékén számolták ki, nekik is van egy.
Adatokat és képeket róluk egyébként itt találhattok.
No, ne tereljuk el a szot errol a szep kis autorol :) Jelentem bescanneltem a kepeket a cikkbol, idom fuggvenyeben kozze teszem. Talaltam egy kepet, amin Zaporozsec-ek szallitasa lathato, meghozza a nemetekhez. Egy egesz vonatnyi Zappi :-))
A kedvenc mikrobuszom volt abban az időben.:-)
Egyébként van egy roncstelep a Gubacsi út Határ út találkozásánál, ahol bent van Latvia, Volga, sok Zsiga, Robur és egyéb csodák. Asszem valami leselejtezett rendőrautók gyűjtőhelye.
Latvia? Jó fej autó volt! :)) A honvédségnél még ma is üzemel jó pár. Kecskeméten pl a pilótákat a gépeikhez azzal viszik ki. Rulz :)
Kiskoromban kirándultunk egy párszor ilyennel, igazi postás-zöld, két üléssor egyással szemben, köztük asztal + sötétített üveg, ami akkoriban ritkaság volt ám :))
Nem, az AKA, a porszivok es hajszaritok mellett gyartott trabiba kalyhat. Nekem is van egy, de mar nem mukodik. Meg a polskiba akartam betnni. A zapie pedig alkalmas egy Latvia komoly szintu befutesere is, ezt is tapasztalatbol tudom.:)
Hmm, a Latviara emlekszunk meg?:)
Mostanában tökre belezúgtam ezekbe a főleg orosz masinákba (Volga, Moszkvics, Zapi), szeretnék ilyeneket kipróbálni.:-)) Ezek mostanra egzotikus autócsodák lettek, tizenöt éve még az Alfával voltunk így.
A tank-indítómotor dolgot már valahol letárgyaltuk 1x, hogy UL. A cikket be tudom scannelni, ha valaki felajánlja, hogy lefordítja elküldöm! Kb 2 A4-es oldal, de képekkel, a tényleges szöveg kevesebb. Egymás mellett van fotózva az NSU meg a "Zappelfrosch" vagy mi a szösz :)
En ugy tudom, hogy az NSU-val relative keves kozuk lehet egymashoz, mert kb egyszerre jelentek meg, de ez nem biztos.
A tankinditomotor sem teljesen igaz dolog, mert az egy alap szovjet negyhengeres V motor, amit tobbek kozott tankok inditasara is hasznaltak, nomeg motorcsonakokba, meg generatorba, meg ki tudja meg, hogy hany helyen. A benzinkalyha az igen jo, csak szovjet modra kb 3x annyit eszik, mint a trabantokhoz gyartott nemet tarsa. Egyebkent egy mukodokeptelen "zsebes" blokk van valahol otthon, ha valaki tud vele mit kezdeni, targyalhatunk rola.:)
Szepek voltak, nemely jobb, ujabb, vagy nagysagrendekkel tobbet ero auto tulajdonosa negyed ennyit foglalkozik a jarmuvevel, a Zaposok meg mindent raaldoznak... amilyen tiszta motortereket mutattak, azokbol enni is lehetett volna :))
Az nem tetszett, hogy kihagytak a Zappi oset: az NSU-t. Van egy nemet cikkem errol, hogyan lett az NSU-bol Zaporozsec, de pontos forditas nincs hozza. Ott ha jol emlekszem az NSU Prinz-et mutattak be, mint a Zaporozsec oset. Az RTL-en meg csak azt hangoztattak, mennyire rossz minosegu, meg ilyesmik. Erdekes, az UL-rol, miszerint tank inditomotor hajtja, nem szolt a fama, es a szerintem kulonleges allofutesrol sem. De legalabb bemutattak oket. Lehet, hogy ennek "koszonhetoen" minden falusi sufni melyen rejtozo Zappi ara 100%-ot emelkedett...
Szerintem nem lehet tuningolni, talan egy teljesen mas motort lehetne beepiteni.
Néztétek tegnap a Fókuszt? A szocialista autóshow-n ott volt ez a kocsi. Tud valaki képet betenni az említett járgányokról. Pl. ez a LUAZ nekem nem rémlik.:-(
Az enyémet, ha lesz valaha egyáltalán (hirdettem, cetlit raktam szélvédőkre de még semmi...) megpróbálom felbukócsövezni, előre egy masszív gallytörő stb.
A következő lépés (bár lehet, hogy ez mán egy egészen ici-picikét a fantázia birodalmába tartozik) vízzáróra szigetelni a kasznit, főtengelyt kivezetni...
Nem tudom egyensúlyilag milyen lenne, de legfeljebb úszóguminak rakok hátra az autó alá egy teherautó belsőt. Mondom: álom.
Sajnos csak régi újságképek vannak Luazról és Zaporozsecről is (a Luaz elég jó). Ezeket majd beszkennelem, de ez nem az igazi. Majd a sajátomról, amit átépítek...
Hát senkit sem érdekel a Zaporozsec?
(Az előző hozzászóló az én munkatársam volt :÷)
Bár láttam, hogy egy egészen picit haldoklott a topic (pár hónapja :¤),
de azt gondoltam talán fel lehet éleszteni.
Vagy az én hozzászólásom volt teljesen 0?
Mentségemre legyen mondva még mendég nincs Zaporozsecem.
Kakimuki!
Ha még áll az ajánlatod a szerelési könyvről akkor megköszönöm, ha tudsz valamit.