A két blokk közti különbség... Ugyan hasonló a felépítésük, de kicsit minden másként működik, és egyetlen alkatrész sem csereszabatos.
Régebben a Riga.hu oldalon fent volt minden dokumentáció, de ez az oldal jelenleg nem elérhető, a Rigás Facebook csoportokban lehet érdeklődni, vagy ha tudsz oroszul, a wagnerland.ru oldalon érdemes nézelődni.
Ismerem a pedálos blokkok szerkezetét, így a rajzon is fel tudom fedezni - tudom, hogy mit kell keresni... A hátsó féket itt is egyértelműen a pedál működteti. És a blokkba, a váltóhoz két bowden megy (ha hátsó fék lenne, a tank alatt vezették volna el hátra, mint a gáz- és dekompresszor bowdenjét). De hogy a váltót hogyan oldották meg az elvtársak, azt csak találgathatjuk, valószínűleg sohasem derül ki.
A hátsó fék "kontrás"; a pedálok hátrafelé tekerésével lehet működtetni, a blokknál jól látszik a kis karnak a vége, amibe a bowden vége van beakasztva. A kormányon azért sem lehet, mert akkor kellene még egy kar az indítókuplung karján kívül, de én nem látok (mondjuk elég rossz a kép).
Nekem is feltűnt, hogy túl sok a bowden. Egy lentre megy, ez az indítókuplung. A másik kettő meg a váltóé lehet. A kormányszektort is átvariálták szerintem. Nem maradhatott a hagyományos váltószektor a kormányon, mert annál ugye reteszel a kuplungkar - de itt a kuplungkart nem kell behúzni váltáskor, sőt, az indítókuplungot pont nem szabad ilyenkor bántani. Szóval valahogy átalakították a kormányváltót, gondolom, bekattanósra, és valószínűleg ahhoz kell a két bowden, a Bervánál van ilyen meg néhány osztrák kismotornál.
A rajzon egyébként úgy látom, a váltó belső szerkezete nem változott.
Nem látom át a rajz minden részletét, de úgy tűnik, szárazkuplungot építettek az elvtársak, vagyis nem olajban fut, mint az enyém, hanem el van különítve a kuplung rész, külön burkolat is van neki. Az indítókuplung behúzásakor egy csapágyazott részt nyomunk meg.
Nagyon kevés információ van erről a gépről, csak annyi, hogy 1975-ös és hogy három ilyen blokk készült.
Amugy nemtudom ertelmezni a kepet az az igazsag. Mi a francot csinal itt 3 bowden is? Egy a valto ok. Hat eme ketto? Egy max mint a pedalos Eko nal, h indításra de meg mindíg van egy amit nemtudok, h mi.
Rendben, így fogom csinálni. Ha szerencsém van, akkor miután leveszem a csapágyat a tengelyről egy hézagolót találok. De ha nem mekkora méretet használtak? Szokványos 1 mm-es hézagoló jó oda?
Köszi, azért majd ellenőrzöm összeszerelés előtt. Ha nincsen már meg a rossz csapágyaiból leveszek egy kicsit, hogy könnyen ki-be szerelhető legyen.
Katonka Balázs: köszönöm Neked is az infókat! Ilyen a váltórésze:
Ha jól értem, a képen is látható csapágy és a seeger között kellene egy hézagolónak lenni? Az egyes fogaskerék és a csapágy között úgy nézem nincsen. Szerintem még nem szedte szét ennyire senki ezt a blokkot. A kuplung fedél már volt levéve, rosszul is volt bent a kinyomó dió, mert a kar alá tették, így semmi szerepe nem volt a kuplung kiemelésében, mert közvetlenül a tengelyen lévő kar ért hozzá a nyomólaphoz, ami aztán el is koptatta.
Minden Riga blokkba a kislanckerek felol van egy hezagolo. En neha ha kell a masik oldalra is teszek. Mexakitos blokknal ha kimarad a hezagolo dobalni fogja az 1 est mint az allat ha raalitasz a bowdenre h hatha ugy jo lesz akkor meg nem lesz 2 es igy kb ennyi.
Minél tovább nézegetem ezt a 18-ast, annál több érdekes részlet tűnik fel. A váza teljesen más, olyan, mint a 210-es Babettáé. Az első villa már olyan, mint a 22-esé (1977-ben!), csak a kormány nem, meg tettek fel oldalra egy-egy prizmát (meg hátra is) - ez egyébként a KRESZ szerint nálunk is kötelező lenne. Az ülés is teljesen más, a tankon mintha Jawa benzincsap lenne, sőt a tank oldalán felcsavarozható króm betét van, amire gumi térdvédőt i tettek.
És találtam még egy érdekes képet MINI témában is. Ez egyértelműen házi átalakítás:
Minden Riga-blokk más, az "ahogy sikerül" elv szerint készültek. A váltóhoz általában nem kell hézagoló, gyárilag nincs ott semmi, de néha pótolni kell, ha azt akarjuk, hogy jól működjön. A kuplung alá biztosan kell, a vastagságát mindig ki kell kísérletezni.
Én egyszer egy 350-es Jawa blokk hengerében találtam egy egérfészket. Nem volt kipufogó dob, csak a csonk, és felmásztak.
Amúgy alig volt benne olaj. Hézagoló még annyi se. Kell ezeket is hézagolni, vagy általában jól rakják össze őket? A 16-os főtengelyéhez egyik oldalra kellett tennem arra még emlékszem, de a váltóhoz elvileg nem került.
Egy kis érdekességet szeretnék mutatni. A hétvégén szétbontottam felújításra egy pedálos blokkot, és tele volt zsizsik tetemekkel. A kép nem adja vissza, mert ez már a benzines mosás előtt készült, amikorra csavarhúzóval kihúztam a blokk aljából az olajsarat a bogármaradványokkal együtt, de azok a hosszúkás foltok még azok:)
Az elmondás szerint egy daráló helyiségben pihent a motor vagy 30 évig. Jó gabona poros lehetett minden, mert az egerek a vezetékeket és a bowden huzalokat is lecsupaszították. Bent meg a bogarak kerestek valami élelmet. Ezek szerint oda is jutott a porból...
Jonak lattak így ahogy van. Vegul is arra hasznalva amire tenyleg valo így is tokeletes. Pelda ra faterom 78 as napi hasznalos Verho 6 osa. Tenylegesen az ev minden napjan megy kb 10 eve munkajahoz (is) letfontossagu eszkosz. Kb a bele is log mar a blokknak de istenbizony ha melleköp is indul helyesebben mivel a berugo visszahuzo rugo torott igy tolasra inditja inkabb ami ugy nez ki h mikor raengedi a kupplungot szerintem 30 centit alig gurul mar pöffen, huzza neki es megy. Folyamatos helyi hasznalatban nyilvan a valtobowdenre figyelni kell de magat a blokkot (hiába várom :)). Egyszerűen nem tudja megölni pedig apám is kb annyit törődik vele, h van e benne benzin megis bírja ezt a ridegtartást ez mocsok. :)
Számomra egyébként leginkább az az érthetetlen, hogy miért ragaszkodtak annyira a blokkhoz. A tirisztoros blokk megjelenéséig hosszú időn át semmi lényeges változtatást nem vittek véghez, holott blokkból is sokfélével kísérleteztek. És a váltó tekintetében a tirisztoros blokk sem hozott átütő változást. Egy harmadik sebesség sokat lendített volna a helyzeten mindkét blokktípusnál.
Gyariba sosem letezett ilyen de igy megepitve egesz jol nez ki. A kormanybol gondoltam, h epitett mivel az kb a 80 as evek kozepe vege, mert egy prototipus Delta szeru motoron volt ilyen. A tablas 16 oa meg ugye kb 79 koruli.
Igen, ahogy leírtad. A megszakítós blokknál így működik. A tirisztoros blokknál a segédtengely van meghajtva, itt már nincs "fölösleges" kör, csak az egyik vagy másik áttételt kapcsoltja a váltó a kihajtásra.
Üdv! A Riga váltóban a behajtás felőli fogaskerék kapcskörmöt balra húzva 2ben adja a direkt áttételt, és a kapcskörmöt jobbra húzva 1ben behajtás felőlikicsi fogaskerék hajt hátsó nagyot, hátsó kicsi hajt első nagyot a működés?
Jo oldal volt az míg fel nem hígult de azert vagyunk paran "jofejek" is. 😊Viszont ettol fuggetlenul nemhiszem, h pl Torma Laci vagy Kis Csabi vagy Kotulák Zoli vagy pl en tudjunk segíteni alkatreszben sokminden nekunk is hianycikk. Jo szoval tzdunk segíteni de cucc nem mindíg van sajnos pluszba.
Tipikus facebook-csoport: a tagok egy része teljesen dilettáns, más része osztja az észt, mert CSAK ő ért a motorokhoz, meg van sok lókupec, de azért van néhány ember, akinek érdemes adni a szavára. Nyílt csoport, nem kell belépned, hogy írni tudj.
Köszi az infót. Megtaláltam jófogáson, de sem az üzentekre, sem a telefonhívásokra nem reagál sajnos. Közben tankot és ülést sikerült szereznem, konkrétan egy komplett deltát ajánlottak fel egy veterános csoportban potom pénzért, úgy hogy kapásból két deltát tudnék talpra állítani. Viszont ma jobban beleástam magam az alkatrészek átnézésébe és a két motor komplett felújításához szükségem lenne még alkatrészekre, amiket sajnos a neten egyáltalán nem találok. Van még olyan a fórumon, akinél érdemes lenne érdeklődni?
Szükségem lenne fékfedelekre, gáz karra, lábváltó karra, kuplung és fékkarokra, keréktengelyekre, illetve egy kapcsolási rajznak is örülnék, mert a neten nem igazán találok a v50 tirisztoros blokkhoz.