Katonatelep a nevét Katona Zsigmond szőlőnemesítőről kapta. Ott van a Mathiász telep a vasútállomás mellett. Mathiász János kecskeméti szőlőnemesítő ;)
"Másrészről Katonatelep és Kecskemét közt is vannak tanyák" Hát azok éppen nincsenek túl sokan. És a Metro-ig amúgy is szükséges lenne valaminek kimenni.
"De a félóránként járó vonat vajon eszközzel, személyzettel olcsóbb lenne-e annál, mint most, hogy félóránként kiszalad oda egy busz?" Eszköz: adva van mindkét esetben. Személyzet: forgalmi szolgálat adva van mindkét esetben. Buszból kettő kell, vonatból egy is elég, tehát éppen a jegyvizsgálóra sem lehet kifogás.
"Tetszene-e az utasoknak az átszálláskényszer?" Azért vegyük figyelembe, hogy lehet, hogy a busz bemegy a központba, de az nem jelenti azt, hogy az összes munkahely és iskola ott van. Jelenleg is vannak átszálló utasok. És különben meg: tetszik-e az utasoknak, hogy nincs vonat? Mondjuk 14 mellékvonalon. Vagy még több helyen.
"Vajon melyik lehetőség esetén fog korábban az autójába ülni?" Aki autóba akart ülni, vagy meg van rá a lehetősége az már meg is tette. Elég csak kimenni, megnézni.
"kb ugyanakkora menetidejű" Miért, nálad mennyi idő egy átszállás? És mennyi idő alatt ér be a busz a vasútállomásig?
Csak ugye kérdés, hogy mi van akkor, ha pl igen feszített ütem jön ki a dékörre, akkor vajon belefér-e egy többletmegállás. Gyanítom nem, bár talán itt is lehetne kompromisszumos megoldást kötni. Viszont a kelebiai oldalban simán megvalósíthatónak tartom megfelelő szándék esetén.
Amúgy Baján is a vasúthoz közel fekszik a Tesco, csak itt ugye van kisebb szintkülönbség a töltés miatt...bár itt is láttam a Tescoból Baja-Dunafürdőre kigyalogló utasokat...
Viszont vasárnaponként meg mondjuk csütörtökön és pénteken egy Kecsó Nagyállomás Homokbánya koli ráhordónak lenne értelme sztem. A csúcsban mikor sok kollégista jön vissza ( vasárnap 19-20 óra az kritikus volt ilyenkor, sokszor cipőkanállal kellett feltuszkolni a jónépet az 1-esre, volt, aki nem fért fel, az állomás előtti megállóban már esélytelen volt felszállni ezért mindenki elgyalogolt a végállomásig). Sokan érkeznek vonattal a kollégisták közül minden irányból ( Miskolc, Bp, Békéscsaba, Szeged, Decrecen) és általában ugye mind a ceglédi pókban szálltak át és egy vonattal érkeznek be. Ha lenne egy peronnal arrébb egy mondjuk két pótkocsis Bz és meg is lenne hirdetve rendesen ( pl. ki lenne írva, ott bemondaná a hangos) akkor bizony sok kollégista kimehetne HB-ra vele és használnák is. Csak egy megállóhely kellene Homokbányán, de mivel ott megy el a vasút mögötte nem megoldhatatlan és nem kéne többet gyalogolni mint az 1-es végállomásánál. A vonatjegyet ill. bérletet meg kérhetik az induló állomáson is úgy, h Kecskemét-HB megállóig.
Megoldás: integrált netes menetrendi kereső. Olyat még nem láttam, hogy valaki a Volán-menetrendet ÉS Elvirát IS megnézte volna, különösen nem, ha megszokott útvonalról van szó.
Ezt én sem értem soha. Én általában ha A-ból akarok utazni a B-be megnézem mi kínál a vasút és mit a busz és ez alapján döntök. Ha a vasút gyorsabb vagy ugyanannyi a menetidő vagy max. 5-10 perc differencia van akkor azt választom ( persze előtte rákukkantok Google Mapsen, h a busz és a vasútállomás távolságára). Vasútbarátként sem vagyok a magam ellensége és sztem senki sem, ahhoz már nagyon fanatikusnak kell lenni. pl. Békésről Vésztőre nem fogok úgy menni, h előbb buszal be Csabára majd vonattal Vésztőre mikor pénzben és időben is több ráadásul a közvetlen Csaba-Vésztő járat a Körös hídnál is megáll tőlem 5-8 percre gyalog. Viszont Szegedre nem mennék busszal oda jobb a vonat. A menetidő vonattal 1:50, busszal ennél jóval több, Orosházára is nyerő a vonat. Mikor Kecskemétre jártam akkor 2 évig busszal mentem és akkor megfogadtam, h busszal ha nme muszáj akkor ilyen messze soha többé, több mint 3 órás út ha gyorsjáratot kapok ki akkor is min. 2:40, és heringeffektus, nem lehet hová tenni a nagytáskát ( ha van csomagtartó alul és még ki is nyitja a sofőr akkor az első pár szerencsés beteheti, de én mindig féltem tőle hiszen nem látom és simán kilophatják bármelyik megállóban). A vonat viszont gyorsabb, kényelmesebb, van csomagtartó az ülés fölött ahová fel lehet pakolni több cuccot is és nem egy ülésnyi helyen szorongsz hanem némi minimális mozgástered is van sőt ki lehet menni a peronra is, dohányzó vonaton rá is lehet gyújtani WC-re is lehet menni ( buliba utazásnál nem utolsó szempont ha az odaúton is melegíteni szokott az ember némi szesszel ahogy mi is. Orosházára is volt, aki busszal ment aztán az 50 perces út végén már értette miért is jobb vonattal azon túl, h gyorsabb: )
Ennek úgy lenne értelme, hogy Kmét-Fülöpszállás viszonylatú Bz-knek lehetne egy megálló, de helyijáratos vonatként kihasználatlan lenne. Számoljátok a buszkínálatba az 1-es buszt is, az meg negyedóránként jár és elég közel áll meg az Auchanhoz.
Egerben viszont kivitelezhető lenne egy Tesco mellett megálló.
A 152-es vonal jó lenne amolyan helyi Vasútnak Kecsón. Megállhatna a GAMF melletti új bevásárló komplexum mellett is, sőt akkor már az Auchannnál és Homokbányánál is ( a beérkező vonatokhoz pl. vasárnap és csütörtökön meg pénteken lehetne csatlakozás Homokbányáról és Homokbányára. Tehermentesítené az 1-es buszt, bár a zsúfoltság talán már megoldott mióta összevonták a 17-essel és 18 után is sűrűbben jár mint 30 perc.
Ez érdekes gondolat mindenesetre, bár nem tudom, hogy a bevásárlóközpont helyjárati ellátottsága milyen.
Hasonló gondolat foglalkoztat már egy ideje engem is Kiskunhalasnál is, a 150-es és a 154-es vonal (kunfehértói) elágazásánál. A Tesco talán sehol nincs közelebb a vasúthoz, mint ott, a helyijáratok pedig nem annyira jellemzőek a csipke városában, de vannak. A kelebiai és a bajai vonatoknak forgalmuk is van, hipermarket pedig talán csak Baján van még ezen kívül a felső-bácskai térséget illetően.
A vizsgálódásom alapján én is ezt a megoldást támogatnám, ha mindenképpen kellene személyvonati kiszolgálás Kmét-Cegléd között, de alapvetően nem eszközoldali a probléma. De tény és való, hogy ez lenne a legkevésbé ráfizetéses megoldás az ügyben (akár Lajosmizse-Cegléd közvetlen vonatként :))
a teljesítményt pl. a Vésztő - Körösnagyharsány vonatok kiradírozásával nyerném ki, ami jóval több a szükségesnél Pl. öt vonatpárral? :) Kérdés, hogy hol van több utas, és annak a minimális utasmennyiségnek van-e alternatív eljutási lehetősége (a reális igényeket persze most mellőzzük :)). A 127-es keleti végén: - Vésztő-Körösújfalu busszal megoldva, de Kótpuszta nincs kiszolgálva (bár utas sincs ott túl sok :)) - Körösújfalu-Komádi között csak tanév alatti pénteken és vasárnap van 1-2 pár busz, - Komádi-Körösszakál buszos kiszolgálása megfelelő (a vasútállomások településhez viszonyított távolságát figyelembe véve fényévekkel jobb a buszos kiszolgálás), - Körösszakál-Körösnagyharsány között nincs autóbuszközlekedés.
A vonal utasforgalmának ilyetén alakulásába a vasútállomások és a településközpont esetenként 3-4 km-re lévő távolsága mellett az is belejátszika történetbe, hogy komolyabb városokat nem érint, két megye határán szlalomozik a bézé, azt kétszer is metszve. Tipikus vicinális, meglehetősen rossz vonalvezetéssel, gazdasági potenciállal gyéren rendelkező területen.
Megjegyzem, Katonatelep kínálati jellegű vasúti kiszolgálását nem tartom mindenáron megoldandó feladatnak :-) Asszem ennél jobb lezárást nem is tehetnénk ide :)
A bevásárló központnál megállóval. Vagy ez a Bz küldés még a 152 es vonalon a nyugati bevásárló központig is kiterjeszthető lett volna. Egy kis vágányösszekötéssel Kecskeméten szuper körvasút lehetne.
Alapvetően Chabee87 gondolatmenetével értek egyet, és köszönöm ukkel-nek az adatokat (bár inkább amolyan gondolatébresztésnek szántam, semmint kiegészítendő kérdésnek, de tényleg köszi, és tartok tőle, hogy ennél gyérebb forgalom volt ott :))
A Kecskemét-Cegléd szakaszon jelenleg a két pár személyvonaton felül csak a távolsági gyors/IC-vonatok közlekednek. Ezek menetrendje nem olyan, hogy beleférjen egy katonatelepi megállás, és megmondom őszintén, talán az IC-ket (bármennyire is öszvérek) nem kellene egy ilyen helyen megállítani. Vagyis az a helyzet, hogy Katonatelep pillanatnyilag vasúttal - a peremidő egy-két vonatát leszámítva) csak többletteljesítmény befektetésével szolgálható ki. Namármost a jelenlegi peremfeltételek (pl. teljesítmény volumenkorlát, tömeges és rendkívül súlyos problémákat orvosoló igény "hiánya") mellett ez csak máshonnan való teljesítmény-átcsoportosítással oldható meg.
Tessék kérem megmutatni, hogy honnan lehetne elvenni olyan és annyi teljesítményt, ami ezt fedezhetné mindennemű utasérdek-sérelem nélkül, vagy legalábbis kisebb sérelemmel, mint amennyit a katonatelepiek "elszenvedtek" a személyvonatok megszüntetésével. Elsősorban a szegedi területről tessenek megpróbálni abálni, de ha itt nincsen, akkor lehet máshol is keresgélni...
Kötelező olvasmány: Közforgalmú Menetrend 2008-2009 :)
Ps: ha a helyijáraton zsúfoltság van, azt elsődlegesen a helyijáratot üzemeltetővel kellene megoldatni, talán jóval költséghatékonyabban és egyszerűbben tudná kezelni a problémát, mint szellemvonatokat szambáztatni egy városrész (!) kedvéért (?) az órás IC-k között... Megjegyzem, hogy még a csúcsidőt tekintve is kevesebb utast lehetne prognosztizálni ezen a szakaszon, mint akár a valóban gyér forgalmú battonyai, akár a körösnagyharsányi vonalon.
Nagykőrösre vagy Ceglédre jó lehetne a vonat, de reggel a 1/2 8 8 órás iskola és műszakkezdésre semmi sincsen. Ráadásul a Cegléd felé menő buszok is érintik Katonatelepet, nemcsak a helyiek. Bár a 3 nagy település utasforgalmát nézve (Kecskemét, Nagykőrös, Cegléd) ezekre valószínűleg nehéz lehet felférni.
Katonatelep: Aki Bp-re, Nagykőrösre, KKfélegyházára vagy Szegedre megy, annak jobb a vonat, mert vonatról vontra száll át, vagy akár közvetlen vonattal utazik, és nem kell gyalogolnia a buszállomástól a vasútállomásig. Aki Kecskemétre megy, annak meg jobb a busz. Csakhogy napi hány utas lenne a többi településre, akikre jó menetrenndel alapozni lehetne.
Jajj, amúgy már én is fáradok ebben a bozótharcban :)
Most őszintén belegondoltam. Lehet jobb megoldás a busz, igen. Először is vasúttal hogyan biztosítanád a félórás követést? Mert ugye a normális kiszolgálás ez lenne. Másrészről Katonatelep és Kecskemét közt is vannak tanyák, házak onnan is szeretnének emberek utazni, de jó mondjuk, hogy a távolsági busz elviszi őket.
De a félóránként járó vonat vajon eszközzel, személyzettel olcsóbb lenne-e annál, mint most, hogy félóránként kiszalad oda egy busz? Tetszene-e az utasoknak az átszálláskényszer?
És sajnos az olyan érveket nem tudom elfogadni, amelyek a "bezzeg régen"-nel kezdődnek. Azóta a világ megváltozott, egyre több személygépkocsi van, az emberek mobilitásigénye jóval nagyobb, így jóval nagyobb kihívás elé állítják a közösségi közlekedést. És igen, elképzelhető, sőt biztos, hogy sok helyen már sajnos nem elegendő az a szolgáltatás, ami egykoron elég volt...
Lehet, hogy régen csak a vasútállomásig járt a busz, de a 21. században azért elvárható, hogy a külsőbb városrészekből is meglegyen a belvárossal való közvetlen összeköttetés. Most akkor a Katonatelep-Kecskemét utasnak mit ajánlanál? Hát eddig volt közvetlen buszod, most viszont Katonatelepen üljél fel a ráhordóbuszra, majd szálljál át a vonatra, majd a vasútállomáson a második buszra? Vajon melyik lehetőség esetén fog korábban az autójába ülni?
Ha már átszálláskényszert erőltetünk az utasra, azért cserébe adni is kéne valami pluszt, és nem pedig összeségében ráhordással és átszállással együtt kb ugyanakkora menetidejű lehetőséget sokkal kényelmetlenebbül... Mert lehet, hogy ettől baromira integrált közlekedési rendszered lesz, csak ha pont nem ezzel tudod elérni a célodat (tehát, hogy az utas az elvárható szolgáltatást kapja), akkor cseszheted...
Például én azt szívesen támogatnám, hogy mondjuk Nagykőrösön legyen valami ütemes buszjárat az állomásra, ha már az IC-k keresztje éppen oda esett, de ettől még a Cegléd-Nagykőrös, vagy Nagykőrös-Kecskemét busz nem fog feleslegessé válni. De viszont az az utas már így is egy plusz választási lehetőséget kapna, ha pl Ceglédre vagy Kecskemétre megy és a vasút által feltárt terület az úticélja, és mondjuk a Bp-Nagykőrös belváros viszonylaton utazó utasok egy része is lehet örülne neki...
Na ja. A Fehérvár-Bp buszviszonylat túlzott népszerűsége is jó példa erre. Meg a Kecskemét-Bp-é. Ott pedig a buszállomás is kint van a városból. És a km-övezet beli különbség is kikerülhető egy Budapest bérlettel (elvileg nem, gyakorlatilag igen) vagy KöKi-s leszállással. Pedig kevésbé valószínű, hogy a nehezen gyalogló nyugdíjas a Fehérvári belvárosi piacról Bp-re utazzon haza, úgyhogy itt a gyaloglás hiánya nem lehet elsődleges szempont. Aki meg Bp-ről haza a lakótelepre utazik, annak meg (ha nem 1000 méteren belül lakik a buszállomáshoz), akkor tökmindegy, hogy a vasútállomáson vagy a buszállomáson száll helyi buszra.
Mondjuk úgy, hogy a topiktársak közül én járok a legsűrűbben a 23-as járaton. Köszönöm, néha még levegő is van. De például 20.15-kor is keresni kell az ülőhelyet a csuklós buszon. Szerintetek -függetlenül attól, hogy kinek mi a jobb, és tegyétek a kezeteket a szivetekre- ennyi ember elszállítása buszos feladat? Ne jöjjetek már nekem azzal, hogy itt meg ott áll meg a busz. Vonatra ráhordó helyijárat lehet Katonatelepen belül is(vagy hogy egy kicsit álmodozzunk: akár a nyugati példát is lehetne majmolni, ami szerint a villamos a vasút vonalán is jár). Régen Kecskeméten csak a vasútállomásig járt a helyi busz, akkor is sikerült mindenkinek bejutni a központba, nem volt hőzöngés, háborgás, stb. Nem volt ilyen nagy észosztás sem.