Keresés

Részletes keresés

szilvatövis Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348257

A veronai buszbalesetnél döbbentett meg, hogy az égő gázolaj vagy 30 méterre a rézsűn fölfröccsent....

Előzmény: GPS (348238)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348256

A hab az égéshez szükséges oxigént zárja el.

Arra se jó.

 

Maradjunk a hagyományos tűzoltásnál! :D

Előzmény: zöldkomcsi: (348254)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348255

ki kellene próbálni, ez ragad is közben. mint laza port csak 20 szor akkora térfogatban lehetne szállítani.

 

Előzmény: Törölt nick (348252)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348254

Nem is azért írtam, hanem mint hab. De nem tudom, csak egy ötlet.

Előzmény: Törölt nick (348253)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348253

Az a víz nem hiszem, hogy a tűzoltásban lényeges szerepet játszana.

A víznek a tűz oltásánál abban van szerepe, hogy az égő anyag hőmérsékletét az égési hőmérséklet alá csökkenti. a hatását így fejti ki.

Kizártnak tartom, hogy a porban ilyen mennyiségben legyen felszabaduló víz.

Előzmény: zöldkomcsi: (348251)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348252

Inkább a poralak a lényeges.

Megnövekszik az éghetetlen felület, nem kell ahhoz magának a porszemcsének is megnőnie.

 

Sőt.

Inkább több apró porszemcse, mint kevés nagyobb.

Előzmény: zöldkomcsi: (348251)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348251

Igen de ez a por a tűz hatására egyrészt vizet bocsát ki másrészt vagy 20 szorosára növekedik a térfogata.

Előzmény: Törölt nick (348250)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348250

Arra gondoltam, hogy a szilád anyagból készült port vagy repülőgépről vagy valami ventillátorral  tűzre irányítani.

Hát poroltót lehet nagyot is csinálni! :D

Előzmény: zöldkomcsi: (348248)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348249

Tető szerkezet biztos nem égne le ha a faanyaga így lenne impregnálva és szerintem gombásodás is kizárt, a szúnak is beletörne a foga.

Előzmény: zöldkomcsi: (348248)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348248

Így viselkedik hő hatására:

 

Arra gondoltam, hogy a szilád anyagból készült port vagy repülőgépről vagy valami ventillátorral  tűzre irányítani.
...de ha csak valamennyi lenne oldva a vízben ami van a tűzoltó autóban, rosszabb biztos nem lenne, számottevő hatása is azt már nem tudom.

Előzmény: Törölt nick (348247)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348247

Egy benzinmotoros aggregátort beleraktunk a térfogatásnál nem sokkal nagyobb kalodába, aminek az oldalhatárólói OSB lapok.

Ez tűzveszélyes lehet, ezért a lappokat vízüveggel kezeltük. (Előtte meg kellett csiszolni, hogy a vízüveget valamennyire beigya a faanyag)

Nem lehet meggyújtani az üveggel átitatott fát.

Nem azért, mert tűzgátló (nem tűzálló), hanem azért, mert nem éghető anyag lesz a fa, amit vízüveggel átitatnak.

Előzmény: zöldkomcsi: (348246)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348246

Az világos. Csak gondolkodtam, nem gyújtom tán fel a házat, hogy kipróbálhassam, de ha az lenne oldva a vízben amivel oltanak lehet, hogy jelentősen nőne a hatásossága. Vagy por alakban, olyan állapota is van amikor száraznak üvegnek látszik de hő hatására vagy 30 szorosára nő a térfogata és az éghetetlen szilikát, sőt erősen hőszigetelő is ....igaz.... 800 fok körül megolvad és üvegszerű állapotban szilárdul meg.

Előzmény: Törölt nick (348245)
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.22 -3 0 348245

A vízüveggel bekent, előtte feldörzsölt felületű OSB lapot gázégővel igen nehezen tudtuk meggyújtani.

Illetve sehogy.

Előzmény: zöldkomcsi: (348244)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348244

A vízüveg? Hő hatására nagyon kemény habot csinál az is.

Előzmény: GPS (348243)
GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 1 348243

 

Ha egy I. főcsoportbeli fém meggyullad, azt nem tudom, lehet-e egyáltalán oltani.

 

A gyakorlatban az égő benzint (de még kerozint sem) lehet eloltani. Elméletben igen, a gyakorlatban túróst.

 

Mi is csak a láng elfojtásával (a habréteg általi oxigén-utánpótlás elvágásával) geciztünk - de az nem volt igazi oltás. Nem is lehetett.

Ahol szakadt a habréteg, ott újra kigyulladtak a gőzök - bohóckodás volt az, nem oltás.

Isten mentsen meg egy ilyen valódi tűztől, éles helyzetben - ahol se tepsi nincs, se a mennyiség nincs 1 literre korlátozva.

 

Kiképeztek reptéri oltásra is - pl. kényszerleszállás esetére, ha sérül az üzemanyagtartály (ami sanszos, ha törik a szárny).

 

A protokoll ott is arról szól, hogy a várható becsapódási helyet és környékét min 30 centi vastag, kemény, sűrű és tartós habszőnyeggel kell leteríteni - még a becsapódás előtt.

Azért, hogy az esetleg kifolyó üzemanyag lángmagját elfojtsuk. Ezzel nem lehet meggátolna a több tonna üzemanyag szétfolyását... de legalább nem viszi magával a tüzet. Elméletileg.

 

Megjegyzem egy ilyen habszőnyeg előállítása ekkora felületen (!) kurvanehéz feladat és (utólag bevallom) igazából soha nem sikerült az előírásoknak megfelelő minőségű habot készíteni.

Vagy túl könnyű (levegős) volt, vagy szakadozott, vagy szétfolyt mint a húgy - de olyat, amit a protokoll előírt, olyat soha.

.

Előzmény: rev251 (348241)
mica-r Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348242

Nagy balesetben az ev-nél is nagy a tűzveszély. De az esetleg napokig tűzveszélyes marad.

Előzmény: GPS (348240)
rev251 Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348241

Én sosem voltam tűzoltó, de:

Ha egy I. főcsoportbeli fém meggyullad, azt nem tudom, lehet-e egyáltalán oltani.

Arra tippelek, inkább csak hagyják elégni, és vigyáznak, hogy a tűz tova ne terjedjen.

 

Nyilván a II. III. főcsoporttal sem árt vigyázni, Magnézium, alumínium, az is mind úgy ég, mint az olajos rongy, csak nehezebben gyullad meg.

A Lítiumra meg a Nátriumra ez sem áll.

Valami olyat olvastam, hogy a ma használatos Li akkuk belső hőmérsékletét valami extrém kis érték alatt kell tartani (kevesebb, mint +70 celsius)

Előzmény: GPS (348238)
GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348240

 

Már elég ritka az ilyen, elég biztonságosan vannak építve az autók.

 

Aha. Mint amit a szlovák luvnya kúrt hátba - és 4 ember bennégett. Ráadásul pont Fiat Punto volt - ami nekem is van.

 

Egy terjedelmesebb autótűzben esélye sincs egyben-maradni a műanyag-tanknak. Nem véletlen, hogy a parkolói tüzeknél legalább még 2, de néha 3-4 közeli autó is porrá ég.

 

A BMW-tüzes videóban is látszott, hogy leégett az épület teljes, autó melletti homlokzata.

 

Ha 15-25 liter (főleg) benzin ég - akkor annak a környezetnek annyi. Akkor már nem autót kell oltani - hanem területet.

.

Előzmény: mica-r (348239)
mica-r Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348239

Már elég ritka az ilyen, elég biztonságosan vannak építve az autók.

Előzmény: GPS (348238)
GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348238

 

Az akkumulátor tűz sokkal rosszabb,

 

Naaa, azért folyó-szétterülő benzin-tűznél nehéz rosszabbat mondani. Csak aki nem látott még ilyet, az gondolhatja csak.

 

Tűzoltó koromban vizsgafeladat volt 1 liter benzintűz eloltása, amit fix 1 x 1 méteres bádogtepsibe gyújtottak meg.

5 méterre volt a rajtvonal és rajtvonaltól számított 3 méterre volt a habbal-oltó úgy, hogy a falra-akasztott állapotot szimulálták (valójában egy oszlopra volt felakasztva).

 

Ezek nem csapos haboltók voltak - hanem olyanok, amibe be kellett ütni a törőszeget és jópárszor fejreállítani, hogy bőséges hab képződjön.

Mindezt futás közben, mert mérték az időt a begyújtástól-egész a teljes oltásig.

 

Hát meg kell mondjam, hogy kibaszott nehéz oltás volt, sokan túl is léptük a szintidőt - a "kellemes" hőhatásról ami az ember kezét-pofáját érte a tűz megközelítésekor már nem is beszélve.

 

Ezek után már ne is beszéljünk arról, hogy milyen lehet 20-30 liter, szétterülő benzintűz oltása Vs. egy helyi (!) akkutűzhöz képest.

 

"...terjednek majd az ilyen autók akkor pl a halonnal oltókat ki kell vonni a forgalomból nehogy véletlenül azzal próbálja valaki eloltani."

 

A halanos oltók (a világ legjobb oltói) már időtlen idők óta be vannak tiltva - világszerte (üvegház-hatású gáz).

.

Előzmény: zöldkomcsi: (348235)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348237

Itt is növekedett tavaly a fogyasztás viszont csökkent a termelés.

Előzmény: Salvor2 (348236)
Salvor2 Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348236

Erdekes, hogy pont az aramfogyasztasban nincs jele a kinai lassulasnak. Marciusban 7.5%-kal nott az aramfogyasztas az elozo evihez kepest, az elso negyedevben meg 5.5%-kal.

Előzmény: padisah (348234)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348235

Tudod jól te is, hogy ha annyi elektromos lenne mint bmw és annyi idős korú is, szerelgetnék már barkács műhelyekben is pár havi minimálbér értékű darabokat is, bontókban válogatnák össze a jobb állapotú akkukat stb...  akkor lépten nyomon tüzek tarkítanák a hétköznapokat egy egy faluban is. Az akkumulátor tűz sokkal rosszabb, ha terjednek majd az ilyen autók akkor pl a halonnal oltókat ki kell vonni a forgalomból nehogy véletlenül azzal próbálja valaki eloltani. Oktatások, szóval be kell rendezkedni a rendszeresen előforduló autó gyúladásokra.

Van piaca, tudok egy kereskedésről Mezőberényben ahol csak használt ólom akkumulátorokat árulnak. de az jó lesz ha úgy megemelkedik az életszínvonal, hogy az is bezárhat mert nem lesz ember akinek számítson, hogy 5000 vagy 25000 az akkumulátor ami 5-6 évente kell az autójába. szóval másról beszéltek mint amit mondotok, az elektromos főleg az önvezető autó valójában egy sokkal gazdagabb világot jólétet vizionál. Nekem megfelelő lesz, ha magam vezetek dízel autót még azzal a kompromisszummal is.

Előzmény: szilvatövis (348229)
padisah Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348234

a cikk később úgy folytatódik, hogy a központi kormány írta elő a fentieket, tartományi hatáskörben viszont ezerrel épülnek a szénerőművek

(egy jó kis orwelli zöld csoport figyeli őket műholdon keresztül)

 

ez megint a zsákutcás magatartást idézi: előírások zöld részarányra, ami egyetlen szereplőnek sem érdeke, elszálló támogatási összegek, meg közben pont Kína az amelyik recesszió felé tart,  tehát aligha fognak ragaszkodni a kiadás generálásához amint beüt a krach

 

(egyébként a kínai félreallokációk, és majdani gazdasági krach jelentős forrása az erőltetett megújuló beruházások, remekül illeszekedik abba a mintába, hogy van olcsó hitel/állami pénz, emellett vannak a központ kormány részéről zöld energiás és gdp elvárások, ezeket teljesíthetik nap és szelerőmű farmok építésével. Az hogy később ezek még az üzemeltetés csekély árát sem képesek kitermelni, központ támogatás kell a fennmaradásukhoz mellékes dolog)

Előzmény: szilvatövis (348233)
szilvatövis Creative Commons License 2019.04.22 0 1 348233

Kína úgy tűnik nagyobb sebességre kapcsolt a széndoxidszegény technológiák építése terén. Újabb atomerőművekre adtak engedélyt, ha lassacskán is de végre felpörgetik a fukushima után megtorpanó nukleáris programjukat.

A hangsúlyt mindenesetre a megújulókra helyezik. A korábbi tervekben szereplő 2030-ra elérendő 20% nemfosszilis részarányról a villamosenergia termelésben, az új célkitűzések a hírek szerint 35% megújulótermelés részarányt céloz meg.

https://www.scmp.com/news/china/politics/article/2165831/china-steps-green-energy-push-revised-renewable-target-35-2030

GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 3 348232

 

Mondjuk van szunetmentesem NAS miatt de abban talan masmilyen akku van, nem tudom.

 

A szünetmentesben (általában) tökegyszerű ólomakkumulátor van. Zselés, zárt ólomaksi.

Az - ha durván túltöltik vagy meghibásodik - képes úgy "meghízni", hogy szétnyomja a készülék házát... de ki nem gyullad.

 

Meg különben is: ha nem BMW márkájú a szünetmentesed - nem kell aggódjál a tűz miatt.

Normális cég nem gyárt tűzveszélyes holmikat - vagy ha mégis, azonnal kijavítja a hibát, hogy többet ne fordulhasson elő.

.

Előzmény: Törölt nick (348230)
szilvatövis Creative Commons License 2019.04.21 0 1 348231
Törölt nick Creative Commons License 2019.04.21 0 0 348230

Ki is szedtem a laptopbol az akkut es telot, tabletet sem hagyok tolton ha nem vagyok otthon. De en kisse paranoid vagyok, en is tudom:). Mondjuk van szunetmentesem NAS miatt de abban talan masmilyen akku van, nem tudom. De azert egy 80-100 kw-os akku kicsit mas tortenet.

Előzmény: szilvatövis (348228)
szilvatövis Creative Commons License 2019.04.21 0 0 348229
Előzmény: Törölt nick (348227)
szilvatövis Creative Commons License 2019.04.21 0 0 348228

Ez így van, de jobban jársz, ha sem telefotnt, sem laptopot nem tartasz a házban, akkus fúrót sem, mert ugyanolyan akkumulátor van bennük és ki is gyulladnak néha, felgyújthatják a házat.

Amúgy a TV, egyéb állandóan csatlakoztatott elektromos berendeések is hasonlóan tűzveszélyesek, jobb, ha azok használatától is tartózkodsz.

A legtöbb lakástüzet elektromos hiba okozza.... állítólag a Notre-Dame is e miatt égett le.

Előzmény: Törölt nick (348227)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!