Az imént nézegettem a veterán kerékpárok múzeomának képtárát és nem találkoztam a felsorolásban egy a tulajdonomba lévő típussal ,az Unió-val.Gondolom ha az Apolló belefér a veterán kategóriába akkor az Unió is.Ez úton szeretném felhívni a T.szerkesztők ,szerzők figyelmét szocialista iparunk eme gyöngyszemére is.Elég jól megmaradt az utókor számára az enyém,érdemes lenne felvenni a képtárba, hogy gazdagítsa azt.Íme néhány kép róla:
Az Atlas-t én indiaiként ismerem (de nem biztos, hogy jól), és a 80-as évekre saccolnám.
A 90-es években egyszer vettem a MÉH-ben egy nullkilométeres Atlas vázat, a láncvédője még a gyári papírban volt. Volt belőle vagy öt a telepen. Hogy azok hogyan kerülhettek oda, és miért ilyen formában?
Szia! A 38-at ki és miből merítette? Nem lenne baj a bringáról egy "egész alakos" sem...:)! A pedálok biztos a "mai kor" termékei...A lánckerék mögötti fedélke és a kontrakar együtt öregedtek,de az agy fiatalabb szerintem a bringánál...Ezért is lenne jó látni mindkét felnit,mindkét agyat...
Vásárolnám ezt a Triumph kerékpárt.Állítólag 1938-as. Érdekelne,hogy pontosan mikori évjárat, ha tud valaki segíteni. Sürgős lenne :) Karácsonyi ajándéknak szánnám.
Köszönöm!
Ezt a sárvédőt pedig ma vettem. Érdekelne, hogy mikori és milyen kerékpáron volt. Ha szüksége lenne rá valakinek -tiszta újak - megegyezhetünk.
Tweed run. Általában tavasszal és ősszel szokott lenni egy-egy felvonulás a Pántlika presszótól indulva, de az utóbbi 1-2 évben akkora az érdeklődés, hogy már nem csak ez a kettő van, hanem több alkalommal is. Ami pedig az itteni szereplését illeti az eseménynek (amiért én sem elítettem), az, hogy elsősorban a ruházatot nézi a zsűri (többek között Siklósi János szaktársunk), csak ezután a gépeket. Tehát a technikai megfelelés nem feltétel. Ettől függetlenül mindenkinek ajánlom legalább a megtekintést, mert nagyon látványos.
Néhány nappal ezelőtt hallottam egy kolléganőmtől, hogy volt, illetve szokott lenni "vintage" kerékpáros felvonulás a Városligetben. Korhű ruhákban, 20-as, 30-as évek.
Rákerestem és azt találtam, hogy május 31-én csajos, illetve október 19-én (talán akkor) is volt.
Hogy lesz-e jövőre, nem tudom még...
Itt én nem emlékszem, hogy valaki említette volna. Ti tudtok erről/ezekről valamit? Valaki innen ment ilyenre már?
Iklad abban az időben nem is kicsit fejlődött . az ország egyetlen települése ahol kevés kivételével szinte minden ház 2 vagy 3 szintes és minimum szintenként 100 nm vagy azt meghaladó méretű.
Ráadásul igen ritka az erdősége is. Ritkaságát az elhagyott rakéta bunkerek adják ,már amit még nem temettek be.
Szia! A bringád a Raleigh által gyártott B.S.A. (57-ben vették meg a bringagyártást a B.S.A.-tól) és a benne lévő hátsóagyat 1987-től gyártották. Remélem így közelebb kerültél a válaszhoz.
Az Ipari Műszergyár építését valóban 1951-ben kezdték el,
de az első esztergagép vagyis maga a TÉNYLEGES TERMELÉS 1953 JANUÁRJÁBAN !!! INDULT EL A GYÁRBAN.
,,Nagyobb sikereket ért el a kommunista államvezetés az iparosítással, az erőteljes, de gyakran erőltetett iparfejlesztéssel, ami a Rákosi korszakot jellemezte,,
Szerintem elég egyértelmű hogy ez az említett erőltetett fejlesztés melyet az Iladi Műszergyárban is végrehajtottak a Rákosi korszakban legkorábban csak 1953 UTÁN történhetett meg, ha maga a gyár 1953-tól készített bármit is még ha adott esetben akár egy ,,vaskalapos pedálról,, is legyen szó.
A lényeg 1953 távolról sem a Weiss Manfréd-NIK korszak, mint ahogy a ,,vaskalapos pedál,, sem.
Az "IMI" valószínűleg az "Ipari Műszergyár Iklad" rövidítése. Ezek szerint ott is gyártottak kerékpáralkatrészeket egy rövid ideig.
Iklad Wikipédia oldala alapján nagyjából stimmel a korszak is:
"1951-1953 között épült az Ipari Műszergyár, amely eredetileg hadi célokat (is) szolgált. A fénykorában 4.000 főt foglalkoztató ipari üzem gyökeresen megváltoztatta a lakosság életét. A hagyományos parasztfalu néhány évtized alatt korszerű ipari-mezőgazdasági településsé alakult át."
Ha igazi a vázmatrica (és miért ne lenne az:) akkor ez egy angol BSA (Birmingham Small Arms) kerékpár. Sajnos a képek alapján a korát nem tudom megmondani.
Hát. Az a helyzet hogy az általad "kalapos"pedálnak nevezett pedál típus az eddigi leletek alapján (amelynek mennyisége mára azért nem csekély), leginkább a"Rákosi" korszak második feléből került elő. Én azt gondolnám hogy ez a pedál típus mindenképpen inkább a "Rákosi"korszakhoz, s talán még a korai "Kádár "korszakhoz köthető.
Eddigi tapasztalataim szerint ez nem lehet a NIK jellemző pedálja.
A NIK korszakban kétféle pedállal találkoztam az elmúlt években . Az egyik a tipikus WM pedál menetes (WM beütős) kupakkal, -áttört pedáltesttel.
A másik az egyszerűbb kivitelű peremes kupakkal (WM beütős)ellátott pedál, melynek pedálvégei már nincsenek áttörve, egyébként a képen is látható pedáltesthez hasonló.(csaj hát a kupak teljesen más)
A korai "rákosi "korszakban egyébként pont ezt az egyszerűbb kivitelű WM pedált használják , csak ekkor már a kupak végében nem WM , hanem RM beütés látható.
Tehát szerintem ez a pedál (amit te kalapos pedálnak nevezel) már pont az az időszak lehet, amikor a pedál kupakról eltünedezik a "Rákosi" korszak jellegzetes motívuma.