A megközelítéseddel sem értek egyet. Javasolni? Eszem ágában sincs. A hosszútávon mindent megfojtó támogatási beavatkozási szabályozási folyamatokat kellene megállítani. Javasolás helyett hagyni kellene a piacot, a szakmát az ágazatokat, hogy torzítások nélkül induljon el valamilyen irányba.
Ha már javasolni kell valamit akkor az újfajta városszervezési modellek kialakításának támogatása lenne. A fiatalok (most sem) akarnak pont úgy élni mint szüleik, nekik nem olyan fontos a négy keréken közlekedés. Autómentes városrészek kialakításával (közösségi közlekedés, mozgójárdák, sok közösségi tér) ott tudna az állam segíteni ahol az egyének és a vállalatok lehetősége valóban minimális.
Az ENSZ fenntarthatósági céljaira szoktam hivatkozni mostanában, ez a jelenlegi EV-zés az emberiség valós problémáihoz képest marginális kérdés.
"Az akku gyartasat pedig Tesla mar most is CO2 semlegesse kivanja tenni ... ezert a rajzon a Gigafactory mellett a szelkelepek, valamint az epület tetejere elkezdtek a PV-k installalasat."
Basszus berci, az akkuk előállításánál nem a cellák összevarrása a nagy szennyezés, hanem a lítium, kobalt, mangán kikapirgálása, finomítása... Holdbéli tájak vannak mindenütt, ahol ezzel foglalkoznak - és ott nem szélkelepeket látsz, hanem szerencsétlen peon rabszolgákat...
Tesla Model hármas negyvenezezer dolláros "sivár müszer" falat még egy "csori" dacia is veri
menyünk daciát vagy mást venni?
csakhogy a EV áram hajtsa nincs benne dizelbenzinmotor, v6 meg ilyesmik, nincs mit mérni meg szerválni állandóan. csak a akut kell tölteni, hogy forogjon a 4x4
de azért van benne egy cuc amivel piszmogni lehet (ha muszáj) "chill" meg "standard" az egyik a "fullgáz" mondjuk 3.5 másodperc/100km a másik nyugottab 4.7 mp/100 meg 230.
de nem ez a fontos, mégha másoknak igen, ez izlés dolga.
Mar elragoztuk nehanyszor, hogy a vilag olajtermelesenek a ~70%-a a mobilizacioba megy. Az pedig a jelenlegi ~100 mbpd-re szamitva ~70 millio barrel, ami -> ~10 millio tonna ... egy evre ~3-3,5 milliard tonna. Ennek elegeteseböl kb. evente ~10 milliard tonna CO2 keletkezik ... ugyhogy arrol van szo, hogy ezt a mennyiseget töredekere akarjuk-e csökkenteni, vagy allandoan mellebeszelünk es kusza ervekkel kimagyarazzuk?
"Te meg örökösen a CO2 kibocsátáson lovagolsz, ez a rögeszméd - miközben a világ teljes személyautó-állománya a globális CO2 kibocsátás kb: 3-4%-ért felelős..."
-----
"Te meg örökösen a CO2 kibocsátáson lovagolsz," - hamis
"ez a rögeszméd " - ha valaki itt hisztérikusanrögeszmésen nyilatkozik, az nem én lennék
"miközben a világ teljes személyautó-állománya a globális CO2 kibocsátás kb: 3-4%-ért felelős.." - hamis
Ha igen nagy mertekben atallna egy tarsulat EV-ra, akkor nemzetgazdasagi szinten kb. a villamosenergia tovabbi ~7-8%-t jelentene. Ha fennmarad az evi ~2% megujulo iranyaba törtenö eltolodas, akkor ez 3-4 evi megujulo telepitest jelent. Azt pedig belegyömöszölni egy ~30-40 eves projektbe nem tul nagy müveszet. A tempot kell ~8-10%-kal fokozni ... es 2040-re az atallitott flotta szinte kizarolag fosszilismentes energiaval üzemeltethetö. Az akku gyartasat pedig Tesla mar most is CO2 semlegesse kivanja tenni ... ezert a rajzon a Gigafactory mellett a szelkelepek, valamint az epület tetejere elkezdtek a PV-k installalasat.
A finompor-szennyezés leginkább a gumikból származik. Az EV báránybőrbe bújt (megújulókkal smúzoló) farkas, valójában (jelenleg) köze nincs se a környezetvédelemhez, se a fenntarthatósághoz, csak viszi el az energiát és a forrásokat sőt a közbeszédet és a közgondolkodást is egy zsákutcába.
Tizenéves Ford-Mercedes-stb.. furgonok sokszor még egész jól néznek ki, de a belük lóg, orrán-száján füstöl a jelentős hányaduk - a kutya nem foglalkozik velük.
Az IFA, Kamaz, öreg Ikarus azért feltűnő, mert rögtön felismerhető. Egy tizenéves személyautó viszont nem lóg ki semmivel sem a hazai forgalomból (a 14-15 éves átlag-életkor mellett még jó, hogy nem), de ezek jelentős hányadának szintén "oda már a lelke".
Két hete a közelben grill-partyt rendeztek, azt hittem megbolondulok, mondjuk valszeg ők jól érezték magukat. Azon a napon a party károsanyag-kibocsátása valszeg több volt mint a kerület összes aznap futásban lévő Euro-II vagy feletti autójának.
Nem baj, de EV-zünk, drága játék hülye felnőtteknek.
Te meg örökösen a CO2 kibocsátáson lovagolsz, ez a rögeszméd - miközben a világ teljes személyautó-állománya a globális CO2 kibocsátás kb: 3-4%-ért felelős...
Ha az egészet nullára redukálnád - AZ SEM ÉRNE SEMMIT.
PONT.
Az EV onnan nézve értelmezhető valamennyire mégis, hogy a nagyvárosaink levegőjének szennyezettségéért (és itt NEM A CO2-ről BESZÉLÜNK !!!) elsősorban a belsőégésű motorok a felelősek (már ahol és amikor, mert télen simán ott van a szeren a fűtés is...) - és ezen tényleg lehetne is, kellene is javítani. A CO2, az üvegházhatás-klíma igazándiból nem téma itt, csak a világ cementgyártása legalább annyi CO2-őt ereget, mint az összes személyautó... Ha az ipari-energetikai szektort nem sikerül "klímasemlegessé" tenni, akkor így is, úgy is cseszhetjük, édesmindegy, mivel közlekedünk, annyi értelme van ezen lovagolni, mint ha a gázkamra technikusa a dohányzásról akarna leszokni...
Viszont a szennyező anyagok zöméért - újra csak - nem a korszerű, új, a normákat tényleg teljesíteni képes motorok a felelősek. Hanem a régiek - no meg az, hogy a normák betartásának az ellenőrzése nem megfelelően megoldott (fognak majd idővel füstölni a ma tiszta motorok is, és a ruppótlan, de legalább sokszor ritka suttyó gazdáik rendre "okosba" fogják ezt elsumákolni, a hatóságok meg ebből a szempontból bátran tekinthetők nem is létezőknek).
Azt másképp is lehet. Azért elsősorban a dízelek a felelősek. A korszerű szívó benzinesekkel párosított hibrideknek ilyen emissziójuk gyakorlatilag nincs, de még a turbós benzineseknek is csak kicsi és csak akkor, ha éppen tolják ki a szemüket.
És nagyon sokadszorra írom le: a szennyezésért alapvetően a régi, elavult és ROSSZ MŰSZAKI ÁLLAPOTÚ dízeles nagy/haszon járművek a felelősek, egyetlen rozzant teherautó vagy ősrégi, széttaposott Ikarus busz (van még bőven belőlük) önmagában több ezer-tízezer (!!!) új, korszerű, jó állapotú kis-közepes autó szennyezését produkálja (nem a CO2-re, hanem az egyéb káros anyagokra gondolok most).
De más téren is ugyanez van, gyakorlatilag felháborító és haszontalan pótcselekvés például engem jó nagy többletköltségekbe verni a házam felújításánál azzal, hogy csak a legkorszerűbb, ellenőrzött, bélelt-tesztelt-stb... kondenzációs kazánt szerelhetem be - miközben a szomszédom kályhában minden szankció, következmény-akadály nélkül tüzelheti el a szemetet meg a műanyaghulladékot, mérgező xarral árasztva el az egész környéket. Egyetlen egy ilyen égetéses akció simán több méreganyagot bocsát a környezetbe - mint a zárt, korszerű gázos kondenzációs kazán teljes élettartama alatt !!!!
Buzi pótcselekvésekkel van tele a világ, reszeljük a fingot - nem ritkán elképesztő drágán - teljesen hatástalanul, mert közben az igazi nagy problémáknál meg félrenézünk.
A közlekedésben tessék szépen hozni akkor egy olyan rendelkezést, hogy a napi forgalomban lévő autóknak pl: 5-10 éven belül egységesen meg kell felelniük az Euro6, x, akármi követelményeinek - és amelyik ennek nem felel meg, annak coki. Végleg. Maximum a veteránok kaphatnak ez alól felmentést, ők is csak korlátozásokkal (évi x kilométerre, mittomén). A régi buszokat-teherautókat legyen kötelező felújítani, átépíteni pl: földgáz-üzemű dízelre, és utána hatóságilag kerüljön beléjük valami olyan nem megkerülhető zárt "fekete dobozos" szenzor, ami a motor elhasználódása esetén letilt, tőlem ezt akár a személyautókra is átvihetik - mert teljesen értelmetlen, végül totálisan hatástalan pótcselekvés az új autók vásárlóit üldözni és sarcolni mindenféle előírásokkal, amikor aztán 10-12-15 éves korában a kocsiból már ki lesz szerelve a katalizátor-részecskeszűrő, már okádja a füstöt-kormot-mérget-lóxart, semmilyen előírásnak sem felel meg, de mégis rendre áttolják haveri alapon a vizsgán "okosba", és természetesen ezzel nem fog a hatóság foglalkozni, nehogy már, munka volna vele, stb... Olyan motorikus állapotú furgonok, teherautók vígan szaladgálnak, hogy az valami katasztrófa... És nem, nem foglalkozik vele senki érdemben, nem csak nálunk nem, máshol sem. Az első fecske e téren ugyebár, hogy a németeknél kezdik a régebbi dízeleket egy-két belvárosi területen korlátozni, de ez is alig több maszatolásnál...
Azért azt is meg kell(ene) ám nézni, hogy ez a bizonyos eredmény úgy jött ki, hogy az áram előállításakor feltételeztek X mennyiségű CO2 kibocsájtást...
... ami ugye... NEM konstants, hanem "mai értéken számolt" ráadásul azt feltételezi, hogy nem kizárólag zöld energiából tankolsz. Amíg az ICE autó CO2 kibocsájtása adott műszaki specifikáció mellett konstans, az EV CO2 kibocsájtása viszont attól függően, hogy mennyi a fosszilis az adott energiamixben, változó...
... mert ilyen alapon UGYANAZ az EV, HA
- Indiában üzemeltetik, akkor környezetszennyezőbb - Norvégiában üzemeltetik, akkor sokkal környezetbarátabb - Németországban üzemeltetik, akkor kicsivel környezetbarátabb
...stb.
Innentől kéne ezt a dolgot újragombolni... és máris nem oda lyukadnánk ki, hogy...
Azért a nagy szájkarate mellett érdemes elolvasni ténylegesen és értve a legutóbbi, pro és kontra sok vitát és kritikát kiváltott tanulmányokat és reakciókat az EV-k szennyezéséről...
Az elvitatott (meglehet, joggal) tanulmányok egyike ugyebár oda lyukadt ki, hogy az EV végeredményben még környezetszennyezőbb, mint a hagyományos ICE autók. A VW reakciója például az volt erre, hogy nem igaz, és ők egy szintén alapos háttérszámítással - a járművek teljes élettartamára kivetítve - oda jutottak, hogy az EV igenis "zöldebb". Az ő számaik valahogy úgy néztek ki, hogy a teljes élettartam alatt egy dízel mondjuk 140, az EV meg kb: 110g/km CO2 terhelést jelent...
Még ha el is fogadom ezt (simán elfogadom) - mi derül ebből ki? Mindenekelőtt az, hogy ez NEM MEGOLDÁS. Ez valójában egy minimális csökkenés, egy büdös szó nem igaz abból, hogy akkor most "kizöldítettünk" mindent, picit kevésbé szennyező a technológia - ennyi...
Ha valami, akkor ez biztosan nem fogja megmenteni sem a bolygót, sem a bálnákat, sem a tüdőnket...
Másfelől meg ez az előrelépés lazán elérhető takarékosabb korszerű technológiákkal, például a dízeleknél jóval tisztább modern hibridekkel, a kocsik tömegének-teljesítményének-fogyasztásának ésszerű korlátozásával, stb...
...úgy igen, ahogy írogatom, hogy nem lesz szükség olyan hatótávra se, erőre se, úgy már az ev versenyképes, mert egyszerűbb, csendes stb.... nem lesz autóipar se mert a titán vagy kevlár karosszéria több generációt szolgál ki mindene cserélhető javítható lesz.
Nem biztos. Technikai megoldás tényleg lehetséges, nagyon lecsökkenteni a kártékony kibocsátásait, de semmi kompromisszum a hatásfokkal és a teljesítménnyel se kell hozzá. Fogják e alkalmazni azt nem tudom, de van, az nem kétséges.
Én eddig azt tettem amit terveztem egy ideje, megvettem életem utolsó benzines autóját, a 10 év múlva esedékes új autó már villanyos lesz.
100 év lesz az. Van igazatok, de az idő léptékben nagyot tévedtek. Egyszerre kell lassulni a társadalomnak is vele az autóknak is, de lehet valami krízis szerű összeomlás is benne, azt nem tudhatjuk.