Sikerült 160db "rossz példa" fényképet készíteni és ezeket egy közel 70oldalas preziben összefoglalni. A prezi bemutatása előreláthatólag pénteken lesz, majd beszámolok a "sikeréről"!
Egyébként elvileg nálunk nem 5S van...
kb 4 éve indult a dolog 2S-sel azután kb 2 éve váltottunk 3S-re.
Persze senki sem tudja mi a különbség, csak 3S túra előtt mindenki ezerrel takarít!
Na ezért is akarom a prezit úgy megcsinálni, hogy megértse a földi halandó, hogy mit takarnak az "S"-ek, és hogy csak a 3. "S" a seiso jelenti a takarítást.
Ja és mind ezt nem szigorúan oktatás jelleggel, hanem egy kicsit rávezetősen, kérdéseket feltéve....talán így jobban megragad!
hoppá, most szégyellem magam, ennél lehetnék figyelmesebb is olvasás közben...
...és arra is figyelhetnék, hogy ami nekem jó fénykép, mert esetleg vannak ilyen titkos fotóbuheráló eszközeim, az esetleg másnak értéktelen...
Mi is csináltunk ilyen 5S előadási anyagot, amibe egyszerűen fényképeket tettünk bele. Lefényképeztük az asztalainkat, az irodaszeres szekrényt előtte-utána illetve a nagy kupac szemetet, azaz a felesleges dolgokat, amiket mindenfelé találtunk.
nem titkolom én is utánanéztem de csak céges 5 S logonk van, a prezikben pedig előtte - utána képek vannak. Renkívűl mutatósak és többet ér, mint egy Clippart vagy grafika.
Végülis hogy sikerült a prezi?
egyébként én is be-bekukucskálok de munka közben nem fér bele.
Dobjatok fel vmi jó témát !
Egyéként nálatok működik az 5 S , vagy bevezetési fázisban van.
Egy GE-s től hallottam, hogy náluk kritérium, hogy 30 sec nél tovább ne keressenek egy fájlt vagy mailt.
Rita hol van? Hiányzik a motiváció
üdv Mindenkinek
Holden: néha olyan hosszasan olvasom a blogodat, hogy inkább ritkábban nyitom meg így több időm marad.:-)) egyébként tettszik és gratulálok hozzá. azért mindíg szakítok rá időt !
Mint irtam a google nem segített... Nekem is kidobott rengeteg találatot a kép keresések között, de a többségük japán felirat, vagy pedig vmilyen takarítást ábrázoló képecske. Amire szükségem lenne pl olyan ábrára ami a rendrakást, a rend megszoktatását stb szimbolizálja. Na ilyesmiket egy jó órás keresgélés után sem találtam! Erre azért lenne szükségem, hogy könnyebben felfogják az emberkék, hogy az 5S nem azonos a takarítással, hanem jóval több annál!
nem indult meg, mert én pl. szinte minden nap benézek, de mivel mostanában sok meló volt és kicsit betegnek is sikerült lennem és sok bejegyeznivalóm volt a saját blogba is, nem utolsósorban sajnos nem tudok segíteni 5S clipartokkal, viszont kipróbáltam a következő egyszerű dolgot: a googleba beírtam hogy "5S" és képeket kerestem és mindjárt kaptam 362000 találatot, köztük jó néhány klassz képet. Érdemes kipróbálgatni.
Valaki nem tudna megsupportálni néhány clip art-tal, power point template-tel vagy bármilyen látványelemmel 5S témakörben?
Egy prezit kell csinálnom, ami nagyjából kész is van, csak nagyon szárazra sikeredett. Jó lenne egy kicsit feldobni, de a gúgli nem sokat tudott segíteni...
Ez vajon azt jelenti, hogy nekem is főnöki vér csörgedezik az ereimben? :-) Nagyon bízom benne, hogy tudunk találkozni 17-én!
Egyébként ápr.24-én is lesz egy jónak ígérkező konferencia! Címe: Elektronikai Ipari Supply Chain Többek között szó lesz lean-ről is, de cégünk logisztikai vezetője is érdekes előadást fog tartani a Dust free környezetből! Na erre a konf.-ra is pályázom....
Más: Olvassa valaki közületek a Supply Chain Monitor című magazint? A februári számban van egy érdekes fél oldalas szösszenet Lean Six Sigma címmel. Szerintem néhány helyen kicsit sántít, de kíváncsi lennék más véleményére is!
Na meg ha valakit érdekel, van egy jó két oldalas cikk a cégünkről is az újságban. Az előbb említett kollégámmal készült az interjú, aki egyébként már bele kóstolt a kaizenbe, és pont azt fejtegeti, hogy hogyan milyen eredményeket lehetett megvalósítani a cégnél logisztikailag. Bárcsak a termelésben is ilyen hozzáállású kollégáink lennének....
Köszönöm a kérdést ! :))))) Te és a főnököm (mert nekem olyan is van, bizony :( biztos összebeszéltetek valahol, mert ő is ezt kérdezte ma tőlem.
Az indirekt létszám által végzett tevékenységek egy része standard tevékenység. Mindig ugyanazon, standardizálható tevékenységet végzik, ami akár egyszerű időfelméréssel (stopper) akár más tudományos módszerrel (mtm) jól meghatározható. Én csináltam már ilyesmit pl. a beérkező számlák kezelésének vizsgálatakor.
A másik tevékenységcsoport (ez a nagyobb) azonban már esetenként változó tevékenységeket jelent, vagy bár standardizálható elemi részekből áll, azok az esetek döntő többségében más sorrendben zajlanak, ahogy a helyzet megkívánja. Ilyenkor gazdaságtalanul nagy ráfordítással járó mérésekre lenne szükség. Ebben az esetben Norbosznak adnék igazat, ilyenkor ui. azon folyamat céljait jelölném ki az indirektek számára, amelyikben dolgoznak. Erre pl. az átfutási idő alkalmas (ahogy Norbosz mondta, alsó+felső határral, objektív mérőrendszerrel), ha ezen gyorsítani szeretnénk az arra készteti az indirekt alkalmazottat, hogy változtasson tevékenységein, szabaduljon meg a veszteséges, ügyfél által nem igényelt folyamatlépésektől.
Kidolgoztunk itt nálunk egy, szervezeti egységek felmérésére alkalmas módszertant, a lean konferencián ezt is szeretném bemutatni, remélem megengedik a törzsfőnökök. Fontos, hogy ez nem folyamatoptimalizáló módszer, hiszen egy szerv. egység ritkán bonyolít teljes folyamatot, de sokat segít pont az olyan kérdések megválaszolásában, pontosan ki mennyire van valóban elfoglalva. Mi már sikerrel alkalmaztuk ezt szervezeti egység esetében, ahol felmondott dolgozót kellett változatlan létszámmal pótolni.
Ez a jövőre nézve jó ötlet, már csak az a kérdés, hogyan tudom meghatározni a jelenlegi állapotot valamint azt, hogy egy adott gyártási folyamathoz mekkora indirekt állomány kevés/optimális/sok?
No meg hogyan tudom megállapítani azt, hogy a kitűzött cél mennyire reális?
Ugye ez is emberfüggő....Nem mindegy, hogy egy sportolónak vagy egy átlagembernek tűzöd ki célul a maratoni futás első díjának megszerzését!
Pl irodai lean-nél hogyan határozható meg az optimális létszám, ill az emberi erőforrás hatékonysága vagy egyáltalán a kapacítása?
Egy példával élve:
Állítólag kevés a termékmérnökünk, és ők is túl vannak terhelve (!?). Épülnek új gyártósorok az üzemben, és felvetődik a kérdés: Az eddigi mérnökök nyakába lehet akasztani az új termékekkel kapcsolatos munkákat, vagy újabb embert/embereket kell felvenni?
HC!
Te otthon vagy irodai lean témában. Tudsz vmi okosságot erre?
Vmi olyasmire gondolok mint az operátoroknál a ciklusidőmérés. Egymás mellé rendezve egy grafikonon egyértelműen látszódik, hol van a bottle neck. A ciklusidőből, a normaidőből, a rendelkezésre állási időből, gyártott db számból, létszámból stb. ki lehet számolni a hatékonyságot. Szóval van egy metódusa a kaizennek.(na meg számszerű tények)
Szóval arra lennék kíváncsi, hogy indirektek hatékonyságjavítására nincs véletlenül vmi standard folyamat? (Vagy akár csak egy egyszerű állapotfelmérés)
huh, lassan híres leszek:) ügyelnem kell a szerénységre.
beírtam magam én is a gugliba és tényleg, ott van az első szie előadás. amin csodálkozom, hogy a 2., tavalyi, ami sokkal "leanebb" hangvételű volt, az nem került fel. a mostani tequa-anyag egyébként ha lehet még inkább lean lett, ami jól tükrözi lean utazásom egyes állomásait (a végállomás még nagyon messze van, hálistennek).
amit az előadásokról írtál, az igaz. az pl. nem árt ha jó értelemben véve fanatikusa vagy a dolognak (mondjuk pl. blogot nyitsz róla:) de a befogadást erősen befolyásolja a hallgatóság motivációja.
ami viszont egyértelmű: a diákok nem értik ezt a dolgot. és amin változtatni kellene: fel kellene venni a lean filozófiát elsősorban a műszaki és közgáz oktatásba. mert ilyen 2 órás előadással nem sokra megyünk. a gyártástervezők, akik kijönnek a végén, még mindig olyan sorokat terveznek, amiket most nem győzünk átépíteni. nekünk sem ártana, mehetnénk oktatni az egyetemekre, fősulikra ;)
jó lenne, ha találkoznánk a konferencián, lenne miről beszélgetnünk, azt hiszem.
szerintem... "Ui: Megkérdezhetem miért pályáztok a diákokra?" Hofival (is) szólva: 'a jövő záloga'
"Ui2: Na és miért csak a HR-esek kapnak kedvezményt?:-)" Ezt a honlapon találtam, a publikációk alatt - lehet ezért:
"Tapasztalatunk, hogy a legtöbb HR-es, vagy okatásszervező kolléga küzd azzal a problémával, hogy a termelési vagy más területről érkező okatási igénynél, nincs meghatározva, hogy pontosan mire van szüksége a képzésben résztvevő munkatársaknak és azok vezetőinek. Így nem csupán a HR részéről jelentkezik probléma, de maguk a képzéseken résztvevő kollégák sem mindig értik vagy tudják, hogy miért éppen nekik kell az adott képzésen részt venniük. Sokszor csak egy "Kérjetek be ajánlatot SIX SIGMA-oktatásra!" igény érkezik. Hogy miért, kinek, milyen céllal, ez már sajnos sokszor lemarad. Az oktatásszervező pedig, lévén nem az adott terület specialistája, nem képes önállóan felmérni, hogy mitől lesz egy oktatás hasznos az adott szervezeti egység számára, vagy mitől válik felesleges pazarlássá."
Egyébként megtaláltam egy előadásod amit a Széchenyi Egyetemen tartottál "Vállalati ügyviteli folyamatok kialakítása és működtetése" címen. Van benne sok olyan kidolgozott rész amin mi (Liet II-vel) dolgozunk mostanában.
Azért érdekes ez nekünk mert eddig csak tanították nekünk a Kaizent, illetve magunktól tanultuk azt, viszont most elérkeztünk ahhoz a fázishoz, ahol már nekünk kell a tudást továbbadni, és kinevelni újabb Kaizenes generációkat (egyenlőre szigorúan cégen belül és néhány nagyobb beszállítónknál)! Tehát igyekszünk az oktatás csínját-bínját ellesni különböző tapasztalt előadóktól is! Mint már biztosan tapasztalták ebben a témakörben dolgozó kollégák, a nehézség nem is az információ átadásában, hanem inkább a meggyőző erejében és persze a pozitív jövőkép lehetőségének megfelelő vizionálásában van. Ki kell alakítani egy bizonyos kisugárzást, szuggesziót, hipnózist(...nem is tudom hirtelen mi a megfelelő szó rá...) az előadások során, amihez azért rengeteg gyakorlat és tapasztalat kell, ami nekünk még sajnos csak részben van meg. Na de azért igyekszünk persze:-) Aztán majd ha a Kaizen/Lean bevezetését/eredményességét fogjuk mérni ezeknél a cégeknél néhány hónap múlva (ugye itt is PDCA :-), meglátjuk mennyire voltunk ügyesek....
Kösz az infót! Nekigyürkőzöm, hogy meggyőzzem a főnököm, bár ilyen ár mellett elgondolkodtató, hogy akár magánemberként is elviselhető a részvételi díj! Nincs véletlen fórum törzstagos kedvezmény? :-) Vannak olyan okosságok pl, hogy leirható cégeknek a képzési alapból az összeg stb?
Ui: Megkérdezhetem miért pályáztok a diákokra? Ui2: Na és miért csak a HR-esek kapnak kedvezményt?:-) Nem inkább a cégvezetőket és/vagy a területek vezetőit kellene meggyőzni a Lean előnyeiről?
Úgy néz ki, hogy six sigma projektekkel fogok foglalkozni a jövőben a cégnél, ahol dolgozom. Ezt egy igen alapos külföldi képzés előzi majd meg, de mielőtt ez elkezdődne, szeretném magam belevájni ebbe a témába elég alaposan. Van valamilyen rendelkezésre álló magyar nyelvű szakirodalom six sigma témakörben, amit tudnátok ajánlani nekem? Bármilyen szakkönyv, jegyzet, vagy bármi érdekel a témában.
Miújság kollégák? A hétvégi kertimunka vagy a nemzetközi helyzet fokozódása okozza ezt a szótlanságot?
Reklámoznék én itt egy lean konferenciát, ami áprilisban lesz és én is észosztok ott úgy 50 perec erejéig. Bizony. Mert a szervező -bár ismer régóta és amúgy megfontolt és tapasztalt embernek tartom- is ember és elkövet ilyen érthetetlen dolgokat, hogy pl. engem is meghív előadónak, meg minden...
szóval mivel nem annyira sok helyi egységet kérnek a részvételért (és mint tudjuk, nem a győzelem, hanem a részvétem a fontos :) jó lenne, ha minél többen eljönnének, hogy végre személyesen is eszmét tudjunk cserélni.
üdv rita, ma délelőtt kiderült, hogy van olyan, hogy valaki egyszerűen úgy született, hogy nem alkalmas a legegyszerűbb dolgokra sem. Tesco hiper, pénztárak ( már ami nyitva volt) fullon, sorok kígyóznak. egyikbe beálltam. a pénztáros ugyanazt a megemelem-lehúzom-továbbteszem az árut fázist 10x olyan lassan is csinálta, mint bárki más. Szemlátomást ráfáztam.Először azt hittem kandi kamera, mert még a lassított felvételnél is lassúbb volt a hölgy,és mindenen variált amin ember tud, az i-re aztán az tette fel a pontot, amikor is (gondolva a six sigmára a gyártók már előre kis gyorskódokat ragasztottak az almára, hogy a pénztárosnak csak egyszerűen be kell ütni ) a pénztáros nem bírt az almán túllépni. a cimkén ennyi állt: "szatmarkert 8871 pinova". Logikusan gyártó, kód, terméknév.nemtom mi kell még az almára! négyszer elütötte a kódot, kedvesen ajánlkoztam bediktálásra, végre siker,4 számjegy kemény feladat !,morog, hogy mért nem vonalkód van rajta. utána lefagyott tekintettel néz: pinova-t ír ki a gép, az biztos nem almanév, rossz a kód, ezt biztos maga ragasztotta rá! Mondom neki: maga szerint mind a 15db almát átcimkéztem hobbiból? dühösen telefonálni kezd, kb. 3 perc után meggyőzték,halad tovább a következő termékre és a biztosítékot végül az " sk-ch f.p. 14" ütötte ki nála. mondja: ez fiúpóló,mondom:igen. Ő: 14 éves az nem fiú! válaszom:mit bánom én hölgyem, csak haladjunk már kérem. Meg nem is az van ráírva a pólóra,hogy sk-ch, ennek is átcserélte a cimkéjét ? erre én:a ch az gondolom cherokee, az sk nem tudom mi, de ha ár, vonalkód stimmel,akkor kérem maga ne kezdje ezt az átcimkézősdit újra ! Válasza: ma kaptuk írásbeli utasításba (lobogtatja): "a cikktörzsben téves adatok lehetnek, minden terméknél győződjön meg a nyugtán mutatott kód, megnevezés helyességéről és minden tételt 2x ellenőrizzen, ahol felmerül az átcimkézés lehetősége. mondom neki: még jó, hogy maga 100 %-ban betartja az utasításokat! ennyit a hosszú hétvégére készülésről ! jó pihenést mindenkinek ! h
profithajszolás nem biztos, hogy katasztrófához vezet. a legtöbb találmány úgy született, hogy a gyártási selejttel akartak valamit kezdeni , a kevlar volt legutóbb az egyik ilyen nagy durranás.