Keresés

Részletes keresés

amicus Creative Commons License 2009.03.11 0 0 31123

Bár kellően nagy mértékű állami támogatással lehet "nyereséges" állapotot létrehozni, bár ezt nem nevezném nagy tudománynak...

 

Egyetértek.

Véleményem szerint kényelmes, de félrevezető a vasút jóságát annak nyereségességén lemérni. A papír sok mindent elbír, és elvileg létezik az a magyar állami támogatási összeg is, ami mellett akár a MÁV Csoport is nyereséges lehet. A pálya, a járművek az épületek állapota egy kicsit sem fog változni.

 

A vasútba beleölt pénzek hatékony felhasználásának vizsgálata már sokkal összetettebb és valóságosabb képet mutat arról, kell-e vasút egy országnak, egy régiónak.

 

Az ITF - annak nem kiherélt, RKI-féle értelmezésében - többek között annak az esélyét adja meg, hogy a meglévő eszközök intenzív használatával úgy javítunk a szolgáltatás egyes paraméterein (kiszámíthatóság, egyenletesség, kínálat), hogy személyszállítási szempontból csak a változó költségek növekednek. A közlekedési szokások Magyarországon tapasztalható átalakulásának jelenlegi éveiben nem is az ilyen bátor lépés nettó megtérülése a lényeg, hanem az, hogy a vasutat a csökkenő utasszám - csökkenő bevétel - kevesebb vonat - csökkenő utasszám - ... mintázatú leépülési spirálból ki tudja zökkenteni. Bár idehaza - sokaknak "hála" - ez talán sohasem fog kiderülni, de egy évek alatt megszilárduló ITF képes lehet az utasszám stabilizálásra, a gyenge vonalakon a csökkenés megfékezésére, megállítására, az erős vonalakon a kismértékű növekedésre. Nyilvánvalóan egyidejű pálya- és járműoldali beruházásokkal (tényleg, ezek megtérülését ugyanolyan vehemenciával szokták firtatni, mint az ITF-ét?!) a jó menetrend kedvező hatása megsokszorozható. Fordítva is igaz ám: hiába a csilivili suhanó vonat, ha a menetrend az elemi mobilitási igényekkel sem találkozik.

Na mindegy, ennek az elkalandozásnak csak annyi a lényege, hogy a vasúti pénzek hatékony felhaszálásra vonatkozó szándék komolysága azon IS lemérhető a közlekedés-szama és -politika jeles alakjai esetében, hogy hogyan viszonyulnak a valódi ITF-hez (ideértve annak I-betűjét is, kedves RKI).

Előzmény: Törölt nick (31113)
Carpy Creative Commons License 2009.03.11 0 0 31121
Ne aggódj D55 álma miatt, nem tud eléggé angolul :) (Lásd 31044)
Most ez a szerencséje, mert a szöveg megsemmisítő erejű...
Előzmény: manhattani (31118)
manhattani Creative Commons License 2009.03.11 0 0 31120

>ha mai árfolyamon 400 milliárdot betolna évente a MÁVba az állam,

 

A járművásárlásokkal együtt nem tol be? Mert az még a 200+ milliárdon fölül van.

Előzmény: RadiX (31117)
manhattani Creative Commons License 2009.03.11 0 0 31119

>no igen, ha mai árfolyamon 400 milliárdot betolna évente a MÁVba az állam, az is nyereséges lenne :)

Nem biztos.

Előzmény: RadiX (31117)
manhattani Creative Commons License 2009.03.11 0 0 31118
Csak reggel nézd meg a linket!!! Másképp rosszul alszol...
Előzmény: D55 (31114)
RadiX Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31117
no igen, ha mai árfolyamon 400 milliárdot betolna évente a MÁVba az állam, az is nyereséges lenne :)

érdekes egyébként, hogy az SBB Cargo veszteséges volt abban az évben (2007), bár ott van a magyarázat is: a vártnál gyorsabban nőtt a forgalom, és ezért költeni kellett új eszközökre
Előzmény: Törölt nick (31116)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31116
Előzmény: D55 (31115)
D55 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31115
Megadnád a linket? Biztos, hogy jól értelmezted? Ez ugyanis számomra igen furcsának tűnik.
Előzmény: Törölt nick (31113)
D55 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31114
Igen, erre a cikkre gondoltam. Mondom: Svájcban nyereséges.
Előzmény: manhattani (31112)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31113

hogy a világ bármelyik országában nyereséges (vagy legalább nullszaldós, attól is sokan boldogok lennének) a vasút??

 

Sehol. Bár kellően nagy mértékű állami támogatással lehet "nyereséges" állapotot létrehozni, bár ezt nem nevezném nagy tudománynak...

 

Ha pl a magyar vasút éves bevétele lenne most hasraütésszerűen 40 fabatka, a költsége 60 fabatka és ehhez adnánk hozzá még 30 fabatka állami támogatást, akkor ezen értelmezés alapján örömtáncot jráhatnánk, hogy milyen nyereséges (+10 fabatka) a vasútunk. Csakhát a valóság...

 

Pl most találtam egy 2007-es SBB jelentést a honlapjukon.

 

Írják, hogy az SBB személyszállítás nyeresége 2007-ben 193 millió CHF volt.

Ez mellett kaptak 591 millió CHF támogatást...

 

De ennél érdekesebb az egész SBB mérlege.

A cégcsoport nyeresége 80 millió CHF volt 2007-ben, miközben 2094 millió CHF támogatást kapott.

 

Hát, mit kell mondjak ez felettébb érdekes értelmezése a "nyereséges" működésnek...

 

De persze egy-egy vasúti alegység egyedüli való vizsgálata nem adja meg helyesen az összképet, ehhez ismernünk kéne a vasutak alágai közti költségelszámolási módszereket...

 

 

Előzmény: manhattani (31112)
manhattani Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31112

Ez az a cikk, amit ... ööö... RIKA belinkelt?

 

Ha igen, akkor még azt mondd meg, hol van benne, hogy a világ bármelyik országában nyereséges (vagy legalább nullszaldós, attól is sokan boldogok lennének) a vasút??

Előzmény: D55 (31111)
D55 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31111
Köszi a linket! Amúgy, gondoltam rá, hogy itt is fent lehet, de nem néztem meg.

Nagyon szeretsz engem ....-ni, de tévedtél: nem vagyok (annyira) indulatos.
Előzmény: RIKA424 (31108)
Aln 663 1189 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31110

Mi 0?

 

Előzmény: macska_x2 (31109)
macska_x2 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31109
0
Előzmény: Aln 663 1189 (31107)
RIKA424 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31108

Ha egy rövidke időre le tudnád küzdeni az indulataidat, akkot lehet, eszedbe jutna, hogy hol talál(hat)od meg ....

http://itf.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=68:az-itf-gazdasagi-alapjai&catid=36:itf&Itemid=41

 

Előzmény: D55 (31101)
Aln 663 1189 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31107
Eljutnak. Busszal, kocsival, gyalog, bicajjal. Meg vonattal. A többi nagy ívben levan izélve.
Előzmény: macska_x2 (31106)
macska_x2 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31106
Pontosan ez. Legyen munkahely és mindenki eljusson oda, és az iskolába. Ez legyen a cél. Az "ITF" majd mindezek után.
Előzmény: Aln 663 1189 (31105)
Aln 663 1189 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31105

"Aki a megvalósítására törekszik,az BŰN-t követ el az adófizetők bukszája ellen."

Ez legyen a legnagyobb problémád most az országban!

Előzmény: macska_x2 (31102)
D55 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31104
Ez nem teljesen igaz. Minden meg van indokolva a cikkben. Kevesen vannak azzal tisztában, hogy a majdnem másfélórás monori fordulás, meg a hatvani, meg a füzesabonyi, meg a váci, meg a keletis pazarló fordulók sokkal több veszteséget okoznak, mint pl. az "üres" miskolci IC-k.

Félreértés ne essék, én sem járatnám óránként a vonatokat minden vonalon, de hosszútávon igen: órás busz, vagy órás vonat kellene a legtöbb helyre, csak a kis forgalmú helyeken lenne kétórás.
Előzmény: macska_x2 (31102)
VT22 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31103
"Aki a megvalósítására törekszik,az BŰN-t követ el az adófizetők bukszája ellen."

1, Inkább erre költsék a pénzt mint M6 alagútra vagy értelmetlen segélyekre.
2, A vasút leépítése és szétbarmolása az igazi bűn.
Előzmény: macska_x2 (31102)
macska_x2 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31102
Nem elfogult! Fiatal és tapasztalatlan! Nem látja, hogy fényévek választják el az országunkat attól, amit ő látott...Lehet, hogy egyszer megvalósul. Lesz munka, megfelelő bér, lesz eszköz és lesz infrastruktúra.Akkor talán...Most az egész elképzelés úgy ahogy van, egy álom! Aki a megvalósítására törekszik,az BŰN-t követ el az adófizetők bukszája ellen.
Előzmény: D55 (31101)
D55 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31101
Hiába tagadja az az 1-2 "úriember" (itt nem Rólad van szó), mindenki tudja róluk, hogy a vasút szétbarmolásával tömik meg a zsebüket. Legfeljebb azt érik el, hogy még azt is tudjuk róluk, hogy hazudnak és semmiféle közmegbecsülésük nincs.

Én azt mondtam, hogy vannak országok, ahol nyereséges a vasút, tehát nem biztos, hogy nálunk csak az az egyetlen megoldás, hogy megszüntetjük és beszántjuk sóval. Jó lenne talán egy kicsit Európában körülnézni. Ehhez persze teljes ITF-re van szükség és "némi" rugalmasságra. Például, nem ilyen hülye utasításokat és normaidőket kellene alkalmazni és sokkal kevesebb szerelvény elegendő lenne. Feltételes megállás, jegyvizsgáló nélküli Bz-k (csak szólóban és alacsony forgalmú időszakokban), soroljam?

Például az SBB személyszállítása is nyereséges, nem is kicsit. Tessék elolvasni: Borza Viktor: Lehet nyereséges a vasúti közszolgáltatás – az integrált ütemes menetrend gazdasági alapjai.

Persze, lehet mondani, hogy Magyarország és Svácj között akkor különbség van, hogy törvényszerű, hogy többszáz milliárd Ft legyen a különbség az SBB és a MÁV-csoport szaldója között és ha már tényleg minden érv elfogy, akkor a szerzőre is rá lehet fogni, hogy elfogult...
Előzmény: manhattani (31100)
manhattani Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31100
Ott azt i'rták, hogy nyereséges a vasu't? Szerintem azért nem jön le, mert rászakadt a mennyezet...
Előzmény: D55 (31099)
D55 Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31099
Közlekedéstudományi Szemle, 2007 október. Sajnos most nem tudok belőle szó szerint idézni, mert nem akarja betölteni a cikket, de majd talán később sikerül.
Előzmény: manhattani (31094)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31098
"a vasutak nyereségességéről azt írd meg educator olvtársnak is."

Miért?

Ki ő?

Ilyen alapon megírhatná Kukutyin Palkónak is......
Előzmény: Törölt nick (31095)
mcg Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31097
Az hogy nem kér, még nem jelenti azt, hogy nem is adsz ajándékba:)))
Előzmény: Törölt nick (31035)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31096

de talán elég volt egyszer is...

 

Hát ja, elég volt egyszer is elolvasni ezt a sületlenséget:)

Előzmény: D55 (31093)
manhattani Creative Commons License 2009.03.10 0 0 31094

Tudod, az főleg a MÁVnál működik, hogy amit soxor mondanak, végül igaznak hisznek... :-)

 

Tudnál példát mondani (lehetőleg nem csak a vasút nevét leírva, hanem adatokat, amik ezt bizonyítják), ahol a vasút nyereséges? Nomeg persze a forrást is :-)

Előzmény: D55 (31093)
D55 Creative Commons License 2009.03.09 0 0 31093
Egy párszor még leírhatom, hogy ténykérdés, de talán elég volt egyszer is...
Előzmény: manhattani (31092)
manhattani Creative Commons License 2009.03.09 0 0 31092
Aha... hát így már világos.
Előzmény: D55 (31091)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!