Az emeleti beton azért kellene, mert nem tudok más anyagot - ha más tud, azt szívesen veszem -, amire lehetne hidegburkolatot (padlólap) tenni az emeleti fürdőszobában/WC-ben. Továbbá a zuhanyzót úgy tervezem, hogy felhúzok egy YTONG válaszfalat, aztán lecsempézem azt is, meg a falakat is, tehát nem lenne zuhanykabin. Szerintem nem lehet az YTONG-ot csak úgy "odaragasztani" a padlóhoz.
szóval a fa sztem a fürdőben nem igényel speckó festést. szüleimnél 30 éve van lambéria, xyla...akármivel festve 1x. nincs annak semmi baja pedig fürödtünk minden nap! :)
nálunk az új házban 3 réteg színtelen vízbázisú sadolint kapott..a csempefugával több gond lesz úgy látom.
a hidegburkolatok alatt a 6 cm betont rátettük a 6 centi lépésálló ...cellre, a szélekre meg 1 centis dilettációs csíkot raktunk. a beton leve lehet, hogy elszivárgott az illesztéseknél de utána pár hétig száradt, így nem hiszem, hogy maradt ott nedvesség.
a látszógerendák fölé tennék valami fóliát, hogy a beton vize nehogy leszivárogjon és elszínezze a gerendákat...de nekem ez az emeletre beton furcsa faházban...kőzetgyapottal, filcekkel nem lehet tompítani a lépészajt anniyra, hogy az ne legyen zavaró? (csak kérdezem, nekünk földszintes van)
Hát azt talán nem, de vannak benne randa hibák. Tető csúszik el (gipszkartonozásnál legfelül a galériánál látszik nagyon, több cm-es rések vannak) nyílnak ki a falak (2cm-es illesztési hézagok a sarkokon) mi egy pici helyen a sarokkötésnél kiláttunk a hálóból, fürdőablak szorul (kinyitottam, de sosem tudtam már becsukni) fürdőajtó nem csukódik, könnyűfalat totál elhagyta a rönk, belátni mögé.
Ha érdekelnek szép festette bútorok: http://www.voglauer.com/. Én rendeltem tőlük katalógust, nagyon szép bútorok vannak benne, rengeteg "ihlet" forrása lehet! Van magyar forgalmazójuk is, ha esetleg érdekel, de horror áron vannak sajnos.
- A kazánházra rákérdezek a Tigáz-nál, most 6 nm-re van tervezve.
- A lelógást majd úgy tervezem, hogy a lábazat burkolása után is maradjon olyan 2 cm, remélem a tervező tud majd hozzátenni vmit ...
- A szendvics-gerendás dolgoknak történő utánanézést - de csak ha nem nagy fáradtság - megköszönném log-ger.
- Fanedvesítő beton :
A földszinten lesz vmi vasalt aljzat szigetelve, arra mennek a párnafák. A hidegburkolat alatti beton nem áztatja el a párnafákat, illetve a falak alját, ahol érintkeznek? Az emeleten meg a látszó gerendázatot felülről fedő fára (lambéria) kerülne a beton? Ide sem kell vmi szigetelés a fa és a beton közé?
- Gipszkarton :
Tehát a falat alkotó "utolsó" elemre (legyen az a rönk, vagy a gerenda szigetés legbelső eleme) "simán" felrakható a gipszkarton a hagyományos fém vázszerkezette. Rönknél figyelni kell a fal mozgására, szigetlet gerendánál meg nem lényeg, mivel a nem mozgó vázszerkezetre kerül. Remélem jól értettem ...
- Állmennyezet :
Utánagondolva tényleg jobb, ha látom, mi milyen állapotban van a fejem felett, viszont nem kell valami plussz felületkezelés? Vagy eleve olyan festéket vegyek a menyezetre, amit vizes helyiségekbe ajánlanak, és az kibír annyi gőzterhelést, amit egy fürdőszoba/konyha jelenthet?
Igen, csalóka, mert 30 centis falakat rajzolt a program (nem állítottam át), illetve csak úgy körülbelül rajzoltam meg a házat. 1,5m-es szélességre terveztük ezeket, persze lehet hogy még az sem lenne elég. Az előtérnél nem probléma a 2m, a közlekedőnél már igen, azt jó lenne a lehető legkeskenyebbre venni.
Ha jol tippelem, a kozlekedo / eloszoba olyan 1-1.2m szeles. Szerintem ezzel sok gondod lesz hasznalat soran. 2 ember nem tud kenyelmesen elmenni egymas mellett, Ha az eloszobaba meg egy fogast is beteszel amin van 2-3 telikabat, mar tele is van, max libasorba lehet kimenni. Persze lehet, hogy csak a rajz csaloka.
Igen, ez jött ki belőle. A falak biztosan vékonyabbak lesznek (valszeg szigetelt gerenda lesz) ezért a hasznos terület nőni fog jócskán, a rajzon ez most 130nm. A tájolást tekintve a garázs néz az utca felé, és gyakorlatilag keletnek. Remélem látszik a kép.
én már láttam, és kézi rönknél is ugyanúgy. De azért lehet hogy nem raknak, mert elégnek tartják a rönkök súlyát, meg talán nem nagyon lesz benne toldás. bár akkor meg azért kellene. a biztonság kedvéért kérdezz rá náluk, hogy miért. szerintem kellene, legalább csak a sarkokra kívülről, meg az "érdekesebb" belső megoldásoknál. ha valamelyik rönk úgy gondolja hogy fél év múlva megcsavarodik, akkor az elég kellemetlen.
Nálunk a gáz azért meg sem közelitette a kémény mizériát. Nekem az volt az egyik legnagyobb "diadalom", amikor megkaptuk a használatbavételihez szükséges papirt a kéményesektől. Mire odáig jutottunk, hogy ez meglett, addig nem 1x elővettem a kalapácsot, hogy én most szétverem a kéményt...
a gáz az gáz. ez a legszopatósabb az egész építkezésben. olyan, mintha ingyen adnák és nem én lennék a fizető kuncsaft életem végéig. szerencsére, van helyi kontakt gáz és építésihatósági fronton, lakhatásival nem fognak (remélhetőleg) cumira vágni.
basszus, akkor ez a gáz dolog nemcsak a mérőn múluk nálatok. Minket még utolsó rugásnként megszivattak azzal, hogy amikor már tutira kész volt minden, már ott is laktunk van pár hete, akkor jött egy végső szemle a gázosoktól (a használatbavételihez kellett valamilyen engedély tőlük még) , amikor is a gázos kitalálta, hogy márpedig a konyhában nem elég a szellőzés (90x120-as ablak a gáztűzhely mellett) és fúrjuk át a falat teljes vastagságában és mittomén milyen szellőzőcsövet épitsünk oda. Szóval a guta majd megütött, falat átfúrtuk, bedugtunk oda egy qrva ronda műanyag szellőzőcsövet. Kijött, megnézte, elfogadta,engedélyt kiadta. Én meg azota is nézem azt a hányadék csövet...
Hajópadló: amikor kész lettem az első szobával, gyakorlatilag majhogynem megdöglöttem. Másnap olyan izomlázam volt, hogy szintén majdhogynem megdöglöttem:-) Viszont amikor kész lett nagyon boldog voltam, gyakorlatilag olyan sima a felülete az elkészült hajópadlónak, mint a márvány. A macskánknak átlag naponta kétszer kipörögnek a "kerekei" a hajópadlón annyira sima a felülete:-)
Igaz, hogy eddig elhasználtam vagy 15 db csiszolószivacsot...
szia. igen, az órát. de előtte hozzák a csonkot és lestoppolják. utána gázbiztonsági szemle a benti szerelvényekkel kapcsolatban. utána külső csövezés óráig, utána helyi gázmester jön gázórával és csatlakozik. legalábbis ma ez volt az álláspontja a tigáznak. ja és mondták, hogy a héten-jövő hét eleján jönnek a csonkkal... ezt mondják augusztus 28. óta... j.q.a.
----
hajópadlót 35 m2 után adta fel a térdem. de lehet, hogy két nap pihi után erőt veszek rajuk és nekiesek újra. és a viaszolásba még bele se gondoltam.
1. a vázszerkezet nem mozog, csak a rönkfal roskad, csuszóra van szerelve, ezt a kiviteleződnek tudnia kell majd. ebben lesz a szigetelés,stb, a burkolás kívülről az amit akarsz, lehet akár gipszkarton is. felül kell hagyni helyet a roskadás miatt, azt szépen el lehet takarni.
2. Ha a gyártód gyártáskor beleteszi. aljzatban kell vezetni, a fal mellett, akár szegő alatt is lehet. addig, amig a kapcsolóhoz, konnektorhoz elér. ott fel a megfelelő magasságig a rönkben furatban.lehet ajtótokban is de az elég csúnya. arra figyelj, hogy véletlenül se hagyd, ha nem furatolják, hogy két rönk közé legyen betéve a "drót", mert az tűzveszélyes!!!
3. Szentírás. aki nem azt hagyd ott, mert 5 év alatt megőszülsz. Komolyan!
a szendvics-gerendás dolgoknak utánanézek, ha gondolod.
Kazánház mérete: bármit előhúzhatnak. most amit engedélyeztettem házat, ott 12 nm a pincében a gázkazán helyisége és nem volt vita.
2. mindenképp a rönk vagy a gerenda lógjon csak le, az a tartószerkezet, de van több megoldás is, ha mondjuk inkább ugyanakkora alapot csinálsz. itt többen raktak már fel esztétikus megoldásokat.
3. itt nem egészen értem az elejét. a fürdőben hagynod kell helyet, hogy mozogjon a fal, de én inkább vizálló gipszkartont, fém vázszerkezetre szerelve ajánlanék. az emeleti fürdő is megoldható, de ez terv kérdése, hogy hogyan helyezkedik el a fürdő, és milyen vastag a födém.
Hát igen, most már nekiálltunk tervezgetni nagyüzemben. A végeredmény egy bruttó 150nm körüli házikó, de ebben már a garázs is benne van.
A család már most is négytagú, de szeretnénk majd tovább bővíteni ötfősre, szóval sokat spórolni nem tudunk. Ha semmiképp se menne anyagilag, akkor inkább várunk még egy évet. De remélem nem kell. :-)
Szóval így összejött egy 9mx17m-es ház, ami azt hiszem illeni fog a telekre. Mindjárt megpróbálok értékelhető képet feltenni.
Nem tudom, hogy hányan vagytok a családban, hány gyerek van, stb...
Én is szeretem a nagy tereket, a tágas helységeket, stb..
Én speciel azért zsugoritottam anno a terven, mert végiggondoltam, hogy OK szép nagy lesz a ház, de
azt ki is kell fűteni,
meghát takaritani is kell,
és be kell rendezni, ami iszonyú sok pénzbe kerül.
Most igy a kb 100 nm egyszintes házban egyenlőre még csak az urammal ketten vegetálunk, de igy is van mindennek helye és még szellős is a ház.
Pl. imádom, hogy sok és nagy ablakunk van, nade amikor pucolni kell őket....
Szóval végig kell azt is gondolni, hogy jó 1x megépit az ember egy ekkora házat, de azt 40-50 évig fenn kell tartani. Nézd végig, hogy mi az amit muszály, mi a nagyon szeretnénk kategória és mit lehet sztornózni.
És mégvalami: én speciel mivel nagyon imádom a sok ablakot a sok fényt, igyhát anno soksok ablakot terveztem és épitettünk be. Egy dolgot nem gondoltam át, azt, hogy az ablakokat hogyan kellett volna elhelyezni ahhoz, hogy sok is legyen belőlük, de a falakat se szabdaljam meg annyira velük, hogy ne lehessen bútorozni.
Nekünk úgy lett gázóránk (dec.20-án...), hogy megkérdeztem a szerelőnket, hogy ki a legkorrumpálhatóbb a gázosoknál, megmondta, majd 20 ezer zsebpénzért a kezünkbe nyomták (!!!) ott a gázórát, meg az elismervényt, hogy azt a tigáz szerelte fel és üzemelte be...
A gázos részről. Publikus szabályt nem találtam én sem, de a gázszolgáltató felhívása után kapcsoltak egy mérnököt - nehezet kérdeztem:)) - aki viszont továbbadott a nálam illetékes helyi bélyegzőnyomós embernek. Nekem ő rendes volt, sokat segített.
Tudtommal zárt készüléknél tökmindegy mekkora helyeségben van, hiszen semmi köze a helység oxigénjéhez.
A gázos szabályok idén 3x változtak, tehát minden nagyon nehézkes, senki sem tud semmit. A cső házba vezetése is egy rémálom!
Lelógás: nekem 4cm lóg majd le, de szerintem az is jó, amit írtál, hogy külső gerendázat...
Ezt pl. nem értem:
"Milyen szigetlést lehet használni, hogy a beton ne nedvesítse át a fát"
6cm beton szerintem ok, nekem is annyi lesz a belső aljzatbetonom.
4,
ha elég helyet hagysz a gipszkarton felett, akkor nincs mit viszonyulnia, de én biztos nem zárnám el a fát sosem ilyen szinten. Még ránézni sem lehet időnként, hogy mi van vele.
Már egy fél éve követem a fórumot és "csapolom" a tagok szellemi kapacitását.
Hála a kreatív társaságnak eljutottam odáig, hogy megterveztem egy rönk/gerenda
(még nem biztos melyik lesz) házat, de még maradt pár homályos terület, amik
tisztázásához a segítségeteket szeretném kérni.
A telek már megvan - most éppen fanyűvő/gyújtogatót szerepében tetszelgek rajta -, egy cc. 94 nm alapterületű tetőtér beépítéses házat "álmodtam" meg rá, szintben lévő 36 nm-es garázzsal és egy kis terasszal. Mielőtt letisztáznám az alaprajzot, hozzáraknám az itt összeszedett műszaki követelményeket (ezeket is közkincsé tenném majd, számítva a konstruktív bírálatokra) és még a tervező kiválasztása előtt kérnék árajánlatot pár cégtől, ezeken túl kellen jutnom :
18 cm-es rönk, szigeteléssel (nagyobb átmérőre nem hiszem, hogy lenne pénzem és igazából jobban érezném magam, ha még van egy plussz hőszigetelő réteg - de ez utóbbi már teljesen szubjektív)
1. Szigetelés rögzítése
Itt is csak vmi "önhordó" vázszerkezettel oldható meg, hogy a roskadás ne okozzon problémát a szigetlést eltakaró lambériánál, vagy van más mód is, hogy a rönkhöz lehessen rögzíteni? Esetleg a szigetlést tartó réteg mozoghatna el? De akkor mi lenne a hidegburkolatok széleivel, ahol legalább egy lapnyi magasságban kellene burkolni a falat is? Tekintettel arra, hogy tetőtér beépítésben gondolkodom, szerintem 10x10-es gerendáknál kisebb nem bírná a terhelést. Ez viszont már eléggé megnövelné a fal vastagságát, elvinné a hasznos területet ...
2. Elektromos szerelvények
Hogyan lehet a rönkbe betenni egy konnektort/villanylapcsolót úgy, hogy ne látszon az oda vezető kábel?
3. Rönkök egymáshoz rögzítése
Mennyire szentírás az acél menetes szár használata a sarkoknál, meg a tájoló csapok? Én úgy láttam, hogy nem minden rönkös cég használ ilyet ...
10x10-es gerenda, szigeteléssel (nem messze kezdenek majd nemsokára felépíteni egy ilyet, meg tudnám nézni, hogy milyen a munkájuk minősége, és eléggé barátságos árat mondott a tulaj)
1. Rétegrend
Internet-es kutakodásaim után a külső falak rétegrendjére jellemzően két kialakítást találtam :
A, Külső gerendázat-páraáteresztő fólia-szigetelés-szőrős deszka-hőtükrös párazáró fólia-függőleges szerelő lécváz-vízszintes lambéria
B, Külső gerendázat-páraáteresztő fólia-szigetelés-hőtükrös párazáró fólia- vízszintes szerelő lécváz-függőleges lambéria
Kérdések :
- Nincs légrés, bár itt a fórumon azt olvastam, hogy ilyen rétegrendnél 2 cm kellene, bár az is le volt írva, hogy esetleg elhagyható. Kell légrés a külső falaknál, vagy sem? - Feltétlenül kell-e a szőrős deszka? - Feltételenül kell-e a szerelő lécváz, vagy a lambéria/gipszkarton felrakható egyből a vázszerkezetre (a vezetékek/csövek meg mennek a szigetelés között)? - Mi lehet a jelentősége a szerelő lécváz "irányának"? Azt vágom, hogy vízszintes felrakásnál egyszerűbb a padlóval párhuzamosan vinni a vezetékeket a falban,
olyat viszont eddig még nem láttam, hogy a gipszkarton vízszintes lécvázra lenne
rakva ...
Rönk/gerenda független problémák
1. Kazánház mérete
Tud vki bármilyen publikus szabványt arra, hogy a gázkazán teljesítménye alapján mekkorának kell lennie a kazánháznak? Írtam a gázműveknek, de nagy sokára csak azzal tudtak előállni, hogy egyeztessek a tervezőmmel. Kösz', ők meg majd előhúznak vmi belső szabványt és fújhatom ...
2. Túlnyúlás az alapon
Mennyivel célszerű kisebbre venni az alapot, mint a rönk/gerenda által megadott alapterület. 18-as rönknél még mondjuk elmegy 2-3 cm, de egy 10x10-es gerendánál ezt már nem húznám meg. Vagy megoldható, hogy a vázszerkezet legyen az alap szélén, és a külső gerendázat részben/egészben túllógjon?
3. Hidegburkolat
A vizes helyiségekben és földszinti közlekedőben padlólappal szeretném burkolni a padlót. Milyen szigetlést lehet használni, hogy a beton ne nedvesítse át a fát? Az emelten 6 cm-es betonra tervezem rakni a padlólapot, elég az? Lehet másra is rakni a padlólapot úgy, hogy a vízszigetelése megmaradjon? A zuhanyzónál nem szeretnék kabint, hanem vmi YTONG kategúriájú falazóelemből felraknám a válaszfalat, aztán csempe mindenhová. Hasonlóan képzelem a kád berakását is. Betonon kívül más alapanyagú fogadószintel megoldható ez? Az emelten lenne a gyerkőcök fürdőszobája, ők meg ugye nem ismerik a "ne fröcsköld a vizet" dolgot ...
4. Menyezetburkolat
A vizes/gőzös helyiségekben szeretnék vmi impregnált gipszkarton szerű álmenyezetet. Hogyan viszonyul ez a roskadáshoz? Előfurdulhat, hogy vmi pára kerül/megszorul a menyezet és a "látszó" gerendázatot fedő réteg közé, ami hosszabb távon vizesedést okoz?
5. Nyílászárók beépítése
Ha "önhordó" vázszerekezet van, akkor is a "csúszótokos" megoldással kell berakni ajtót/ablakot - itt ugye együtt mozognak a külső fallal -, vagy másképp?