Köszönöm a tippeket a többlet olaj eltávolításával kapcsolatban. A művelet sikerrel zárult. Most már tudom, hogy az 1.4 szívó benzinnél, bő fél liter olaj, cca 1 centi, nívópálcán jelzett szintet jelent.
Maga a készülék a gyári 2DIN-es fejegység helyére befér: Szerintem leginkább a rögzítés megoldása lehet kérdéses, ugyanis pl. a 2010. évi Kia Ceed esetében az eredeti rádió 4 db front csavarral (tehát elöl) van rögzítve, ami a PRO CEE'D esetében is lehetséges…? Célszerű pontosítani. A 2 DIN-es beépítő keret különösebben nem nagy összeg, viszont a külső és belső méreteit össze kell vetni a kocsi rádiófészkével, illetve a vásárolt fejegység méreteivel.
A kormánytávirányító interface (adapter) mindenképpen szükséges, kiegészítve egy ún. LEAD kábellel, amire a link utal is.
Több beépítési tapasztalat birtokában mondhatom, hogy a beszerelés alapvető ismeretek birtokában, egy kis hozzáértéssel, gyakorlattal, és egy-két alapvető eszköz használatával saját kezűleg is elvégezhető.
Van egy 2008-as 1.gen kia proceed (ferde hátú) autóm. Nincs beépítve ködfényszóró így úgy döntöttem esetleg kerülhetne a helyére menetfény.
Csak menetfény és nem ködfényszóró kombó. Tudtok ajánlani valami kultúrállt árú darabot, aminek a minősége is jó vagy csak ezek a 80k+ os darabok ajánlottak?
Esetleg (mivel az enyémet holnap kapom vissza nem tudom mérni), szabályos a ködfényszóró helyén a menetfény ennél a típusnál?
Ja...a pálcán a laikusoknak lévő utasítás szerepel. Semmi hókuszpókusz nincs ott a tágulásról, olajsűrűségről, lefolyásról, stb. Az ellenőrzés folyamatát, az olaj minőségét, viszkozítását kell betartani és így a két érték között kell lennie. Ennyi. A mérnökök már kitalálták, hogy a motor járás közben mennyit vesz fel, mennyit tágul a meleg olaj, stb. Ezzel nekünk nem kell foglalkozni! :-)
Olajszint ellenőrzés, ahogy az okosok mondják: üzemmeleg motornál leállítás után 10-30 percen belül. Egyenes talaj. Nívópálca kihúz, töröl, betesz, kihúz, leolvas. Min és max között kell lennie! Nem lehet maximumnál feljebb lényegesen! 7 mm kb fél liter olajat jelent többletként a ceed-nél (saját tapasztalat, 1.6 crdi). Huzamosabb ideig így használva az olaj utat talál magának nem kívánt helyeken, mint pl. főtengely szimmering. És ugye amenniyre ki akar szúrni a nemtörődöm gazdával az olaj, általában a váltó felőlin kezd el átfolyni, hogy jó nehéz és költséges legyen javítani. Jelentősen több olaj a motorban olyan nemkívánatos dolgokat eredményez, mint a forgattyústengely által állandó beleverés, olaj felhabosodása, ezáltal a kenési tulajdonságok csökkenése. Szélsőséges esetben akár a lambda szonda, katalizátor idő előtti hibásodását is okozhatja.
Én egy benzinálló kis kézi pumpával eltávolítottam a felesleges olajat, mert sajnos egyszer túltöltötték. Hiába írja a könyve pl. ennek, hogy 5,3 liter, ha rendes leengedés és cserefolyamat után is csak 4,5 megy bele a maxig.
Volt szerencsém Raj GAZ-tól MAZ 543-ig jó nehány típusért felelősséget vállalni olyan helyen, ahol az volt a divat, hogy a felelős közvetlen pk. ott áll a technikája mellett, amíg azt javítják (na jó, a Maz-ért nem annyira közvetlenül, hál'istennek, annak a hibáiért kérdés előtt kötél járt).
Hovatovább szabadidő-autó specialista vagyok (Dacia 1300, 1310 - elvették az összes szabadidőmet) és még egy pár típuson kidörzsölődtem.
Maradjunk annyiban, hogy az autószerelők is sokfélék....
A kerozin - értsd repülőpetróleum fajsúlya kevesebb, mint 0,05 térfogatszázalék ingadozást mutat (0,78-0,83, de utóbbi már a gázolaj)...
Az olajszintet mindig üzemmeleg állapotban kel ellenőrizni, a leállítást követő 3-5 percben. - hogy legyen ideje az olajnak visszagyűlni az olajtenkőbe. Ekkor lehet az olajszint a nívópálca legfelső szintjén. Hidegen azonban SOHA nem lehet a nívó max. szintje felett, ahogy Tuzer írja. Ha hidegen egy olajcsere alkalmával max. szintre töltöd az olajat, melegen biztosan a legfelső szint felett lesz az olajszint.
Az autószerelők annyi okosságot tudnak összehordani, hogy csuda.
Legyen példa a saját BMW levegő-olajhűtésű motorkerékpárom, amiben nehezítésként az olajhűtőben még csapdába is eshet a motorolaj (ennél fogva "hirtelen" lecsökkenhet az olajszint); soha nem állt a max felett az olajszint sem hidegen, sem melegen. A szint ellenőrzését úgy lehetett közel pontosan intézni, hogy melegen oldaltámaszra állítottam a gépet, majd kb. 3-5 perc múlva középállványra állítva, kis időt engedve néztem a szintet. Csudák csudájára megvolt az olaj, majd hidegen egészen kis szintcsökkenés volt tapasztalható (töltési mennyiség szűrővel 3,75 liter). Olyan nem volt, hogy hidegen a max szint felett állna az olajszint.
Summa summarum; hidegen soha nem lehet a maximum szint felett az olaj, az bizonyosan túl van töltve, és melegen - miután a teljes olajmennyiség visszajutott a karterbe, csúnyán túl lesz a maximumon.
Megjegyzem, hogy a motor működése szempontjából a különféle zegzugokban megragadt olaj-mennyiség nem számít, hiszen azt az olajszivattyú nem tudja megmozgatni, keringetni, csak azt, ami az olajteknőben összegyűlik, és ezen (egyébként nem nagy) mennyiség lényegében állandó - ezt látni, mikor megbont az ember egy motort; sok-sok helyről csurog, csepeg a motorolaj.
Rendben ,gépészként azért kössz ezt a kis rögtönzött fizika órát ,nem egyről beszélünk ,tudjuk hogy az anyagoknak van hőtágulása ,Én nem erről beszéltem v inkább akartam ! Reméljük egyszer összefutsz autószerelővel ,aki hasonlót vall mint az enyém ! Engem meggyőzött ,ezen felül mindenki aztán úgy csinálja ahogy akarja !:-) Nem bánnám ha esetleg több szaki(autószerelő/szervizes) is reagálna hátha olyan érvek is elhangoznának ami megingatna a mostani elképzelésemben !-)
De meleg állapotban szét van hordva a motor minden zeg-zugába !
Hát ezért kell nekije az a cirka 5 perc várakozás a motor leállítása után, hogy összefollyon az egész az olajtekenőbe.
A hidegen órákkal a leállítás után semmiben nem zavar a nívó feletti állapot/és ez pont a nívópálca feletti szintre jön cirka 0,5-1 cm !
Nem is, amíg a motor áll. De amint megmelegszik, ez már a max. feletti 1,0 - 1,5 cm-t jelenthet - per dafke is kitágul a meleg miatt - és fölösleget a motor elkezdi elégetni, ami kokszosodáshoz és egyéb problémákhoz vezet, elsősorban az össz olaj mennyiség kezdi hamarabb elveszíteni a minőségét.
Hogy mekkora tágulást okozhat pusztán a hőmérséklet egy folyadékban, csak egy tényleges példa: +15 C fokon a SCUD rakétába cirka 1400 kg üzemanyag (kerozin) fért fullra töltve. Nyáron -100, télen +100 kg-os nagyságrendű volt az eltérés, emiatt több 10 km -t ingadozott a max. lőtávolság.
Bocs, kicsit durva a példa, de a fizika mindenhol fizika.
Ja, és a nívópálca jelölése az etalon, nem a könyv, illetve jó lenne tudni, hogy a könyv pontosan milyen kötülményekre íródott.
De meleg állapotban szét van hordva a motor minden zeg-zugába ! Ha értőn olvastad volna az irományomat ,akkor azt is olvashattad hogy Én üzem melegen, szinte a leállítás utáni nívóra írtam hogy az legyen a nívópálca közepén ! A hidegen órákkal a leállítás után semmiben nem zavar a nívó feletti állapot ! Én is úgy tudtam ahogy Te ,de ez állítólag már idejét múlt nézőpont ,és ha belegondolok ,akkor saját Ceedembe kell 5,3 l könyv szerint ,és ez pont a nívópálca feletti szintre jön cirka 0,5-1 cm !
Azért emlékezzünk egy cseppet volt szemétláda fizika tanárainkra, akiknek volt bőr a képükön aztat állítani, hogy a dolgok a meleg hatására kitágulnak.
Namosttehátakkormindazonáltaléspediglen azért kell a meleg motor leállítása után cirka 5 perccel ellenőrizni az olajszintet, mert:
a.,ezidő alatt minden lecsorog az olajteknőbe, ami le akar csorogni,
b., gyakorlatilag az üzemmeleg motor olajszintjét láthatjuk a pálcán.
És lám-lám - mondá Öveges professzor - , mire ugyanezen motor kihűl, a nívó lejjebb lesz. Ha fene fenét eszik, akkor is.
Ebből viszont az következik, hogy mindaz, aki azt állítja, hogy a hideg olajszint nyugodtan lehet magasabban a max. jelzésnél, az lehetőleg a saját motorján ügyeskedjen, merthogy megmelegedve még magasabb leend.
Üdv ! Nekem is ezt mondta egy kitűnő szervizes ,akinek adok a szavára ,hogy kicsit feljebb kell álljon az olajszint a nívó maximumán (1/2-1 cm),mikor hidegen visszafolyva ellenőrizük ,mert akkor üzemelés közben pont megfelelő mennyiségű a széthordott olaj ! Azt is mondta hogy leállás után pár 1 perccel kell megnézni és akkor kell a nívópálca közepéig érnie az olajszintnek!
Megvolt az autó hatodik kötelező szervize, 1.4 szívó. Sajnos az olajból többet kapott a kelleténél. A felső jelölés felett van a tényleges szint, egy jó centivel. Nem örülök. Természetesen felhivtam a márkaszervizt, de szerintük ez nem fog semmilyen gondot okozni. Azért én ebben nem vagyok annyira biztos.
16 collos kerékméret esetén a pontos váltóméret 205/55R16 (a H a sebességindexet jelöli, nincs köze a gumimérethez).
Az eredeti 17 collos felnire szerelhetö keskenyebb, 205/50R17 méretü gumi, ez szintén pontos váltóméret. A keskenyebb gumi kevesebb zajt csinál, meg kisebb a gördülési ellenállása (takarékosabb), meg pontosabb vele a kormányzás, jobb az egyenesfutás is (kevésbé vezetik meg a hiosszanti útbordák, nyomvályúk). Nem tudom, milyen típusú gumi van az autódon gyárilag, ebböl is vannak jobban meg kevésbé csendes fajták - a Picantómon a gyári Kumho-kat részben épp emiatt cseréltem le Uniroyal-okra az elsö szezon után, a különbség nagyon szembetünö.
A problémafelvetést szvsz a gumimérettel történö variálás csak korlátozottan képes megoldani, az erös futómüzaj oka inkább a hiányos zajcsillapítas, de erre is van megoldás. Ha elég elszántnak érzed magad (anyagilag), keress fel agy autóhifis mühelyt, elmondják majd, milyen lehetöségek vannak a profi szigetelésre.
Garanciális az autó, akkor a sávtartót mindenképp a márkaszervizben kell orvosolni. Ha nem tudják beállítani, akkor cseréljék ki. Véleményem a sávtartó asszisztensről, hogy egy átlag autóst inkább idegesít ez a "vezetéstámogató eszköz", mintsem segíti a vezetésben.
A 225/45 x17 gumi a sportosabb vezetés élményét, valamint a szebb küllemet biztosítja, ellenben a komfortérzetet jelentősen ronthatja, főleg a gyengébb minőségű, ill. kátyús utakon. meg persze a fogyasztást is emeli a nagyobb rugózatlan tömege és légellenállása. Ha többet közlekedsz rosszabb minőségű utakon, akkor érdemesebb ballonosabb gumira cserélni. pl.
felni méret: 6,5x16 gumi méret: 205/50x HR16 vagy a még komfortosabb felni a 6J x15, gumi méret 195/65 x HR15
A felni vásárláskor figyelni kell az osztókör méretre 5x114,3 , a felfogató furat méretre: 67,1 mm , ha ez nagyobb, akkor + közgyűrű is kell, valamint az ET méretre, ami min. 40, max. 52 mm.
Gumisnál érdemes érdeklődni a felni és gumicserével kapcsolatban, ha szeretnéd komfortosabbra lecserélni.