Elég szép állapotban van, és az ára sem horror, igaz 968A.
A használtautón levő gépek mostanság nagyon drágák. Pl. egy gyönyörű, sárga 968A, 650 eFt. De legalább még van! Sőt még mindig ott van egy 966-os 350 eFt-ért. A moszkvicsklub honlapján is vannak Zaporozsec hirdetések, és ott láttam képpel egy másik, még régi rendszámos, 966-ost szintén irreálisan magas árért: 450 eFt.
Mondjuk nem baj, ha ilyen magas ára van, legalább nem a vasgyűjtők veszik meg, hanem olyan emberek, akik tényleg szeretnének egy ilyen autót. Jó kis szűrő ez!
Mondjuk elég mélyen bele kell nyúlni a zsebbe, ha valaki egy Zaporozsec felújításába kezd, mert jó drágán kell beszerezni magát a felújítási alapot is. Vagy most lehet kapni a Vaterán 80-ért egy fehér rozsdakupacot, ami legalább 10 éve áll a szabad ég alatt. Azt viszont minden autófelújító terveket szövögető embernek tudnia kell, hogy legnagyobb költség a kasznimunka és a fényezés. Ez a kettő akár ütheti a félmilliót is.
A youtube-on van jó néhány Zaporozsec videó. Jórészt 968M-es, de van köztük 965-ös is. Néhány hónapja megnéztem belőlük vagy 25-öt.
Ennek a könyvnek a régebbi változata van meg, aminek a címében még a 966-os is szerepel. Egyszerű szürke borító, és tényleg közel 400 oldal.
A könyv nyelvezete borzasztó, látszik, hogy valami nyers fordítás. Lehet, hogy hihetetlen amit írok, de ezt a könyvet én újraírtam. Beszkenneltem az ábrákat, a szöveget átírtam úgy, hogy az alany állítmány, többi mondatrész helyére kerüljön. Az ábrákat a vonatkozó szövegek mellé tettem, a fejezetek tagolása és az egész általában áttekinthetőbb lett. Így most 257 oldalas. Egy évig tartott a munka, és ezalatt megismertem néhány alkatrészt, legalábbis elméletben.
Egy-két képet nyomj a gépedről ide, had lássuk! Egyetlen kékre emlékszem az utóbbi hónapok hirdetéseiből, de szerintem az 966-os volt. Ha azt vetted volna meg, akkor óriási szerencséd van.
Ezekből a gépekből, ha jól tudom 22000 darabot hoztak be az országba. Akik éltek a 70-es években emlékezhetnek, hogy ezeknek az autóknak legendásan rossz volt az üzemkészségük. Nem tudom miért, mert akkor még gyerek voltam, de gyanítom, hogy a rossz minőségű anyagok és a hanyag szerelés a karbantartás hiányával párosulhattak. Egyik szomszédunknak volt, és rendszeresen ledöglött vele, vagy nem indult. Persze nem sok műszaki érzéke lehetett az ürgének, hiszen jogász volt.
Szóval mára már 100 alatt lehet a fennmaradt példányok száma. Üzemképes ebből pedig jóval kevesebb. Ezért kevés az itt jelen levő tulajdonosok száma.
Néha úgy vagyok, hogy szeretnék én is egyet, (966-ost!) de nincs helyem tárolni, pénzem felújítani, és időm foglalkozni vele. Különben is van már egy 1970-es angol autóm, egy kétütemű Trabantom, és egy 125-ös Trophy MZ-m.
Annyit azért megtettem, hogy a fellelhető szakirodalmat begyűjtöttem, és javítási könyvből tudok sokszorosítani bárkinek.
A 966-os még újkorában is ritkaság volt, mára szinte alig maradt. Sokan azt hiszik, hogy amelyiknek az elején az a nagy krómos díszrács van, az már 966-os. Tévedés. Idézet a javítási könyvből:
„A ZAZ 968 modell a ZAZ 966 modelltől mindössze annyiban különbözik, hogy korszerűsített műszerfala, módosított világítási berendezése és hátrameneti világítása van.”
Tehát ha felbukkan egy hirdetés, mindig azt nézem van-e tolatólámpája. Ha igen, akkor az már 968-as. Árulkodó jel még a kopoltyúk helye, mert a 966-os esetében a hátsó kerékjárati ívnek egészen az elejéig tart, míg a 968-nál hátrébb végződik; nagyjából az ív közepénél.
A használtautón lassan két éve vár új gazdára egy piros 966-os, 350 eFt-ért. Beszéltem is telefonon a tulajjal, de nem vételi szándékkal, hanem a világítási rendszerével kapcsolatban.
by-169: netes hirdetésekből nézted már meg valamelyiket? milyen állapotúak? vagy hosszabb távú a terv?
nálunk szintén folyamatban a beszerzés vagyis márcsak el kell hozni a kocsit szolnokról. felújítással remélem szerencsénk lesz. szóval lehet gyakrabban fogom a jövőben a topicot látogatni.
Csak volt a családban. Van pár típushibája. Pl elpattan a féltengely, vagy elszakad a motortartóbak, és leesik a motor. Szóval csak öregurasan vele. Cserébe 80-90-nel kimegy a világból. A budapesti utakon nem érzékeled benne a kátyúkat. Közel 1 mm-es lemezből van, villannyal már lehet hegeszteni :-)