Keresés

Részletes keresés

Lappantyú Creative Commons License 1999.10.04 0 0 59
Jaj, Peppers, nonverbális kommunikációs problémáim vannak!

>>művészi értelemben vett hitelességnek

Nem tudom, mire gondolsz. Nem értem. Hiteles, azaz autentikus?
Hiteles, azaz olyan valaki interpretálja, aki maga is megérte a dalszövegben/zenében (urambocsá) megfogalmazottakat?

Vagy hogyan hiteles, főképp hogyan hiteles művészi értelemben?

Lappantyúmadár_értetlen, mert butuska tán

Előzmény: Peppers (58)
Peppers Creative Commons License 1999.10.04 0 0 58
Helló!
Namostakkor ugye nem értjük félre egymást!
Véleményem szerint a tervezettség és kidolgozottság abszolút szükséges eleme a művészi produkciónak. Sőt: számomra a hitelesség éppen azt jelenti, hogy a műben benne van ez a munka. Nem pedig azt, hogy "őszinte, mélyről jövő" az érzelem, ahogy SmartAss írta. Az is nagyon sokat jelent, de művészi értelemben vett hitelességnek tekinteni erős naivitás (Az én értékrendem szerint.)
Már többször elhangzott a Volt egy tánc: ez például nekem hiteles szerzemény. De nem azért, mert valóban Zorán és Dusán szüleinek a történetét meséli el! Erről legjobb tudomásom szerint szó sincsen! Ez a dalszöveg (sőt, a nekem zene is) a szülők _generációja_ szintjén hiteles. Ugyanilyen módon döbbenetesen hiteles a Majd egyszer, ami egyébként az egyik kedvencem.
Ugyanakkor ott van az Ő az, ami valódi, aktuális, személyes életélményből táplálkozik, mégsincsen úgy kidolgozva, hogy az én ízlésem szerint hiteles legyen. (Bár most már tudom, többeteknek az.)
Peppers
Előzmény: Lappantyú (56)
Lappantyú Creative Commons License 1999.10.04 0 0 57
Hm, Korom Attila, de jó kis muzsikus is! A BS-ben, KZs koncerten valamikor (én meg nem mondom ebben az esős időben, hogy mikor) láttam zenélni, annyira jó volt, már-már a koncert csúcsának éreztem.
Szeretitek?

Ja, igen, már rég akartam kérdezni. Ki az a Pavel Danek?

Lappa

Előzmény: Dotis (49)
Lappantyú Creative Commons License 1999.10.04 0 0 56
Jöttem vitatkozni...
>> (...) megindító és hiteles, de ha az ember ismeri a szerzőt (...), aki tudatosan és precízen építi fel (...)
Ja, ja. Csak éppen neki (BJ) ez a dolga. Én írok valamit, ami rettenetesen rólam szól, baromi hiteles, (akár még megindító is), ellenben sem nem vers, sem nem dalszöveg, mert hiányzik belőle a tudatos felépítés és a tervezettség.

A Ne várd a májust valami hihetetlenül jól sikerült dolog (hm, most jut az eszembe, KZs betiltott dalainak listájába erősen belefért volna, már értem úgy, hogy az én listámba :-)) ) és éppen az benne a különösen kedves számomra, hogy általános.
Nem egy speciális élethelyzetről beszél, mint a Dusán szövegek meglehetőst nagy része (amit talán Peppers hitelességnek nevez), hanem szól a világról.

Tervezett hatás... Nem, ez nem rossz értelembe vett tervezettség, semmiképpen. (Vagy csak félreértelek? Esetleg?)

Picire szűkült zeneszerzői kör: én azt hiányolom, hogy mostanában úgy önállóan olyan ritkán kap a gitárjához, hogy megírjon magának valamit.

Lappa

Előzmény: Peppers (55)
Peppers Creative Commons License 1999.10.04 0 0 55
Szerintem éppen az a lényeg, hogy ne ragadjunk már le "annál a világnál, ami nekünk Zoránt jelenti". Zorán szép példa arra, hogy ebben a műfajban is lehet változni, fejlődni, még ötvenéves fejjel is. Én mindig is nagyon izgalmasnak tartottam azokat a dalait, amelyek nem a létező Zorán-képet polírozzák, hanem új színeket hoznak az életműbe. Az 1997-ről például ilyen nekem a Hová megyünk?
Ami a produkciók őszinteségét illeti: ez fogós téma, hosszan-hosszan lehetne róla elmélkedni. De ha már a Ne várd a májust előkerült: ez a dal Zorán előadásában megindító és hiteles, de ha az ember ismeri a szerzőt (Bródy Jánost), akkor azt is tudja, ő milyen tudatosan és precízen építi fel a számait, ebből kifolyólag mennyire "tervezett" az a hatás amit elér. Szóval lassan a testtel!
Egyébként egy éve beszélgettem egy kicsit Zoránnal, és kissé szemtelenül megkérdeztem, miért szűkül le egyre inkább Picire az a zeneszerzői kör, akivel ő együtt dolgozik. Akkor azt mondta, szerinte ez nincsen így, mindig van egy-két tehetséges pasas, aki Pici mellett is szerzői színt visz egy-egy albumára. Nahát ehhez képest a mostani lemezen tényleg kizárólag Presser-Dusán dalok vannak... Remélem, a megszokott színvonal, de nem feltétlenül a megszokott stílus!
Előzmény: SmartAss (53)
Lappantyú Creative Commons License 1999.10.04 0 0 54
Igen, tudom, Oborzil, én is érzem, hogy kissé tán elrugaszkodtunk a valóságtól.
De az a helyzet, hogy én amolyan igazi rajongó vagyok, nehezemre esik rosszat szólni. Elfogultságból, főképp.
A másik dolog meg az, hogy van itt a Kultúrán egy másik topic, ami egy számomra valamennyire (:-(( ? ) kedves előadóval foglalkozik, ami úgy elment anyázásba, hogy ihaj-csuhaj. És szerettem volna ezt a helyzetet elkerülni. De lehet, hogy valóban nagyobb kört tettem a kelleténél.

Hogy a Metrós Zorán és ez a mostani nem ugyanaz, az bizonyos. Én már írtam: nekem az égvilágon semmit nem adnak a Metrós dalok, sőt.
A történetedet természetesen elhiszem, sajnálom, nem szép tőle, van ilyen.

Lappa

Előzmény: Oborzil (51)
SmartAss Creative Commons License 1999.10.03 0 0 53
Na sokáig csöndben maradtam, kíváncsian várva a véleményeket, érdemes volt. Meglep, hogy ilyen sokatoknak teccett az 1997, most újra meghallgattam, hát továbbra sem tetszik, egyedül a Csak játék. A többi nem az a világ, se zenében, se szövegben, ami nekem Zoránt jelenti. A Csak játék, mint a Ne várd a májust, a Majd egyszer egy olyan mély gondolati, és érzelmi világot tükröz, ahol az ember nagyon őszintén nyílik meg, igazi énjét, gondjait, kétségeit adja.
Én sem szeretem a feldolgozásokat, Cohent egyenesen imádom, mikor megláttam, hogy a Take this waltz-ot Zorán felvette, nagyon dühös voltam, de mikor meghallottam, elájultam. Annyira őszintén felvállalja a szülei, a család sorsát, hogy az döbbenetes. Egyébként is a szövegek legnagyobb érdeme, hogy alapvető emberi értékeket jelenít meg, és ehhez ragyogó a sok hangulatos hangszerből álló hangszerelés.
A netes telefonminőség valóban nulla, de a lemez hangulatát azért meg lehet ítélni belőle, félek, hogy tényleg nem fog tetszeni, bár ne lenne igazam....
rumci Creative Commons License 1999.10.02 0 0 52
Feldolgozások.
Nagyon szeretem a Dire Straits-et, de a Szép holnap nekem bizony jobb, mint a Why worry? Mellesleg nem értem, miért írta Neil, hogy más lenne a hangszerelése, mint az eredeti (persze, nem a koncertre legyengített változatról, hanem a sorlemezesről beszélek).
Volt egy tánc. Ott már nem mondanám, hogy jobb, mint az eredeti. Cohen hangját és előadásmódját nem tudta kiváltani Zorán. (Érdekes, ez Kernnek szerintem sikerült a Cohen-CD-n.) A szöveg pedig egy Lorca-szabadvers angol fordítása kötött formában. Ezt a verset Weöres Sándor lefordította magyarra Kis bécsi valcer címmel. Téyn, hogy a forma egész más, de ha nagyon akarja az ember, elénekelheti az eredeti dallamra. Számomra megéledt a dal újra. Ezért is tartom Kern élete egyik leghülyébb dolgának, amikor felolvasta a Volt egy tánc szövegét.
Kell ott fenn egy ország. Nem szeretem a dalt (igazából sem eredetiben, sem magyarul). Az viszont biztos, hogy amikor a felesége halála utáni koncerten énekelte (nekem amúgy is ez volt a legjobb Zorán-koncertélményem), megtelt tartalommal, nekem akkor egyszer tetszett. Általában inkább kicsit idegesít.
Oborzil Creative Commons License 1999.10.02 0 0 51
Egyet szögezzünk le az elején: Én szeretem az ürgét, az egyik kedvencem.
De itt mindenki csak jókat mond róla, mintha már nem is egy hétköznapi halandó lenne. Pedig ő is az.
Van vele kapcsolatban egy történetem, még a Metrós időkből.
A helyszín Győr, teltházas koncert.
Már a koncert vége felé járnak a fiúk, az egyik szám után a közönség ráadást követel. Zorán hátrafordul a többiekhez és így szól, miközben azt hiszi, hogy elég távol van ahhoz a mikrofontól, hogy ne hallatsszon be a hangja:
- Na, játsszunk még a parasztoknak?
Nem volt elég távol a mikrofontól. Szegények alig tudtak elmenekülni a feldühödött népek elől.
Ennyi a story, persze a mai Zorán már biztos nem tenne ilyet, ez még fiatalkori bohóság volt a részéről.
Ennek ellenére tényleg a kedvencem, pedig én is vidíki versenyző vagyok.
Bocs Lappa, ha image-romboló lennék, remélem, nem rontottam el a topicot!
Borrow Creative Commons License 1999.10.01 0 0 50
Eddig csendben voltam, de akkor most talán elarulnám mindenkinek, hogy Zorán legjobb korszaka az a másfel
év volt, amikor a Metró az utolsókat kezdte rúgni.
Akkor vették fel a koncertlemezüket, tele jó számokkal, az egészbol mára már csak a leggyengébbre, a Kócos ördögökre
emlékszik mindenki. A többi számról a kisstadioni koncerten is mély kuss volt, pedig köztük van a Zorán egyik
kedvence, a Könnyuvéru lányok is.
Szerencsére a Hungaroton még 9O-ben - tévedésbol - kiadta cd-n.
Aztán mikor feloszlott az a Metró, volt mág két újabb Metró is, ami szintén
csinált majdnem egy lemeznyit.
K. jó zene, blues, fúvósok, stb.
Na ezt aztán (Háló, Egy harmatos szempár,) stb lehet keresni a lemezboltban.
Dotis Creative Commons License 1999.10.01 0 0 49
Mármint a V' Moci, Anita, a Kamara Rock Trio, Laár, a Sziámi, Korom Attila és a többiek dalai, igaz, ezek is jobbnál jobbak, meg azok is, akiket kihagytam - alig van dal a Moziklipen, ami valahol ne fogna meg. És ami kimaradt: Gallától a Bőrönd, pedig... De ez az aztán tényleg off-topic itt.
Viszont ha már Koncz Zsuzsa többször szóba került: rajta van a Kornél és Elvira Ács Enikőtől. (Az eredeti jobb, imho.)
Előzmény: Lappantyú (48)
Lappantyú Creative Commons License 1999.10.01 0 0 48
>>de ez itt off-topic
Nem, nem, ha szabad ilyet mondanom topicgizdaként! :-)))
Előzmény: Dotis (46)
Peppers Creative Commons License 1999.10.01 0 0 47
Én meg azon lepődtem meg, hogy a 95-ös koncertről kiadott CD-re a Kell ott fent... énekszólama utólag lett rápléhbekkelve. Ilyen mondjuk már volt a világtörténelemben, de itt már a tényleg tűréshatárig fokozta a helyzetet... :(
Nem is értem, miért kellett rácsalni, mikor a videofelvételen az eredeti ének hallatszik, és semmi baj nincs vele - csak egy sort tol el egy kicsit Zorán. Mi ez a Hé '67-hez képest, ahol nagyon nem akar összejönni Kern és Zorán duettje. Azt bezzeg nem vették fel újra.

Amúgy az nagyon tetszett ezen a bizonyos 95-ös koncerten, hogy az Apám hitte volt a nyitódal, és ugyanez a "klasszikus" a sokadik visszatapsolás után utolsó, spontán ráadásként is elhangzott.

Peppers

Előzmény: Dotis (46)
Dotis Creative Commons License 1999.10.01 0 0 46
Elvarázsolt éj. Rádiófelvételnek készült 1983-ban, ha jól emlékszem valami Tessék választani-ra vagy Made in Hungary-re. Lárika 39 fokos lázzal énekelte fel, olyan is lett: csodálatos. A rádióból vettem fel anno, aztán pár éve valahol elveszett az a kazetta. Úgy volt, hogy 1984-ben meg fog jelenni egy maxi, rajta az Ólomkatona, a Nélküled és az Elvarázsolt éj. Végül úgy döntöttek, hogy inkább vigye el a nagylemezt az Ólomkatona, és a maxi nem készült el. Az Éjszakai üzenetre pedig már az átdolgozott, halványabb változat került fel.
Ő az. Én is szeretem, a szívemből szól minden sora. Lásd még: Ugye lesz erőm.
Moziklip. Micsoda Presser-gyöngyszemek vannak még azon: Élni tudni kell Komárral (nem rockandroll, inkább Phil Collins, ha már hasonlítani kell valakihez), Boldog dal Lárival és Somlóval, Sirálysziget Kentaurral. És más csodák, de ez itt off-topic. Na meg a film maga! Hát igen.
Feldolgozások. A Kell ott fent-re én is köpködök, nagyon feszengtem, mikor pár éve elnyomták vonószenekarral a BS-ben, egy évvel később pedig még inkább, mikor az alap meg a kórus playback ment. Brrr... Viszont a Volt egy tánc igencsak a helyén van, semmivel sem rosszabb, mint az eredeti, és közben igazi Zorán-dal lett belőle.
Különben hallottam egy pletykát, miszerint az új lemezen is lett volna egy feldolgozás, méghozzá Sting Fields Of Gold-ja. Szeretem a dalt, de nem bánom, hogy mégse került rá. (Már ha egyáltalán igaz volt a füles.)
Neil Creative Commons License 1999.10.01 0 0 45
Kedves Dotis!

Egyetértek Veled, szóról-szóra. Igaz, '83-ban még nem voltam Zorán rajongó, lévén, hogy nyolc évesen azt sem tudtam, hogy létezik:)) De, amit a lemezeirol írtál, egy az egyben az én véleményem is.
A Szép holnapról annyit, hogy én gyulölöm a feldolgozásokat, átdolgozásokat, stb. Még tole is. Nem értem, minek kellett a dIRE sTRAITS gyönyöru, lírai Why worry-ét áthozni a magyar nyelvbe, más hangszerekkel, más hanggal. Az úgy jó, ahogy van, nem kell bolygatni. Épp ezért nincs meg nekem Zorántól a Kell ott fenn egy ország sem, amin viszont határozottan felháborodtam, mert nagyon rossz lett. Chris Rea forogna a sírjában, ha már meghalt volna:))
De amúgy én is odavagyok Zoránért, és alig várom, hogy eljussak végre odáig, hogy remego kezeim közé kapjam azt a kis négyzet alakú dobozt, izgatottan tépjem le róla a védofóliát, és végül, mikor már nem bírom, elégedetten rakjam be a CD lejátszóba Zorán Az ablak mellett címu albumát.
Sziasztok
Neil

Előzmény: Dotis (28)
Lappantyú Creative Commons License 1999.10.01 0 0 44
>>az 1998-en
Hát, ehhez hozzáadtam az ÁFA-t. Na. 1997-en. Bocs.
Előzmény: Lappantyú (43)
Lappantyú Creative Commons License 1999.10.01 0 0 43
Hát én meg lány vagyok és nagyon akarok (egyszer majd) gyereket és szeretem az Ő azt. De igazából csak olyan rutinból szeretem, a fent nevezett okoknál fogva - nem ez a legkedvesebb dalom az 1998-en.
Lappa
Előzmény: Peppers (42)
Peppers Creative Commons License 1999.10.01 0 0 42
Nahát, nahát...!
Nektek tetszik az Ő az?
Érdekes, egészen eddig azt hittem, ezt a nótát nagy kár volt felvenni az 1997 CD-re! Nekem olyan "ablakzsiráf" hangulata van, nem tudom joban kifejezni.
Dehát most hirtelen bebizonyosodott, hogy vannak, akik szeretik.
Peppers
rumci Creative Commons License 1999.09.30 0 0 41
Az Ő az-zal kapcsolatban pontosan ugyanez az én élményem is, pedig én sem vagyok olyan (igaz, lány sem), aki nagyon akarna gyereket.
Előzmény: kincsem (40)
kincsem Creative Commons License 1999.09.30 0 0 40
A számíthatsz rámmal valóban nagyon alkottak annak idején. Engem is megfog a zenéje nap mint nap. Érdekes, hogy vonatozás közben szeretem hallgatni, amikor kikapcsolok teljesen a világból és "elszállok" a zenével. Na és az is érdekes, hogy én nem vagyok egy olyan típusú lány, aki rengeteg gyereket akar, meg ilyesmi, de amikor hallgatom az Ő az!-t, akkor mindíg arra gondolok, hogy ha egyszer mégis lenne gyerekem, akkor én is így akarok-és fogok érezni, mint amiről a dal szól. Bocs, ha badarságokat írtam volna, de pontosan így érzek. Szóval felemelő...
rumci Creative Commons License 1999.09.30 0 0 39
Sok sikert! A CD mellesleg nemrég újra megjelent, pontosabban CD-n csak nemrég jelent meg az anyag, úgyhogy az nem csak antikváriumban lelhető fel (Hungaroton Gong).
Előzmény: Lappantyú (38)
Lappantyú Creative Commons License 1999.09.30 0 0 38
Akkor megyek is valami antikvárba...
Előzmény: rumci (37)
rumci Creative Commons License 1999.09.30 0 0 37
A Moziklip című film egyik dala (van benne néhány Presser-szerzemény amúgy is). LP-n, MK-n, CD-n is megjelent, nekem megvan videlyón. Egyik kedvenc filmem volt akkoriban.
Előzmény: Lappantyú (35)
rumci Creative Commons License 1999.09.30 0 0 36
Elvarázsolt éj? Annak hol lelhető fel az eredetije? Nem ismerem. Az Éjszakai üzenet album viszont a nagy kedvencek közé tartozik.
Előzmény: Dotis (34)
Lappantyú Creative Commons License 1999.09.30 0 0 35
Jaj. Én meg nem ismerem az eredetit. A Szép holnapos Számíthatsz rám viszont a nambörvan az egész felhozatalból.
Most aztán erősen kíváncsi vagyok, hogy vajon ha meghallanám ezt a korábbi változatot, mit szólnék. Vajon hogyan tudnám én az meghallgatni?!

/me dörzsölgeti a kezét, hogy milyen jó kis új információkat is megtud a topicjából!

Lappa

Előzmény: Dotis (34)
Dotis Creative Commons License 1999.09.30 0 0 34
Bizony, nem is értettem, miért kellett rárakni a rosszabbat a Szép holnapra.
Megjegyzem, az Elvarázsolt dal ugyanígy járt, az Éjszakai üzeneten hallható verzió nagyságrenddel gyengébb, mint az eredeti, 83-as.
Előzmény: rumci (33)
rumci Creative Commons License 1999.09.29 0 0 33
És hogy az a Számíthatsz rám mennyivel jobb, mint a Szép holnap-os.
Előzmény: Dotis (32)
Dotis Creative Commons License 1999.09.29 0 0 32
Én is türelmetlen vagyok, úgyhogy hallgatom. Ma egy fokkal jobban tetszik, mint tegnap meg tegnapelőtt. A második dalban (Ha hinnél valamiben) valóban visszaköszön az Az legyél, akinek látszol dallammenete, vagy csak én hallom úgy? Ha már itt tartunk, összeírtam néhány eldugott Zorán-felvételt, ezek nem a rendes Zorán-lemezeken, maxikon jelentek meg:

Könyörgés (Presser-Adamis) SP, 1976
Az legyél, akinek látszol (Presser-Adamis) SP, 1976
Játssz még (Presser-Dusán) Zorán és Kovács Kati, TOP 11, 1981
Aszfaltrajz (Zorán-Dusán) Budapest Rockandroll, 1985
Számíthatsz rám (Zorán-Dusán) Moziklip, 1987
Ugye lesz erőm? (Bencker-Mandoki-Dusán) Man Doki: Találkozások, 1997
Osztálykirándulás (Presser-Dusán) Koncz Zsuzsa és Zorán, Csodálatos világ , 1998

Lappantyú Creative Commons License 1999.09.29 0 0 31
off. Peppers, jó, hogy újra netközelben! on.

Igen, igazad van, a telefon-minőséges meghallgatás messze nem ér fel az "igazival" és a puszta szövegből, mint korábban írtam, valóban hiányzik a tartalom: a zene.
Csak hát én türelmetlen vagyok. Olyan iszonyatosan türelmetlen, hogy ha a Zoránnak új lemeze jelenik meg, akkor rendszerint egy héten át cseszegetem a lemezboltokat telefonon, hogy na, van már?! (És a válasz: méééééééér, lesz??!!)

Szóval a dalszövegeket olvasgatva én amolyan pre-elsőbenyomást szerzek, keresgélem, hogy melyik lesz az a dal, ami majd a kedvenc lesz és melyiket fogom kevésbé szeretni.
Kíváncsi vagyok, mennyire jönnek be az ötletek.

És azért hálás vagyok a Zoránéknak, hogy így gondoltak a rajongóikra (már megint).

Lappa

Előzmény: Peppers (30)
Peppers Creative Commons License 1999.09.29 0 0 30
Sziasztok!
Az volna a kérdésem, hogy ki hogyan hallgat Zorán lemezt?
Merthogy nekem például nem akaródzik "telefon-minőségben" letölteni az új albumot a webről, még kevésbé a puszta szövegeket olvasgatni. Számomra valamilyen formán szertartás az, hogy nyugodt körülmények között, jó minőségben halljam először az új számokat. Igyekszem a szövegre és a zenére is koncentrálni... Sokszor nem könnyű, de megéri. Más így az első benyomás - ami, mint tudjuk, megismételhetetlen.
Egyébként egy nehezen leírható "kvázi-ezoterikus" :) élményem is kapcsolódik Zorán-konzerv hallgatásához. Walkmanről, félálomban, egy hosszú vonatút alatt, ráadásul messze-messze Magyarországtól... Az 1992-es jubileumikoncert-lemez (azt hiszem, a Nem kell mindig) egyszer csak úgy megszólalt, ahogy még szinte soha nem hallottam zenét! Minden szólamot, minden ütemet kristálytisztán fel tudtam fogni, az egész koncert teljesen átláthatóvá vált a számomra... Akkor éreztem meg, mit jelent valódi odaadással élvezni a muzsikát, és végül is ez is Zoránéknak köszönhető.
Peppers

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!