Jelezd ám, ha székesfővárosunkban jársz, csak össze tudunk dobni egy hasonló szolid eseményt, mint a múltkor (nem Balla-traminit szeretnék kóstolni, á, dehogy... :-))) ).
Nem kell lenézni a csirkét. Én mitizálni sem kell a mégoly jó borokat.
Még nem kóstoltam össze javallatomat, de a virtuális térben továbbra is müxik nálam a dolog.
Csak még egy kis rugózás, a nagybetű (ez is egyben van) még OK lenne, de szvsz egyáltalán nem természetes, hogy olasz rizling, mert idáig egybeírva volt használatos, legfeljebb újabban nem merik egybeírni, mert félnek, hogy az hibás, de miért lenne? Zöldszüret, nagyapa, franciakulcs, svédasztal, angolszalonna, spanyolfal, spanyolviasz, spanyolnátha... Az Olaszrizlinget ne adjuk!
Kaptam AOC Buzet borocskát (D-Ny Fro.), ha nem húzzuk nyárig a következő talit, félrerakom közkincsnek.
Nem a Villányiak védelmében, de azért az áraikkal mások sem bánnak kesztyűs kézzel, ls. Tummerer, Weninger vagy a héten hallottuk egy kereskedőtől, h. Vince B.vel teljesen elszaladt a ló; minden borát 2-3000 ft-tól mérné nagyker áron. (közben a minősége erősen ingadozó)
Örök vita marad; a fogyasztók és kereskedők szerint minden drága; a termelők szerint túl olcsó a portékájuk.
Én már nem vitatkozom senkivel, de Villányban (bordeux-hoz képest) sajnos még semmit sem bizonyítottak az Urak. De már jól élnek. Hála a sznob magyar "borkedvelőknek".
:o(
legy udvozolve es orommel latva, Sozlj hozza a temahoz gyakran es osszd meg velunk elmenyeidet tudasodat :)
"Amit viszont tudni érdemes, hogy nem voltak jobbak, mint a mi kis villányi büszkeségeink!"
Na akkor gyorsan vitat is kezdemenyezek :)
Szerintem senki nem vonja ketsegbe, hogy a Villanyi nagyok egyes borai egy minosegi kategoriaba vannak a bordeauxi kozepesekkel (azert a Margoux, Mouton-Rothschild, Lafite, Latour mas kategoriak).
Viszont a bordeauxi nagyok tetemes resze mar tobb mint szaz eve hozza ugyanazt a csucsminoseget... es az amiert annyiba kerulnek.
Manapsag mar nem az izet fizeted meg egy bornak, (hiszen itt a topicban is koztudomasu, hogy akar 500 forintert is lehet jo izu bort venni), hanem azt, hogy biztos a minoseg, biztos a tartalom... eloszor bizonyitani kellene Villanyban es utann arat emelni... nekem ugy tunik, hogy eloszor inkabb arat emelnek es baromira nehezukre esik bizonyitani.
" Itt az is lehetett hogy a bor elkezdett átalakulni és a vásárló nem azt kapta amit várt, amit anno 1-2 hónappal azelőtt kostólt."
lehet :) de nem valoszinu.
A palackos erleles soran a pozitiv valtozas olyan lassan tortennek, hogy azt 1-2 honapos viszonylatban nehez megmutatni. Ahogy cere is irta az alapvetes az 1-2 ev, hogy a bor kiheverje a szures/fejtes/derites terrorjat.
Ja es meg egy vicces dolog :) A pinceben hordobol kostolt bor mindig sokkal jobb lesz mint egy lakasban palackbol :) A pince illata, levegoje, hus klimaja es az egesz hangulat annyit tud javitani egy bor izen, hogy csak na :) Ezertvagyok en nagy hive a pinces borozasnak.
Nagyritkán beleolvasgatok a dolgokba amiket itt írtok. Magam is borkedvelő vagyok. Szeretnék néhány szóban hozzászólni a szárimage és hasonló dolgokhoz. Azt nem mondhatom el magamról, hogy a világ összes borát kóstoltam már, de volt szerencsém a magyar "sztárborok" mellett belekortyolni néhány igazán nagyra értékelt (magyarul:bazi drága) francia vörösborba. Nagyon jók voltak! Amit viszont tudni érdemes, hogy nem voltak jobbak, mint a mi kis villányi büszkeségeink! Én merem állítani, hogy Gere Attila, Tiffán Ede csúcsborai minőségben már igenis ott vannak a világ élvonalában. Ami viszont fontos dolog, hogy Bordeuxban én rossz bort nem ittam. Csak apró nüanszok választották el egymástól a borokat. A több száz kóstolt bor közt voltak ugyan egyéniségek amelyek kilógtak a sorból, de meg kellett állapítanom, hogy csak igen tömény, gyönyörű borokat ittam.
Sajnos Magyarországon a két kezemen meg tudom számolni melyek azok a csúcsborok amelyek felveszik a versenyt a nemzetközi porondon. A jó az egészben, hogy már vannak ilyenek! Én a magam részéről soha nem sztárborászoznék, hanem inkább igen tisztelem azokat a termelőket akik felvállalták a minőség egyre magasabb szintre tolását. Ez az én szubjektív véleményem. A Magyar Bor nagyon jó!
A tarn völgye nekem vadvizi evezéssel nagyon bejött, de a borairól nem sokat tudok. föleg könnyű rosékban jeleskednek, azt már ittam, de sokat nem tudok róla. kicsit kiesik az érdeklődési körömből.
cere!
nem második cimkés, ahhoz elég komoly helyen láttam, meg most rocsildék nagyon rámentek a nagy bevásárlóközpontokra, ahol azért 10-20 %-kal jobb árak vannak. ha kell, április végén viszek neked.
Természetesen Olasz rizling. És Rajnai rizling, de Kékfrankos, Szürkebarát. Sajnálatos módon a keresők az egybeírt "olaszrizlingre" sokkal több találatot dobnak ki mint a helyesen, két szóban írtra. Továbbá mivel minden szőlőfajta tulajdonnév, ezért illendő lenne nagybetűvel írni őket, ez alól az általánosságban való hivatkozás tán kivétel lehet (pl. a furmintok idén szépen muzsikálnak) de célszerű a következetes használat. Bár ebben a témában meglehetosen kaotikus a helyzet, Rohály G. Borkalauzában az Akadémiai szótárra hivatkozva kisbetűs írást követ; más szótárak viszont nagybetűt alkalmaznak.
Egy palackállóságra való elökészítés során a legtöbb bort derítik, szürik, amivel nem csak a késöbb esetleges zavarosodást okozó alkotókat távolítják el a borokból, hanem az ízanyagok egy részét is. Ezért teljesen rendben van, ha egy borra palackozás után szinte "rá sem lehet" ismerni.
Egyébként lehet találkozni (föleg külföldön) "unfined and unfiltered" borokkal, pont a fent említett probléma miatt.
A legtöbb esetben a szürés derítés okozta nyúzást kiheveri a bor, de ehhez akár 1-2 éves palackos pihentetnés is szükséges lehet. Sajnos természetes édesborok esetén elkerülhetetlen a szürés - az utóerjedés kizárása miatt.
A Mouton Rothschild ár (54 Eu) elég hihetetlennek tünik, szerintem az valami második címkés bor.
Nyelvészet, de ON: mi ez most, hogy az olaszrizling olasz rizling? Nekem elég hülyén fest, a Borbarát nyomja, de ott sem egységes, hol így, hol úgy. És akkor majd jön a kék frankos meg szürke barát is? Más: bozsolé, ez így szép, teccik, mint rozé és nem rosé, de legyen nagy B, mert az már szvsz nem helyes, hogy az itthoni újbort is bozsolénak hívjuk ("a Bock bozsoléja"...), mert azért ez elsősorban földrajzi elnevezés, és mi sem örülnénk, ha mondjuk csak azért, mert azonos technológiával készülne, máshol is tokajinak hívnának egy bort!
Befigyelt 1 palack Les Pasteliers nevű francia bor(Cotes du Tarn), Gamay fajta, a 2002-es párizsi borversenyen bronzérmet kapott a címke szerint, érdekes bársonyos, tanninos íz, elsőre a csokoládé selymessége ugrik be, bár kissé lágynak találtam.
Tomlaker, ismered?
A gond talán az lehetet, hogy nem volt elég stabil a bor, de a palackozás után szállítás közben is történhet valami. De ez bármelyik bornál előfordulhat. Viszik TGK-val hajóval és egyéb gépjárművekkel, ami rázza ki van téve minden hőmérsékletnek, de ma már olyan szakszerűen csinálják ezt, hogy ilyen minőségromlás nem következhet be. Itt az is lehetett hogy a bor elkezdett átalakulni és a vásárló nem azt kapta amit várt, amit anno 1-2 hónappal azelőtt kostólt.
Szerintem inkább a palackozás közben rontottak el vmit. Tény hogy a palackban változik a bor, ezt nevezik palackos érlelésnek, de az alapján amit leírtál, nem ez történt
szerintem persze
Amit te kismértékű fejlődésnek nevezel az is nagyion fontos része a bor fejlődésének. Csak egy történet: Volt egy illető aki megkostolt egy kíváló minőségű vörösbort (fajtát termőhelyet évjáratot nem tudok)hordóból. ezt palackoztatta és 1-2 hónapra rá meg is kapta a palackozott bort majd visszaküldte, mert ihatatlannak tartotta.
Ennyit számít hogy palackba került a bor, szállították stb..., De ez történhet természetesen jó irányba is de ne haggyuk figyelmen kívül hogy számos kémiai reakció a borban csak anaerob körülmények közt megy végbe. A gere merlot-ját én sem akartam ennyire sztárolni sajnálomha így sikerült de szerintem remek bor lesz, ha nem is ez az évjárata hanem a következők