Eredeti orosz vodkával volt a fedélzeten egy nagyon szerény koccintás az átadás-átvételre, amit a gépet megszerző K.Gy. nyugállományú repülőtiszt véletlenül tárolt magánál. Érdekesség talán, hogy mivel ez Il-14T teherszállító volt, az oroszok nem akarták engedélyezni, hogy álló utasok is legyenek az átrepülésen (1987.12.08.). Végül sikerült elintézni, hogy öten jöhessenek (K.Gy. 2 PG fotós, P.J. a múzeumtól és egy tolmács a PG-ből).
Viszont maradt még a gépben egy kis benzin, ami sokak fantáziáját mozgatta az ACE-nál. Hiába csak Tökölről jöttek át (mindössze12 percig tartott), valamennyi kis navigációs tartalék akkor is kellett. Azt már nem tudom, sikerült-e privatizálni, illetve egyáltalán mi lett vele. Leszállás után az oroszok csak a válasz-jeladójukat szerelték ki meg még pár speckó rádiós cuccot. Azt csak vélelmezni tudom, hogy a szesztartály üres volt.
A gépnek egyébként december 31-én járt le az üzemideje, így elméletileg addig még fölszállhatott volna. Tehát 100%-osan üzemképes volt, és ha azóta sikerült egyben tartani, akkor valóban egy nagyon fontos műszaki emlék.
Kicsit hasonló történet, legalábbis anyagszinten. A 70-es években a Pósta Honeywell gépe mellett dolgoztam (remélem, már elavult...), ott a szalagos tárolók fejét két anyaggal lehetett tisztítani: triklóretilénfluórcianiddal, vagy tisztaszesszel.
Az ilyen tárolók recergazdája a naaagy Szovjetúnió volt (a bolgárok később szálltak be), jött ám Iván a Távíró utcába a masinájához. Egyből közölte, hogy a triklórbudadiénakrilnitril nem jó, tiszta szesz kell, mert akkor jobb a bitrét. Hozattak is azt. Aztán láttuk, hogy a naaaagy mágnesszalagos egységek mögött kortyolgatja a tiszta szeszt.
Rábeszéltük, hogy ne úgy tisztán. Vettünk görögdinnyét (érdeklődve nézte, hogy ez milyen déligyümölcs...), beinjekcióztuk a tisztaszeszt a dinnyébe, rátettük a hideg levegőt befújó rácsra és ott hagytuk 2-3 órára. Aztán megettük az egészet. Minek hatására úgy beseggeltünk mindahányan, ahogy kell. De a Honeywell működött.
Na csak egy kis ON hozzászólás levezetésnek a fokhagymás tej után, mert furdal a lelkiismeret. Egy veterán korú hajózószerelő mesélte, hogyan tűnt el az Il-14-esről a tiszta szesz szerinte kb. 1965-ben, amit a homloküveg és a srófok jégtelenítéséhez írt elő az eredeti orosz technológia. Az üveget normál esetben elektromosan és meleg levegővel kellett jégteleníteni, csak nagyon erős jegesedésnél lehetett bekapcsolni az alkoholszivattyút. (A srófok csak szeszt kaptak).
Állítólag a társadalmi tulajdon fokozottabb védelme miatt került sor rá, mivel az etilalkoholt úgymond nem rendeltetésének megfelelően használták fel. Gyengébb fantáziájúaknak: ha nem volt jég, akkor is volt jég... Az aljas merénylet az lett, hogy áttértek a piridinnel készített denaturált szeszre. Ettől kezdve tiszta szesz kivételezését állítólag csak a műszakiak nagyfőnöke személyesen engedélyezhette szigorúan labor-célokra. Így zárult le egy szép korszak, ami előtte a Li-2-eseken is működött. Cpt. Á. L. egyszer Debrecenben elkaszálta a törővéget, az ivánok secc-perc alatt kicserélték, kérdezte Laci bácsi, mivel tartozik? Mondták semmivel, de hazafelé erősen figyeljen az időjárási viszonyokra, mert közben kiszolgálták magukat és leeresztették a munkadíjat.
Előre is bocsánatot kérek az ontopik hozzászólásért, akit esetleg zavarna, kérem, ugorja át! :-)))
Ma kipróbáltuk a reweeltávolító csodamasnát. Szenzációs eredményt produkált - csak sajnos a mi céljainknak mégsem felel meg!!
Ugyanis a letisztított felület szép rücskös lett, ami ugye festés esetén kifejezetten kívánatos, mivel remek tapadást biztosít a festéknek. Ugyanakkor a mi tervünk az ablakok szemöldökvonala alatti rész natúr fémszínű lakkozása. Hát, sajnos ez kizárja a masina alkalmazását, hiszen a polírozás hatalmas feladat lenne, ráadásul a lemez vékonyodásával is járna.
Endrével rogvest telefonos konzíliumot :-) tartottunk, és abban maradtunk, hogy a vegyszeres tisztításé a pálya.
Holnap egytől kenyünk, ha a Jóisten is úgy akarja!
"De ezek szerint van trikó-márkaszerviz itthon... :))"
Ne menjünk bele. Az eredményeket tekintve szeretnék inkább Ausztriába TB-t fizetni...
OFF:
Januárban műtöttek 3 db koszorúér cserével (tüzelőanyagszivattyú tápkábelek). Kikötötték, hogy rekreáció, 3 havi próbaüzem (műszaki berepülés) után kontroll köll. Ez lett volna most, kaptam időpontot. Igenám, de egy gyomor-refluxos rosszullét miatt ismét kórházaztam. Sebaj, elmentem a szívrendelőbe a megbeszélt időre, erre mondja a kislány,hogy kórházi kezelés után 10 napon belül nem vehetnek fel rendelésre. Mondom, nem szívvel voltam, hanem gyomorral. Aszongya, akkor sem! Ez a törvény maga, kérjek új időpontot a szívdokitól. Mondok: mikorra lenne? Aszongya: Augusztus 8.
Kiszámoltam: - Január negyedike és augusztus 8 közt épp "szűken" telik le az a 3 hónap, mikor meg kell állapítani, hogy a kicserélt tápkábelek működnek-e. Kismértékben tajtékoztam a néninek, mire kijött az orvos. Elég hamar átlátta a helyzetet, és FUSIBAN megvizsgált, gyógyszerelést módosított úgy, hogy ne legyen nyoma a számítógépen. Csúnya is lett volna ha az általam is fizetett TB rájön, hogy igénybe vettem arra, amire való :))))
Dehogy storno! Akkor rakjuk fel az első fehér réteget.
Ahogy korábban írtam, a Petőfi Csarnok-béli rendezvény miatt egy picit később, kb. fél1-1 körül kezdenénk, természetesen iszonyú jó tempót diktálva, hogy estig elkészüljünk.
Örömmel látom, hogy vigyáztak rá. Egynehány dolgot a műszerfalon a tanítványaim ráztak gatyába, illetve cseréltek.
Feltétlenül hívjatok, mielőtt a betümaszkolásos dolog beérik. Fizikai munkában sajnos még nem tudok részt vállalni a szegycsontom, bordáim, (törzskereteim) hosszú gyógyulgatása okán, de művészkedni szívesen megyek :P
Nem jól láttad. Három olvtársad küzd a súlyfelesleggel. :-)) Egyébként természetesen a feladatkörök kompatibilisek egymással, szabadon felcserélhetők. A lényeg, hogy legyenek szorgos kezek. :-)
Ha jól láttam a képeken, legalább 1 olvtárs súlyfelesleggel küzd, miért pont én, az egyszálbélű vékony bölcsész vagyok a jelölt erre a sportágra? :))) Na jó, mit dumálok, teszem majd, ha arra kerül a sor, amit kiosztanak. :)