Utazások,fotók,élmények-beszámolók,vasútgépészet,vasúttörténet Győrtől-Sopronig,Soprontól-Szombathelyig és majdan Szentgotthárdig,Soprontól-Ebenfurthig,Fertőszentmiklóstól-Neusiedl am See-ig és Celldömölktől-Fertőszentmiklósig (anno).
Köszönöm! Arra nem emlékeztek véletlenül, milyen kocsik voltak a nk.-i részben és hány darab?
Nekem úgy dereng, bautzeni kocsit nem láttam, csak CAF hálót és fekvőt, talán 1h+2f? Első osztály, étkező és másod osztály milyen kocsik voltak és hányan voltak?
A belföldi rész Sopron felé a vonat elején volt, a termes kocsik és hálók a vonat végén.
A belföldi részben Sopronig lehetett utazni, viszont a határellenőrzés a vonaton volt. A belföldi kocsik a GySEV Szilivel együtt mentek tovább Ebenfurth-ig. Ott akadt le a magyar mozdony az IC kocsikkal.
A nemzetközi rész innen ment Bruck/Mur-ig, ahol hozzácsapták a grazi vonatrész végéhez.
Visszafelé Ebenfurt-ban a leakadó ÖBB gép helyére állt a GySEV Szili a zöld-sárga IC kocsikkal, amikre Sopronban tudtak felszállni a belföldi utasok. Akkor még kifelé és befelé is az 1. vágányra fogadták Sopronban.
Nem tudok, személyesen csak onnan tudom ezt a történetet, hogy deutschkreutzi közösség meghívja 5 évente azokat akiket segítettek anno amikor hátrahagyva mindenüket menekültek nyugatra. A deutschkreutz lakosság pedig akkor segítőkész volt, élelmet adtak, szállást meg mindent amiben akkor pillanatnyilag tudtak segíteni. Ezekre a meghívásos rendezvényekre elmennek a menekülteken felül azok akik akkor segédkeztek a további nyugatra menekülésre vagy az a 3 személy akik korábban mérték fel a terepet a szöktetésekhez. Vagy a határnyitás előtt az alatt készítettek VHS szalagra felvételeket. Ebben volt az a rész ahol én már zöld-sárga GySEV kocsikat véltem felfedezni 1989-ben. Ebben a filmben ha összeadva van 1 perc vasúti vonatkozás akkor sokat mondok. Viszont a felvétel bő 2 óra. Indirekt módon került bele a vasút pl. 85-ös út mellett halad a Trabi sor a határ felé és az út mellett halad el egy ablakos vonat. Vagy a hátrahagyott sok DDR-es kocsi a kópházai határnál, a háttérben pedig elsuhan egy ablakos vonat.
Persze ki mit ért "akkor" alatt. Én a schengeni csatlakozásról beszéltem, ami 2007-ben volt. Az azt közvetlenül megelőző időkben a nyitottperonos meg az ABb már sehol nem voltak.
Bécsújhelyre IC-ként pedig az 1000V-ra képes dunakeszi IC-kocsik (20-33 1xx) jártak át. Ezeknek Wulka is lett akkor a honállomásuk.
A belföldi rész IC kocsijai az elsőn vártak addig, ameddig be nem érkezett a nemzetközi rész 6 kocsija általában a 2. vágányra. Határőrök várták már a vonatot elejénél, végénél. A leszállókat bekísérték a nemzetközi váróba, a többieket a vonaton ellenőrizték. közben a szili lejárt a vonatról, utána a belföldi stokk előre húzott és visszatolt. Ameddig az ellenőrzés tartott, nem lehetett a nemzetközi részre felszállni.
technikai közlemény: valamiért a dokumentum kezelőm Deutschkreutz szóból kivette a T betűt. Emiatt lett 2x helytelen a korábbi hozzászólásban. Most már módon írtam ide és nem vette ki.
Én gyerekkoromból emlékszem a 90-es évek elejéről, hogy a Ciklámen expressznek volt Wr. Neustadti stokkja 2143-assal vontatva, de arra már nem, hogy ezek milyen kocsik voltak. Uic-X, Spantenwagen, Schürzenwagen???
Ha már szóba került Deutschkreuz felé közlekedés meg a határellenőrzés
5 évente van egy esemény Deutschkreuzban - Flucht aus der DDR -, amikor is a határnyitással kapcsolatos eseményekre emlékeznek vissza. Ezáltal a 30-ason ott voltam és megismerkedtem pár emberrel. Innen kaptam egy VHS kazettát meg láttam fotókat amik kapcsán tettem itt fel kérdéseket.
Egy akkori NSZK-s készítette a határnyitás előtti napokban/órákban a filmet, valamit a 80-as évek közepétől rendszeresen járt mint alibi turista Ausztriába majd onnan Magyarországra. A felvételei alapján amik Wr. Neustadt - Sopron - Oberpullendorf viszonylatban készültek 5146-6546 és 2043 vegyes tarka kocsikkal jártak oda-vissza.
A határellenőrzéssel kapcsolatban próbáltak tapasztalatokat szeretni, hogy hol lazább esetleg a dolog? Ugyanis akkoriban a csempészés nagyüzemben volt Magyarországon keresztül, de a járgányokba elrejtett DDR-esek sok esetben buktak a csempészekkel együtt, nem egy esetben tragikus kimenettel végződött.
Ennek a kifinomultabb változata volt az amikor pl. gyerekek vagy max 20 éves korig NSZK-s polgárok papírjaival léptettek nyugatra NDK-sokat. Itt hajvágás meg egyéb vizuális hozzápasszintás után még jött a határátlépéskori kérdésekre felkészítés. Ez a figura néhány honfitársai kíséretében éveken át figyelte, hogy Sopronból mikor és melyik irányba na megy milyen alkalommal lehet kedvezőbb vonattal nyugat felé kijutni?
A magyar szerveknek akkor ők szimpla nyugati turisták voltak akik pénzüket itt akarták "elherdálni" és nem gondoltak arra, hogy akkori modern VHS kamerákkal meg komoly fotoaparattal nem a Pusta meg a Gulasch amit akarnak megörökíteni, hanem más. Tucat fotó meg felvétel van nekik a határokról, az egész ellenőrzési proceduráról. Ezt elemezték és tudtak pár akkori DDR polgárt így nyugatra menekíteni.
Egész pontosan akkor még nem volt IC, csak expressz, de igen, egy 20-80-as és egy 39-80-as kocsi ment tovább Bécsújhelyig.
De a kedvencem a kora esti Felsőpulya-Bécsújhely ÖBB-személy volt 2143-mal (esetleg 2043-mal) vontatva, a legváltozatosabb kocsiösszeállításokkal, a vonat végén a leakadó, egyik végén nyitott peronos kéttengelyes motormellékkocsival. Erre a vonat elmenetele után rázárt az ABb (később az egyik, aznap ott pendliző Rába-Balaton, végén már V43+Bh) amely Ebenfurtig vitte.
Szerintem a legizgalmasabb időszak ez volt Sopron GySEV-en...
Az I. vágány elkerítése egészen a schengeni csatlakozásig megmaradt. És olyannal is meg volt spékelve hogy az IC-k 2-3 kocsija Bécsújhelyre ment tovább és az I. vg-on osztották meg a stokkot. Megérkezett Győr felől, belföldi utasok le, belföldi kocsik le, utána jött a kordon és a vonaton maradtak ellenőrzése.
> Hogy oldották meg 1988-ban a határellenőrzést? Hogy választották szét a belföldi és nemzetközi utasokat?
Az első vágány nyugati oldalán külön váróterem volt. Az osztrák vonatok érkezésekor elkerítették a peron nyugati részét. Határőrök áltak a vonat végén a vonat mindkét oldalán.
> Mi alapján nem stimmelhet az évszám?
Konkrét számokat most lusta vagyok keresni, de emlékezetből:
- A V43 320, 323, 327-330 akkor és még jóval később is MÁV-os gúnyát hordott.
- A filmen feltűnik egy MÁV-os Szergej, a vörös csillagnak már a helye sem látszik.
- Minden GySEV-kocsi már sárga sávos.
- Egyetlen ABb motor sem tűnik fel, holott a GySEV 2, de legalább a félreállított MÁV 604 és 610-nek látszania kellene.
- Egyetlen Bz vagy Dacia, sem a Mazsola nem tűnik fel.
- A Rába-Balaton mellékkocsi már a sárga sávos festését viseli.
- Eléggé csendes a pályaudvar, holott abban az időben onnan indultak Ebenfurt felé a tehervonatok, egyszerre több is állt benn, élén V43-mal, olykor Szergej tológéppel.
- A szombathelyi személyek ekkor mintha még nem 20-17-es kocsikkal jártak volna.
- Ami még nem jut eszembe, a többiek még biztos tudják a sort folytatni.
Pedig mit nem adnék egy tényleg 1988-as videóért a Sopron GySEV-ről... :(
Sopron a mindössze 3 peronos vágánnyal elég érdekes lehetett. Egy vágányon egy osztrák, egy pécsi és egy győri személy :)
Hogy oldották meg 1988-ban a határellenőrzést? Hogy választották szét a belföldi és nemzetközi utasokat?
Deutschkreuz felé milyen gyakran járt vonat és honnan közlekedett?
Mikor épült meg a második szigetperon?
Ami érdekes a felvételeken, hogy 1988-ra nagyjából minden kék vagon megkapta a sárga csíkot. Sáfránysárgát? Néhány V43-as citromosabb sárgát kapott. Mi volt ennek az oka?
Mi alapján nem stimmelhet az évszám? Hogy hagyták az embert filmezni a határon? Van valami, ami alapján lehetne pontosítani?
Fertőszentmiklóson a 2 GySEV meg 2 ÖBB vagon egy szerelvényben közlekedtek Nezsíder felé?
Az a takaró tábla két alakjelző árbócra helyezve,valamikor az 1970 -es években került oda azután, hogy egy 424-es gőzössel vontatott tehervonat Nagycenk irányából az osztrák vonatnak szabadra állított bejárati jelzőt elnézve ,azt a saját vonata részére értelmezte az állomásra behaladt felvágta az 1-es számú váltót.Az érkező ÖBB vonat szerencsére időben észlelte az eseményt és sikerült megállnia.Azt mindenki gondolhatja,hogy ez a Kádár rendszerben mekkora cirkuszt jeletett a baleseti mellett politikai oldalról is.Ezután rendelték el a szombathelyi MÁV igazgatóságnak a takarólemez felállítását.Egyébként az is megtörtént már Harkán régen Magyarfalván ,hogy ÖBB vonat haladt be tilos bejárati jelző mellett.
az, hogy a vonal építésekor ott volt-e az eredeti funkcióra értettem (jelzō takarás) és nem a feltételezett/téves határvédelmire. Tehát eredetileg gondoltak-e a zavaró, kétértelmū jelzō elnézésre vagy történt egy konkrét eset ami miatt oda építették?
köszönöm a gyors választ. Ezek szerint ott készültek a fotók ahol korábban gyanítottam. Viszont az objektum kapcsán többeknek a határvédelemmel kapcsolatos funkciós tippjei voltak. Történt esetleg olyan eset ami miatt oda került vagy így épült a vonal meg anno?