Hát ez az! Én is mindig a KöHÉM rendeletekből indulok ki, de pl. a műszaki vizsgás (rém)történetek többsége arról szól, hogy sokszor Gipsz Jakab vizsgabiztos sincs tisztában azzal, hogy mi merre hány méter. Vagy határozottan állít hülyeséget. Vagy fel sem tűnik neki valami orbitális engedélyköteles átalakítás van a szeme előtt. Vagy tudja ő, hogy hol hibázik a gép, de Szent István és Deák Ferenc elhomályosítja a látást...
Én úgy tudom (de lehet, hogy ez is téves információ), hogy a vizsgaállomások kapnak ilyen-olyan elvi és gyakorlati útmutatásokat, jogértelmezéseket az NKH-tól, ami alapján a vizsgáztatásnak kellene történnie. Ha ez igaz, akkor nekünk ezekbe az irányadó anyagokba kellene belelátni, mert szerintem azokban (vagy azok figyelmen kívül hagyásában) található az "egyik állomáson elfogadják az átalakítást, a másikon kiszórják" anomália forrása. Meg persze abban, hogy boldog-boldogtalan vizsgáztat az országban, felénk három kategória van: a rettegett NKH állomások, a nagyjából szabályos nagyobb állomások (pl. márkakereskedések) és a "megoldjuk" kisebb állomások. Az NKH saját állomásain a buktatáson nagy hangsúly van, hiszen az termeli a lóvét (például sok a büfékocsi által berendelt gép). A márkakereskedésnél ez amolyan plusz szolgáltatás, amit persze megelőz az állapotfelmérés és szükség esetén javítás, tehát nekik az átnézésben és szerelésben van a pénz, a "megoldjuk" állomásoknál meg az termeli a bevételt, hogy mindenki oda hordja a necces gépeket, így bár a vizsgadíjból ugye kicsi a jutalék, de cserébe nagy a forgalom, hiszen 10 év fölötti a magyar gépjárműpark átlagéletkora... Némi rozsda, picit csöpögő főtengelyszimering, kőfelverődés miatt enyhén repedt szélvédő vagy lámpabura meg egy kis matatás a CO szenzorral belefér az ilyen korú gépeknél, fék, futómű és kormány legyen rendben, oszt' csókolom.
Na meg persze van a levelező tagozat, ez nem állomás, hanem kontaktfüggő, NKH állomástól a márkakereskedésen át a "megoldjuk" állomásig mindenhol van olyan vizsgabiztos, aki "gondol előre az öregkorára", náluk 4 kerék és a működő világítás az egyetlen követelmény. Szóval hiába a KöHÉM 5,6 (ami azért önmagában is vita tárgya lehet néha), ha a végrehajtás teljesen állomás-, és személyfüggő.
A gyártó csak akkor adhat műbizonylatot, ha az adott eszközt az adott felszerlési móddal engedélyeztette a konkrét típushoz.
Ami univerzálisan szerelhető a KÖHÉM 6-nak és európai megfelelőinek alapján, azon van E jelzés, ahhoz nem kell műbizonylat.
Kötve hiszem, hogy lenne magyar műbizonylat bármilyen csörlőről, talán azt tudom elképzelni, hogy mondjuk Warn lökhárítóhoz és csörlőhöz létezik TÜV-engedély, amit el kell fogadnia az NKH-nak itthon is (mé ha nem is szeretik az ilyet).
De ez abszolúte nem használható a házilaghegesztettük lökhárító + metróscsörlő házilag felszerelve kombinációhoz.
Az ilyen megoldásokat elvileg egyediben kell engedélyeztetni és beíratni a forgalmiba, mint átalakítás. A gond csak az, hogy a jogszabály igen ködösen írja meg az engedelyezés feltételeit, és a t. hatóság mindenféle belső szabályozásokra hivatkozva gyakorlatilag lehetetlenné teszi az ilyesmit, de legalábbis addig bonyolítja, hogy nagyon kevesen szánnak rá annyi időt és pénzt.
Ez a téma megérne egy alapos utánajárást, de ez sokkal-sokkal nehezebb ügy, mint az erdős, tapasztalat...
(Lásd a történetet a srácról, aki egy VW Bogarat alakított át kabrióvá, majd próbált engedélyeztetni. Berendelték a KTI-hez egy vizsgálatra, amiről a helyszínen derült ki, hogy arról szólna, hogy x méter magasból ledobják az autót...)
A több autóval menés egy nagyon jó dolog, hiszen van, aki kihúzzon abból az irányból is, ahol nincs csörlőd, illetve eke hiányában tudsz a másik autóra kötni.
De visszaemlékezve azokra az időkre, amikor a csörlő még egy megfizethetetlen dolog volt (annyiba került a legolcsóbb, mint az autóink kompletten), nagyon örülök, hogy van csörlőm. Valahogy mindig megoldottuk végül, de sokszor volt olyan, hogy több időt töltöttünk egyetlen mentéssel, mint a túra többi részével. Arról nem is beszélve, hogy mennyit rángattuk szerencsétlen autókat össze-vissza, meg hogy mennyivel rövidítettük le a kuplungok élettartamát...
Én személy szerint azt mondom, hogy az első beruházás mindenképpen egy normális gumi (látogatni kívánt helyektől függően AT és extrém minta közötti sávban), de a második helyen a csörlő áll.
Hiába van akárhány zárad, meg rettenet áttételed, ha a kocsi a hasán fekszik, és a kerekek csak a levegőben pörögnek, akkor ott csak a kötél segít.
Meleg, nyári estén ültünk nálad az udvaron az olajos nadrágoktól megfestett kempingszékeken és röhögtünk Tie-on, azon a címeres ökrön, hogy micsoda trójai falovat kapott ajándékba, amikor a Velvet hasonmás versenyén megnyerte Jáksó ezüst Range Roverét, amit a kétállú[...] Bővebben!Tovább »
Igen. Ha van mihez kötnöd (fa), vagy a horgony bele tud kapni a földbe, mert a felső 40 - 50 centi épp nincs csonttá fagyva. Az említett esetben ez volt a helyzet.
Én -6 fokban, a jeges vízbe lábszárközépig beszakadva, elfagyott ujjakkal cibálva a hi-lift jeges, megszorult irányváltóját szoktam azon merengeni, hogy a bélyggyűjtés nem is olyan hülye hobbi. :-)
Az üzemanyagárakat tekintve úgy néz ki, hogy jelenleg 20-30.000-ért tudok/nék megtankolni. Ez már annyira fáj, hogy inkább tartós fogyasztási cikket veszek, pl. relé. Így lesznek igen jó gépjárműveim, cserébe nézegethetem a garázsban.
Bélyeget kellene gyűjtenem, állítólag mutogathatnám a csajoknak.:-)))
Nekem a horgony nem központi kérdés, mert errefelé szinte mindig van fa lőtávolon belül. Emiatt 20 kilókat nem akarok cipelni, meg úgyis mindig van a kocsiban hólánc, waffle board, ásólapát stb, egyelőre csak elvi szinten foglalkoztat, hogy mennyire hatékony a karós rendszer, mert ebből viszonylag kicsi (jól pakolható, ülés alá bedugható) holmit lehet összehozni, a sufniban meg ilyesmihez mindig van alapanyag.
Egyébiránt ez az iromány tényleg csak a mentési alapokat írja le. Mit mivel, és mivel ne csinálj. (Pl. Mé ne ráncsá' vontatókötéllel? Vagy hogy ha már elakadtál, akkor gondolkodj, mielőtt nagyobb bajt csinálsz.)
"valami nagyon olcsó, nagyon egyszerű, nagyon kicsi és könnyű dolgon agyalok" Erre egy ferdítéssel válaszolnék:
Kicsi, olcsó és praktikus. Bármely kettő tetszőlegesen választható.
- ami olcsó és kicsi, az nem praktikus,
- ami kicsi és praktiukus az nem olcsó
- ami praktiukus és és olcsó az nem kicsi (az enyém ilyen)
Nem tudom mire jó ez a három karós megoldás, nem használtam ilyet, de a klasszikus pull-pal típusú cucc magát húzza bele a földbe nem kell leverni. Ha kijöttél, akkor hátrafelé VISZONYLAG könnyen ki tudod húzni. A karókat be kell kalapálni, a végén valahogy kicibálni, és szerintem nem lesz kissebb, mint a klasszikus horgony.
Nekem egyébként egy pull-pal szabásminta alapján gyártott darab van. Nem összecsukható, hanem szétszedhető, és talán ha 20-25 kiló az egész. :-)
Mihez képest? Ahhoz képest, hogy pár méter kábelről meg egy-két kis fekete dobozról van szó, drága. Ahhoz képest, hogy milyen a lángoló autó, a fára húzott gép vagy az egész éjszakás "kéne találni egy traktorost, mert besz*rt a csörlőm" bóklászás, olcsó. Bele kell kalkulálni a csörlős beruházás végösszegébe, és akkor nincs meglepetés. Ahogy egy autó vásárlásakor is bele kell kalkulálni a vezérlés, olaj, szűrő stb cseréjét.