Én szinte minden vizes-gázos dolgot csak villáskulccsal szerelek... csőfogóval csak szétba..ni lehet, főleg a csaptelepeket meg a finomabb szerelvényeket (ötrétegűre való idomok, stb,)
Csőfogót már csak az ósdi vas idomokra kell használni - bármire, amin lapolás van, arra én nem.
"...amit az nem fogott meg, arra volt a franciakulcs..."
Ez egy olyan szerszám ami nem jó semmire,pláne amire kitalálták. Nem lehet rendesem megszorítani a pofákat,ívesre vannak kiképezve ami a rendes pozícionálásra alkalmatlan,a lapolásnak így nem az egészét fogja, a két féldarab játéka miatt garantált a lesarkítás ha csavart vagy anyát akarunk vele oldani lazítani. Legalább szögletes lenne a két pofa.... Órmótlan eszköz,mert szerszámnak nem tartom.
Semmi másra nem tudom értelmesen használni mint lapos anyagok hajlításakor,arra megfelel de mint írtam az íves pofa miatt az is csak fentartással.
Közlekedési táblán a szervíz közelségére utal mintha a szerelők univerzális "szent szerszáma" lenne.
Egy állitható fogó a lényeg. Mondjuk én nem használnám ilyen szép csavarokhoz,sajnos csőfogóhoz hasonlóan felület rongáló,és esztétikát pusztitja. Esetleg,az egyébként is elrozsdásodott anyák megfogásánál ajánlott,ezek kidobandók,meg valójában más szerszám nem használható. Na ide való a vizpumpafogó,vagy a csőfogó,vagy a svédfogó......
Minél több a lap, annál könnyebben lehet szűk helyen használni, mert annál kevesebbet kell tekerni a csavaron, hogy egy lappal odébb rá tudd tenni a kulcsot.
Az úgy van, hogy a páratlan lapszámú csavarfejnek nem sok értelme van, mert nincs két párhuzamos lapja, ezért villáskulcsot nem lehet csinálni hozzá.
Nyolc lap fölé meg nem érdemes menni, mert az már szinte kör.
Marad tehát a 4, a 6 és a 8 lap.
Minél kevesebb a lapszám, annál jobb mechanikailag (kevésbé szeret elnyalódni, nagyobb erőt tud átvinni).
Másrészt minél több lap van, annál kisebb a fej, és annál kényelmesebb használni, mert több irányból rá lehet tenni a kulcsot.
A hatszög egy jó kompromisszum, ezért van ez szinte mindenütt.
A négyszögfejet ott használják, ahol a csavar nem egyszeri rögzítésre szolgál, hanem üzemszerűen oldani, meghúzni kell, pl. esztergapad késtartó, marógép behúzószár stb. Vagy kisebb méretben: műszerek centráló hernyócsavarjainak a feje.
A nyolcszöget meg nagy méreteknél szeretik: pl. a Lánchídon a láncszemeket bazinagy nyolclapú anyák fogják össze.
Jó.....aláirom,hogy a nem párhuzamos kulcs,amit ehhez gyártanak,működik,mert a kúp miatt rászorulhat,de mi történik,ha csak negyed fordulat lehetséges a meghúzáskor,vagy lazitáskor........!? A kulcs nemfog rámenni a nem párhuzamos laptávolság nagyobbik méretéreeeeeeee....... Bocs,csak járt az agyam betűk formájában.......
....És a csőfogó sem feltétlen cső fogásra alkalmas csak!!Szinte mindent is megfog!És ez éppoly egyszerű, mint a csöves, csővel foglalkozó! emberek Aki csak colméretben tud gondolkodni !Az áramló közegekre ma is ott a collos cső!
Valóban az honosodott meg , de emlékezzünk vissza a régi négy lapúakra, (az is párhuzamos) én kisgyerekként még csak a villáskulcsot ismertem,amit az nem fogott meg, arra volt a franciakulcs, svéd fogó ,csőfogó.
Csőidomoknál nem kis meglepetésemre többet is nyolc lapú kivitelben kaptam.
OT
Elkezdtem keresgélni, hogy a csőidomok laptávolságára milyen szabvány vonatkozik. Már csak azért is, hogy ne kelljen megvenni minden villáskulcsot mondjuk 18-tól 42-ig. De nem találtam ilyet, mindenféle laptávolságot lehet látni.
"a több bekezdésű menet arra jó, hogy nagy menetemelkedést lehessen csinálni nem túl nagy fogakkal."
Világos, de ez mire jó egy csavar esetében? Menetes orsónál még el tudok képzelni valami felhasználási módot, de már ahhoz is meg kell eröltetnem a fantáziámat.
Esetemben a főorsó házból kivezetett csövön kapott olajzást fénykorában......
A helye a csőnek,sziloplaszttal betömve jelenleg.......
Én motorlánckenő spray-t használok.
Szerintem a kenés spórolását a minimális energia igény is,és lustaság is vezérli. Ugyanakkor a ragacsos zsir jó kenőképességű,sokáig ottvan,és minimális zajcsökkentő hatása is van......
Mostanában elég felkapott téma volt itt a cserekerék, nekem is lenne kérdésem ezzel kapcsolatban.
Eddig ahol én láttam esztergát, ott mindenütt kenés nélkül szárazon mentek a cserekerekek. Soha semmi olajozás, vagy zsírozás nem volt, csont száraz volt minden, ha kinyitották a takaró burkolatot.
Nem kellene ezeket a fogaskerekeket is kenni?
Az főorsóházban a fogaskerekeket olaj keni, Nortonban szintén, akkor ezeket miért nem?