A kérdés definisztikai szubjektivitása oly annyira korrigáltan interminálja a morális egzisztenciámat, hogy ilyen struktúrás precedens még nem fordult elő a praxisomban! :-)))
Mondjuk a zetoromhoz, kell az emeléssel együtt, olyan panhard rudat, vagy mit venni, amit az emelés miatt hátrébb billenő tengelyt ismét vízszintesbe hozza. Ez ugye egy olyan füles végű bazi vas, aminek máshol van a lukasztása az eredetihez képest.
Azaz, a futóművet előre, oder hátrébb tudom billenteni.
Namostand, ha a mérnökúrnak van igaza, akkor a futóművem, az egyik variációban el kell hogy törje a gardánytengölyt. Viszont ez, ebből kifolyólag ilyen autóknál még nem történt meg. Soha.
Szemed előtt van-e olyan szerkezet, aminek 1 azaz egy darab gardánncsuklója van? Mondjuk egy olyan szállítószalag, amelyikre valahol fellógattak egy vellanymotrot, ez 1 csuklón át meghajt egy tengelyt. Így hiányzik a "párhuzamos" ki-behajtás.
Tehát csak hogy lyól értsem, ha a kocsiban menet közben egy szöget leteszek a padlóra, egy másikat meg előre-hátra lóbálok, akkor valami eltörik, mert eltérő lesz a szögsebesség?
Segítek: a "szögsebességedet" úgy tudod eltüntetni, hogy csak a 3 db tengelyed közepében gondolkodsz, a tengelyek-keresztek vast..... átmérőjével nem foglalkozol.
Bár Finichiu szerint az autó egy motorból áll, meg egy-két sallangból hozzá.
Amúgy meg nem kell ilyen szigorúan venni a kardán be- és kihajtó tengelyének a köztes résszel történő azonos szögbezárását (és ennek a szögnek ráadásul egy síkban is kell lennie, hogy ez teljesüljön).
Nekem a versenyautómon a hidak elég erőssen megvannak "tekerve", hogy ne törjön a kardán akkorát. Észre sem lehet venni, hogy a szögek nem jók.
-Gyárilag elég sok autón az első kardán áll egy duplacsuklós kardáncsuklóból (ennél a bejövő és kimenő szögsebesség ugyanaz) és hozzá még egy másik szipla csuklóval a másik végén.
-Pld a GR patrol vagy G mercinél, ahol két "hosszpanhard" van egy hídhoz, a be- és kirugózásnál folyamatosan változnak ezek a szögek (és nem ugyanazok).
-Jeepnél az első féltengelycsukló egy sima kardánkereszt.
"de hogy a tökömben lehet szögsebesség-különbség egyazon forgó tárgy két vége között?"
Bár nem a tárgyalt kardáncsukló esetén fellépő szögsebességingadozás miatt, de ez bármilyen egyszerű tengelynél felléphet.
Természetesen egy brit tudós keze van a dologban. A neve alapján kalóznak is állhatott volna, de neeem, ő méricskélni kezdett a Royal Societyben...
Még valamennyit latinul is megtanult és olyat ejtett ki a száján, hogy: "Ut tensio, sic vis."
Azaz ahogy nyújtjuk úgy nyúlik. Robert Hooke 1660
Kísérleti igazolás: Megfogsz egy vonalzót, bal kezeddel mozdulatlanul fogod az egyik végét, jobb kezeddel elkezded tekergetni. Bal oldalon a szögsebesség 0, jobb oldalon pedig folyamatosan változó.
Úgy,hogy ha két tengelyt összekötsz egy kardáncsuklóval és a tengelyek egymáshoz képest valamekkora szöget zárnak be akkor forgás közben a hajtott tengely szögsebessége periódikusan változik,a hajtó tengelyhez képest gyorsabb ill. lassabb!Ezért kell kettő kardáncsukló,hogy kiegyenlítsék egymást így a behajtó és kihajtó tengely szögsebessége állandó lesz míg a közbenső tengelyé változó!
Ehhez viszont az kell,hogy a hajtó és hajtott tengelyek a közbenső tengellyel azonos szöget zárjanak be a közbenső tengely kardánvillái pedig egy síkban legyenek.
"Amekkora szöget bezár a behajtó tengely és a kardán,ugyanakkora szöget kell bezárnia a kardánnak a kihajtó tengellyel is!Ha nem így van akkor szögsebesség eltérés lesz az ügyből!"
Eznemigaz,....és akkor is az enyém az utolsó szó. :-)
Volt neked terranoood. Első féltengő kicsit lefelé lógott. Megvan? Na, úgy. Erre fel elfordítod a kormányt, és már nem csak lefelé lóg a tengő, hanem a végén el is van fordííva valamellik irányba csukló. Tehát, egyszer függőleges irányban, -ha ragaszkodsz hozzá, akkor ez legyen párhuzamos a diffiházhoz- dolgozik, és a külső vége bónuszként nem csak függőben üzemel, hanem oldalra is sandít.
Elismerem,hogy ez így ebben a formában félreérthető de inkább csak szándékosan.Aki látott már kardánhajtást sőt ha még tanult is róla az tudja mit akartam mondani!