Hetek kérdése és megjelenik (végre) a 24x36 milliméteres szenzorral szerelt Pentax K-1 FF DSLR.
Idevárok mindenkit akit érdekel ez a technika, illetve van információja és ezt megszeretné másokkal beszélni.
"Csak egy kurvaegyszerű példa: kicsi a lakás, nagy a család, kellene a 28-as obi, hogy kényelmesen, szellősen lehessen fényképezni egy családi összejövetelt, de a közepétől eltekintve a minősége botrány, f8-f11-ig kellene rekeszelni."
Kedves Peti!
Nagyon kevés családban tartanak fullfrémes gépet minőségi nagylátószöggel. Ahol igen, ott sem azért, hogy a garzonban összezsúfolt famíliát fotózzák. Ennek ellenére megtartják a születésnapokat, karácsonyt, vagy a hanukát. Ha kedvük szottyan rá, még fényképeznek is, azzal, ami éppen a kezükbe akad, kompakt géppel, telefonnal. Nem az érdekli az embereket, hogy a képszélen a szövésminta pont olyan éles-e, mint középen.
A Pentaxra rengeteg nagylátószög készült, azok mind használhatók lesznek a K-1 gépen.
Én is azt írtam mindig is, és merészeltem olyat is írni, hogy a Pentax jelenlegi objektívkínálata FF fronton nagyon is hiányos, és nem is látszik a hiány pótlása még ígéretek szintjén sem. Erre lett az mondva, hogy ott vannak a régi obik. Amik meg nem felelnek meg minden feladatnak.
Csak egy kurvaegyszerű példa: kicsi a lakás, nagy a család, kellene a 28-as obi, hogy kényelmesen, szellősen lehessen fényképezni egy családi összejövetelt, de a közepétől eltekintve a minősége botrány, f8-f11-ig kellene rekeszelni. Próbálkozhatok kis csoportokkal 35-ös obival, vagy ha kiverem a falat akkor 50-essel is. És erre nincs alternatívája a Pentaxnak, ha nem akarok nagy, batár, drága obikat venni.
Egyébként ha nem sarkítjuk a kérdést, akkor is igaz, hogy nem szar ami régi. Az, hogy az esetek 1ezrelékében egy mostani tervezésű optika jobban teljesít azonos körülmények közt, nem jelenti, hogy a többi esetben ne lenne pariban a régi vele. Akkor meg minek kellene 100szoros árat fizetni a mai tervezésűért?
Ha nálad a taknyolás és a finom elkenés uaz, akkor kár bármiről tovább szót ejteni.
És igen, van amihez kell a finom elkenés, akár a kép közepén is, ha a feladat azt megkívánja. Sőt a kép is "művészibb" lesz tőle. Nyilván makrózni egy másik obi kell majd, azzal pedig nem biztos hogy portrézni érdemes. De ez igaz filmes-apsc-FF digi vázra is.
Meglehet kérni. De úgy gondolod a világ Pentax felhasználói nem fognak ráugrani a K-1-re amint a kezükben lesz? Rengetegen ülnek jobbnál jobb filmes obikon akik epedve várták a FF vázat. Amúgy szerintem a mérnökök is tesztelték hihetelen könnyelműség lenne ha a régi obik bázisát veszni hagynák.
"Szerintem lehet ezekkel az objektivekkel is fenykepezni, vallalhato a kepminoseguk, meg akkor is, ha a modrnebb objektivek jobbak."
Meg ezt is:
"nyitott rekesszel a szeleit elkeni egy kicsit, pont annyira, amennyire egy portrenal szerencses"
Na most, ha valami a szélén taknyol, meg jobb az ami digire van tervezve, akkor mi a kérdésed?
Használod őket, kihasználod a tulajdonságaikat, a hibáik felett szemet hunysz, vagy direkt rájátszol és így készíted a képeid. De ez csak abban a közegben, azzal a képi világgal működik jól, ami rád jellemző. Talán ennél a fotográfia szélesebb körű. Van amire a cipősdoboz lyukkamera is jó, sőt, csak az a jó, mégsem alkalmas számos fotográfiai feladat elvégzésére. Ennek ellenére azzal az eszkábált lyukkamerával is lehet nagyszerű, értékes képeket készíteni.
Mindent meg lehet ideologizálni, még azt is, hogy mi a vállalható. Pl nekem úgy sikerült, hogy nincs keret az újabb fejlesztésűre, és a pénzemért a legjobbat vettem.
Tamron SP adaptall obijaim vannak. De nem csak attól függ ki gyártotta. Használtál már 28-as filmes objektívet digi FF-en? Vagy 35-öset? 20-24-et nem merek kérdezni.
Ki vannak mar ezek probalva. Canonon, Sonyn nagyon sokan hasznaljak oket. A Pentax sem fog maskent viselkedni. A Nikonodra is felrakhatsz jopar objektivet, akar Nikkort, az osidokbol, akar menetest. Legfeljebb nem kell a vegtelent uldozni vele.
Veletlenul talaltam talatam egy sorozatot a Dpreview-n evekkel ezelott egy roman fotostol, aki Nikon D700 vazra tett egy egy NDK Pentacon 2,8/135 os lencset. Telejesen beleszerettem a latvanyba. Gyonyoru! A Pentacon a szarabbik fajta 135-os az endekabol, megis gyonyoruek a fotok. Sajnos nem talalom, de ha valakit erdekel biztosan fel tudja kutatni.
Azonnal szereztem egy ilyen optikat Fuji gepre ( Nikon D200 vaz).Ott is nagyon kellemes volt.
Aztan veletlenul beleakadtam egy C 5D-be, amire egyetlen C potikam sem volt, csak NDK es orosz menetesek.
A Fujihoz 10,5 halszemtol 500 mm-ig teljes optikasorom volt, duplan, fix es vario, de onnantol kezdve nem vettem a kezembe, jobb volt a ff Canon az ezereves vackokkal. Azutan hirtelen beugrott egy 5D2 sokkal nagyobb felbontassal, es azzal sem volt semmi gond. Ki tudtak szolgalni a regi filmes optikak, azokbol sem a legjobbak.
Nem minden a felbontas. A kep az egy komplex egyseg. Vannak dolgok, amiket, ha elemenkent vizsgalunk egeszen mas kovetkeztetetst vonunk le beloluk, mint az egeszebol.
Pld. egy feleseg elemenket lehet rossz valasztas, de osszessegeben meg szerencse, hogy a mienk.
Mindig a kesz kepet kell nezni, lehetoleg kepkent, nem tesztabrakent. Ha valaki mindig mindenbol a legjobbat keresi, orokke frusztralt lesz.
Az osszes okoskodast felirja a gyakorlat. Uj bevonatok, telecentrikus lencsek, es egyeb hangzatos blabla. Az optikak a szeleken mindig is gyengebbek voltak, most is azok, kiveve, ha negy valag penzbe kerulnek.
Az az objektiv, ami regen jo volt, az most is jo. Nem valtozik az optikai tulajdonsaga. Ma vannak jobb optikak, termeszetesen fejlodik a vilag, de attol a regi nem lesz rosszabb. Viszont a kulonbseg olyan nuansznyi, hogy ha csak egeytlen kepet latsz, nem tudod megmondani, hogy az milyen objektivvel keszult. Es itt akar beszelhetunk az 1000, es 100 000 forintos optikarol.
A dragabb cuccc leginkabb az ego legyezgeteseben nyujt tobbet, bar ez is ego kerdese.
Valoszinu, aki beruhaz egy K-1 vazba, az nem a menetes Takumarjait akarja helyzetbe hozni, de, ha rateszi nem fog csalodni.
Biztos lesz kishazánkban 1-2 tesztoldal, ahol ki fogják próbálni a K-1-et. Nem lenne egyszerű valamelyiknek felajánlani néhány filmes obit tesztelési céllal? Vagy a Fotoplus-nak, nekem jó fejnek tűnnek, és vannak ott olyanok, akik a szívükön viselik a márkát. plusz 50 kattintás egy tesztgépbe nem oszt nem szoroz.
Most ár biztos, hogy egy 41 mp-es nokiát veszek. Azzal lehet a legjobban fotózni. Azon biztos nem esik szét a kép mint a K1-en. Hülyitik itt az embereket ezekkel FF érzékelőkkel a gyártók. Még jó, hogy olvasom itt a fórumot...:)
SZVSZ szerintem nagy közelítéssel jól fog működni, de ez csak akkor derül ki, ha már kézben vannak az új gépek.
A 36 MP még nem 100 vonal/milliméter, legalábbis színenként, vagy fekete-fehérben.
Az optika egy analóg rendszer sosem lesz digitális.
Azzal egyetértettem mindig, hogy a APS-C DSLR-re optimalizált 18-55 versenyképes a régi alapzoomokkal szemben is.
Az R-Pentax pont arra marketing kommunikál, hogy visszafele is nézett a felhasználói kérések alapján, számomra ezt bizonyítja, hogy beemelték a PowerZoom kompatibilitást is, ami nekem meglepetés mert ez a maga idejében is csak egy különleges, egyedi tulajdonság volt.
Viszont akkor hogy áll a dolog a K-1 aps-c módjával? Gyakorlatilag egy k-5 szintjét fogja hozni. De ha ez a módusz egy ff lapka hardveres kroppolása, akkor az eredmény mégsem ugyanaz, mintha egy k-5-tel készült volna a kép.
Pixelsűrüséget tekintve mínusz, mert az új vázé a K-5-el egyenértékű, nem a K-3-al. A kérdéses terület a képszélek, különösen a nagylátószögű obiknál, arra vonatkozóan ez nem sokat mond.