Szerintem egyszerűen divat lett az SE erősítő. A csövek drágák, olcsóbban lehet erősítőt készíteni harmad annyi csővel. A DIY-ban meg persze hogy divat, hiszen annyira egyszerű, hogy még olyan is meg tudja építeni, aki még az Ohm törvényt sem ismeri. Ettől függetlenül szépen szólnak. Mondom szépen, és nem jól.Az a 1-2% torzítás ott van a hangban. Nekem 10 éven keresztül volt több SE-m, de mégis mostmár PP-t hallgatok. Földfüggetlen szimmetrikus kapcsolásút. Ja, és csak úgy megjegyzem: Bármikor oda merem tenni a Dynaco mellé. Itt egy páran már hallották szólni.
Teljesen egyetértve, amit írsz, annyit tennék hozzá, hogy a jó SE-k általában kis teljesítményt szolgáltatnak, ergo nem egyszerű megtalálni hozzá a megfelelő sugárzót. PP-nél azért tágabbak a lehetőségek hangsugárzó választásban.
Köszönöm, igen.. én is azt gondolom szakmai hozzáértés nélkül, hogy a végerdemény számít - azaz a megszólaló és hallható zenei reprodukció minősége. Csakis ez igazolhat valamilyen építésimódot ~ s nem az építési el a zenét. A probléma ott kezdődik, hogy az ember egy bizonyos anyagi keretben, hatérokban tud mondjuk csak gondolkodni s akkor ez egy determináció, AMIBEN kellene megtalálniai a megfelelő audió eszközöket.
Az együtemű készülékek jobbak, de csak keveseknek adatik meg, hogy jó minőségben elő tudják állítani. Nota bene: igen sok vacak, torz, hervadt együtemű kering a piacon, aki egy ilyenbe belekóstol, az biztosan PP vagy tranzisztor párti lesz.
A PP-ket egyszerűbb jól megcsinálni, többé-kevésbé még a BEAG-nak is sikerült, de a PP technika korlátai egy bizonyos szinten -- egyébként meglehetősen magas szinten -- megmutatkoznak. Onnan felfelé már csak a legjobb együteműek vannak.
Amit leírtam természetesen ízlés és beállítottság kérdése, ki mit keres a zenében, ki mire figyel, avagy kit mi zavar. Azt, hogy műfajfüggő lenne -- tökéletlen készülékek tulajdonosai jellemzően erre hivatkoznak -- szerintem nem áll meg, kamarazenétől operáig, Kraftwerktől LGT-ig minden élvezetes egy jó erősítőn.
Az együtem-ellenütem egyébként csak egy dolog.
Ugyanolyan, vagy talán még fontosabb hogy pentódás vagy triódás, visszacsatolt avagy sem.
Pentódánál csak igen ritka esetben kerülhető el a visszacsatolás, anélkül ugyanis borzalmasan torz lenne az átvitel. Az ultralineár kapcsolás is egy igen erős visszacsatolás a segédrácsra.
Triódánál gondos tervezés esetén nincs szükség visszacsatolásra, ami igencsak előnyös, ha a zene apró részleteit fontosnak gondoljuk...
Az általam legjobbnak tartott erősítők együteműek, triódásak, visszacsatoló hurok nélküliek. Ezekből viszont néhány gyári típus van, ami jó, a többi...
Miért rossz példa a vágógép? Végülis zömmel a lemezeket hallgatjuk. És csak ellenütemű erősitőkkel vágtak (én is vágtam lemezeket lakkra, ismerem valamennyire őket). A többivel teljesen egyetértek, de régen is tudtak jó vasakat csinálni.
Azért az elgondolkoztató, hogy vágógépepekben csak elenütemű erősítők voltak. Tranyósba (bár én a jó csöviket szeretem) is szinte kizárólag ellenütemüek vannak, kivétel JLH és Hiraga, meg egy két amatőr konstrukció. A trafó a legfontosabb de a kapcsolástechnika is számít. Mi a Dynacót a osztályú beállításban használjuk, és az ultralineár a trioda közeli kapcsolásban van (50 %-os legázasnál).
A kezembe akadt a Hi-Fi Choice egy régebbi száma s ott lamentál a szerző azon, hogy az együtemű csöves erősítő vagy a push-pull konstrukció a jobb.. Ha vannak (biztosan igen) a fórumtársak között olyanok, akik hallgatták már a saját zenéiket két különböző csöves rendszerben.. mit tapasztaltak zeneileg ? A cikk szerzője azt mondja végül.. hogy az együtemű "divat lett" .. de egyébként is a csöveken túl az erősítő a zene lelke a kimenő transzformátor : ezen múlik minden.. nem az építési elven ! Végül hozzá teszi, hogy Mullard (igaz a 30-as években) azt mondta, hogy a push-pull a jobb. Mit gondoltok - de még fontosabb, mit "hallotok" ?
Ha a hangdobozodhoz és a zenehallgatási szokásaidhoz elég 9W, akkor egy jól beállított AI300-assal a legbonyolultabb muzsikát is nagy élvezettel lehet hallgatni. Érzéketlen hangdobozhoz, vagy döngetésre viszont nem alkalmas.
Volt AI 500-as és AI 300-as erősítőm. Nem volt nagy szám egyik se még a kisebbik szólt jobban, de kicsi volt a teljesítménye Boldog voltam amikor sikerűlt megszabadulni tőlük.
Ezek szerint az Audio Innovations és a Dynaco között is igen nagy minőségi ugrás van ~ ha jól érzékelem többen is mindkettőt ismeritek. A helyzet az, hogy egyenlőre nem csöves erősítőben sem találom meg az AI hangvilágát.. aminek már örülnék / de ettől is feljebb lépni nagyon jó hír lenne ! Én magyar és angol folkzenét, sok akusztikus hangszeres zenét, komolyzenét hallgatok.. s nég szerencsére van jó pár hanglemezem - nem csak CD-k..