Keresés

Részletes keresés

H_CS Creative Commons License 2023.06.14 -2 0 21362

Köszönjük szépen, hogy kifejtetted nálam részletesebben, hogy miért "sz*r a rendszer". :) (hamár én lusta voltam kifejteni)

Előzmény: segélyvonókészülék (21361)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2023.06.14 0 0 21361

Esetünkben más a probléma.

Állomási vágányon (de egyébként bárhol is), az egyes ütem (M!-re utaló jelzőt meghaladva) kimaradása esetén a berendezés azt képzeli, hogy meghaladtuk a M! jelzőt (mert ez a rendszer így van kitalálva). Mindaddig nincs is semmi baj, amíg a kiépítettség és a karbantartás megfelelő. De sajnos, főleg állomási vágányokon, és különösen váltókon nem ez a helyzet. Van egy csomó hely a hálózaton, ahol sárgával behaladva garantált a cissss.

Előzmény: H_CS (21360)
H_CS Creative Commons License 2023.06.14 -1 3 21360

Mert sz*r a rendszer. Elavult. A fékezés célpontjának a jelzőt kellene tekinteni.

A sebességet kellene ellenőrizni, nem a légfékrendszer nyomását. PZB, LZB, ETCS ebben jobb az EVM-nél.

Előzmény: r1232 (21358)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2023.06.13 0 0 21359

Kiválóan telepített vonatmegállító berendezés...

Előzmény: r1232 (21358)
r1232 Creative Commons License 2023.06.13 0 1 21358

Az ilyen kezelésből szokott az esetek nem elhanyagolható százalékában kényszerfékezés következni. Vannak állomások, ahol 100%-ban..

Előzmény: H_CS (21356)
király2644 Creative Commons License 2023.06.13 0 3 21357
H_CS Creative Commons License 2023.06.13 0 0 21356

A megállás után azért túlzás, de mondjuk ha akkor kezelik, amikor még nem állt meg, de a bejárati jelzőt már meghaladta, az még tűrhető, ha utascsere után azonnal megy tovább a vonat, és nem áll percekig.

Előzmény: lenand (21355)
lenand Creative Commons License 2023.06.13 0 1 21355

Tatán egy időszakban volt kiadva parancskönyv, hogy megálló ablakosokat (páratlan) csak egy sárgával lehet hozni és megállás után lehetett csak kijáratot kezelni. Aztán jöttek a késések az egy sárga miatt. Kódolás pedig a parancskönyvi rendelet számra történt, persze az már nem tetszett a parancskönyvet kiadó elvtársaknak... 

Előzmény: H_CS (21354)
H_CS Creative Commons License 2023.06.13 0 0 21354

ha nincs vonat a közelítési szakaszban, akkor a sorompófeltételek nélkül a jelző szabadra megy, és a közelítési szakasz foglalttá válása (vonat) csukja a sorompót. Ezen foglalttá válása után "kis" idővel (részletezem, ha fontos, értelmezzük néhány másodpercként) ellenőrzi, hogy a közúti piros fények felkapcsolódtak. Ha igen, akkor nem történik semmi, a csapórúd alsó végállását nem ellenőrzi. Ha nem, akkor visszaesik a jelző (és bízunk abban, hogy ennek hatására nem lesz baj)

 

Nekem ezekkel a sorompókkal van a bajom. (és az állomási indításúakkal is) Ha a forgalmi szolgálattevő túl korán kezeli a kijáratot (áthaladó vágányutat kezel) emiatt a vonat csukja a sorompót.

A vonat a behatás és a sorompó között megáll (peron mellett, menetrend szerint 2-3-5 percre, nem a túltartózkodásra gondolok) akkor közben a sorompó le van zárva, közúti forgalom akadályozva van. Túl hosszú ideig van lezárva a sorompó az indokolthoz képest. Mert a forgalmi szolgálattevőnek ez a kényelmes.

 

 

Előzmény: korpi41 (21351)
D F T Creative Commons License 2023.05.20 0 0 21353

Tartósan közlekedtem arra amikor még csak a Keletiből Párkány felé közlekedő ablakosok jártak arra, akkor bizony nagyon sok esetben már bőven a "Sárga" előjelző mellett elhaladtunk, amikor a sorompó csukódott és szabad lett a bejárati jelző. Volt olyan szolgálattevő aki figyelte nagyon a berendezést, hogy mikor jelent meg a vonat a berendezésén. A másik irányból sokkal rosszabb a helyzet, mert ott egy térköz van Angyalföld-elág felől és a vonat jóval hamarabb kap "Megállj" állású jelzőre előjelzést a pálya felől.

Előzmény: gabor144 (21350)
aruzsi Creative Commons License 2023.05.19 0 0 21352

Van a 3. féle: a vágányút állításakor a sorompó nem csukódik, a jelző nem jön meg. A vonat a behatási ponton kívül.
A vonat behat: csuk a kapu, feltételek esetén jelző megjön csökkentettel, majd ha a teljes emelet sebességű feltétel megvan, akkor jelző vmax-ra kapcsol. Pl. Szajol SR2, Siemens SIMIS-IS.

Előzmény: korpi41 (21351)
korpi41 Creative Commons License 2023.05.19 0 1 21351

"vasúti jelzővel függésben lévő (tehát forgalmi szolgálattevő által kezelt)"

Nincs tehát a kettő között. Van dolgozó által kezelt jelzővel függésben nem lévő, és vonat által vezérelt jelzővel függésben lévő is, nincs a kettő között egyértelmű kapcsolat.

 

Állomási sorompó JELLEMZŐEN kétféle megoldású szokott lenni (és van még természetesen egy csomó kivétel):

- merev jelzőfüggésű: a vonat helyzetétől függetlenül, a jelző szabadra állításhoz kell az összes sorompófeltétel

- jelzővel ellenőrzött:

   - ha a vonat a közelítési szakaszban van, akkor merev jelzőfüggésűként viselkedik (dolgozó csukja)

   - ha nincs vonat a közelítési szakaszban, akkor a sorompófeltételek nélkül a jelző szabadra megy, és a közelítési szakasz foglalttá válása (vonat) csukja a sorompót. Ezen foglalttá válása után "kis" idővel (részletezem, ha fontos, értelmezzük néhány másodpercként) ellenőrzi, hogy a közúti piros fények felkapcsolódtak. Ha igen, akkor nem történik semmi, a csapórúd alsó végállását nem ellenőrzi. Ha nem, akkor visszaesik a jelző (és bízunk abban, hogy ennek hatására nem lesz baj)

 

Ha jól tudom, Rákosszentmihály merev jelzőfüggésű volt, és tervben van/volt pont az általad jelzett probléma miatt az átalakítása jelzővel ellenőrzöttre. Elképzelhető, hogy ez megtörtént.

Előzmény: gabor144 (21350)
gabor144 Creative Commons License 2023.05.18 0 0 21350

Sziasztok! Van egy kérdésem: (Nem vagyok vasutas.) 

 

Én is koptattam már a billentyűzetet a nagytopikban arrról, hogy a körvasúti személyforgalom beindítása előtt a Füredi úti átjáróban (Rákosszentmihály állomás) a vasúti jelzővel függésben lévő (tehát forgalmi szolgálattevő által kezelt), és a gyakorlatban jellemzően 3-4, néha 5 perces előzárásokkal dolgozó fénysorompót vonat által vezéreltre kellene cserélni a közúti várakozások minimalizálása érdekében. 

 

Mostanában viszont többször tapasztaltam meglepően rövid előzárásokat. Nemrég mértem egyet, a fénysorompó  tilosra váltása után 68 másodperccel jött a vonat. Ez vonat által vezérelthez képest kicsit sok (elég gyorsan jött a Flirt), forgalmi szolgálattevő általi kezelés esetén viszont már-már hihetetlenül kevés. Jelzőt gondolom a minimális előzárási idő (30-40 sec körül?) leltelte után tud szabadra állítani. (Vagy áll szabadra automatikusan, gondolom.) 80-as tempót feltételezve a vonat a bejárati jelzőn szabad jelzés legkorábbi megjelenésekor kb. 800 méterre lehetett a bejárati jelzőtől. De akkor már túl kellett lennie az előjelzőn, nem? Annyira kicentizik a vágányút állítást, hogy bevállalják, hogy fékezni kezdjen a vonat? Vagy rosszul kalkulálok, és ennyire centizni azért nem kell? De akkor is eléggé kell figyelni külön erre, és ha így van, akkor köszönet érte a közúton közlekedők (buszutasok is) nevében! :)

 

Vagy változott a bizber és vonat által vezérelt van már? 

 

Van valakinek infója? Köszönöm! 

A. G. Creative Commons License 2023.05.14 -3 1 21349

 

A Vasúti VezetékVilág 2021/3-as száma PDF forámtumban ide kattintva elérhető!

 

Tartalom

 

CSAK EGY SZÓRA...
Bodon Gábor, a VDSZSZ Szolidaritás TEB tagozatvezetője
Egy pályakezdő szakember kalandjai a MÁV-nál, avagy gondolatok a TEB szakmák utánpótlásáról

 

Antal László, Török Imre
Az ETCS L2 kulcsmenedzsment elméleti és gyakorlati alapismeretei

 

Csoma András
A nagyvasúti munkavezeték kiválasztásának és alkalmazásának aktuális kérdései

 

Pete Gábor
A GSM-R jövője

 

Pálmai Ödön, Pálmai András
A K120 hosszlánc alkalmazási kérdései 2.

 

Rétlaki Győző
Biztberes tudásmorzsák

 

Gergely Balázs
Siemens ETCS L2 projektek Magyarországon

 

BEMUTATKOZIK: Garaguly Zoltán, a BI-LOGIK Kft. ügyvezető igazgatója

nazareth Creative Commons License 2023.04.25 0 2 21348

Hát a "jó" azért nem itt kezdődik... Az első majd' 8 percben a körtét hasonlítja a gázórához jelzésképenként. Aztán a 8. perc környékén elmagyarázza, hogy tulajdonképpen a Hl egy teljesen más, de ugyanúgy egyszerű logikát követ. Aztán folytatja az összehasonlítgatást.

 

Meg lehetett volna oldani a dolgot úgy is, hogy első körben elmondja az alapvető különbséget a két rendszer között (pl. hogy a Hl-rendszerben egy jelzéskép mindig tartalmaz elő- és önmagára vonatkozó jelzést, míg a H/V-ben a két fogalom élesen ketté van választva), majd egy mátrixban összefoglalja a Hl jelzéseket. Aztán mindenki nyom egy szünetet, fél percig nézi, és megérti.

Előzmény: oldmumus_v.2 (21347)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2023.04.19 -2 0 21347

íme egy jó kis film a német biztosítóberendezések és jelzésképek fejlődéséről, jelentéseiről

 

https://www.youtube.com/watch?v=B1uNLbRSJDE

Tamasch Creative Commons License 2023.04.16 0 2 21346

Bp. Ferencváros D70 üzembe helyezés előtti időszakról kordokumentum:

 

https://www.youtube.com/watch?v=YApzOv_WlGg 

H_CS Creative Commons License 2023.04.13 -1 0 21345

OFF

 

Ilyen alapon a szintén "közlekedési szakértő"-nek lehetne titulálni a magát "Kreszprofesszor"-nak nevező Pető Attilát is. Ahogyan a telex, origó és hasonló pletykalapok titulálják is.

Pedig ő csak egy KRESZ-oktató, az a szakmája.

KRESZ oktatóknak sem ad a mérnöki kamara SZÉM1 jogosultságot.

 

ON

Előzmény: Vendégsín (21337)
Grgabácsi Creative Commons License 2023.03.20 0 0 21344

Nem, hisz kiszavarnál még lehet 120-al rongyolni, az meg ugye jelen állapotban a pályasebesség. ETCS-ben nyilván be fog rogyni a sebességgörbe a 140/160-hoz képest.

Előzmény: GaGe (21342)
Grgabácsi Creative Commons License 2023.03.20 0 0 21343

A 100a-120-ason sem verjük vörösbe a jelzőket kiszavarnál.

Előzmény: Divrotcé (21339)
GaGe Creative Commons License 2023.03.20 0 0 21342

Pedig ott is vörösbe teszi a térközöket a kis zavar is. 

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21340)
Divrotcé Creative Commons License 2023.03.17 0 0 21341

 

Nem lenne logikus, bár ha valaha tervezték ott a 120 feletti EVM-es üzemet, akkor lehet hogy ott is ez van.

Szegény 100a egy érdekes átmeneti lény. Kicsit kísérletezgettek az emeltsebességű feltételekkel (Ceglédbercel-Cserő még valamennyire hasonlított az 1-es vonalra, Abony már sokkal kevésbbé), és valamennyire előkészítették az ETCS L1-et is. (Avagy mennyire éri meg előre álmodni...)

 

De ha te mondod, neked elhiszem. :)

Ne tedd. ;-P

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21340)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2023.03.17 0 0 21340

Nem vagyok képben az ottani dolgokkal sajnos, nem ismerem a specifitásokat és a rajzokhoz sincs hozzáférésem.

Nem lenne logikus, bár ha valaha tervezték ott a 120 feletti EVM-es üzemet, akkor lehet hogy ott is ez van.

 

De ha te mondod, neked elhiszem. :)

Előzmény: Divrotcé (21339)
Divrotcé Creative Commons License 2023.03.17 0 0 21339
  • A hegyesi vonalon sorompó kiszavar esetén a térközjelző vörösbe esik, bejárati/kijárati jelző 40-es jelzésképet ad. Más vonalon ilyen nincs, csak nagyzavarnál verjük a jelzőket.

Albertirsa - Gyoma? (A be/kijárti jelzők 40-es színképzése nélkül...)

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21338)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2023.03.16 0 7 21338

Lehetne, de nem lehet.

A kiépítés és a jelzőfüggéssel megvalósított funkcionalitás eltérő.

 

  • A hegyesi vonalon sorompó kiszavar esetén a térközjelző vörösbe esik, bejárati/kijárati jelző 40-es jelzésképet ad. Más vonalon ilyen nincs, csak nagyzavarnál verjük a jelzőket.
  • A hegyesi vonalon nincsenek 120-as kitérők aminek a kitérő állására egy fénnyel adunk jelzést, 120 felett pedig az ETCS avatkozik be (v.ö. Ola).
  • A hegyesi vonalon az emelt sebességre számolódik a jelfeladással megnövelt általános fékúttávolság, máshol csak 120-ig kerül figyelembe vételre.
  • 120 feletti EVM-es közlekedésre a hatóság előírta a folyamatos jelfeladást, ahol ETCS lesz ott nincsen a váltókörzetben jelfeladás (kivéve ha a minimális jelfeladási úthosszak miatt az szükségessé válik).

Illetve tudtommal előbb volt 160 a hegyesi vonalon mint ETCS, tehát a biztber már adott volt mire jött az ETCS, mindenhol máshol erre nem terveznek, mert senki sem kívánja a felesleges többletköltségeket (létesítési és üzemeltetési!) és az üzemi kihatásokat (kapacitáscsökkenés).

 

(Ha pl. a fenti első pontot megvalósítanák, akkor meg azon menne a hiszti, hogy miért kell vörösbe rakni a térközjelzőket, ha csak egy piros fény is kiesik. - Állítólag ki is lesz véve amint nem kell EVM-mel 160-al járni.)

Előzmény: A. G. (21331)
Vendégsín Creative Commons License 2023.03.14 -1 4 21337

1.) A "szakértő"-i jogosultságot (közlekedési területen a SZÉM1) a mérnöki kamara adja. A MMK keresője nem ismeri őt. 

 

https://telex.hu/belfold/2023/03/14/szeged-szabadka-vasut-hatarellenorzes-szerbia-vajdasag

 

 

"A Telexnek erről még tavaly decemberben Andó Gergely közlekedési szakértő azt mondta,.."

 

:-)

Előzmény: H_CS (21330)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2023.03.14 -2 0 21336

Milyen jó is lesz az... ja, nem.

Előzmény: GaGe (21332)
király2644 Creative Commons License 2023.03.14 0 3 21335

Igen, sőt..3 éve folyamatosan használják az arra alkalmas FLIRT-ek...és az nem pár vonat...

 

Amúgy a 25-ösön is működik az L2... (mint az első használatbavételi engedéllyel rendelkező MÁV-os vonal)

 

Az EVM mennyire alkalmas 160-ra, az jó kérdés, az 1-esen kényszermegoldás, és pont.

 

 

Előzmény: H_CS (21330)
Vendégsín Creative Commons License 2023.03.14 0 2 21334

 

Ehüszfelület mai adatai alapján 120 km/h az engedélyezett sebesség a 30-as vonalon, tehát lehet EVM-mel közlekedni, nem kell az ETCS.

 

Minden relatív:

ETCS üzemeltetési utasítás:

 

"3.1.2. Ha az Utasítás másképp nem rendelkezik, induló vonatnál az ETCS fedélzeti berendezésen a pályaszakasz kiépítésének megfelelő ETCS szintet (ETCS 1 vagy ETCS 2 szintet, ha mindkettő rendelkezésre áll, az ETCS 2
szintet) kell kézi kezeléssel kiválasztani."

Előzmény: H_CS (21330)
H_CS Creative Commons License 2023.03.14 -2 4 21333

Nevesítve van, hogy csak a hegyeshalmi vonalon lehet EVM-mel 160 km/h-val menni.

Előzmény: A. G. (21331)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!