Szia konaking! Ezt csak azért kérdeztem, mert tavaly alakítottam át meloccó Miklós 180 éves istállóját, nyitott műteremmé, illetve újítottam fel a hasonló korú lakóház sarazott padlásterét. Semmi fólia, mert a természetes anyagok összetételétől függ azok működése. Pl.: rabicolt födém fölötti sárgerendán nyugvó keresztgerenák, az bedeszkázva, és arra járó és tárolófelületként sár, vagy sározott vályogtégla, lesimítva. Ez az összetétel tökéletes hőszigetelést biztosít, ugyanakkor nagyon jól kezeli a levegő páratartalmát. Ezt a nagyszerű, és követendő tervedet szeretném, ha a Szép házat, szebb Hazát! topikban is közzétennéd! üdv: Pátyi
Szia Pátyi.
Teljes átalakítás, mivel ez idáig présház funkciót látott el. Volt olyan ötletem, hogy valami pára áteresztő anyaggal szigetelem le, és itt volt szó a fóliáról, ami természetesen én nem rakok. Jelenleg a terv 10-15 cm sár, remélem elég lesz.
Szia konaking! Írod, hogy vertfalú ház, deszka mennyezettel. Milyen átalakítást, vagy bővítést tervezel? Mihez kellett volna a fólia? A törekkel kevert agyag kíváló szigetelő.
Akkor mást kell kitaláljak, mivel öreg vert falú ház, deszka mennyezettel, így fóliát semmi képen nem akarok rakni, alighanem marad a hagyományos sározott padlás.
Tulajdonképpen ha nem tévedek csak attól függ(persze ha a légnyomást állandónak vesszük).
Ez kicsit megnyugtat amit írsz erről a 20 % ról.
Ami miatt még gondolkodom azon hogy ahol tudok mégis felrakok egy fóliát+gipszkartont ,az az amit írtam hogy a fóliákat nem precízen helyezték fel(pl falhoz érve csak simán lehajtották találkozó fóliákat ragszalaggal nem rögzítették egymáshoz stb), tehát a párazárás közel sem résmentes.
Hogy ez mennyire számít azt nem tudom, lehet soha nem lenne ebből probléma átlag használatnál(nem szaunának készül), de azt sem szeretném ha 20 év múlva a szétkorhadt tető a nyakamban landolna mert elbagatellizáltam a dolgot.
A harmatpont igen erősen függ a páratartalomtól, pontos adatokat most nem tudok adni. Az a 2+10cm-es megoldás biztosan jó lesz, emlékszem, hogy valamelyik gyapotgyártó honlapján hivatkoznak egy szabványra, amely megengedi, hogy a párazárás alatti szigetelés az összes szigetelés 20%-a lehet maximum. Ez nálad kevesebb, és az a szabvány a legkedvezőtlenebb esetből indul ki.
Mi epitettunk tizenpareve egy hazat (95-ben adtuk el), akkor ugy nezett ki a fal, hogy egy sor ikersejt keresztbe, aztan 7-8cm (ez a meret most egy kis tipp az emlekekbol) perlit, aztan egy sor ikersejt hosszaba.
Evekig ugy laktak benne, hogy be se volt vakolva, de amugy panasz nem volt a megoldasra.
Meg még abban nem vagyok biztos hogy pl egy melegebb beltér(24 C fok) átlagnál kissé magasabb relatív páratartalom(mondjuk 70%), kint -15C fok ,-tehát nem extrém de átlagnál "rosszabb" reálisan kialakuló körülmények között :
mennyi a harmatpont? hol alakul ez ki a hőszigetelésen belül?-bár én se hinném hogy 2 centi szigetelés határán(ahová a fóliát tették) lehülne harmatpont alá(mert felette van még 15 centi(de van ahol csak 10 centit tettek, és ott már növelni sem tudom a vastagságot, az már neccesebb), de nem értek hozzá.
Gondolom amiket írtálhogy hol lehet harmatponti a hőmérséklet az csak sacc volt részedről is.
A vastag párazáró fóliát sima átfedéssel rögzítették(ragasztószalagot nem tettek a toldásokhoz), fene tudja ez mennyit ront a párazáráson.A felület pár százaléka biztos " nyitott" marad a hőszigetelés felé.
A lépcsőházban biztos így hagyom mert nagy magasságban nem tudnék gipszkatronozni, ráadásul ott jó helyen(közvetlenül a karton felett van a fólia).
Ahol nincs fólia, ezek szerint szerinted is jó megoldás a fólia rárak plusz még egy réteg gipszkarton rácsavaroz megoldás.
Árulják ezt a hőtükrös(befelé) solflex "tél" fóliát, hajlok rá hogy ezt teszem fel(pár ezres pluszköltség a normálhoz képest), bár b*ssza a csőrömet az a "csúsztatás" amit a honlapon közölnek miszerint: akár 20 % fűtési költség megtakarítás!- persze egy tökéletesen szigetelés nélküli épületnél ha beteszem akkor igen.
Jó szigetelésnél szerintem max 1-2%. De ha pár év alatt így is behozza az árát akkor beteszem.
És a szellőztetés helye sem mindegy, szvsz, ugyanis a párás, meleg levegő felfelé száll, végig a ferde tetősik mentén, tehát ahol a tetősikot vízszintessel lezárja az ember, ott érdemes szellőztetést megoldani. nem gyakori, de ez tűnik logikusnak(majd a lehűlő levegőt a gravitáció leviszi, ahol felmelegszik, felszáll, és így tovább, amíg csak a gravitáció dolgozik...pl. ehhez hasonló gravitációs légcserés fűtést - ahol a levegőt külön helyiségben melegítették, és onnan áramolt a lakóhelyiségbe - talán már az ókori rómaiak is használtak...:-))
Minden gyapot átengedi, de ebben az esetben ez gondot jelent, mert valahol a közepén kicsapódik, azaz víz lesz belőle, amitől összeroskad, tönkremegy. Ezt kell a fóliával megakadályozni.
A párát nem ott kell kiengedni, hanem szellőztetéssel.
A párazáró fóliát mindig a meleg oldalra kell tenni, tehát a te esetedben a gipszkarton és a gyapot közé. Ennek a fizikája az, hogy a pára belülről kifelé igyekszik, és kicsapódna gyapotban, ha a fólia nem akadályozza meg. Tehát jó megoldás a gipszkartonod alá egy újabb gipszkartont szerelni, közéjük a fóliát.
A másodikként említett eset jó lehet, ahol a 2centis és a 10centis gyapot között van a fólia, mert a harmatpont a felső gyapotban alakulna ki. Számoljunk egy kicsit: bent 22fok, kint -10fok, a harmatpont legyen kb. 14 fokon (ez függ a páratartalomtól), a 12cm-nyi hőszigetelésben alulról kb. 5 cm mélységben van a 14fok, ami már a fólia fölött van.
Azt nem értem hogy miért nem közvetlenül a gipszkarton fölé teszed a fóliát, mert az lehet hogy a nikecell nem érzékeny annyira a nedvességre, de a lécezésnek nem biztos hogy jót tesz.Vagy rosszul gondolom?
Nálam is így csinálták ahogy Te is írtad, csak nem nikecellt, hanem 2cm üveggyapotot tettek a lécezés közé.
Az a kérdés hogy a fóliánál harmatpont alá csökken-e a hőmérséklet egy hidegebb téli napon(mondjuk 24Cfok belső hőmérséklet és 60% relatív páratartalom és -15C fok külső hőmérséklet mellett) amennyiben van még fölötte 15 cm üveggyapot.
Amennyiben nem csapódik ki a nedvesség a fólián, akkor jó így is, ha igen akkor a Nikecell-es megoldásnál is el fog ázni a gipszkarton fölötti lécezett rész, ami szerintem nem jó.
Megnéznéd mégegyszer a hozzászólásomat hogy a konkrét esetemre(kérdésekre) nincs valami ötleted, hogy mit kéne csinálnom?
Például ahol nincs fólia egyáltalán, jó lenne-e ha lakótér oldaláról rátennék egy fóliát a gipszkarton borításra, és arra rácsavaroznék még egy réteg 9.5-ös gipszkartont?-így a pára nem jutna át csak az egyik gipszkarton rétegen, aztán útját állná a fólia.
Én tetőtér szigetelésnél, az üveggyapotot alá párazáró fóliával zárom le. Ezt követően jön az 50 cm távolságú lécezés, közé a légnedvességnek ellenálló 2 cm-es nikecell, majd a gipszkarton. ha akár üveg, vagy kőzetgyapot van, párazáró nélkül a gipszkarton mögött, mivel a karton nagyon jól kezeli a légnedvességet (párás udő esetén magába szívja, száraz esetén kiengedi) óhatatlanul a szigetelőanyag a nedvességet átveszi, és beindul a gombásodás.
Nemrég épült ház padlásán felszedtem a deszkákat(amin közlekedni lehet fent), és a következő a helyzet:
A lakás egyik része felett a vízszintesen elhelyezkedő 5cm vastag 15 cm magas deszkára(fogópár?) alulról rácsavaroztak tetőlécet, és erre a gipszkartont.
Magyarán nem tettek párazáró fóliát a gipszkarton és a hőszigetelés közé.Ezenkívül vékonyabb szigetelést tettek(15cm helyett max 10 cm).
Itt a kérdés hogy elég-e ha a padlás felől fóliával bevonom a gipszkarton tetejét(amennyire lehet gondosan illesztéseknél ragasztva), majd ráteszem a megnövelt vastagságú hőszigetelést?
Amennyiben nem megfelelő így a párazárás arra gondoltam hogy végső esetben a gipszkartonra a lakótér felől ráragasztom(rögzítem) a fóliát, majd erre rácsavarozok még egy réteg gipszkartont.Ez jó ötlet szerintetek?
A lakás másik része felett raktak párazáró fóliát de rossz helyre:
A rétegrend belülről kifelé:gipszkarton,-2-3 cm üveggyapot a lécezés között,-párazáró fólia,-10 cm üveggyapot a fogópárok között.
Tehát nem a gipszkarton fölé került közvetlenül a fólia, hanem ráment 2-3cm hőszig, és csak a felett van a fólia.
Olyan rész is van, ahol van egy réteg fólia a gipszkarton felett(jó helyen), és egy a tetőlécek közötti két centi vastag szigetelés felett is.
Ez esetben a kérdés hogy maradhat-e így, nem fog-e elázni a fólia alatti 2-3cm es üveggyapot, harmatpont alá megy-e ott a hőmérséklet?
Fölötte lesz 15 cm üveggyapot hőszigetelés.
Olyan rész is van ahol:gipszkarton,-fólia,-tetőlécek között 2-3 cm üveggyapot,-fólia,-15cm hőszigetelés. Ezzel mi legyen?
Esetleg ha a fogópárok tetejére rászögelnék egy vagy két réteg tetőlécet magyarán megnövelném a fogópár-deszkák magasságát, tovább növelhetném a hőszigetelés vastagságát2.5-5cm-el. Ezen is gondokodom még.
Ha hőszigetelés szempntjából akarsz jót, akkor a Baltavári System B-REKORD a jó megoldás.
Ennél gyakorlatilag nincs kapcsolat a belső és a külső tér között, illetve szépín be lehet betonozni az egész koszorút felette. Valamint a Construma alkalmából tisztességes árengedményt adnak jövő év elejéig.
keresd a vakolható minitokost, annak a "doboza" kívülről hőszigetelt. Ha a nyílászáróidat sajnálod, kérd őket toktoldóval (plusz 4cm oldalankén pl.), akkor rá lehet fordulni a hőszigeteléssel a lefutóra és olyannak fog látszani, mint a rendes szélességű ablak. És nem látod a lefutót sem.
nem tudom jársz-e még itt a topikon, láttam hogy régebben te válaszoltál vkinek google sketchup kérdésben.
egy -2 dolgot szeretnék megtudni hogy miért nem megy.. (pl nem lehet kiválasztani az animation lehetőséget hogy AVI-t készitsek az elkészült 3d művemből..)
Abban az adott fórumban, szerintem találsz bőven fa nyílászárós céget, aki megbízható.
Consrtuma szerintem is felejtős: én voltam 3 éven keresztül, de soha nem tudtam olsóbban megvenni, mint a kisebb, de megbízható cégeknél. Egy kisebb forgalmú cég, ami nem heti ezres mennyiségben értékesít nagyon nehezen jut el egy ilyen lehetőséghez, mivel egy ilyen kiállításnak sok milliós költségei vannak(bérlet, pavilon, személyzet,...). Ezt ki kellene termelni, amit csak a legnagyobb forgalmú cégek tudnak megtenni, ettől még egy kisebb cég lehet megbízható és jó minőségben gyártó. Kedvezményt általában adnak ezek a cégek is, főleg ha komplett házra veszed. Én az javasolom hogyha nem sűrgős -ahogy írod nem az- akkor vedd meg tél közepén, ez nagyon uborkaszezon ezeknek a cégeknek, mindenki akciózik keményen. Én egy éve ilyenkor vettem meg, jelentős kedvezményeket kaptam.
Ha csak burkolod és nem akarsz járkálni rajta akkor egyértelmű, hogy egyszerűbb megoldani, főleg amint írod a szeglemezes tetőt preferáljátok (ez ugyan nem biztos hogy olcsóbbá teszi, mert szerintem drágább mint egy ácsolt tető, igaz gyorsabb..).
A 20m fesztávolságban biztos vagy, hogy ez alátámasztás nélkül? Hatalmasnak tűnik, márcsak az önsúly miatti behajlás miatt is... egyébként pedig lényegtelen, mert egy normál családi házban ennek a negyede kb. ami alátámasztás nélkül előfordul.
Statikailag simán megoldható a dolog, főleg, ha nem akarod terhelni. Sosem a két járkáló ember a nagy teher egy födémen, hanem az, hogy úgy kell méretezni, hogy később bármi kerülhet szinte bárhová. (Tele fürdőkád, két benne ülő embrerrel, 4 db, pár cm2-en felfekvő lábbal alátámasztva. Esetleg a nappaliban térelválasztó könyvespolc, persze támaszközépen, jól megrakva.) Normális készházas cég szerintem a házat amúgy sem fal + födém + tető felépítésben tervezi, hanem összefüggő dobozként, afféle térbeli tartórácsként. Szóval ami a födémet illeti, ne aggódj! Ami az önsúly + építési teher + hó- és szélnyomásra megfelel, az el fogja bírni a két ember + használt ruha + síléc + téli krumpli kombót is. :-)
tehat megvan, ok is konnyuszerkezetes fodemet javasolnak, ami tulajdonkeppen a szigeteloretek, es eppencsak elbirja, ha 1 ember maszkal rajta...
termeszetesen nem lenne rossz, ha egyaltalan nem lenne fodem, de akkor nagyon komoly tetot kellene epiteni, amire pedig szerintem nincs penzunk sajnos...