Kis adriai történelem:
Montenegróval és az őket támogató ANTANT erőkkel vívott harcban a T 57-es torpedónaszádunk Antivári előtt megtorpedózta a RUMIJA jachtot, ugyanitt a DAGUE francia romboló (731 tonnás) aknára fut.
Ebben a térségben Lerch Egon az U.12 tengeralattjáróval elsüllyeszt 7 montenegrói civil hajót.(41 °53' É 19°15' K - 41 °54' É - 19°11' K).
Trapp György az U.5 parancsnoka nevéhez fűződik a LEON GAMBETTA páncélos cirkáló (12550 tonna) elsüllyesztése 1915. április 27-én.
1866. július 20. Wilhelm Tegetthoff admirális az Erzherzog Ferdinánd Max kazamatahajójával teljes géperővel nekiment a nálánál nagyobb olasz zászlóshajónak a Ré d' Italig oldalának és elsüllyesztette. A Re d' Italig Lissa (Vis) szigete mellett 100 m mélyen, gyomrában a flotta pénztárával (aranyban). A roncs védett!
A "ZRÍNYI" gőzkorvett, az 1871-ben vízrebocsátott vitorlás, de gőzgéppel is felszerelt hadihajó. A világháborúban "Delta" néven aknaraktár hajó Polában. 1920-ban Polában elsüllyedt. További sorsa ismeretlen.
1914. augusztus 16-án süllyedt el az 1897-ben épült ZENTA; ma is ott fekszik a montenegrói partok előtt, 75 m mélyen. Néhány éve helyi búvárok találtak rá és most igen borsos áron merüléseket vezetnek a roncshoz. Magyar búvárok sajnos még nem voltak ott.
A ZENTA elsüllyedése előtt 3 nappal 1914. augusztus 13-án egy elszabadult saját aknára fut a "BÁRON GAUTSCH" személyszállító gőzös és a háborús övezetből menekülő olasz származású gazdag kereskedőcsaládokkal (és pénzükkel) a fedélzetén elsüllyedt.
Ekkortájt 1914. augusztus 23-án süllyedt el a 26. sz. torpedónaszádunk (előbb Flamingó nevű), amelyik 40 m hosszú, 90 t vízkiszorítású és szintén egy elszabadult saját akna áldozata. Porer előtt 45 m mélyen van.
1915 május 23, a magyar flotta elsüllyeszti a TURBINE francia rombolót Vieste előtt.
Június 13-án Piranótól északra aknára fut a 17.OS jelű olasz torpedónaszád.
Május 29-én Lerch Egon az U.12 tengeralattjáróval elsüllyeszti a Virginia hadianyagot szállító 1065 tonnás görög hajót (45°35' É 13°30' K).
Június 18-án az U.4. Singule sorhajóhadnagy vezetésével elsüllyeszti az olasz GIUSEPPE GARIBALDI 7350 tonnás páncélos cirkálót. Az elsüllyedés helye: 42°28'07" É 18° 15'07" K.
1915 augusztus 5-én a NEREIDE olasz tengeralattjárót az U.5 (Trapp György) tengeralattjáró süllyesztette el. Helye: 42°23'17" É 16°15'45" K
Az U.12 Lerch Egon vezetésével a Velencei kikötő ellen indított szerencsétlen akcióban aknára futott és 17 főnyi személyzetével elsüllyedt.
Ezév augusztus 13-án az U.3. Brindisi előtt megtámadta a CTTÁ DI CATANIA segédcirkálót. A tengeralattjáró húzta a rövidebbet. Végső nyughelyük: 41 °É 18°15' K.
Augusztus 15-én a JALEA olasz tengeralattjáró aknára fut Gradó és Trieszt között.
A NAUTILUS olasz tengeralattjárót az L46 vízirepülőgépünk a Sdobba torkolatánál bombákkal elsüllyeszti.
December 5-én ismét tengeralattjáró, a francia FRESNEL süllyed el. A Warasdiner rombolónk végzett vele, a Bojana torkolatban.
December 4-én Valona előtt aknára fut az INTREPIDÓ olasz romboló.
1915. december 29-én a KUPA gőzöst megtorpedózza egy olasz tengeralattjáró a Planka-foknál. A hajó még partra fut, ott süllyed el, mert a vihar felfordítja.
1915. december 29-én a Helgoland cirkálónk a Balaton, a Csepel, a Lika és a Triglav rombolókkal a Durazzó-Brindisi csapatszállító útvonalat támadja. Elsüllyesztik a MONGE francia tengeralattjárót.
Behatolnak Durazzó kikötőjébe és összelövik a csapatszállító hajókat. Kifelé jövet előbb a Lika , majd a Triglav aknára fut. A Lika elsüllyed, és az égő szétfolyó olajban sokan megégnek. A Csepel a Triglavot vontatókötélre veszi, de mivel megjelennek a túlerőben lévő üldözők, eloldják és elsüllyesztik. 32 órás üldözés kezdődik, melynek végén további hajóveszteség nélkül sikerül a bekerítésből kitörni és Cattaróba befutni.
(forrás, Czakó László, Kék Álom SE)