A kérelmet az igazolvány kiadására irányadó szabályok szerint kell benyújtani.
A jogosultság további fennállása esetén az igazolvány hatálya újabb 3 éves időtartamra, illetve a szakvélemény hatályának megfelelő időtartamra meghosszabbítható.
A közlekedési igazgatási hatóság ismételt szakvélemény vagy szakhatósági állásfoglalás bemutatása nélkül, cserével további 5 éves időtartamra állítja ki az igazolványt, ha a mozgásában korlátozott személy állapota végleges.
A meghosszabbítás iránti kérelmet a járási hivatal a feltételek fennállása esetén az igazolvány cseréjével teljesíti; az igazolvány visszavonásának nyilvántartásba való bejegyzése mellett új igazolványt állít ki.
Amennyiben az igazolvány a jogosult személyére és jogosultságára vonatkozó adatok megállapítására alkalmatlanná vált – így különösen megrongálódott, olvashatatlan, az arcképmás alapján a jogosult nem azonosítható, a feltüntetett adatokban változás következett be -, az igazolvány cseréjét kell kérelmezni.
A csere iránti kérelmet a járási hivatal a jogosultság további fennállása esetén az igazolvány visszavonásának nyilvántartásba való bejegyzése mellett új igazolvány kiadásával teljesíti.
A járási hivatal az igazolványt kicseréli, ha az téves bejegyzést tartalmaz vagy anyaghibás.
A mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának kiadási szabályait, elsősorban a visszaélések kiszűrésére szigorították: a 2011. július 2-a előtt kiállított háziorvosi szakvéleményt legkésőbb tavaly december 31-ig használhatták fel az érintettek.
A parkolási kártya kiadását, meghosszabbítását, visszavonását, cseréjét, pótlását első fokon a megyei kormányhivatal járási hivatalaiban működő okmányirodák látják el – olvasható a Dunántúli Napló – online oldalán.
A jelenlegi kártyák a rajtuk levő határidőig érvényesek, de újat már csak a rendelet szerinti orvosi szakvélemény birtokában lehet igényelni, ezt pedig a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal állítja ki.
Amennyiben a kérelem benyújtásakor nem áll rendelkezésre a megfelelő szakvélemény, akkor mellékelni kell a súlyos mozgáskorlátozott személy közlekedőképességének minősítését elősegítő orvosi dokumentációt és leleteket – közölte Kovács Kálmán, a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesületének elnökhelyettese. Ebben az esetben – folytatta Kovács - a járási hivatal nyolc napon belül az iratok megküldésével megkeresi a rehabilitációs szakigazgatási szervet a közlekedőképesség minősítése érdekében.
A jogszabály szerint 60 napja van a hivatalnak a szakvélemény elkészítésére. Amennyiben a beadott dokumentumokból egyértelműen megállapítható a közlekedőképesség mértéke, úgy meghozzák a határozatot, viszont ha ez nem egyértelmű, akkor orvosi vizsgálatra is behívhatják az ügyfelet. A határozat alapján az okmányiroda állítja ki a rokkantkártyát – tette hozzá Kovács Kálmán."
A jogszabály szigorítása előtt 220 ezer rokkantkártya volt használatban – mondta el a hirado.hu-nak Kovács Ágnes, a MEOSZ (Mozgássérültek Egyesületeinek Országos Szövetsége) elnöke. Azóta bővült a jogosultak köre, de vannak olyan mozgássérültek is, akik a jogszabály hiányossága miatt kikerültek a kedvezmény rendszeréből – tette hozzá.
A parkolási igazolvány megszerzéséhez ugyanis a mozgáskorlátozottaknak egy 2012-ben bevezetett újfajta, úgynevezett közlekedőképességi vizsgálaton kell átesniük, amin a 60%-uk nem megy át, mert – a MEOSZ véleménye szerint – a vizsgálat valójában nem alkalmas a közlekedőképesség minősítésére, az a munkaképesség felmérésére dolgozták ki.
Annak, akinek például lecsökkent a járástávolsága és nem képes lépcsőn menni, legfeljebb 20 százalékos mozgásszervi károsodás állapítható meg; ha állásában is bizonytalan és járásához segítséget igényel, legfeljebb 30%-os; a parkolási igazolvány azonban csak 40%-os károsodástól jár - tette hozzá."
Vedd fel a kapcsolatot a MEOSZ-szal, vagy valamelyik (hozzád közeli tagegyesületével):
MEOSZ Központ
Cím: 1032 Budapest, San Marco u. 76. Postacím: 1300 Budapest Postafiók 141. Telefon: 06-1-388-2387, 06-1-388-2388
Azt elfelejtettem odairni,mikor mondta elveszik nyugdijam és leszázalékolásom mert ez levés ide,igy szo szerint,pedig meg se vizsgált,csak rámnézett...elsirtam magam...erre közölte ,bekéne feküdnöm a pszichiátriára mert gyengék az idegeim,ha ezt igy fogadom! A vicc olyan egészséges vagyok,hogy jövö héten ismét megyek kórházba,mondtam,de az a papir nem érdekli,mert 3honapon belüli friss lelet kell nekik...sajnos betegségemböl.adodoan ha friss ha nem ujat nem tudok produkálni
Lejárt a rokkantkártyám,de volt olyan papirom ujabb felülvizsgálatra nincs szükség,mert állapota végleges..Ezzel mentem be a kormányhivatalba,ahol közölték ez régi,elküldenek hogy jár e...behivtak és ott közölték,megszünt a véglegesités és a 100százalék,amit 32éve kapok...ott mondta orvos,ujra behivnak,de ez ami nekem van kevés a leszázalékoláshoz...Harrington mütétem volt,minden tarto fémem eltört,gyak járokerettel tudok vonszolodni,segitségre szorulok itthon is,utcára nem tudok kimenni..valamint van neurozidom,pánikbetegségem,magas vérnyomásom,és cukros vagyok...többit nem irom..na ez áll nem éri el a 40százalékot..mivel egész életemben rokkant voltam igy miböl fogok élni. 2012ig rokkantnyugdijam volt,onnan lett automatice átváltva rokkant ellátásra.....azt mondta orbos,mit akarok még fiatal vagyok
"Az aktív dolgozók fizetésén is változtatni (emelni) kellene."
Nem tűnik fel, hogy évről évre erőteljesen növekednek a fizetések, persze csak a lehetőséghez képest, folyamatos a minimálbér emelkedés is.
A kormányoknak csak a minimálbér emelésével és a járulékok csökkentésével tud beleavatkozni amit meg is tesz, de ismétlem csak addig lehet nyújtózni ameddig a takaró ér.
Az aktív dolgozók fizetésén is változtatni (emelni) kellene. Az ő fizetésük húzná maga után az ellátások összegét- szerintem. Kezdik felismerni, hogy a fizetésemelés a megoldás, mert már nem csak az orvosok, hanem a szerelők, szakmunkások is hiányoznak. Mindenkire szükség van, jó lenne, ha maradnának az emberek és nem külföldön keresnék a boldogulásukat. Figyelem a híreket, ha van valami új fejlemény, megosztom. Mindenkinek kitartást!
Nincs semmi baj, köszönöm, hogy meg tudtuk beszélni a problémát. Nagyon jól látod. Hiába a relatíve magas jövedelem, semmit nem ér el vele az a sorstárs, aki az említett kategória valamelyikét kapja, az összeg maximalizálása (alacsony volta) miatt. Irány a nyílt munkaerőpiac, ahová meg nem veszik fel. Ha meg felveszik, az egészségesekkel azonos követelményeket a várnak el a legtöbb munkahelyen. Így is, úgy is nehéz a helyzet.
Nagyon nagy problémám lenne,ebben kérném a segitséget! Én 1986tol levagyok százalékolva 2004ben ll.csoportos 100százalékos rokkant vagyok...52éves...bementem a kormányhivatalba megujittani a rokkantkártyám,amihez volt egy papirom,miszerint állapotom végleges ...erre mondták,uj szabály van elkell menni.bizottságra,hogy jár e...ok,hisz jár miota...behivtak és legnagyobb megdöbbenésemre közölte az orvos,behivnak ujabb felülvizsgálatra ,mert megszünt a véglegesités, Semmi papiromat nem nézte meg,rámnézett és közölte,...készüljek mert megvonják a nyugdijam! Én eddig úgy tudtam véglegesítettet nem hivnak be...sajnos mozgásszervi és egyébb bajaim is vannak,ezért már a 8.osztályt alig tudtam elvégezni..utána műtöttek...tehát szakképzettségem sincs...Most derült ki hiába 2012ig rokkantnyugdijat kaptam,most ellétást,olyan mintha nem is lenne,semmit nem ér....kérdésem valoban behivják aki egész életében rokkant volt eddig? Hiába új orvosi papir itt sem irnak mást mint sulyosan mozgáskorlátozott vagyok...Mit tudnék tenni,hisz menni is alig tudok,mindenben segitségre szorulok..Tud valaki segiteni? Elöre is köszönöm
Sajnos a rehabilitácios ellátás maximum összege be van határolva,ami nagyon kicsi.Így hiába van a betegnek a referencia időszakban "normális" átlag jövedelme,a jogszabály szerint a maximum ellátásnál nem kaphat többet.Hiába van a jogszabályban az,hogy az átlagjövedelem 35% és 45%-a,nem sokra megy vele,mivel a maximális összegnél nem kaphat többet.Valszeg így kényszeritik rá a rehab beteget,hogy gyorsabban kiszáljon a rendszerből,és menjen vissza 8 órába dolgozni.
Ilyen esetről még nem hallotam és nem találkoztam.
Mert ugye a referencia időszakban lévő átlagjövedelmet veszik alapul.A jogszabály ezt elő írja.És ha abban az időszakban magas volt az átlag jövedelem,de mégis csak a minimális összeget kapja a beteg,akkor jogsértés történt.Elég durván.
a nyugdíjpréiumról: sajnos nem mindenrokkantsági ellátottnak jár .. csak azoknak, akik az alábbiak szerint > a 2011. december 31-én hatályos rendelkezések alapján azzal, hogy ahol e rendelkezések rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat említettek,> azon öregségi nyugdíjat kell érteni.
Magyarul: aki 2011 dec. 31-én még rokkantsági nyugdíjat kapott ...
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700081.TV (+3,5% níugdíjprémium) 102/D. §3 (2) (2)383 Azt a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat, amelyet a 2011. december 31-én hatályos 87. vagy 88. § alapján meg kellett téríteni, és 2012. január 1-jétől a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól szóló törvény rendelkezése alapján öregségi nyugdíjként kell továbbfolyósítani, továbbra is meg kell téríteni a 2011. december 31-én hatályos rendelkezések alapján azzal, hogy ahol e rendelkezések rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat említettek, azon öregségi nyugdíjat kell érteni.
a nyugdíjpréiumról: sajnos nem minde rokkantsági ellátotnak jár .. caka azoknak, akik az alábbiak szerint > a 2011. december 31-én hatályos rendelkezések alapján azzal, hogy ahol e rendelkezések rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat említettek,> azon öregségi nyugdíjat kell érteni.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700081.TV (+3,5% níugdíjprémium) 102/D. §3 (2) (2)383 Azt a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat, amelyet a 2011. december 31-én hatályos 87. vagy 88. § alapján meg kellett téríteni, és 2012. január 1-jétől a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól szóló törvény rendelkezése alapján öregségi nyugdíjként kell továbbfolyósítani, továbbra is meg kell téríteni a 2011. december 31-én hatályos rendelkezések alapján azzal, hogy ahol e rendelkezések rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat említettek, azon öregségi nyugdíjat kell érteni.
A szolgáltatás célja, hogy segítséget nyújtsunk a mozgásfogyatékossággal élőknek és megváltozott munkaképességűeknek, valamint családtagjaiknak a rájuk háruló nehézségek feldolgozásában, enyhítésében.Kollégánk segítséget nyújt a szociális ügyintézésben, tájékoztat az igényelhető támogatásokról (pl. gépjárműszerzési támogatás, fogyatékossági támogatás, emelt összegű családi pótlék, stb.), jogosultsági feltételekről, aktuális jogszabályokról. A szolgáltatást igénybe vevők segítséget kapnak, hogy a speciális élethelyzetükből adódó nehézségek elhárítására szakmai segítséggel közös megoldást találjanak. Sorstársi tanácsadónk egyesületünk irodájában, igény szerint a tanácsot kérő otthonában áll rendelkezésre. Kollégánk törekszik arra, hogy kellemes, nyugodt légkört teremtsen a tanácsadások alkalmával.
A tanácsadás előre egyeztetett időpontban, térítésmentesen vehető igénybe a lenti elérhetőségeken...
Egyesületünk tagsága részére egészségügyi szolgáltatásokat nyújtunk. Kollégáink a települési csoportok helységeiben előre egyeztetett időpontokban nyújtja szolgáltatásait: gyógytorna, gyógymasszázs, BEMER géppel mágneses érterápiát vehetnek igénybe a jelentkezők. Szolgáltatásainkat megyei szinten, a megye 26 településén nyújtják, jelentkezni a csoporttitkároknál lehet. A csoporttitkárok a koordinátorral egyeztethetnek időpontot telefonon, vagy emailben.
Lehet, hogy minden (vagy több) megyében van ilyen lehetőség?
Több helyen is hibás az idézett cikk. Nem derül ki, hogy mit ért pontosan "aktív időszakon"?
A referencia-időszak számít!
Viszont sokan meglepődve tapasztalják, hogy hiába volt a referencia-időszakban magas a jövedelmük, amennyiben rehabilitációs ellátásra (B1, C1) vagy a rokkant ellátás legkisebb besorolására (B2) lettek jogosultak, nem kaptak többet - a referencia-időszakuk magas jövedelme ellenére sem(!) - csak mint a kategóriájuk maximuma (38. 404.- és 48.005.- Ft között van a maximum az említett kategóriákban)!
-Hogy a bemutatott összeghatárok közt ki mennyi állami ellátást kap, mindig annak függvénye, hogy aktív dolgozó korában mennyi volt a jövedelme. Ha minimálbéren volt bejelentve, szinte kivétel nélkül az kategória alsó határa jár neki. Akit „feketén” foglalkoztattak, ott nincs méltányosság, ő egy fillért sem kap az államtól
Ez az állitás nem teljesen igaz.Csak egy adott időszakot vizsgálnak,amit referencia időszaknak neveznek.
Ha ebben az átlagkeresett magas volt,akkor a ledolgozott évek átlaga nem számít.De vice versa is.
Ha ilyenkor alacsony az átlagbér,de az aktív időszakban magas volt,akkor se fog "nagyobb" ellátási összeget kapni.
"350 ezer magyar él megváltozott munkaképességűként – sokan titkolják, mert félnek a kirúgástól
Empátia és gyógyulás helyett többnyire jogalkotói szigor és bürokrácia vár Magyarországon mindazokra, akiket megváltozott munkaképességűnek ítél egy bizottság. A megváltozott munkaképesség miatt járó állami pénzfolyósítás láttán pedig az érintettek arra is rádöbbenhetnek, hogy tényleg csak magukra számíthatnak.
Rokkantnyugdíj és leszázalékolás – habár közismert fogalmak, mára mindkettő a múlté. Hiába él sokak fejében, - ha „bármi történne velünk”, a rokkantnyugdíjból meg lehet élni, - 5 évvel ezelőtt jelentős változások történtek a megváltozott munkaképességűek helyzetében. 2012. január elsejétől átfordult a jogalkotói logika: a fő cél a rehabilitáció. Ugyanakkor, már nem csupán az egészségkárosodás mértékét veszik alapul az állami támogatásánál megállapításánál.
Egy megváltozott munkaképességű személy ma a rehabilitálható vagy a rokkant kategóriába kerülhet, ám ezen belül még léteznek fokozatok a rendszerben. Egy epilepszia, hetente jelentkező rohamokkal többnyire B kategóriának számít. Súlyosságához mérten akár B1, B2, továbbá C1 és C2 kategória is lehet egy 5 éve fennálló, inzulinnal kezelt cukorbetegség, ám ha a szövődmények miatt az illető lábat bokától amputálni kell, valószínűleg a D kategóriába kerül. A D általánosságban nagy pszichés terhelést, például a betegség okozta depressziót, továbbá komplex szervrendszeri károsodást és a mozgást jelentősen korlátozó problémákat jelent. Azt sorolják E kategóriába, aki önellátásra legfeljebb mások segítségével képes
- B1-es rehabilitálható kategória: minimum 28.803 forintot, és maximum 38.404 forint.
- C1-es rehabilitálható kategória: minimum 38.404 forinttól maximum 48.005 forintig tart.
- B2-es, rokkant kategória: 28.803 forinttól kezdődik, de itt már a plafon 38.404 forint.
- C2-es, rokkant kategória: 43.205 forintnál kezdődik, és a plafon az 144.015 forint.
- D-s, rokkant kategória: itt 48.005 forint a minimum, és 144.015 forintig mehet a maximális összeg.
- E-s, rokkant kategória: alsó határa 52.806 forint, maximuma pedig 144.015 forint, mely legalább 205.735 forint jövedelemtől jár.)
Hogy a bemutatott összeghatárok közt ki mennyi állami ellátást kap, mindig annak függvénye, hogy aktív dolgozó korában mennyi volt a jövedelme. Ha minimálbéren volt bejelentve, szinte kivétel nélkül az kategória alsó határa jár neki. Akit „feketén” foglalkoztattak, ott nincs méltányosság, ő egy fillért sem kap az államtól. Ezen túl az is feltétel, hogy a betegnek a kérelmet megelőző 5 éven belül legalább 1095 naptári napnyi (3 évnyi) biztosított jogviszonnyal kell rendelkeznie.
Kevesen tudják, de a szabályok közé tartozik, hogy a folyósításakor az illető nem folytathat keresőtevékenységet. A rehabilitálható kategóriába soroltaknak járó összegek alacsonyabbak mint a rokkantsági ellátás, akategória kimondott célja, hogy az illető mielőbb térjen vissza a munkaerőpiacra. Ráadásul a rehabilitációs szolgáltatás maximum 36 hónapig jár, mialatt a betegnek folyamatosan tartania kell a kapcsolatot a kormányhivatal rehabilitációs ellátási és szakértői osztályának munkatársaival, akiknek feladata, hogy segítenek neki munkát találni."