A foszfor tartalom inkább érdekes lehet régebbi motoroknál. Az SL 0,08 és 0,1 % közötti foszfor tartalmat követelt meg. Ebben a tekintetben a C1 elég szigorú. Szigorúbb az SN-nél.
Amerikai fórumokon lehetett olvasni vezérmű tengely problémákról régi nyomórudas, és magas fordulatszámú motoroknál SN olaj használata esetén.
Ha jól tudom a BMW M motorjaiba is magas foszfor tartalmú kenőanyagot kell használni.
Gondolom a ZDDP-re gondolsz. Az nem sima foszfor, de van foszfor tartalma emlékeim szerint. Ezért is cserélték le más kopás ellen védő adalékra. Ez persze befolyásolja a SAPS szintet. De a TBN e miatt lehet alacsonyabb?
Az acea C1 és 2 esetében nem határoz meg minimumot a TBN szintre. C3 és 4 esetén 6-ot.
Ezek az olajok járműgyártók jóváhagyásihoz kötődnek. A jármágyártók határozzák meg a számukra fontos értékeket. A C3 pl a VW 504.00 és 507.00 szaványához köthető. A C2 a PSA egyes motorjaihoz.
A Ford pl. néhány motorolaj típusát sem ACEA vagy API-hoz nem köti.
Szerintem a TBN érték csökkenése nem olyan nagy ügy. Ennek nem szabadna gondot okozni.
Ahol C olaj van előírva, azoknak a motoroknak ez nem lehet probléma.
A foszfor tartalom inkább érdekes lehet régebbi motoroknál. Az SL 0,08 és 0,1 % közötti foszfor tartalmat követelt meg. Ebben a tekintetben a C1 elég szigorú. Szigorúbb az SN-nél.
Amerikai fórumokon lehetett olvasni vezérmű tengely problémákról régi nyomórudas, és magas fordulatszámú motoroknál SN olaj használata esetén.
Ha jól tudom a BMW M motorjaiba is magas foszfor tartalmú kenőanyagot kell használni.
Ha TBN nincs összefüggésben az alacsony HTHS vagy SAPS szinttel, akkor miért "kell" csökkenteni ill. miért csökkentik C-s olajok esetében? Sőt még kinkább az a kérdés, hogy miért ír elő a C-s szabvány alacsonyabb TBN szintet vagy van hogy nem is ír elő minimumot belőle? Nem kell? Mert szerintem sem nem lesz abból baj ha több. A hasonlóan modern, de nem C-s olajoknál meg jó nagy a TBN előírás, mármint a C-shez képest. Tehát csak kell az ma is. De mégis úgy néz ki, hogy valami miatt nem emelik meg a TBN szintet a utókezelő rendszer kompatibilis olajok esetén. Pedig a TBN nem az utókezelő rendszerről szól, hanem a motorról.
" ... SAPS szint csökkentéséhez szükséges esetleg csökkenteni a TBN-t? ... "
Nem.
" ... C-s olajoknak nem tudom mennyire örülnek a motorok ... "
Annyi bizonyos, hogy a kipufogógáz kezelő rendszerek szívesebben veszik ezen olajok alkalmazását.
Az viszont igaz, hogy egy motor sem tiltakozik olyan savközömbösítő adalékolás ellen, amely az olajcsere intervallum vége felé, esetleg egy kopottabb, vagy forszírozottabb motor esetében akár előbb bekövetkező aránytalan savasodással szemben is kellő védelmet nyújt.
... de ezért ügyeskednek a kenéstechnikai szakemberek.( megfelelőség és harmónia megtalálása);-)
Mi meg igyekszünk tágítani ismereteinket az elmélet és a gyakorlati tapasztalás hányadosából.
Ennek alapján kell a felhozatalból a "legjobbnak" tűnőt választani. Khmm!
Teljes bázisszám csak egy dolog. Az alap olaj minősége nagyon fontos.
Az alacsony TBN érték csak alacsony kéntartalmú, gázolajjal, vagy alacsony bioetanol tartalmú benzinnel használható. E85-nél, vagy bio-gázolajnál az alacsony TBN szám és a hosszú csereintervallum bukott úgy. A kopott henger és kompresszió gyűrűk, nagy mennyiségű kipufogó gáz visszavezetéshez szintén magas TBN értéket igényel.
Megtörtént a vásárlás? Vagy még a Mannol van benne?
Az SAPS szint csökkentéséhez szükséges esetleg csökkenteni a TBN-t? LL olajnak nem kellene magas TNB-nel rendelkeznie? Mert akkor a C-s olajoknak nem tudom mennyire örülnek a motorok, mert van amelyiknél minimum szint sincs előírva.
Velük jártam úgy, hogy a megrendelt termékekből egy hiányzott, a futár szeme láttára bontottam ki a csomagot. Abba a kartonba fizikálisan bele sem fért volna. Egy korrekt telefonváltás után 2 nap múlva hozták.
Megtörtént a csere, korrektek voltak. A cég a filtershop, már többször rendeltem tőlük, 10 ropi felett ingyen jön a pakk. (ez itt a reklám helye, jutalékot sajnos nem kapok)
Ez a rész engem igazán nem lep meg, mert az új 0w-30 olaj valószínűleg új fejlesztése lehet a castrolnak, és a DPF élettartamának meghosszabbítása volt a cél a 913C-vel azonos motor védelem mellett. Motorikus szempontból a 913C A5/B5 nagyon jó minőségű kenőanyag volt, magas TBN szám(kb 10) foszfor tartalom (0,1) üzemanyag takarékos HTHS (kb 3) csak a részecske szűrőre nem volt kedvező hatással.
De amit írtam a benzines motorokra az meglepőbb lépés, mert 5w-30 ról 5-20 ra módosult.
Erre mi lehet a magyarázat? A 948b valami A1 SL olaj lehet 0,1-0,08 közti foszfor tartalommal és magas 10 körüli TBN értékkel?
Ez a legjobb lépés, ha nem akarod magad költségbe verni, mert ha nem cserélteted vehetsz +1 litert. Simán lehet, hogy valaki kapkodott így figyelmetlen volt, annak kisebb az esélye, hogy direkt adták volna a másik viszkozitásút, többet ér számukra, hogy jó véleménnyel legyél és így a jövőben is vásárolj tőlük.
Adding oil: If you are unable to find an oil that meets the specification defined by WSS-M2C950-A (1.5L diesel engines only), it is acceptable to use a SAE 0W-30 engine oil that is defined by ACEA C2. Alternatively you can use SAE 5W-30 that meets the specification defined by WSS-M2C913-C or ACEA A5/B5.
Szóval, elsődleges a 950-a, de helyettesíthető más 0w-30 C2-vel, és megfelelő lehet 913-c (és akkor -d) szerinti is, és akár valamilyen/bármilyen 5w-30 A5/B5.
(kicsit erősödött bennem a feltételezés, hogy 950-a az C2 - gondolom, a HTHS-ek egyformák/hasonló kategóriájúak)
Igaz az is, hogy
Note: Do not use more than 1 L of the alternative engine oil between scheduled service intervals.
A "nem volt váltás"-t úgy értettem, hogy az 1.6 Duratorq nem változott, az ugyanaz 2014-ig, mint utána még egy fél évig, aztán megszűnt - és lett helyette csak az 1.5.
De ha T1DA/T1DB helyett lett az általad írt U3CA/NGCA (és ezek kerültek egy rövid ideig a facelift utáni Focusokba és új Mondeokba), akkor mégis csak változhatott, és magyarázatot adhat ez arra, hogy miért kerülhetett be a doksiba a 2015-ös 1.6 TDCI Mondeonál és Focusnál a korábbi megszokott 913-d/c helyett a 950-a.
Így, ha van U3CA/NGCA 1.6 TDCI (csak 2014 legvégén és 2015 elején), de az enyém még T1DA, akkor valóban lezárhatom legújabbkeletű okoskodásomat. (nem tudtam a motorkód megváltozásáról, és nem feltételeztem, hogy ilyen rövid időre a megszüntetés előtt módosítással álltak elő)
Én továbbra is 0,78-nak olvasom a (tömeg)%-ot. (szerintem a %-ban kifejezett 0,78 és a P-ben nominálisan kifejezett 0,078 ugyanazt jelenti)
(a Castrol Magn.Prof. 5w-30 A5-nél meg valahol 1,2 % körül) (de az is igaz, hogy pl. a 913-d Mobil Super 5w-30 A5 esetében is 0,8-at írnak, ami kb a határa a high/mid-nek)
" ... nem volt motor-váltás, tudomásom szerint mindegyik a T1DA vagy T1DB motorkódú 115 LE ill. 95 LE Duratorq. Olyannyira nem volt váltás, hogy ez az 1.6 TDCI meg is szűnt, a jelenlegi árlistában már csak az 1.5 TDCI-k vannak ... "
Ha az 1.6 TDCi megszűnt és helyette 1.5 TDCi van az nem váltás?
A rendelkezésemre álló infók szerint az M2C950-A jóváhagyású 0W-30-as olajok az 1.6 TDCi motorok közül az U3CA/NGCA kódúakhoz használhatóak.
" .. vált mindkettő 950-a 0w-30-ra, amiről én olaj-doksiban megjelenő konkrét kijelentés nélkül csak sejtem, hogy C2. (a 0,78 % SAPS miatt) ... "
Az a 0.78 % egyébként 0.078 %, pusztán ez alapján az olaj C2-es (P≤ 0.090), C3-as (P≥ 0.070 P≤0.090) és C4-es (P≤ 0.090) is lehet.
A rendelkezésemre álló infók alapján ehhez a motorhoz a Ford egyértelműen WSS-M2C913-C vagy D jóváhagyású SAE 5W-30-as motorolaj használatát írta elő, ez esetben én nem kísérleteznék hanem maradnék az előírt minőségű olajnál.
Egyéb érdekesség is van abban a Ford-Castrol doksiban amit nézünk.
A Focus 1.6 (Duratorq) TDCI-nél 2014-ig elsődleges ajánlás a 913-d5w-30 A5. És a Mondeo 1.6TDCI-nél is. Mindkettőnél opció a "régebbi" 913-c5w-30 A5.
És 2015-től vált mindkettő 950-a0w-30-ra, amiről én olaj-doksiban megjelenő konkrét kijelentés nélkül csak sejtem, hogy C2. (a 0,78 % SAPS miatt)
Pedig nem volt motor-váltás, tudomásom szerint mindegyik a T1DA vagy T1DB motorkódú 115 LE ill. 95 LE Duratorq.
Olyannyira nem volt váltás, hogy ez az 1.6 TDCI meg is szűnt, a jelenlegi árlistában már csak az 1.5 TDCI-k vannak, egyértelműen 950-a javaslattal. (szóval addig volt facelift mk3 focusban 1.6 TDCI, amíg el nem fogyott)
Az már csak hab a tortán, hogy a ford.hu-ról szintén elérhető kezelési utasítások között a legutolsóban, ami még tartalmazza az 1.6 Duratorq-ot (2015. februári, mert a 2015. júliusi már nem), csak a 913-c, illetve opcionálisan bármilyen 5w-30 A5 van feltüntetve.
Tehát számomra megint kinyílt a kérdés: Tölthetek a 2014-ben gyártott, T1DA kódú 115 LE-s 1.6 TDCI-be 950-a megfelelőségű 0w-30 olajat? (pl. Ford-Castrol Magnatec Professional D 0w-30)
Valóban fellelhető egy másik összefoglaló dokumentum, az is Ford-Castrol "közös", és valóban megjelenik a 948-b 5w-20 már a '98-'04 közötti benzinesek egyik-másikánál!
Ez egy Ford-Castrol "közös" dokumentum, összefoglaló táblázat az összes Ford-ra vonatkozó olaj-ajánlásról (és megfelelő Castrol termékről).
1998 előtt - dízel és benzines egyaránt A3/B3 10w-40
'98-2009 - dízel és benzines (néhány kivétellel) 913-d/c 5w-30
2009. - dízelbe (kivétellel) 913-d 5w-30 (kivétel a doksi szerint Kuga és Mondeo 2.0 Duratorq DI, de azóta tudjuk, hogy a 2014-es 1.5 TDCI-k is - ezekbe 950-a 0w-30) (persze, tudjuk, hogy a 913-d helyett a 913-c az elsődleges ajánlás)
- minden benzinesbe (kivétellel) 948-b 5w-20 (EcoBoost-ba és más benzinesbe is - de utóbbi csak '09 után !!!)
Ebben az anyagban nem találkozom az általad említett ajánlással ('98-'09 közötti benzinesbe 948-b).