Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Bevallom anno teljesen meglepődtem magamon hogy némi gondolkodással egy teljesen (szinte mm-re pontosan!) egyenes négyzet keresztmetszetű több mint 5m-es árbocot sikerült létrehoznom, ami ráadásul szabadon álló (mint a Lasereké), tehát se stágolás,se semmi, mégis megtart egy 10m2-es lug vitorlázatot mindenféle probléma nélkül.
Ennek a fa árbockészítési technikának nem mertem nekiugrani, pedig nem lehetetlen küldetés:
Meglepően erős fa cső hozható így létre, a közepén lévő lukban pedig az anyag ha lenne is, szilárdsági szempontból nem csinálna semmit, csak a súlyt növeli.
A fa pontosan olyan árbóc építőanyag, mint más. Csodálatos finn árbócok voltak a 60-as években. Az aluminium finn árbóc tette a finnt egyértelműen nehézsúlyú versenyzőknek való hajóvá. Jó, a karbonnal nem lehet versenyezni. Amíg nem volt spinakker a kalózon, addig faárbócot nem láttam törni. A spinakkerek bevezetésvel megjelentek a szálingok. Olyan fa árbóctörésről tudok, ahol először a száling adta meg magát, utána az árbóc.
Én a GIS-hez gyártottam egy felfelé szűkülő "zártszelvény" árbocot vörösfenyőből. Félcollos vörösfenyő deszkából van, a súlyán kívül más negatívumot nem tudok mondani. Iszonyat erős és merev, ha tömör lenne akkor nem is tudom mekkora súlya lenne. A két végén feltámasztom, középen ráállok és nem hajlik meg. Pedig van bennem anyag. :-) Természetesen egy alu vagy egy kompozit árboc súlyához nem mérhető, de a merevségével és szerintem a teherbírásával is felveszi a versenyt a fa árbocom.
olyan idő volt mikor a kite-osok 1,5-2 méter magasra ugranak
csodálkoztam is hogy a kalóz mennyire stabil, talán csak 1 alkalom volt mikor felmerült bennem, hogy na most jó eséllyel borulni fogunk
1ebként egy fa árbocós kalózzal mentünk és végig azt figyeltem mikor fog az x éves fa árboc elreccseni, ezt az egyet nem éreztem konfortosnak, a mai karbon, műanyag, aluminium világba a fának nincs megfelelő respectje a fejemben (fejekben)
Vasárnap déltől ötig, ma meg úgy negyed hattól erős szeles gyakorlás volt a Venussal. :-) Van még min csiszolni, néha mintha meg-megsiklana, a farhulláma a fartükör mögé kerül egy picivel, de nem bír kikecmeregni a saját orrhullámára a nagy dagadt testével. :-) Mindegy, nem ezért szeretjük. :-D
Szemesen a kikototol nyugatra levo strandon a kolcsonzoben van egy elado sarga jolle 300ert kialtva. Nagyon tetszett a test formaja. 9n2-re montak, vitorlait nem lattam, ha hajot akarnek venni elgondolkoznek rajta. Tipust nem todok erzesre 4.2 80 kg korul lehet
Az idei év valóban nem tűnik rossznak eddig a szél mennyiségét/erejét tekintve, bár kissé megkésve került vízre a hajó. Ilyenkor tavaly sokszor csak lötyögtem a vízen, most talán ha 2-3 alkalommal nem volt szél, vagy csak minimális, inkább a 3-4-es szelek fújnak és ami érdekesebb, többnyire jól kifújtak, csak kicsit pöffösek, alig forgolódóak.
Tegnap is kimentem, fordultam párat, egész jól sikerült a takkváltások időzítése/kivitelezése, a hajótest alól feltörő farhullám mintha már-már elszakadt volna a fartükörtől (nem hiszem hogy jollés értelemben véve meg tudna siklani a Venus, de innentől asszem a feladat adott :-D ), de már 11 órakor látszott hogy alakul a helyi elsőfokú viharjelzés, délre pedig fel is tettem képzeletben és inkább elindultam kifelé, fűnyírás várt még a parton. A fűnyírást befejezve látszott hogy kivételesen túlságosan paranoid voltam, a szokásos 3 óra magasságában még csak gyülekeztek az egyre rondább fellegek, azért estére végre megérkezett a csapadék és az elég erősnek mondható szél is É-ról. Tulajdonképp az idén a szokásosnak mondható júniusi időjárás is elmaradt, ami abból áll itt nálunk hogy a május végi rekkenő, szélmentes melegekkel szokott jönni pár hétre egy szinte garantált délutáni zivatarokkal járó jelenség. A Bükk nagy sötétzöld felülete elkezd nagyon korán melegedni, a talaj, a növényzet párologtatni, ez a meleg párás levegő pedig a mozdulatlan alsó és szinte mozdulatlan felső légrétegekben szemmel láthatóan gyűlni. Reggel nyolckor felhőmentes azúrkék ég, kilenckor egy ártatlan pamacs a Bükk felett a távolban, tízkor egy semmiféle aggodalomra okot nem adó méretű/színű de láthatóan egyre inkább hízó felhőcske, tizenegykor-délben már imitt-amott szürkés színekben jól láthatóan egyre inkább magasságban elnyúló, alulról felfelé törő nyúlványokat növesztő és szemmel láthatóan közeledő valami. Egy óra-kettő tájékán már határozottan fenyegető, három felé dörgés-villámlás-csinnadratta, leszakad az ég, kiontja magából ami addig felszállt (valamiért - Föld forgása?) épp a Bükktől kicsit keletre, meg magára a Bükkre is. Aztán a körforgás kezdődik elölről, minden nap, egész addig míg egy front a magas légkörbe szelet nem hoz és a kis délelőtti felhőcske nem tud meghízni, mert folyamatosan fújja el a szél a magasba törő párás levegőt.
Régebben ezeket a jeleket így nem figyeltem meg, de amióta gyakrabban járok ki a vízre feltűnnek az összefüggések. :-)
Először gyorsan villogni kezdett a viharjelző. Hamar kiértem, rögzítettem a vitorlást. Épp végeztem, már erősen fújt a szél, hamarosan szakadni kezdett az eső. Aztán elállt, kisütött a nap. Azt hittem vége, de kiderült, csak a vihar szeme volt. Utána következett a feketeleves. Ebben az esetben szerintem egy fürdőző is simán belefulladhatott volna a térdig érő vízbe. Valahogy van érzékem ahhoz, hogy óvatos duhajként minden esetben időben a parton legyek. Mondjuk 30/30 statisztikailag.
Csak egy megfigyelés. Tavaly ócska nyár volt. Elég hűvös és vacak szél, leginkább szélcsend. Most szinte mindennap kitűnő üzemenyagot osztanak és a hőmérsékletre sem lehet panasz.
Úgy azért valamivel könnyebb ha nem a vízen ér egy ekkora szélroham. :-) Lehet csak én értettem félre, azért a felfújhatós kisvitorlással lehet úgy jártál volna mint Dorothy. :-)
Rövid ideig volt és nem a vizen voltam. Nyaralónk szinte parti, emelet. Amikor vízszintesbe döntötte a fákat, erősen fújt a szél. De utána lépett a gázra és az üvegfalam szabályosan cm-eket behajlott. Aztán vissza. Mint durva esőben autópályán padlógázzal. Ilyet csak tornádós filmek csúcsjeleneteiben láttam. 10-20 mp mindössze. A kép még a durvulás előtt készült kb. harmad sebességnél. Egy utóhatás, a gyengébb festéket letépte a falról és az üvegnek szórta. Az üveget átmenetileg úgy meghajlította statikai soroló ellenében is, hogy a gumitömítés és a jóval merevebb tripla üvegezés közé szorultak a festékdarabok.
Utána a kertben bokáig érő víz és békák ugráltak. A Tribord 5S lent a kerítés tövében sokkal védettebb helyen volt, semmi baja nem lett. Ok, hozzálakatolom a kerítéshez, meg gumipókkal is rögzítem.
Ma befejeztem, 24-től ismét rettegni fogok elsősorban a Jegenye tér környezetében. Az elmúlt hónapban meglepően gyakran volt jó szél, főleg a tavalyi időszakhoz képest.
Tegnap 29mp-ig igazi tornádó volt. 100++++ Az nem volt jó szél.
Köszönöm. Megnéztem és lenne is kedvem hozzá, de itt a Vtavon egyre lehetetlenebbé vált a kikötő helyzet. A meglevő kevésből megint bezártak egyet, a velencei volt ifjúsági szállónál, ahol lett is volna helyem.
Mindeközben ma megvettem szimix sporttárs Conrad 600-asát, aminek van helye a nap alatt. Ha nem is egészen jolle, de svertje azért van, úgyhogy remélem nem golyóztok ki a klubból.
nem tudom mennyire adta meg magát, de ha csak egy hasadás van rajta vagy ilyesmi, akkor azt egy közepes háziasszony egy régebbi varrógéppel (vagy kézzel) simán bestoppolja a vitorlásboltban vett viaszos cérnával, persze kell némi vitorla anyag is, azért kell elugrani egy vitorla szabóhoz és kisírni egy kis levágott hulladékot
nem lesz szép, nem lesz jobb mint volt, viszont napon belül kész és levegőhöz jut az ember még utánajár egy másik beszerzésének
én anno csináltam egy stopolást egy lyuk miatt, meg az élköteles is javítottam és a végén évekig úgy mentem még vele
biztosan X %-al csökken a vitorla teljesítménye, de X val szín kisebb mint amit a pontos odafigyelő vitorlaállításban egy átlag vitorlázó még benne hagy
hasznaltvitorla.hu? Vannak kisebb méretű eladó vitorlái is. Valószínűleg az lenne a leggyorsabb megoldás. Ha jól emlékszem Balatonalmádiban dolgozik Kucséber Viktória, nekem őt ajánlották pár éve és jól és szépen megoldotta a rábízott munkát.