Sikerült beállítani. Igaz, hogy maximális sebességnél egyszer kihagyott egy öltést. Szóval még nem 100%-os.
A csévélésnél viszont hiába oldom fel a kézikereket mégis elforgatja a varrószerkezetet. Pedig már megcsiszoltam a főtengelyt azon a részen, meg a kézikerék belsejét is kitisztítottam rendesen.
Szétszedtem a greifert. Kipattant belőle a középrészt fogó rugó egy kör keresztmetszetű és valamivel hosszabb kb 60% mint egy fél körív. Volt-e még ott valamilyen alkatrész vagy csak a rugó és a pici csavarok tartották? Mert ha csak ennyi, akkor kitakarítottam és össze is raktam. Sok szösz és más szennyeződés is volt rajta.
Összesen négy db alkatrészből állt. A könyvben is ennyi van, csak más típus. Az textima és máshogy néznek ki az alkatrészei. Ez meg naumann.
A greifert valahol be kell olajozni vagy az így szárazon is jó?
Egyébként azt hiszem, hogy sikerült jól beállítani. Csak már késő van és nem akarok varrni, mert azért eléggé hangos. Holnap kipróbálom.
A szorulásról már annyit tudok, hogy a felső részen van. Leakasztottam a bordász szíjat (persze megjelöltem, hogy hol volt) és körbeforgattam többször is a kézikereket. Két ponton kicsit megszorul. Nem annyira észrevehető, de ha finoman forgatom, akkor meg-meg akad azokon a helyeken.
A talpemelő rúdon középen a rugó alatt van egy csavar. Hogyha azt kicsavarom, akkor annak nem kéne a rúdon elmozdulnia? Mert ez nem akar eléggé rá van szorulva.
A szorulást kéne először megtalálni. A greifer(hurokfogó) beállítása jól van leírva abban a cikkben, mást én sem tudok mondani. A hézagot fentről kell nézni, a tűlap levétele után. A képeiden az látszik, hogy a tűmélység jó. Melyik megyében laksz?
Találtam pár könyvet amiben részletesen benne van minden beállítás.
Viszont egy bónuszkérdés. Hogyan látom, hogy 0.5-1-1.5-2 stb mm-re van a tű az egyes elemektől, hogyha nem is látok rá az adott területre? Ezt hogyan lehet megoldani? Honnét nézzem?
A takarításhoz mennyire érdemes szétszedni a gépet? Mert valahol még mindig szorul. Két pont van ahol nehezebb átfordítani a kézikereket.
Csináltam pár képet a greiferről és a tűről amikor az alsó holtponton van. Felül úgy állítottam be, hogy a cikk-cakk varrásnál a horony két szélétől egyforma távolságra legyen a tű. Így viszont hozzáér a greifer oldalához amikor jobbra megy. Plusz a hátuljához is, de oda mindig.
A hurokfogót egyébként hátra kellene állítani, mert ott ér hozzá a tű. Igaz ezt már csak akkor vettem észre amikor varrtam vele. De legalább nem szakadt a cérna nem kapta be és az öltések is egyenletesek.
Egy nagytakarítás is ráférne, mert ez a gép szerintem még sosem volt kitakarítva. Most, hogy kivettem a tűrudat és megtakarítottam az is sokkal könnyebben mozgott. De egyelőre még nem mertem jobban szétszedni.
A greifer az ugye a hurokfogó? Igen hozzáér a tű. Viszont azt fogalmam sincs, hogy hogyan kell beállítani.
Itt van ugyan egy leírás, de ez még kb kínai. :) link
A 9-es ábrát megnéztem az újságban. De csak annyit mutat, hogy a tűrúdon lévő rögzítőszemet amivel magáboz a hajtáshoz csatlakozik, azt hogyan lehet állítani.
Ügyes vagy. Most azt kell megnézni, hogy a greifer a tűhöz képest hogy áll. Szerencsés esetben jó, ha nem, be kell állítani úgy, hogy a tű oldala és a greifer között 0,05mm legyen. Mivel a tűrúd ennél többet "lóg", vagy hézag lesz, vagy nyomják egymást. Meg kell találni a középutat.
A legfelsőt meglazítottam, de azzal nem nagyon lehet állítani semmit sem. Az csak rögzítésre van és eléggé fix, mivel az elemek be vannak süllyesztve a gépházba.
Ha a tű nem görbe, a tűrudat befoglaló keret van elállítódva. A keret felső részén tarja 1db csavar. Fel kell lazítani, és a tűlap nyílásához állítani az egész keretet.
Mi legyen rajta? Mert annyit veszek észre, hogy valamiért nem megy úgy az anyag és a cérnatekercs gyorsabban forog mint előtte.
Aztán amikor megállok és felemelem az anyagot, akkor látom, hogy nem két, hanem három szálat látni. A felsőből kettőt, mert alul beakad valahová. Vagy volt olyan is, hogy elszakította a felső szálat.
Viszont most az a gond, hogy egy idő után lehúzza a felsőszálat alulra és összeakad az alsószállal, de ilyenkor még varr tovább csak feltűnik, hogy valami nem stimmel az öltéssel.
Először a tűrúd és a főtengely közötti alkatrészeket ellenőrizd, kis cérnadarabkák lehetnek itt-ott. Mivel írtad, hogy mindig a tűhelyzet egy bizonyos pontján szorul, itt kell keresni elsősorban.
Nincs. Le is volt szerelve. Viszont úgy emlékszem, hogy a mamám gépénél is volt ilyen jelenség, hogy amikor a felső holtponton átfordul a tűmozgató szerkezet, akkor kissé szorul. Persze ez nem jelenti, hogy normális.
Egyébként a gépet annyira lecsupaszítottam amennyire csak tudtam úgy, hogy a fő varrószerkezethez nem nyúltam.
A talp rész sem volt rajta. az alatta lévő fedőlap és az anyagtovábbítót is levettem.
A főtengelyen más alkatrésznek nem kell lenni a kézikerék alatt? kép
Amikor a főtengelyt forgatom, akkor van egy pont, ahol nehezebben fordul el. Mindig akkor amikor a tűmozgató mechanika egy bizonyos ponthoz ér. Azt hiszem akkor amikor átfordul. ez mitől lehet? Simán csak a főtengelyt forgatva a kézikerék nélkül.
Azt úgy hívják, hogy szálrángató rugó. Nem alapvető alkatrész, de vékony anyagot szebben varr a gép, ha nincs letörve a vége. A Tied még jó. A tűbefogó levétele: a tűszorító anyát teljesen lecsavarod, a csavart balra kihúzod, a műanyag részt ide-oda mozgatás közben felfelé tolod néhány mm-t, a szabaddá váló alsó szálvezetőt letolod hátra, majd lehúzod a műanyag részt.
Megoldottam. Alapos tisztítás után már forog a kerék.
Másik dolog a tűfogó. Annyira koszos, hogy el sem tudom képzelni, hogy hogyan használták ezt a gépet. Lehet, hogy volt olyan hülye és ott is olajozta. :( Azt le lehet szedni valahogy a gépről? Mert egy alapos tisztítás kell neki.
Ezen a videón az első percben csinál egy csévélést. Kioldja a kézikereket és az szabadon mozog. A varrószerkezet nem megy közben. Ami itt van gép annál nem tud elforogni a tengelyen a kerék.
Sikerült leszedni. Mögé raktam egy csavarhúzót és körkörösen kis nyomásokkal lejött. De kézzel tuti nem ment volna. És a kerék eléggé szorul a tengelyen.
Akkor ha a rögzítő kerék nincs rajta, akkor a kézikeréknek nem könnyen kellene mozognia? Mert ezt most alig tudtam megmozdítani.
Ha ezt a leírást jól értem, akkor a kézikeréknek szabadon kéne mozogni a tengelyen amikor az a kioldó kereket leveszem. Viszont olyankor is mozog az egész varró szerkezet.
Erre gondolok:
5. A varrószerkezet ki- ésbekapcsolása
A varrószerkezet bekapcsolása úgy történik' hogy a 29 kioldócsavart a ,,b.. nyíl irányába forgatjuk. Közben tar-
tani kell az 1' kézikereket (3. ábra). A varrószerkezet kikapcsolása csévéleshezszükséges. Ennek Során megfogjuk a kézi kereket, és a kioldócsavart az ',a', nyíl irányába lorgatjuk (3. ábra).