A 2000-es évek elejére kívánalom lett Fehérváron, hogy a 8-as út - 63-as út közvetlen forgalmát vigyék el a városból.
A város viszont azt akarta, hogy az állami pénzből épülő új elkerülő, minél több városi belső funkciót is ellásson ezért minél közelebb akarta megépítteteni az állammal a város belső szövetéhez, hogy így spóroljon.
Sajnos sikerült nekik.
A 8-as utat már nem az "északi elkerülőn" át vezették rá az M7-62-es út csomópontra keleten, hanem nyugaton vezették át az M7-63-as út csomópontra.
Készítettek belé három-négy nagyon elrontott körforgalmat.
Nem a körforgalom a baj, hanem a kivitelezés módja.
Építettek maguknak új, dugókat.
Szándékosan vagy sem csak tudatlanságból azt nem tudom, de hosszú évekre állandósították a nyugati elkerülőn (új 8-as út) az araszolást, a szuszogást, a sorban csorgást.
Nem mostanában fognak kapni állami pénzt arra, hogy amit elrontottak azt kijavítsák.
S itt érünk el a hozzászólásokat kiváltó, 55966-os hozzászólására.
Egy új szülöttnek minden vicc új.
Aki nem ismeri a történéseket az bizony fennakad a táblázáson, útszámozáson.
Egy kevésbé felkészült közutas akárki rájött, hogy ha a 8-as útnak készült Fehérvár Nyugaton új bekötő útja az M7-es autópályába, akkor mit csináljon hogyan nevezze a 8-as út régi,Fehérvár keleten meglévő elkerülő útját amit a köznyelv "északi elkerülőnek" hív ?
Az M7-es út hiányában, a 7-es út teljes forgalma átszuszogott Székesfehérváron.
Ráadásul a belváros kellős közepén.
Hétvégente (szombat még munkanap volt) a Balatonra tartók, majd vasárnap visszajövök a Rádióteleptől a tankig (kisfaludi elágazás) sokszor 1 órán át csorogtak át Székesfehérváron.
1971-re készült az M7-es autópálya fele Martonvásártól-Zamárdiig.
Autóút.
Ez felszabadította Fehérvár belvárosát a nagy forgalom alól.
Ekkor jött az ötlet, hogy a 8-as út addig Piac tér - Palotai út nyomvonalát vigyék ki a belvárosból.**
És nekiálltak megépíteni a 7-es útól a Budai úton lévő KADOCSA utcánál, északra az elkerülőt.
Ez akkor még mindíg nem 7-es út volt hanem 8-as.
Északi elkerülőnek hívták az igaz, de jó 8 km hosszan lakott területen belül haladt.
Kiváló terep volt a traffipaxos rendőröknek, mert a forgalom kicsi volt, nem mindenhol volt 70-es engedélyezett sebesség, sok helyen - hiszen lakott területet szelt ketté, maradt 50 km=h így kaszáltak a rendőrök.
A 8-as út km szelvény számozása ezért eredetileg innen indult a 7-es út Budai út - Kadocsa utca sarkától.
Ezt pár év után kivitték az M7-ig.
Így működött vagy 40 évig.
Ez volt a 8-as út Fehérváron belül.
** = a 8-as út Piac tér - Palotai út nyomvonala előtt, 1960 előtt más útvonalon ment ki a városból de ezt most nem tárgyaljuk.
Öntsünk tiszta Whiskyt a pohárba mert nagy a káosz.
I.fejezet.
A 7-es út eredeti nyomvonala kb. 1960-tól:
1./ Dinnyéstől ugyanúgy jött felfelé ahogy most a Kisfaludi elágazásig csak nem töltésen.
A töltés az autópálya építéskor építették meg, hogy például külön szintben keresztezze a 7-es út az épülő M7-t. Dinnyés vasúti átjárótól a Kisfaludi elágazási kb,6,3 km melynek nagy része folyamatos emelkedő.
2./ Mikor felért a kisfaludi elágazáshoz csinált egy határozott bal kanyart és elindult a 7-es út Fehérvár belseje felé.
A neve most budai út. Hosszan. A talpazatra állított T-34-es fogadta a Fehérvárra a 7-es úton érkezőket.
Majd balra az Aranybulla emlékmű.
Innen csorgás lefelé a belvárosig. Az út neve végig Budai út. Hossza kb. 5700 méter.
Beért a Budai út a belvárosba és elérte a Piac tér nevű csomópontot.
3./ Itt a 7-es út délre kanyarodik a Széchenyi útra majd arról kb. 450 méter után a Balatoni útra és azon haladv kb. 3200 métert kiér a városból.
4./ De ennél fontosabb, hogy a 8-as út a Budai út-Piac tér csomópontjában kezdődött !
ez az ál-"elkerülő" nem is a 7-es, hanem a 8-as főút egyik útszakasza!! (A 7-es és a 8-as utak ui. Öreghegy és Székesfehérvár régi városmagjának határán ágaznak el egymástól... !)
Szemészt ajánlottak már? Kellően látványos a térképen is, hogy a 8-as főút Feketehegyet délről kerüli, majd déli irányba fordul és úgy megy az Auchan körforgalomig, ahol véget ér. Semmi köze az északi elkerülőnek a 8-ashoz, az tisztán 7-es. Nem mai találmány ez, bőven 15+ éves a történet (nyilván a pontosság kedvéért annyi különbséggel, hogy 7-8 éve épült meg a feketehegyi elkerülő, előtte az Új-Csórin ment a 8-as).
A 7-es főút Székesfehérvár régi városmagjának és Öreghegy városrészének déli szélét szeli át, az M7-es pedig ettől a vonaltól 3-4 km-re délre, a városon kívül halad el Székesfehérvártól délre és Öreghegytől délkeleti csücske és Dinnyés között félúton (a Velencei-tó ÉNy-i sarkánál), majd innen Pákozd és Sukoró felé veszi az irányt a két falut elkerülve, és úgy fut tovább Bp. felé.
Ami a régi 7-es főutat és a csomópontok közvetlen környékét illeti: az M7-es felől Bp. felé haladva Öreghegy és Dinnyés között ott van előbb a 8 -- 62 -- M7 csomópont (Öreghegy déli részénél!), majd ÉK felé Bp. felé továbbhaladva a 7 -- M7 csomópont (Öreghegy délkeleti részénél!), majd a régi 7-es főút innen halad tovább Agárd és Gárdony felé.
Székesfehérvárnak akkor lenne valódi északi elkerülője, ha azt a 8-as főúthoz tartozó kis ál-"elkerülőt" távolabb vinnék Székesfehérvár régi városmagjától, ill. ha ennek keleti folytatásában meglenne az Öreghegy városrészt elkerülő útszakasz is. Ilyen azonban Székesfehérvár környékén sajnos (még) nem létezik!!: >>
Egyetértésem. Székesfehérvárnak északról igazi elkerülője nincs.
Véleményem, hogy extrémgörkoris fórumtárs tévedése -- vagy pontatlansága -- onnan ered, hogy Székesfehérvárnak valóban van ugyan egy picike részleges elkerülője észak felől, ez azonban nem teljes, mert a fő városmagtól keletre fekvő Öreghegy városrész (amelyen a Bory-vár áll), és a fő városmag között húzódik Ény-DK-i irányban, de mivel Öreghegy és Székesfehérvár régi városmagja gyakorlatilag teljesen egybe van épülve (gyakorlatilag teljesen "összenőtt már e két városrész"), így az út ezen szakasza nem tekinthető lakott területen kívüli útszakasznak, következésképpen elkerülőnek sem.
Talán a régi városmagot északól övező "elkerülőnek" lehet némi "elkerülős" jellege, de gondolom hogy ez ahhoz hasonlít, mint ami a 35-ös útnak van ál-"elkerülőként" Hajdúböszörmény DNy-i pereménél. Ez utóbbi azonban tábla szerint végig lakott területen belül fut, így az ott gyakorlatilag a helyi rendőrség traffipaxos "csapdaterülete". Van is rajta gyorshajtásos "fogás" bőségesen... .. !
Visszatérve Székesfehérvárhoz, a régi városmag "elkerülője" is egy a Hb.-ihez hasonlatos ál-"elkerülő" út lehet, szintén remek rendőrségi traffipaxos "csapdaterepként"; másik tévedése extrémgörkoris fórumtársnak, hogy ez az ál-"elkerülő" nem is a 7-es, hanem a 8-as főút egyik útszakasza!! (A 7-es és a 8-as utak ui. Öreghegy és Székesfehérvár régi városmagjának határán ágaznak el egymástól... !)
Ez alkalommal az M6 nem volt szellempálya, de nem is közelítette meg az M1-et. Ellenben az a 65-ös “többet érdemelne“. Továbbra is füstölgök az M9 torzó fölött. Érdekes volt a vezetői stílus is egyeseknél…
Na, most lássuk az ország keleti felét. Fizetős az M44-es? Merthogy a kondorosi csárda… :-)
2013-tól vagyok fenn a fórumon, de már előtte is 2010-ben írtam cikket a Balkán közlekedéséről.
Így joggal mondható, ha Horvátország nem léphetett volna be az EU-ba, akkor nem kap rá támogatást,
Segítek: a 2018. augusztus 9-i (öt évvel Horvátország csatlakozása, azaz támogatásra jogosultsága utáni) #40.650. sz., igen gunyoros hozzászólásodról van szó, amelyeket illetően a fenti két mondatnak semmi relevanciája. Tévedni nem necces, de azt utólag, csúsztatott "érvekkel" magyarázni már inkább (a NER esetében ez neked is elvárásod... de nyilván csak rájuk vonatkozik.).
A Horvátok prioritása nem a PetC (V/c)
De még a lengyeleknek sem létfontosságú.
Igaz, erről Szlovákia legalább annyit tehet.
A második és a harmadik mondat egy Budapest-Ploce (V/c) útvonalat illetően értelmezhetetlen. Ha pedig a Via Carpatia-ra gondoltál volna, a lengyelek esetében ez akkor sem igaz (az tény, hogy az S19-et a PiS-utáló baloldali közigazgatás és a brüsszeli kapcsolatú méregzöld lobbi, környezetvédelmi hivatkozásokkal minden erejével igyekszik késlelteni).
A megszorítások áldozatává eshet az M100-as autóút, amely Esztergomot kötné össze az M1-essel, és amelyet az M0-ás nyugati szakasza helyett építhettek volna meg.
A tavaly decemberben megkötött szerződés hatályba lépését ugyanis bontó feltételhez kötötték: ha az aláírástól számított 6 hónapon belül nem áll rendelkezésre a finanszírozás, akkor nem lép hatályba, vagyis megszűnik a szerződés – írta meg a napi.hu, amely kiszúrta, hogy a bontó feltételt 12 hónapra változtatták, vagyis egyelőre nincs rá forrás.
A szerződés a második szakasz, Únytól Esztergomig tartó 15,4 kilométeres szakaszra vonatkozik, amelynek megépítését méregdrágán, 220 milliárd forintért nyerte a győztes konzorcium.
A konzorciumnak a következő három társaság a tagjai: a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft.
Egyébként nemrég jártam a 11-esen kifelé hétköznap reggel. Túl nagy forgalom nem volt, de meglepett, hogy viszonylag sokan akartak Pomáz felé kanyarodni a OMV kút után (kb. második lámpaváltásra lehetett átjutni). Délután befelé viszont Budakalász felől állt az M0 felé a forgalom, a 11-esen a középső sáv is megállt amiatt, mert nem tudtak besorolni.
Józanul kell mérlegelni, valamit valamiért, megéri-e.
Ehhez kellenének a korrekt hatástanulmányok, forgalmi elemzés és költségeket bemutatása (műtárgyaktól a rejtett költségekig: lakott területek zajterhelése, környezetvédelem, stb.) érdemi alternatívák mentén, megindokolva, miért pont azok az alternatívák lettek vizsgálva és miből gondolják azt, hogy nem lehet érdemben jobbat találni stb. Mindezt a köz számára...
Konkrétan a Szombathely-Sopron levágás kapcsán alapból is kétségeim vannak, amire még rájönnek a környezetvédelem kapcsán a rejtett költségek is.
Olykor tényleg akad döccenő normális és szükséges fejlesztés kapcsán is... De az egész a köznek szóló dokumentáció béka feneke alatti színvonala miatt egyáltalán nem szokott transzparens lenni, tehát érdemben vitázni sem lehet róla sokszor.