Na de ki az, aki a teherszállításba ennyit beruházna?
Nem egyvalaki, hanem mindenki, aki nyerni akar rajta. Itt most ugye arról beszélünk, hogy repülőgép-szerű továbbítási időket lehetne elérni olyan árutömeg esetén, ami nem közlekedhet repülővel. Hasonló dilemma, mint a kínai nagyvárosok közötti, nagysebességű vasutaknál: a repülő adott ugyan, de arra nem tudsz feltenni embereket tízezrével. Valószínű, hogy nem a szén meg a vasérc fog teher-MAGLEV-ezni. Bár ha a vevő megfizeti, akár azt is be lehet pakolni a konténerbe.
Na de ki az, aki a teherszállításba ennyit beruházna? Még egy gazdag Németország sem vállalta az infra kiépítését, az oroszoknál meg jóval nagyobbak a távolságok.
Peti, a személyszállítás a szolgáltató számára általában még az üzemeltetés szintjén sem jó bolt, ha nincs mögötte külső támogatás (pl. állami). Az áruszállítás viszont üzemeltetési szinten haszonnal kecsegtet. Ha emellett a méregdrága infrastruktúra-építést sikerül legalább részben kifizettetni valamilyen Róbert bácsival (akármilyen jogcímen is), akkor az elképzelés életképessé tehető. Míg a személyszállítás esetében az van, hogy vagy fizeti Róbert bácsi az infra építését, fenntartását, és a szolgáltatás üzemeltetésének egy nem kis hányadát, vagy sem. Az első esetben lesz MAGLEV-személyszállítás, a második esetben nem lesz. Itt most úgy tűnik, nem jelentkeznek a mindent fizető Róbert bácsik a háttérben, hanem csak a buli egy részét fizetni hajlandók, akik maguk is szeretnének közvetlen eredményt látni belőle.
Nem mondtam, hogy nem probléma, csak csodálkozom, hogy a humán egyedeknél nagyobb tűrőképességű áruknak építenek ilyen drága infrastruktúrákat, és utasszállításra meg nem.
Gyors net-keresgélés hatására most csak annyit találtam, hogy a megcélzott sebességszint a teher-MAGLEV vonatok számára 450-500 km/h, és elsősorban nagyértékű áruk gyors továbbítására "lőnek". Ezért a szolgáltatásért a hagyományos vasúthoz képest több pénzt lehetne szedni (persze a beruházás is igen komoly lenne mögötte).
Miért jobb ez a hagyományos rendszernél? A Maglevek előnye a gyorsaság, és nem a nagy kapacitás. A teherforgalomnak meg éppen a kapacitás kell elsősorban. A sürgős árura ott a repülő, vagy kisebb volumennél az expresszárufeladás a posta-poggyász vonatokon.
Akkor mire lenne jó a teher-MAGLEV? Olcsóbb lenne, mint a repülő?
Egy kis carszkojeszelói: teher-MAGLEV újratöltve (rzd-partner.ru alapján)
Tavaly a scserbinkai kísérleti központban építettek egy mágneses lebegtetésű pálya-darabot, amelyen az erre a célra kialakított MAGLEV-"teherkocsi" rakott konténerrel volt képes lebegni. Az RZsD most a RoszAtom céggel kötött megállapodást, a technológia továbbfejlesztésére. Miután eljutottak odáig, hogy a rakott "teherkocsit" már megfelelő biztonsággal mozgatni is tudják (egy Szentpéterváron létrehozott, 250 méteres pályán), az Uszty-Luga-i kikötőben 3 kilométeres pályát építenek. Ha ez is megvan, és még mindig életképesnek látszik a megoldás, továbbmennek a nagyobb távolságok, tehát lényegében egy normál tehervasút-üzem felé. Lelki szemeim előtt már látom ezt a nagyobb távolságú pilotprojektet, a RoszAtom gondozásában: Mezőfalva-Paks teher-MAGLEV. :)
Egyelőre 6 halott az eredmény (5 a helyszínen, 1 a kórházban), és 18 súlyos sérült. A tehervonat siklásának (ami előidézte a szomszédos vágányon haladó távolsági személyszállító vonat egyik kocsijának a súlyos sérülését) az elsőként megnevezett oka az egyik teherkocsi forgóváz-hossztartó törése volt. De lehet, hogy a nagy botrány elől a forgóvázgyártók ezúttal megmenekültek, mert - bár a vizsgálat még nem fejeződött be - jelenleg már pályaoldali problémáról beszélnek. A tárgyalt verzió szerint futójavítást végeztek az adott pályaszakaszon, ami ideiglenes lassújel bevezetését megkövetelő beavatkozással járt. A sebességcsökkentés azonban semmilyen formában nem került kitűzésre. Az illetékes pályamestert gyanúsítottként hallgatják ki.
Ez nem igaz, a MÁV legfontosabb veszélyforrásai a következők:
gördülőállomány
pályaállapotok
utazóközönség
Majd sorban a negyedik a személyi állomány és csak ötödik az időjárás, annak is lágy tavaszi zsongás alfaja. (Mert ki tud ilyenkor a menetidőkre figyelni, amikor százezer illat ömlik be a mozdony és a forgalmi iroda ablakán?)
ez a két mondat az újságírás kvintesszenciája: "A hétfői vonaton kedd reggel fedezték fel az újszülött holttestét. Nem tudni, utas volt-e vagy éjjel szökött fel."