Köszi, ez már konkrétabb, és egyenes válasz, bár a szabadkőművesek "saját céljaikat szolgáló" kifejezésed számomra továbbra is ködös. Mert lehet a szeretet, tolerancia nevében létrehozni valamit - jótékonysági egyletek, Gaudiopolis stb., bár ezek nem csak szk.eszmények - lehet öncéllal, pusztán a szimbólumok megjelentetése céljából, pl. Than Mór festménye, lehet egyéb más társadalmat megújító céllal is. Biztos tudod, hogy a szabadkőművességen belül a legtávolabbi-, és a legkevésbé összetartozó világnézetek, vallások is megfértek egymás mellett. Ami összetartotta őket, az a titok, a Testvériség. Ennélfogva a legnagyobb elismeréssel adóztál nekem az elébbi írásodban, miszerint én az össze nem tartozó dolgokat is félelmetesen tudom egy kalap alá venni. Úgy tűnik,egymagam is képes vagyok arra, mint az egész testvériség. :)
Egyébként leírnál egy hazai konkrét példát is arra, mit tekintesz szk. alkotásnak?
Számomra a szabadkőművesek által létrehozott, saját céljaikat szolgáló és eszmerendszerüket tükröző alkotások stb. számítanak szabadkőművesnek. Az összes többit belemagyarázásnak és találgatásnak tartom.
Köszi, hogy konkrét választ adtál az egyébként költőinek szánt kérdésemre. Ez is bizonyította, hogy jelen esetben, a három szabadkőműves esetében sem lehet egyértelműsíteni a származást, ill. azt a kényszeresek által eldöntendő kérdést, hogy mi számít magyarnak, mi számít szabadkőművesnek stb.
Félő, hogy ismét csak szavakon lovagolunk, de örülök a "KAPCSOLATOS" kiegészítésednek.Természetesen lehetne még alkalmazni a "szabadkőművességgel összefüggő" kifejezést is. Sokszor meg is tesszük. Az említett bélyegek szerintem a szabadkőművességgel kapcsolatosak, azzal összefüggőek. Sajnos konkrét szabadkőműves kiadású, vagy szimbolikájú nincs, vagy legalábbis eddig itt nem került elő, addig szerintem, aki ilyen tárgyban keres, az el tud indulni.
Sajnos nem vagyok merev, és szívesen olvasok szabadkőműves írók nem szabadkőműves műveit, amibe beleláthatok ezt-azt, nem erőltetve, és szívesen olvasok nem szabadkőműves írók szabadkőművességről szóló műveit, és vicaverza. Úgy tudom Kölcseyt is szabadkőművesnek vélték néhány verse szimbolikája miatt. Mással is így vagyok persze, nem csak a könyvekkel...
Ha szigorúak akarunk lenni, ez a fórum sem csak a szabadkőművességről szól, csak annak tárgykörébe tartozó dolgokról, mégsem finomítjuk a címet.
Azt hiszem sokszor nem is kell dolgokat szétválasztani, mert sok-sok összefüggés létezik, mind a hasonlatok, mind a példák is erre épülnek. Én nem tudom, hogy Te milyen dolgokat akarsz élesen szétválasztani, vagy van-e erre affinitásod, de ha megengeded helyzetbe hozlak, és megkérdezném: számodra milyen kép, épület, szobor, írás, eszme stb. számít szabadkőművesnek? Mi alapján sorolod be ezeket? Ill. számodra mi az, ami ez esetben nem függ össze? Elválasztható-e az szk. eszme a profántól, a tudomány a művészettől stb.?
"Ezen a Lánchíd-blokkon akár szk. szimbolika is lehet, de akár szimpla építészeti szimbólum is. Az 1949-es évszám nem zárja ki a szk. szimbólum lehetőségét."
Nem valószínű. Sokkal inkább a munkás - értelmiségi szövetség szocialista építőmunkát ábrázoló szimbólumai.
Hasonlóképpen erőltetett, mint ahogy egyesek az NDK címerét szabadkőművesnek tekintik.
Nem vitatom el senki jogát, hogy olyan definíciót alkalmazzon gyűjteménye létrehozására, amilyet csak akar, pl. szabadkőműves írók fényképeiből, szabadkőműves szobrászok műveiből, vagy akár szabadkőműves keresztpapával rendelkező énekesnők operafelvételeiből remek kollekciókatt lehet kialakítani.
Hasonlóképpen kiváló asszociációs játékokat lehet kreálni a szabadkőművességgel kapcsolatosan, ahogyan nem túl régen ez egy online játék oldalon meg is történt.
Viszont ezeket a gyűjteményeket, játékokat nem lehet szabadkőművesnek nevezni, legfeljebb szabadkőművességgel vagy szabadkőművesekkel KAPCSOLATOSnak.
Ami a kérdéseidet illeti:
Born Ignác (németül Ignaz von Born; Kapnikbánya, 1742. december 26. Bécs, 1791. augusztus 28.), magyarországi (erdélyi) származású osztrák geológus.
Józef Zachariasz Bem (magyarosan Bem József) egy cseh eredetű lengyel nemesi család sarja, a lengyel és a magyar szabadságküzdelmek hőse, aki a magyar szabadságharc bukása után Törökországba menekült, felvette az iszlám hitet és Murad/Murat pasa néven török szolgálatba állt és részt vett az 1850. októberében kitört aleppói zavargások leverésében.
Liszt Ferenc (németül Franz Liszt) (Doborján, 1811. október 22. Bayreuth, 1886. július 31.), anyja ausztriai német; hogy apjának családja magyar, német, vagy talán szláv eredetű-e, az okmányszerűleg nem deríthető ki. Liszt magát mindenkor, Magyarország jósorsában éppúgy, mint balsorsában, állhatatosan magyarnak vallotta.
Mint szabadkőművesek, annak a páholynak tagjai, amelyet látogattak.
Engedd meg, hogy vitába szálljak veled, mert erőltetettnek tartod a szabadkőműves személyeket ábrázoló bélyegek szabadkőműves témába sorolását. Szerintem a bélyegeket, mint minden mást, sokféle szempont szerint lehet rendszerezni, így a felsorolt bélyegek bekerülhetnek akár a híres emberek, vagy a zenetörténet, de az építészet, és az egészségügy témájába is, tehát sokféle halmazba, ez a bélyeg-, és könyvgyűjtők körében szerintem elég ismert jelenség, és sok örömet is okoz. Sokat lehet tanulni a bélyeggyűjtés során, ha így rendszerezzük őket, akkor sokat tanulunk a szabadkőművességből is, függetlenül attól, hogy a képeken nincs szk. szimbolika, vagy nincs páholy,vagy kötény, vagy avatás. A szabadkőművesség rejtekezéséből, titkosságából, és jelképrendszeréből adódik, hogy képeket, szimbolikus szövegeket nagyon nehéz egyértelműen ide sorolni. A híres szabadkőművesek sem szabadkőművességük miatt váltak híressé, hanem eszmeiségük, tudásuk, stb. miatt,mégis szerepelnek a szk. ek jelképes panteonjában. A szobrok, épületek 99%-a nem őriz szk.jelet, és még szk, stílust sem, mert ilyen nincs, mégis köthetők szabadkőművesekhez, akár az alkotójuk révén, akár a szk. használóik, akár a mű tárgya révén. Ady Endre Liszt Ferenc téri szobra számomra szabadkőműves témájú IS, és most, mikor nincs rajta az egyik mai szk. páholy által akcióként felkötött kötény, és akkor is, ha Ady talán háromszor látogatta páholyát. Egy másik példa, hogy árnyaljam:s ok páholy nem szabadkőműves nevét veszi fel, de ezáltal az illető félig-meddig szk. vonatkozású lesz. Sztehlo Gábor Deák Ferenc téri szobra szabadkőműves vonatkozású-e, vagy "csak" pedagógiai, emberiességi, vallási témájú?...és még sorolhatnám. Ugyanez az irodalom esetében is: egy szk. író esetében sem egyértelmű eldönteni, hogy a téma szk. vonatkozású-e, és sokszor bele is magyarázzák ezt, főleg ha szimbolikus, de nem baj, mert a szk. eszmeiségéhez így közelebb kerülünk.
Szerintem ez a "Mi számít szabadkőművesnek téma?" téma olyasféle lehet, mint a "Mi a magyar?". Nincs sok értelme, de sokat tanulunk belőle, addig, amíg nem kirekesztő. Apropó: Born Ignác, Bem József, Liszt Ferenc magyar szabadkőművesnek számítanak?
Ezen a Lánchíd-blokkon akár szk. szimbolika is lehet, de akár szimpla építészeti szimbólum is. Az 1949-es évszám nem zárja ki a szk. szimbólum lehetőségét.
TV - Hálózat TV: Dokumentum Műhely - Kaposvári történetek
from Profán programok by Lalo
TV - Hálózat TV: Dokumentum Műhely - Kaposvári történetek
2010. szeptember 15. szerda 19:40 - 20:15
Kik alapították a kaposvári szabadkőműves páholyt? Hogyan lett Lengváry Feriből Csík Ferenc olimpiai bajnok úszó? Hogyan mulattak, szórakoztak a különböző társadalmi rétegekhez tartozó kaposváriak? Történetek Lévai József György író-helytörténet kutató levéltári kutatásai alapján.
Az Árverezőház (1073 Budapest, Erzsébet krt. 37. I/11. Tel/Fax: 2016694), 2010 szeptember 9-én csütörtökön 17:00 órakor árverést tart.
A katalógusból: http://www.bedo.hu/index.php?azon=arveres&kkod=0&akod=4&asor=133&list_kezd=0&list_meret=900
382 MANDELLO KÁROLY DR. Szabadkőművesség és társadalomtudomány I. Ford.: Schlatter Alfréd. Bp., 1902, Pesti Könyvnyomda Rt. 178 p., 1 sztl. lev. Fűzve, borító nélkül.
A szabadkőművesség történetét megírni annyi, mint az emberiség történetét megírni. A szabadkőművesség olyan régi, mint az emberi társadalom. E kettőnek a sorsa mindig kölcsönhatással volt egymásra. Minden polgári társadalomnak minden időben megvolt a maga szabadkőművessége, és amilyen a társadalom volt, olyan volt a szabadkőművesség is. Egészséges államélet jele a szabadkőművesség virágzása. És akár tűrje az állam, akár nem, a szabadkőművesség az államban titkon vagy nyíltan, de mindig megvolt, megvan és mindig meglesz.
Fekete Ignácz könyvének hasonmás kiadását veheti kezébe a tisztelt Olvasó és ismerheti meg a szabadkőművesség hazai és nemzetközi történetét.
A fehér piramis című mű szerintem szimplán a szerző fantáziájának terméke és köszönő viszonyban sincs a létező szabadkőművességgel. Ezt a letölthető első fejezet és a könyvesbolti beleolvasás alapján vélem.
A belinkelt írás számos weblapon és számtalan változatban előfordul.
Az összeesküvés-elméletek kedvelő szívesen keverik a búzát ocsúval.
A 300 hazai páholy létezése és a felsorolt személyek szabadkőművessége nyilvánvalóan ostoba kitaláció. Talán azzal keverhették össze hozzáértő írói, hogy 2000 tájékán kb. 300 hazai szabadkőműves működhetett a hazai páholyokban.
"Szabadkőműves szimbolikájú bélyegről nem tudok, de szk. témájú van szép számmal, ha például a szk. személyeket ábrázolókat is ennek veszed."
Ez a felfogás szerintem erőltetett. Azért, mert az ábrázolt személyeket nem szabadkőműves minőségükben mutatja be.
Ezen az alapon egy szabadkőműves művésznek minden műve szabadkőműves lenne, vagy minden ábrázolása besorolandó lenne szabadkőművesnek. Ez nyilván nem így van.
Vegyünk egy konkrét példát. George Washingtonról rengeteg kép és szobor készült (s feltehetőleg bélyeg is), de szabadkőművesnek csak azok nevezhetők, amelyek kötényben, szabadkőműves minőségében ábrázolják.
Meg kell jegyeznem, hogy nem vagy egyedül ezzel a szabadkőművességet parttalanul kiterjesztő nézeteddel. Például Berényi Zsuzsanna is ilyen alapon sorolja be a Budapest és a szabadkőművesség című művében az összes Deák Ferenc utcát és teret, mert elneveztek róla szabadkőműves páholyt.
Ennyit erről.
Írsz még arról is, hogy a Profán lapokról eltűnt volna a páholyt ábrázoló belga blokk képe. Ez tévedés, a bejegyzés a bélyeg képével egyetemben él és virul:
Szabadkőműves szimbolikájú bélyegről nem tudok, de szk. témájú van szép számmal, ha például a szk. személyeket ábrázolókat is ennek veszed.
Én korábban a magyar bélyegblokkokat gyűjtöttem, és kérdésed kíváncsivá tett, hogy e téren szétnézzek a blokkok között is. A Magyar Posta által kiadott bélyegblokkok között gyűjteményemben a következő szk. témájú példányokat találtam:
- Haydn - Schiller -blokk 1959-ből,
- Liszt Ferenc-blokk 1961-ből,
- Berény Róbert híres, 1919-ben készült "FEGYVERBE, FEGYVERBE!"plakátjáról készült Magyar Tanácsköztársaság-blokk 1968-ból,
- Apollo 11, az első ember a Holdon - blokk 1969-ből ,
- Szentháromság tér és a Budai Városháza - blokk 1983-ból,
- Halászbástya és Hilton-szálló-blokk 1985-ből,
- Ameripex bélyegkiállítás -blokk, rajta a városligeti Washington szoborral 1986-ból,
és innen már megállt a gyűjtőszenvedélyem,de ajánlom szíves figyelmedbe egy 1949-es Lánchíd-blokkot, amin vitára is okot adó szabadkőműves-, vagy csak egyszerűen építészeti szimbólumok - kalapács, körző a szögmérővel fénysugárkoszorús háttérrel - található.
Lalo profán gondolatok oldalán találtam egy nem magyar, de nagyon konkrét szabadkőműves blokkot:
Sajnos a linket már nem tudom megadni, mert eltűnt az oldal, úgy, ahogy azt korábban Lalo is írta, még jó, hogy korábbról ennek a belga páholynak a képét elmentettem. Egyébként a Profán gondolatok Aukciós részénél találtam.
Egy eklatens példa arra, hogy a szélsőjobb szemében az szabadkőműves ma, akit ők annak mondanak. Még OVit - bocsánat, Orbán Viktort - is közéjük sorolják illusztris nevek mellett, nem beszélve az általuk számontartott 300 mai magyar páholyról, és zagyva páholynevekről + egy fiktív, valószínűleg bemásolt riportról, amit egy meg nem nevezett nagymesterrel készítettek, csak hogy hitelesnek tűnjön a 2002 - es év magyar politikus szabadkőműveseit közzétevő listájuk.
Nnna, így terjed az összeesküvés-elmélet...tragikomédia!
Sajnos nem találtam használható adatokat "vlmr"-nek a verseci Aurora páholy ügyében, mely egykoron a Symbolikus Nagypáholy védnöksége alatt állt, de a következő linket találtam a szerbiai testvérekkel való kapcsolatfelvétel megkönnyítése érdekében, hátha Ti többet tudtok Neki segíteni:
Ezen az oldalon találtam meg a szerbiai páholyok listáját is. Van köztük egy magyar vonatkozású is:
Loe pod zatitom RVLS
Regularna Velika Loa Srbije ima pod svojom zatitom 25 pravih i potpunih Loa. Loe pod zatitom RVLS u svojim radovima u hramu sprovode tri vrste rituala: Ritual RVLS - reder (Schrödersches), kotski (Scottish) i Emulacioni (Emulation) ritual, to obogaćuje raznovrsnoću naa iskustva i rad.
Br.NazivOrijent
1.
Pobratim
Beograd
2.
Maksimilijan Vrhovac
Beograd
3.
Svetlost Balkana - Garibaldi
Beograd
5.
Vuk Karadić
Beograd
6.
Mirtopolit Stratimirović
Novi Sad
7.
Libertas
Novi Sad
8.
Dositej Obradović
Beograd
9.
Vojvodina
Zrenjanin
10.Stvaranje - AlkotaSubotica
11.
Dunav
Novi Sad
13.
Mihajlo Pupin
Beograd
14.
Amadeus
Beograd
15.
Nemanja
Ni
16.
Singidunum
Beograd
17.
Istina
Beograd
19.
Sloga, rad i postojanstvo
Beograd
20.
Stella polaris
Subotica
21.
Sveti Jovan - Saint John
Beograd
23.
umadija
Beograd
24.
Aurora
Vrac
25.
Đorđe Vajfert
Beograd
26.
Lessing
Beograd
27.
Evropa
Beograd
28.
Svetinja
Kragujevac
29.
Mudrost i Vera
Beograd